Vol. 3. Muita nepsyjä, joita ärsyttää nykyinen ilmapiiri aiheesta?
En ehtinyt nähdä alkuperäisiä ketjuja, mutta kiinnostaa aihe.
Itselläni on diagnosoitu dysfasia lapsena ja myöhemmin Asperger. Varmaan täyttäisin myös ADHD kriteerit, mutta kukapas nykyään ei... Minulla on suht vaikea oirekuva sikäli, että sosiaalinen elämä on olematonta (ml. parisuhteet) ja työelämään osallistun vain hyvin rajallisesti. Osin As-oireiden takia puhkesi myös mielisairaus, joka vei eläkkeelle. Samalla menetin ajokortinkin. Arki on selviytymistä. Minusta ei välittömästi välttämättä näy arkisessa kanssakäymisessä outous, mutta todellakaan en osaa"maskata" sillä lailla että olisin päässyt mihinkään kaveriporukoihin, työpaikan kahviporukkaan (olin naisvaltaisella hoitoalalla joka oli ihan sopimaton ylipäänsä), seurusteluelämään yms. Usein se epäonnistuu myös ihan normi tilanteissakin, koska tulee väärinymmärryksiä jatkuvasti ja kuulen että minua pidetään outona. Ja kuormitun paljon. Vanhemmat ovat kuolleet ja veljeä näen kerran vuodessa, sukulaisia en jaksa tavara koskaan. Kavereitavöhän useammin.
Ärsyttää siis nämä somettajat, julkkikset ym. joilla kaikilla nyt yhtäkkiä on autismi ja useimmilla myös ADHD, vaikka mitään ongelmia nämä eivät näköjään ole elämässä aiheuttaneet ja ovat onnistuneesti "maskanneet" kolmekymppiseksi asti. Jopa siis niin onnistuneesti, että ovat kaveriporukan suosituimpia, puolisoita riittänyt, hyvä työmenestys, bileitä esitellään Suomessa yms. Tuntuu että diagnoosi on pelkkä julkisuustemppu (diagnoosin oikeutta mä en sen sijaan kyseenalaista, koska tiedän että sen saa helposti).
Vanhoillakoulukiusaajillakin on nyt autismidiagnoosi, jota hehkuttavat somessa, siellä yhtäkkiä on melttaria ja stimmailua. Kaikki yhtäkkiä käyttävät tasan samoja sanoja kun kertovat diagnoosista ja ylipäänsä ilmentävät ihmeellistä massa-ajattelua. Ja noi kiusaajat teki omasta elämästä hirveää jakiysasicat mua juuri autismioireiden takia, joita nyt esittävät. Siis siltä ainakin näyttää. Musta he maskaavat autismia.
Kommentit (609)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ymmärrä ADHD aivojen toiminnasta yhtään mitään, etkä myöskään ADHD lääkkeistä.
Jos viesti oli tolle ylemmälle, niin mikä siinä oli väärin? Itse peukutin sitä. Toipuvana narkkarina voin kertoa että kyllä noita ryynejä myydään tuolla kadulla paljonkin. Itsekkin tullut käytettyä concertaa ja medikinettiä sillon ku katupiri on ollut huonoa aika ajoin. Se että ite vedät huumeita lääkärin reseptillä ei muuta niiden vaikutusta millään tavalla.
Niitä vedetään sitten varmasti enemmän tai muuten kuin suun kautta? Nimittäin yhden Concertan vahvuus huumaustarkoituksessa on niin pieni, että siitä tuskin oloja tulee kellekään. Tosin on myös heitä joille esimerkiksi rauhoittavista tulee kiksejä, vaikka valtaosaa ne nimensä mukaisesti rauhoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ymmärrä ADHD aivojen toiminnasta yhtään mitään, etkä myöskään ADHD lääkkeistä.
Jos viesti oli tolle ylemmälle, niin mikä siinä oli väärin? Itse peukutin sitä. Toipuvana narkkarina voin kertoa että kyllä noita ryynejä myydään tuolla kadulla paljonkin. Itsekkin tullut käytettyä concertaa ja medikinettiä sillon ku katupiri on ollut huonoa aika ajoin. Se että ite vedät huumeita lääkärin reseptillä ei muuta niiden vaikutusta millään tavalla.
Niitä vedetään sitten varmasti enemmän tai muuten kuin suun kautta? Nimittäin yhden Concertan vahvuus huumaustarkoituksessa on niin pieni, että siitä tuskin oloja tulee kellekään. Tosin on myös heitä joille esimerkiksi rauhoittavista tulee kiksejä, vaikka valtaosaa ne nimensä mukaisesti rauhoittaa.
Pureskeltuna 2kpl 54mg concertaa antaa jo ihan kivat pärinät. 3kpl vie jo yöunet ja vastaa puolta grammaa keskiverto katupiriä.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on moni aspergertyyppi kertonut niistä ongelmista. Ulkopuolelle jäämisestä, syrjäytymisestä, kuormittavuudesta ja siitä miten elämä on ollut kiusaamista ja yhtä selviytymistaistelua. Kyllä siitä on tiktok-hömppääjien pinkillä kuorrutettu unelmahöttö aika kaukana.
Harmi vaan että nämä huomion kalastajat vie fokuksen pois todellisesta tilanteesta ja oikeista ongelmista.
Mutta eihän me tiedetä, etteikö niillä tiktok-tyypeillä olis ihan noita samoja ongelmia?
Mulla on nyt keski-ikäisenä ystäviä, tuttavapiiriä, loistava parisuhde, pystyn nauttimaan juhlimisesta jne. Tätä on edeltänyt vuosikymmenet yksinäisyyttä, kiusaamista, syrjäytymistä jne. Eli ei joku nykyhetki kerro mitään muuta kuin nykyhetkestä, ja some kertoo siitäkin valheellisesti.
Mä myös pidän aspergeristani, enkä ikinä vaihtais sitä neurotyypillisyyteen. Tämä ei tarkoita, etteikö se ois aiheuttanut mun elämässä paljon vaikeuksia ja kärsimystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niitä vedetään sitten varmasti enemmän tai muuten kuin suun kautta? Nimittäin yhden Concertan vahvuus huumaustarkoituksessa on niin pieni, että siitä tuskin oloja tulee kellekään. Tosin on myös heitä joille esimerkiksi rauhoittavista tulee kiksejä, vaikka valtaosaa ne nimensä mukaisesti
Noita läkkeitä ei vaan ole takroitettu pursekeltaviksi vaan nieltäviksi ja siinä näkeekin eron, että kuka on narkkari ja kuka adhd. Adhd käyttää lääkkeitään oikein, narkkari käyttää niitä väärin. Jokaisesta aineesta voi saada pärinät päähän, jos niitä käyttääväärin.
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva saada oikeasti tietoa ja apua näihin ongelmiin, mutta mistään ei saa mitään. Ja vertaisryhmässäkin on sitten aina pakko olla se yksi suupäänä oleva pätijä jonka mielestä mitään ongelmaa ei ole eikä voi olla siis kellään muullakaan. Lopullisesti menee usko ja toivo että tässä oppisi edes jotenkin vielä selviämään yhteiskunnassa.
haluaisin löytää livevertaisryhmän omasta kaupungistani, jonne ei pääse ilman diagnoosia. Joskus kävin tutustumassa pariin ryhmään, mutta kun ne ovat avoimia kaikille, niin eipä sitten kiinnosta. Muutenkin kaikille avoimet ryhmät vetävät sitten "tulin vaan utelaisuudesta" katsomaan ihmisiä, jotka sitten juoruvat eteenpäin, että näin meidän naapuritalon maijajaakon siellä, sillä on adhd!!! Ihan siis riippumatta siitä, että onko siellä sääntönä että vaitiolovelvollisuus. Joten jos noihin menisi, niin pitäisi sitten mennä kertomatta, että on adhd ja näin ei sitten saisi vertaistukea, koska ei voi kysyä mitään spesifiä, koska sitten kaikki tietää, että tolla on adhd. Itteä ei adhd:ni nolota, mutta kun tajuan miten paljon ihmiset leimaa ja miten ennakkoluuloisia ne on ja miten paljon väärinkäsityksiä ja kun on vielä työelämässä, niin ei vaan voi.
facebookissa olisi ainakin yksi ryhmä adhd:eille, mutta sinne pitää sitten ylläpitäjlle lähettää kuvakaappus omasta diagnoosipaperista, missä näkyy oma nimi jne, niin enpä sitten viitti, kun en niitä ylläpitäjiä tunne kuitenkaan ja tässäkin tulee sitten yksityisyydensuoja-asiat mieleen.
ärsyttää tämä "avoimet ovet kaikille" mentaliteetti.
On hyvä, että on matalan kynnyksen paikkoja, joissa voi mennä juttelemaan vaikka sitten adhd:sta jos vaikka epäilee sitä itsellä tai mistä vain syystä, mutta pitäisi myös olla vain adhd:eille omia ja suljettuja paikkoja, joissa saa oikeasti "turvassa" puhua asioista ja adhd:sta ja elämästä adhd:na.
lainasin yllä olevaa kirjoittajaa ihan vain siksi, että tuli vain mieleen, kun luin hänen pettymyksiään ryhmistä.
joo... sellasta....
"Noita läkkeitä ei vaan ole takroitettu pursekeltaviksi vaan nieltäviksi ja siinä näkeekin eron, että kuka on narkkari ja kuka adhd. Adhd käyttää lääkkeitään oikein, narkkari käyttää niitä väärin. Jokaisesta aineesta voi saada pärinät päähän, jos niitä käyttääväärin."
Kyllä metyylifenidaatti on nieltynäkin stimulantti, jota voi käyttää päihteenä. Toki usein päihdeannos on suurempi, mutta kyllä monilla on lääkekäytössäkin päihdyttäväksi riittävä annos. Eikä suinkaan jokainen lääke käy päihteenä, käytti niitä miten väärin tahansa.
Ja osa ADHD-lääkkeistä on ihan amfetamiinia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niitä vedetään sitten varmasti enemmän tai muuten kuin suun kautta? Nimittäin yhden Concertan vahvuus huumaustarkoituksessa on niin pieni, että siitä tuskin oloja tulee kellekään. Tosin on myös heitä joille esimerkiksi rauhoittavista tul
Aika moni narkkari on adhd
Kyllä adhd lääkkeet vaikuttaa ihan kaikilla samalla tavalla eli helpottaa keskittymistä. Täytyy vaan olla oikea annaostus. Ja myös aiheuttaa pärinät kaikille, jos on liian iso annostus. Ei tarvita mitään "ADHD aivoja".
Mua ei kiinnosta se onko ihmisellä diagnoosi vai ei, varsinkin kun ei se mitään "aitoudesta" kerro. Onhan se tullut esille, että ADHD-diagnoosi on helppo saada varsinkin yksityisellä. Mutta kyllä myös ihan jlkisella nykyään, koska niitä tehdään perustasolla. Eikä ketään välttämättä tosiaan kiinnosta päähän kohdistnut isku tms. tutkia. Mullakaan ei ole tutkittu. Eli ei kiinnosta "gatekeepata" kellä on diagnoosi ja mistä ja kuinka aito. pahimmilla tapauksila ei välttämättä nykyään diagnoosia eds ole, koska jonot täyttyv't niistä itseään etsivistä.
Haluaisin vain.. äh, vaikea sanoa edes. Että vertaisryhmästä saisi vertaistukea. Kun siellä on ihmisiä, joilla ongelmat ovat sitä, että eivät osaa päättää osatsiko ferrarin vai porschen niin adhd:n takia tuhlasivat ja osttivat taas molemmat. Ja sellaisia perusunohduksia, mitä käy kaikille, tyyliin taas unohtui kirjaston kirjat. Voi olla että olisin samaa mieltä silloinkin, jos kaikki olisivat vankilakundeja, joilla elämä ihan hukassa. Mut sit kun kaikki on niin hyvn pärjääviä ja ongelmat on niin normaaleja, niin mietin mikä hiton adhd ja saa eäilemään koko diagnoosia.
Vierailija kirjoitti:
Me ei kuitenkaan suomen perusteella tiedetä ihmisistä mitään. Eihän neurotyypillisetkään ihmiset ja niiden elämä ole oikeasti lainkaan sellaista, kuin mitä somessa esittävät. En siis lähtisi ekana minkään somemielikuvan perusteella ajattelemaan, että joku ei oikeasti voisi olla autisti, koska somemielikuvat on joka tapauksessa valheellisia.
En itse seuraa tuollaista somea, niin en toki osaa sanoa, mitä mieltä sitten oisin niistä asioista. Mun autistisen teinityttären takia pidän kuitenkin lähtökohtaisesti ihan hyvänä asiana, jos somessa esiintyy autismista sellaistakin kuvaa, että elämässä voi pärjätä ja olla ihan onnellinen. Itse en ole pärjännyt yhteiskunnan vaatimusten kanssa, mutta henkilökohtaisessa ihmissuhde-elämässä sentään. Oon siis itsekin autisti, juuri noita vasta aikuisena diagnosoituja, mikä lienee ihan tyypillistä yli nelikymppisillä naisilla (siis että meidän lapsuudessa näitä ei oo vielä tunnistettu). Mun tap
Joo, siis sehän on ihan positiivista, että ihmisten moninaisuus tulee esiin ja saa ymmärrystä. On myös tärkeä muistaa toi, että somessa on vain valikoitu osa ihmisen elämästä.
Mun mielestä ongelma on sellainen ns. markkinointisomettaminen tällaisista aiheista, koska niissä on tuo sosiaalisen tartunnan riski. Aina se ei varmasti ole mitenkään tarkoituksellista, vaan ihminen on ihan aidosti fiiliksissä isosta elämänmuutoksesta ja haluaa auttaa muita mahdollisesti samassa tilanteessa olevia. Äärimmillään sit taas esim. tänään näin Instassa postauksen, joka alkoi jostain että "koetko sinäkin asiaa X" ja joku sarjakuvamainen kuva. Aloin sitä sitten selata ja mietin, että joo, on usein vaikea saada aloitettua vaikka työjuttuja ja joo, aikatauluista kiinni pitäminen on tosi vaikeaa jne. Sitten vikassa kuvassa on tyyliin "Oletko miettinyt, että saatat olla ADHD? Aloita elämäsi mullistava ADHD -matkasi tästä! Tilaa sarjakuvakirjani ADHD-matkastani!" Riippumatta siitä, onko mun syytä selvittää ADHD:n mahdollisuutta, en tykkää tuollaisesta retoriikasta tässä kontekstissa. (Tämä ei siis ollut suomalainen tili, jos nyt joku alkaa laskea, että kuka Suomi-julkkis voisi olla.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, narkit hajottaa ne kspselit ja muistaakseni ottaa vaan osan sisällöstä ja tekee jotain, voi olla että vetävät hihaansa. Ei niistä lääkkeistä suun kautta mitään kiksejä kukaan terve saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niitä vedetään sitten varmasti enemmän tai muuten kuin suun kautta? Nimittäin yhden Concertan vahvuus huumaustarkoituksessa on niin pieni, että siitä tuskin oloja tulee kellekään. Tosin on myös heitä joille esimerkiksi rauhoittavista tul
Kyllä, on ääliöitä, jotka vetää särkylääkkeitäkin kourallisia, narkomaaneille kelpaa pilleri kuin pilleri.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se nyt raivostuttavaa, kun ihmiset saavat apua oireisiinsa.
Mikähän siinä on niin kestämätöntä? Etkö itse ole saanut apua ongelmiisi?
Siis tätä autismista/ahdh:sta jankuttavaa ärsyttää se, kun joillain kirjolla olevilla menee paljon paremmin kuin hänellä eivätkä ole ulospäin yhtä autistisia. Joten hänen mielestään niillä ihmisillä on feikkidiagnoosi, ainakin jos on nuori ja kaunis somevaikuttaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niitä vedetään sitten varmasti enemmän tai muuten kuin suun kautta? Nimittäin yhden Concertan vahvuus huumaustarkoituksessa on niin pieni, että siitä tuskin oloja tulee kellekään. Tosin on myös heitä joille esimerkiksi rauhoittavista tulee kiksejä, vaikka valtaosaa ne nimensä mukaisesti
Olisi mielenkiintoista nähdä mihin tämä laskukaava perustuu?
Olipa tökerö ja vähättelevä aloitus. Mistä sitä kukaan tietää, millaisista vaikeuksista joku kärsii päivittäin, vaikka ei ihan kaikkea kuulutakaan koko maailmalle. Some on nykypäivää ja varmasti myös somettajilla on neuropsykiatrisia häiriöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis tätä autismista/ahdh:sta jankuttavaa ärsyttää se, kun joillain kirjolla olevilla menee paljon paremmin kuin hänellä eivätkä ole ulospäin yhtä autistisia. Joten hänen mielestään niillä ihmisillä on feikkidiagnoosi, ainakin jos on nuori ja kaunis somevaikuttaja.
Näitä normo kiusaajia ärsyttää, kun on yksi ainoa ketju jossa nepsyt puhuu keskenään. Suksikaa nyt kuuseen oikeesti. Siellä Suomessa on teille niitä kivoja juttuja yllin kyllin, antakaa meidän olla rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Olipa tökerö ja vähättelevä aloitus. Mistä sitä kukaan tietää, millaisista vaikeuksista joku kärsii päivittäin, vaikka ei ihan kaikkea kuulutakaan koko maailmalle. Some on nykypäivää ja varmasti myös somettajilla on neuropsykiatrisia häiriöitä.
Mee pois. Tämä ketju ei ollut sulle.
Tein teille väärään ketjuun eksyneille kiusaajille oman ketjun. Menkää sinne haukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei aloittajaa ärsyttänyt se, jos jollakin autismin kirjolla olevalla oikeasti menee hyvin. Häntä häiritsee se, että osa noista julkkis-nepsyistä näyttää feikkaavan koko jutun, oireita on alkanut tulla vasta, kun he ovat keksineet, että ne ovat cool, sitä ennen heistä kellään ei ollut yhtään oireita.
Minun pointti oli se, että siitä, että joku käyttäytyy normaalisti, ei voi vetää johtopäätöksiä.