Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vol. 3. Muita nepsyjä, joita ärsyttää nykyinen ilmapiiri aiheesta?

Vierailija
27.02.2024 |

En ehtinyt nähdä alkuperäisiä ketjuja, mutta kiinnostaa aihe.

Itselläni on diagnosoitu dysfasia lapsena ja myöhemmin Asperger. Varmaan täyttäisin myös ADHD kriteerit, mutta kukapas nykyään ei... Minulla on suht vaikea oirekuva sikäli, että sosiaalinen elämä on olematonta (ml. parisuhteet) ja työelämään osallistun vain hyvin rajallisesti. Osin As-oireiden takia puhkesi myös mielisairaus, joka vei eläkkeelle. Samalla menetin ajokortinkin. Arki on selviytymistä. Minusta ei välittömästi välttämättä näy arkisessa kanssakäymisessä outous, mutta todellakaan en osaa"maskata" sillä lailla että olisin päässyt mihinkään kaveriporukoihin, työpaikan kahviporukkaan (olin naisvaltaisella hoitoalalla joka oli ihan sopimaton ylipäänsä), seurusteluelämään yms. Usein se epäonnistuu myös ihan normi tilanteissakin, koska tulee väärinymmärryksiä jatkuvasti ja kuulen että minua pidetään outona. Ja kuormitun paljon. Vanhemmat ovat kuolleet ja veljeä näen kerran vuodessa, sukulaisia en jaksa tavara koskaan. Kavereitavöhän useammin.

Ärsyttää siis nämä somettajat, julkkikset ym. joilla kaikilla nyt yhtäkkiä on autismi ja useimmilla myös ADHD, vaikka mitään ongelmia nämä eivät näköjään ole elämässä aiheuttaneet ja ovat onnistuneesti "maskanneet" kolmekymppiseksi asti. Jopa siis niin onnistuneesti, että ovat kaveriporukan suosituimpia, puolisoita riittänyt, hyvä työmenestys, bileitä esitellään Suomessa yms. Tuntuu että diagnoosi on pelkkä julkisuustemppu (diagnoosin oikeutta mä en sen sijaan kyseenalaista, koska tiedän että sen saa helposti).

Vanhoillakoulukiusaajillakin on nyt autismidiagnoosi, jota hehkuttavat somessa, siellä yhtäkkiä on melttaria ja stimmailua. Kaikki yhtäkkiä käyttävät tasan samoja sanoja kun kertovat diagnoosista ja ylipäänsä ilmentävät ihmeellistä massa-ajattelua. Ja noi kiusaajat teki omasta elämästä hirveää jakiysasicat mua juuri autismioireiden takia, joita nyt esittävät. Siis siltä ainakin näyttää. Musta he maskaavat autismia.

Kommentit (609)

Vierailija
441/609 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On totta, että "oikeat" autisti heijaavat itseään eivätkä juuri puhu yms. On jännä, että juuri tästä diagnoosista on vanutettu kaikille sopiva. Nyt oikeastaan melkeinpä kuka tahansa voi olla autisti. Uskon kyllä, että Tuomas enbuske, cheyennejärviset ja miisanuorgamit ovat saaneet diagnoosin, mutta he ovat niin yltiönormaaleja, että ei se diagnoosi oikein kerro ihmisen oireista ongelmista mitään. Joo, en väitä etteivätkö he vousi tuntea itse sisimmässään itseään erilaiseksi, mutta mikä ihme diagnoosi, joka annetaan tämmöisellä perusteella ilman mitään objektiivisia havaintoja.

Voi voi, etkö sä urpo tajua, että autismi näyttäytyy eri lailla eri ihmisillä. Myös älykkyyden taso vaikuttaa paljon asiaan; on aika iso ero siinä, millainen on aö:lla 80 tai 130 oleva autisti, tai ylipäätään ihminen ihan ilman mitään nepsypiirteitäkin! Etkö noin yksinkertaista asiaa tajua? Enbusket, muskit, miisat ja cheyennet ovat juuri näitä vähän fiksumpia, ehkä siksi osaavat ulospäin antaa normaalin vaikutelman itsestään. 

Vierailija
442/609 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enbuskesta on runsaasti objektiivisia havaintoja. Voi toki olla narsistikin, mutta autistikin voi olla myös narsisti. Muskista on objektiivisia havaintoja ihan riittävästi. Noita naispuolisia en niin tunne, mutta naisten oireet ovat muutenkin erilaisia ja maskaus taitavampaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/609 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai autismidiagnoosiin missään riitä pelkästään se, että tuntee itsensä erilaiseksi. Se, ettei joku random ihminen ole ollut läsnä ihmisen koko elämässä ja tarkkailut häntä joka hetki, ei voi olla este sille, ettei voisi saada diagnoosia. 

Vierailija
444/609 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on itse voimakkaan autistinen, ei ehkä pysty hahmottamaan sitä, miten autistiselta Enbuske "normaalin" ihmisen silmiin näyttää. Kyllä se on ihan selvä, ettei Enbuske ole ihan "normaali".

Vierailija
445/609 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuolla on tuo ketju "Te joilla on kissoja". Pitäisiköhän mennä sinne selittämään että minulla ei ole kissoja enkä halua, ja kyselemään että miksi te vihaatte koiria?

Minusta tää keskustelu on ollut silmäavaavaa ainakin mulle normoiksi haukutulle. Haluatteko, että avaan oman ketjun, jossa voimme kysellä teiltä näitä vähän tyhmiä ja naiivejakin kysymyksiä? Vuoropuhelu on tärkeää ja auttaa meitä ymmärtämään toisiamme, jos jotenkin olemme tässä muka eri puolilla. Itse ainakin olen lähinnä ihmeissäni ja tietämätön siitä, miltä se nepsyys tuntuu, miten se näkyy arjessa, ja etenkin: miten meidän normojen kannattaa reagoida, jotta emme ainakaan pahentaisi oloanne. 

Vierailija
446/609 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On totta, että "oikeat" autisti heijaavat itseään eivätkä juuri puhu yms. On jännä, että juuri tästä diagnoosista on vanutettu kaikille sopiva. Nyt oikeastaan melkeinpä kuka tahansa voi olla autisti. Uskon kyllä, että Tuomas enbuske, cheyennejärviset ja miisanuorgamit ovat saaneet diagnoosin, mutta he ovat niin yltiönormaaleja, että ei se diagnoosi oikein kerro ihmisen oireista ongelmista mitään. Joo, en väitä etteivätkö he vousi tuntea itse sisimmässään itseään erilaiseksi, mutta mikä ihme diagnoosi, joka annetaan tämmöisellä perusteella ilman mitään objektiivisia havaintoja.

Voi voi, etkö sä urpo tajua, että autismi näyttäytyy eri lailla eri ihmisillä. Myös älykkyyden taso vaikuttaa paljon asiaan; on aika iso ero siinä, millainen on aö:lla 80 tai 130 oleva autisti, tai ylipäätään ihminen ihan ilman mitään nepsypiirteitäkin! Etkö noin yksinkertaista asiaa

Onks toi nyt neuroepätyypillisyyttä? Kun ei osaa keskustella haukkumatta toista. Vai onko sittenkin  ihan tavallista somekäytöstä ja tarvetta olla paljon parempi kuin muut? Tää voivottelija vaikuttaa pahemman luokan kiusaajalta, eikä mikää diagnoosi anna lupaa käyttäyy noin lapsellisesti. Ellei tosiaan oo vielä ihan keskenkasvunen, sithän voi syyttää ainoastaan kasvattajia, lapsi on viaton uhri.

Noinki yksinkertasta asiaa en tajua, senkin urpo. Eiks oo ihanan rakentavaa keskustelua? Pysykää lääkärinselittelyjenne takana, jos on noin vaikeeta käyttäytyä.

Vierailija
447/609 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi voi, etkö sä urpo tajua, että autismi näyttäytyy eri lailla eri ihmisillä. Myös älykkyyden taso vaikuttaa paljon asiaan; on aika iso ero siinä, millainen on aö:lla 80 tai 130 oleva autisti, tai ylipäätään ihminen ihan ilman mitään nepsypiirteitäkin! Etkö noin yksinkertaista asiaa

Jos pitää Cheyenneö "vähän fiksumpana" niin voin vain kuvitella mikä se oma taso on :D mistä lähtien rouskeläppämekoussa keikistelevät seiskajulkkiksry olleet se äkyköiden creme de la creme :D

Vierailija
448/609 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuolla on tuo ketju "Te joilla on kissoja". Pitäisiköhän mennä sinne selittämään että minulla ei ole kissoja enkä halua, ja kyselemään että miksi te vihaatte koiria?

Minusta tää keskustelu on ollut silmäavaavaa ainakin mulle normoiksi haukutulle. Haluatteko, että avaan oman ketjun, jossa voimme kysellä teiltä näitä vähän tyhmiä ja naiivejakin kysymyksiä? Vuoropuhelu on tärkeää ja auttaa meitä ymmärtämään toisiamme, jos jotenkin olemme tässä muka eri puolilla. Itse ainakin olen lähinnä ihmeissäni ja tietämätön siitä, miltä se nepsyys tuntuu, miten se näkyy arjessa, ja etenkin: miten meidän normojen kannattaa reagoida, jotta emme ainakaan pahentaisi oloanne. 

Ei ole mitään normoja ja "meitä". Itse en ainakaan laske itseäni samaan joukkoon trensaaha-autustien kanssa, kun minulle se on rasite. Yhtä vähän yhteistä on heidän kanssa kuin "virallisesti" normojen. Tai vähemmänkin, koska he ei ei hae niin paljon huomiota ha esitä olevansa jotain mitä ei ole.

Vierailija
449/609 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi voi, etkö sä urpo tajua, että autismi näyttäytyy eri lailla eri ihmisillä. Myös älykkyyden taso vaikuttaa paljon asiaan; on aika iso ero siinä, millainen on aö:lla 80 tai 130 oleva autisti, tai ylipäätään ihminen iha

Jep. Tollanen voi ottelu, urpottelu ja vielä vihjaus toisen älykkyyteen... Onpas omaperäistä. Ihan perinteistä anonyymiä nettiräksyttämistä, ei sillä.

Vierailija
450/609 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on itse voimakkaan autistinen, ei ehkä pysty hahmottamaan sitä, miten autistiselta Enbuske "normaalin" ihmisen silmiin näyttää. Kyllä se on ihan selvä, ettei Enbuske ole ihan "normaali".

Pidän itteäni ihan normaalina eikä Enbuske ole silmiini mitenkään "autistinen" vaan nimenomaan hyvin tavallinen setämies, joka luulee itsestään liikoja. Noita on julkisuudessa kolmetoista tusinassa, eikä heistä kukaan vaikuta autistiselta, moni sellaiseksi ilmoittautuu. Julkisuudessa täytyy jollain erottautua, ja autismi on nyt se. Kovin omaperäistä se ei 2024 ole.

Vierailija
451/609 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunpa tuo maskaus toimisi muissakin sairauksissa :/ että voisi vain älyllä ja tahdonvoimalla vähän tsemppaamalla saada oireet pois näkyvistä ja haittaamasta elämää...

Vierailija
452/609 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunpa tuo maskaus toimisi muissakin sairauksissa :/ että voisi vain älyllä ja tahdonvoimalla vähän tsemppaamalla saada oireet pois näkyvistä ja haittaamasta elämää...

Autismi ei ole sairaus.

Vierailija
453/609 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autismi ei ole sairaus.

On se. Se on nimenomaan sairaus eikä mitään muuta. Tosin ei ihan "oikea" sairaus niin kuin syöpä, koska sitä ei voi millään testillä tai luotettavalla tavalla todeta. Se on pelkkä oireyhtymä, ja siksi se on psykiatrisessa oireluokituksessa. Mutta koska oireista on haittaa, niille on kehitelty se tautiluokitus. Toki nimi voi olla muutakin kuin autismi.

Vierailija
454/609 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka olette ihan provosoituneet aloituksesta, koetteko siis, et se osuu juuri teihin, ja miksi? Oletteko hankkineet diagnoosin muodin takia, vaikkei teillä olisi siitä johtuvia ongelmia? Koette ilmeisesti saaneenne diagnoosin heikoin perustein?

Useimmat tähän ketjuun vastanneet ovat aikuisina diagnosoituja, minäkin. Moni myös perheellinen ja /tai töissä tai yksityisellä diagnosoitu, eivätkä he ole provosoituneet, koska ilmeisesti eivät löydä aloitusviestin kuvauksesta itseään. On vaikea kuvitella, miksi se herättää niin isoja tunteita, jos kerran kokee että on ihan oikeita ongelmia ja oikea nepsyhäiriö, josta kärsii. Tuossa osoitellaan niitä nepsyduagnoosien hehkuttajia ja markkinoijia ja supervoima-pöhinää.

Vierailija
455/609 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimii esim masennuksessa, ahdistuksessa, paniikkihäiriössä yms.

Vierailija
456/609 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enbuskesta on runsaasti objektiivisia havaintoja. Voi toki olla narsistikin, mutta autistikin voi olla myös narsisti. Muskista on objektiivisia havaintoja ihan riittävästi. Noita naispuolisia en niin tunne, mutta naisten oireet ovat muutenkin erilaisia ja maskaus taitavampaa. 

Elon Musk vaikuttaa lähinnä vaan suuruudenhullulta. 

Vierailija
457/609 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimii esim masennuksessa, ahdistuksessa, paniikkihäiriössä yms.

Toimii myos osassa kipusairauksia ja.. no aika monessa. Tosin! Huom. Maskaus ei poista oireiden haittaa elämässä. Se että piilottaa jonkun asian, vaikkapa paniikkikohtauksen, ei poista sitä paniikkia. Ja kohtaus on järjettömän kuormittava kun sen yrittää kaikin voimin piilottaa. About sama kun vetäisi kolmen tunnin spinning treenin paskakuntosena maksimisykkeillä. 

Vierailija
458/609 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elon Musk on vaan ihan perinteinen narsistikusipää. 

Vierailija
459/609 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet ymmärtänyt väärin. Niitä ei saa pois haittaamasta elämää, vaikka ne saisi pois näkyvistä enemmän tai vähemmän. Siinä on sitten sen alkuperäisen haitan lisäksi jatkuva kuormitus. Ikään kuin pitäisi juosta maratoni työntäen samalla kottikärryllistä hiekkaa. Joku pääsee maaliin, joku ei. Kaikki kuitenkin kuormittuvat enemmän kuin se, joka juoksee ilman kuormaa.

Vierailija
460/609 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

YouTubessa esitellään käsitettä double empathy. Eli autisti yrittää ymmärtää, mitä "muut" haluavat ja toimia sen mukaan. Sen lisäksi hän kokee, että "muut" eivät yritä ymmärtää häntä ja tulla puoliväliin vastaan. Eli kiitos sinulle siitä, että sinä haluat.

Seuraavan kerran, kun yritän ystävystyä, aion kokeilla kertoa vastapuolelle, että minulla on tällainen juttu ja siksi kaikki ystävyydet hyytyvät siinä syvenemisvaiheessa. Että jos hän kokee minut potentiaaliksi ystävänä, hänen pitää auttaa minut sen vaiheen yli olemalla aktiivisempi kuin puolet. Kun olen päässyt siitä vaiheesta yli, olen aika normaali kaksittaisessa kanssakäymisessä. 

Juhlissa tms sosiaalisissa tapahtumissa tunnen itseni orvoksi. On aina kiva, jos joku lyöttäytyy seuraan. Osaan olla kyllä ihan hyvää(kin) seuraa. Toki joskus voin olla ärsyttävän puhelias. Olisi huippua, jos siitä saisi palautteen hienovaraisemmin kuin ärsyttäväksi kovaääniseksi päällepuhujaksi syytettynä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi seitsemän