Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luetellaan miten aikuiset kiusaavat toisiaan työpaikoilla hienovaraisesti

Vierailija
26.02.2024 |

Luetellaan tähän ketjuun, miten aikuiset kiusaavat toisiaan työpaikoilla hienovaraisesti (niin että sitä on vaikea tunnistaa kiusaamiseksi)

Kommentit (378)

Vierailija
361/378 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla vaikka selän takana puhumista ja pomolle asioiden kertomista. Sen kyllä tunnistaa kun pomo alkaa kysellä jostain aiheesta, joka liittyi siihen kaksinaamaiseen työkaveriin. Esimerkiksi että mitä ajattelet siitä, tai että et taida tykätä tästä työn osasta. 

Usein nämä kaikista suurimmat kakkasuut pärjäävät hyvin työpaikoilla? Esihenkilöinä on paljon sellaisia, jotka uskovat näitä kaksinaamaisia ihmisiä tai eivät ole kiinnostuneita siitä, miten ne vaikuttavat kiusattuun. 

Enemmän pitäs puhua näistä esimiehistä joilla on näitä mielenhäiriöitä ja siihen päälle kunnianhimo. 

Vierailija
362/378 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei toisen kiusaaminen ole koskaan hienovaraista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/378 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selkeästi naisten ketju, hankkikaa elämä. 

Tais osua omaan nilkkaan. Naisvihaaja narsku? 

Vierailija
364/378 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei toisen kiusaaminen ole koskaan hienovaraista.

Ei välttämättä joo, mutta epäsuoraa ja kaikki ei näy heti vaan alkaa valjeta vasta myöhemmin. Sitä usein haluaa uskoa toisesta hyvää. Ainakin itse haluan ja jos saan ristiriitaisia signaaleja niin menee vielä kauemmin. Kai sitä voisi olla vähän mulkumpi itsekin. Jotkut vaan tarvitsee sen työnsä niin sietää mitä vaan. Se on tällaiselle kiusajaalle myös lottovoitto. 

Vierailija
365/378 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaasuvalotus. Joukko ottaa yhden silmätikukseen ja saa hänet näyttämään huonolta työntekijältä kaikkien silmissä jopa sen silmätikun itsensä silmissä.

Meillä meni toisinpäin. Uusi työntekijä otti meidät muut silmätikukseen ja kertoi esihenkilölle kuinka HÄN on kiusattu ja selitti kaiken maailman juttuja meistä kuinka olemme hänen mielestä toimineet. Esihenkilö jututti asiasta meitä kaikkia erikseen (velvollisuus) ja totesi että oli hyvin yllättynyt tästä kun ei koskaan aikaisemmin ole mitään tällaista ollut. Esihenkilö onneksi tuntenut meidät jo vuosia, joten ei mennyt läpi tämä kiusaamis asia. Tämä työntekijä ei kauaa meillä työskennellyt.

Vierailija
366/378 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jätin osallistumatta erääseen lahjakeräykseen. Tämä lahjan saaja luki kortista nimet ääneen, ketkä ovat häntä muistaneet. Mietin jo silloin, että jotain tästä nyt seuraa, kun en ole vitosta laittanut hänen lahjaansa. Kun tuli pikkujoulut, hän jätti minulta keräämättä rahat. Meillä oli tapana, että porukalla laitetaan työpäivän jälkeen pöytä koreaksi ja syödään kunnolla, juodaan vähän viiniä tai glögiäkin. Toinen työkaveri kysyi, mitähän x ja y ovat ostaneet. Tajusin, ettei minulta ole pyydetty rahaa eikä lähetetty sähköpostia aiheesta. Kysyin tältä rahan kerääjältä, vieläkö voi osallistua, ja hän vastafi, että vähän vaikeaa voi olla, kun kaikki on jo hankittu. Sitten ovelana lisäsi, että ai säkin haluat osallistua keräyksiin, mä olen ymmärtänyt, että et välitä keräyksistä. Sellainen kosto sillä kertaa.

Mä jätin kans kerran antamat

Nämäkin perinteet kun eivät mene tasapuolisesti. Tarkoitan sitä, että kun Mirkku tai Suski täyttää 40 vuotta, tehdään keräys heille lahjaa varten. Kun taas Leila täyttää 40 vuotta, ei hänelle kerätä mitään. Kerääjinä HR henkilöstöä ja kun Mirkku tai Suski on niin hyvä tyyppi ja Leila vähän liian hillitty, mutta keräyksiin hänen oletetaan osallistuvan.

Sivusta seurattu

Vierailija
367/378 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Patistavat puhumaan teamssissa, vaikka tietävät ettei ole asiaan mitään lisättävää tai muutenkaan parempaa asiantuntemusta tai asia ei edes kuulu työtehtäviin. Kunhan saadaan kiusallinen tilanne aikaiseksi ja "osallistumaan". 🙂🙂🙂🙂🙂 Mulkut.

Kuka noin tekee :D ja miksi

Vierailija
368/378 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nolaaminen on yleisin itselleni vastaan tullut. Olin tehnyt virheen, josta esihenkilö ei ollut huomauttanut minulle kahden kesken ja antanut mahdollisuutta korjata. Sen sijaan hän nosti tekemäni virheen esille screenillä neukkarissa, jossa kaikki tiimiläiset minä mukaan lukien sekä esihenkilöni esihenkilö oli paikalla. Tälläinen bussi alle -heittämistapaus. Tämän jälkeen vaihdoin työpaikkaa. 

Vierailija
369/378 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaasuvalotus. Joukko ottaa yhden silmätikukseen ja saa hänet näyttämään huonolta työntekijältä kaikkien silmissä jopa sen silmätikun itsensä silmissä.

Meillä meni toisinpäin. Uusi työntekijä otti meidät muut silmätikukseen ja kertoi esihenkilölle kuinka HÄN on kiusattu ja selitti kaiken maailman juttuja meistä kuinka olemme hänen mielestä toimineet. Esihenkilö jututti asiasta meitä kaikkia erikseen (velvollisuus) ja totesi että oli hyvin yllättynyt tästä kun ei koskaan aikaisemmin ole mitään tällaista ollut. Esihenkilö onneksi tuntenut meidät jo vuosia, joten ei mennyt läpi tämä kiusaamis asia. Tämä työntekijä ei kauaa meillä työskennellyt.

Ettäkö hän yksin esimiestä ja tiimiä vastaan esittämään "kaiken maailman juttuja". Ja että esimies tunsi teidät vuosia. Niin varmaan tunsikin, ja olette tiiviisti samassa ryppäässä samalla tavalla toimivia.

Kukaan uusi tulokas ei yleensä lähde nostamaan esiin epäkohtia, elleivät ne ole todella merkittäviä ja vinoutuneita eli ei savua ilman tulta. Teille ei vain ole niistä ennen sanottu, ja jos onkin, olette tiiviinä rintamana päättäneet savustaa ihmisen ulos. Kertomasi henkilö tuskin on tässä ensimmäinen, eikä viimeinen. Itsellenne voitte tietysti uskotella mitä vain.

Onnittelut sille joka lähti, fiksu tyyppi. Tuskinpa peräänne huutelee.

Vierailija
370/378 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. Tehdään ensin muutaman henkilön porukassa töitä ja siirrytään sitten lounaalle. Yksi porukan henkilö menee ensin istumaan pöytään, mutta muut eivät suinkaan tule samaan pöytään vaan istuvat porukalla muualle.

Tämä oli kyllä yksi elämäni nöyryyttävimmistä kokemuksista. Nämä ihmiset istuivat parin metrin etäisyydellä, juttelivat ja nauroivat. Mua vaan itketti ja hävetti siellä pöydässä yksin nököttäessäni.

Siis miksi ihmeessä et mennyt sinne muiden kanssa istumaan? Varmaan ihmettelivät, että miksi tuo yksi jöröttää tuolla yksin. 

Niin etkö osannut lukea, että tämä ensiksi pöytään mennyt teki pöytävalinnan ja normaalia on että perässätulevat tulevat samaan pöytään. Mutta tokana tullutkin pä

Aina ei huomaa, mihin joku meni istumaan, jos tuo henkilö ei yhtään pidä ääntä itsestään. Silloin mennään niiden muiden luo ja sanota, että tulittekin tähän ja istutaan alas. 

Joku yrittää selitellä taas omaa toimintaansa mustasta valkoiseksi ja että vika on sen joka jätettiin yksin.

Miten menet mukaan toisten pöytään jos et siihen mahdu? Olet itse valinnut pöydän, johon kaikki mahtuu ja se sivuutetaan muiden toimesta menemällä porukalla pienempään pöytään.

Vierailija
371/378 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ettäkö hän yksin esimiestä ja tiimiä vastaan esittämään "kaiken maailman juttuja". Ja että esimies tunsi teidät vuosia. Niin varmaan tunsiki

Meidän porukkaan on tullut useampi ja tämä ainoana päätti itse lähteä. Ei ollut vika meissä. Samalla tavalla kohdeltiin kun muitakin. Kaikki ei vain sopeudu ryhmässä työskentelyyn. Muuta ei tähän käytökseen keksitä syyksi. 

Vierailija
372/378 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ettäkö hän yksin esimiestä ja tiimiä vastaan esittämään "kaiken maailman juttuja". Ja että esimies tunsi teidät vuosia. Niin varmaan tunsiki

sama tuli mieleen, liian kova vastus hänelle. ei ilkeä näe omaa ilkeyttään

Vierailija
373/378 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Savustetaan ulos porukasta ja lopulta työpaikalta. Ei kutsuta pikkujouluihin kun hups unohtui. Korostetaan toisen etunimeä esim. MAIJA oli se joka tuli viimeisenä tai MAIJA teki näin jne. Samalla kun muista työkavereista puhutaan ihan normaalisti.

Tämä ja monta muutta ketjussa mainittua juttua koettu. Tosi ärsyttävää kuulla kun takahuoneesta MAIJA kysyi tämmöistä asiaa, eikö tämä ole aika yksinkertainen. ONKOHAN SE MAIJA vähän yksinkertainen? Tarkoituksella siis kovaan ääneen että varmasti kuulisin.  (olin työharjoittelussa, tietenkin kysyin kysymyksiä koska..olin siellä...oppimassa)

On myös töissä halveerattu työn jälkeä, vaikka olin tehokas ja ihan mukiinmenevä työntekijä. On huudettu  tiskillä että "NO EI MAIJAA ainakaan saliin, se on NIIN hidas pyyhkimään pöytiä!" (totuus: en ollut)

Lupaillaan myös auttaa jossain kahden ihmisen hommassa, mutta ei auteta ihan tahallaan. Yksin sain ähistä ja vääntää kamppaillen yksin homman alusta loppuun (koska pakkohan se oli tehdä silti), koska 'sori se unohtu', vaikka olisin kysynyt viisi minuuttia sitten apua kahden ihmisen hommaan.

Tietenkin myös sellainen että pompahtaa uusia työtehtäviä kuin sieniä sateella, jotka alun perin EIVÄT kuuluneet perehdytykseen tai työnkuvaan. "No eks sä tienny että tääkin on osa sun vuoron hommaa"

"Kuuluu tehdä tää myös. Kyllä sun tässä vaiheessa olis pitänyt jo täää tietääää ja osata..." (ei koskaan kerrottu että tälläinen asia on osa työtä)

Sitten huokaillaan ja käyttäydytään kuin olisit maailman ääliöin ihminen, kun et tiedä automaattisesti asioita ilman että ne on kerrottu.

Vierailija
374/378 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Törmännyt tähän kuten edellä kuinka esitetään ystävää ja saadaan avautumaan omista murheista ja ne sitten juoruillaan tupakkaringissä tai jossain oman porukan what's uppi-ryhmässä eteenpäin.Tämä ystävän esittäjä yleensä avautuu vastapainona kiusatulle omista murheistaan mitkä sitten ovatkin keksittyjä.

En voi käsittää kuinka vaikeaa voi olla kirjoittaa sana Whatsapp. Vuodesta toiseen 🥱🥱

Vierailija
375/378 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tehtiin tulkintoja, jotka eivät pitäneet paikkaansa. Esimerkiksi että olen katsonut jollain tavalla tai että en ole jossain vuorossa puhunut. Niistä oli tehty kirjaukset ja viety esimiehelle. Minua väitettiin kiusaajaksi, vaikka en ole edes ajatellut mitään tuollaista että joku voi minua niin tulkita. Minut savustettiin ulos työpaikalta muutaman henkilön toimesta. Minua väitettiin kiusaajaksi vaikka minua kiusattiin. 

Vierailija
376/378 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työntekijä kävi ulkomailla ja lähetti sieltä kortin osaston porukalle, mutta nimesi puuttui siitä. Joku tuli sitten sitä korttia sinullekin näyttämään, vaikka puutuit saajista ja vielä mainitsikin tästä. Tai juttelit firman tilaisuudessa jonkun työkaverin kanssa, kunnes toinen pyysi tätä poistumaan luotasi ja jäit yksin. Työpaikalla pisteliäs henkilö puhui tarkoituksellisesti pahaa sinusta niin, että sen kuulit. Nämä ilkeilijät ja ivailijat ovatkin hankalimpia tapauksia, ja niitä on riittänyt.

Vierailija
377/378 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Savustetaan ulos porukasta ja lopulta työpaikalta. Ei kutsuta pikkujouluihin kun hups unohtui. Korostetaan toisen etunimeä esim. MAIJA oli se joka tuli viimeisenä tai MAIJA teki näin jne. Samalla kun muista työkavereista puhutaan ihan normaalisti.

Tämä ja monta muutta ketjussa mainittua juttua koettu. Tosi ärsyttävää kuulla kun takahuoneesta MAIJA kysyi tämmöistä asiaa, eikö tämä ole aika yksinkertainen. ONKOHAN SE MAIJA vähän yksinkertainen? Tarkoituksella siis kovaan ääneen että varmasti kuulisin.  (olin työharjoittelussa, tietenkin kysyin kysymyksiä koska..olin siellä...oppimassa)

On myös töissä halveerattu työn jälkeä, vaikka olin tehokas ja ihan mukiinmenevä työntekijä. On huudettu  tiskillä että "NO EI MAIJAA ainakaan saliin, se on NIIN hidas pyyhkimään pöytiä!" (totuus: en ollut)

Lupaillaan myös auttaa jossain kahden ihmisen homma

Otan osaa. Paskoja ihmisiä riittää. Naiset varsinkin ovat oikeita käärmeitä. 

Vierailija
378/378 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Absurdeinta on tulla savustetuksi ulos kuntouttavasta työtoiminnasta pomon taholta.

Kyllä kuntoutti.