Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tämä KELAn viesti tarkoittaa?

Vierailija
26.02.2024 |

Olen opiskellut nyt vuoden toimeentulotuella, koska opintotuki- ja laina ovat loppuneet aiemmassa tutkinnossa. Sain Kelasta tällaisen viestin: 

Perustoimeentulotuki on viimesijainen etuus, jota ei ole tarkoitettu opintojen pitkäaikaiseen rahoittamiseen. Päätoimisen opiskelijan ensisijainen etuus on opintotuki, johon sisältyvät opintoraha ja opintolainan valtiontakaus. Jos henkilö opiskelee eikä ole oikeutettu opintoetuuksiin, hänen edellytetään lähtökohtaisesti turvaavan elantonsa muulla tavoin kuin perustoimeentulotuella. Opintoihin, joihin ei voi saada opintotukea voidaan muiden edellytysten täyttyessä myöntää perustoimeentulotukea yleensä vain lyhytaikaisesti. Lyhytaikaisena tukena pidetään yleensä joitakin kuukausia, kuitenkin enintään lukuvuotta, jonka aikana on mahdollisuus hakea työtä tai ensisijaisia etuuksia. Henkilön tulee ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi ja olla työmarkkinoiden käytettävissä, hakeutua opintotuella tuettuihin opintoihin tai hankkia elatuksensa ansiotöillä tai muilla tavoin.

Tarkoittaako se, että he leikkaavat tuestani, mikäli jatkan opintoja?

Kiitos

Kommentit (207)

Vierailija
61/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos neuvosta. Jos jossain vaiheessa en enää voi nykyistä ammattiani harjoittaa, niin en aio yhteiskunnan varoja tuhlata alan vaihtoon, vaan jään työttömäksi. :)

Niinpä. Varsinainen tsemppaamaan.

Kyllä

täällä moni kirjoitti, ett mene töihin ja tienaa siinä tylsässä työssä ne opintorahat. 

Niin me muutkin on tehty ja monta kymmentä vuotta se on ollut niin -ja kuinka paljon on opiskelijoita kaupan kassalla? Paljon.

Sä valitset vaihtoehdoista juurikin ne lusmuilut. Eikös siinä joku kirjoittanut tuon asenteen oleva vätys-asenne. Sitä se meinaan on.

-ota ittees niskasta kiinni. Tommonen häviäjä-asenne veks -ja rupea parempaan.

Itsehän sanoit ettei opiskelu kannata! 

Vierailija
62/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko hakenut tätä ? 

https://www.aikuiskoulutustuki.fi/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just sitä se tarkoittaa. Ei ole yhteiskunnan tehtävä elättää ikusuuksiin opiskeluja. Tarkoitus olisi opinnot päättääkin joskus ja aloittaa työelämä.

Vierailija
64/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ilmoittaudut työttömäksi työnhakijaksi, he eivät leikkaa?

Juuri näin. Ilmoittaudut työnhakijaksi ja ilmoitat jo hakemuksessa että työnhakijaksi hakeutuminen on tehty kelan pyynnöstä. Ilmoitat myös opintosi eli missä opiskelet ja milloin aloittanut opinnot. Opintojesi laajuus selvitetään eli tarkistetaan oletko päätoiminen vai sivutoiminen opiskelija.

Sivutoimisella opiskelijalla on oikeus työttömyysturvaan mutta päätoimisella ei ole. Sivutoimisen opiskelijan tulee kuitenkin hakea työpaikkoja työllistymissuunnitelmassa sovittu määrä kuukaudessa jotta oikeus työttömyyspäivärahaan säilyy. 

Vielä unohtui että päätoimisia opintoja voidaan tukea myös työttömyysetuudella. Hyvä selvittää olisko tämä tilanteessasi mahdollista eli ilmoita myös että opintotukioikeus

Niitä voidaan tukea siinä vaiheessa kun on ollut 1v työtön välissä.

Vierailija
65/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko hakenut tätä ? 

https://www.aikuiskoulutustuki.fi/

Ottakaa nyt oikeasti tuosta tuesta selvää ennen kuin sitä mainostatte. Ei tuo tuki kuulu työttömille/opiskelijoille. Vaikutuksesta työsuhteesta saa lähteä tuolla tuella opiskelemaan.

Vierailija
66/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai miten niin?

No ei kai kukaan töihin ota sellaista jolla ei ole pätevyyttä. 

Vierailija
67/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos neuvosta. Jos jossain vaiheessa en enää voi nykyistä ammattiani harjoittaa, niin en aio yhteiskunnan varoja tuhlata alan vaihtoon, vaan jään työttömäksi. :)

Voi voi, kuule kun tämäkään ei kelpaa. Työtön ei koskaan toimi oikein, jo pitkään työttömiä on käskytetty opiskelemaan uusi ammatti eikä jäädä työttömyyskorvauksilla loisimaan.

Itse asiassa tutkinnon suorittamisen jälkeen on muutama kuukausi aikaa työllistyä. Sitten nämä kontallaan tai eri vaakamambovariaatioilla työpaikkansa saaneet toteavat, että koulutuksesi on vanhentunut.

Vierailija
68/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muutakuin sinne työkkäriin yhteys, sillä asiat selviää.

Vierailija
69/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtääkseni työttömäksi työnhakijaksi ei voi ilmoittautua, jos on virallisesti opiskelija. On tämä hankala tilanne. En voi saada tukia, koska opiskelen. Mutta en voi opiskella, koska ei ole tukia. Pitääkö mun luopua opiskelupaikasta (jonka eteen tein töitä), jotta saan edes työttömyyskorvausta?

Ap

Juu, et sinä saa työttömyyskorvausta jos olet jossain oppilaitoksessa kirjoilla. 

Joissain erityistapauksissa on myönnetty lupa opiskeluun työttömyyskorvauksella, mutta siinä on omat kriteerinsä, mitä ei ole ihan helppo täyttää. Esim mulle sanottiin että maisterin tutkinnon loppuunsaattaminen ei mun työllisyyttä paranna koska olen jo kandi, joten kuulemma mun on ihan turha hakea sitä opiskelulupaa. Olen nyt puoli vuotta hakenut ihan hulluna töitä, mutta kukaan ei palkkaa omalle alalle, koska en ole valmis, eikä kukaan palkkaa hanttihommiin koska olen ylikoulutettu. 👍 Että hienot tulevaisuuden näkymät! 

Vierailija
70/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä ollenkaan, miksi Suomessa ei saa ottaa oppilaitoksista välivuosia työntekoon, jolla voisi jatkaa opintojensa rahoittamista. Tai saa, jos on valmis hyväksymään sen riskin, että opintoaika kuluu ja opinto-oikeutta täytyy hakea uudelleen.

Vierailija
71/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela voi vaatia sinua ilmoittautumaan työttömäksi, vaikket työttömyysetuutta saakaan ja saat vielä jonkun aikaa Kelasta sen perusteella jotain tukea. Parasta olisi kuitenkin hankkia osa-aikatyö, jolla pärjäät sen verran, että saat opiskelusi hoidettua loppuun. Osa-aikatyökin tietysti olisi muutenkin fiksua, koska sitä kautta parannat työllistymismahdollisuuksiasi opintojen jälkeen.

Yksi vaihtoehto on hankkia vähintään 6 kk kestävä mikä tahansa määräaikainen kokoaikatyö ja jatkaa samalla opiskeluja. Kun työ päättyy, ilmoittaudu työttömäksi työnhakijaksi, niin opiskelusi katsotaan sivutoimiseksi samanaikaisen kokoaikaisen työskentelyn perusteella ja saat työttömyyskorvausta vaikka jatkat opintojasi normaalisti. Velvollisuutesi on tietysti myös hakea töitä samaan aikaan.

Vierailija
72/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noissa neuvoissa mennä työkkäriin on yksi iso mutta. Sitovaa etukäteispäätöstä et saa, vaan päätös tehdään vasta, kun olet "lopettanut opiskelut" ja olet virallisesti työtön.

Siinä vaiheessa, kun oletat saavasi jatkaa opiskeluja työttömyyskorvausta nostaen, voivat tehdä sellaisenkin päätöksen, että saat sanktiot opiskelun lopettamisesta... jälkikäteen kukaan ei ole kertonut niitä tietoja, joita olet saanut... Melkoinen Ruuneperi saisit olla, että TE-toimiston palveluista olisi muutakin kuin työllistymishaittaa.

Vierailija
73/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ilmoittaudut työttömäksi työnhakijaksi, he eivät leikkaa?

Ei ei ei.

Vierailija
74/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ennen kuullutkaan kenenkään rahoittavan opintoja toimeentulotuella.

Sieltähän vaaditaan ilmoittautumaan työttömäksi työnhakijaksi.

Vierailija
75/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä. Minulla on huijattu olo. Tein ensimmäisen maisterin tutkinnon aikoinaan neljässä vuodessa ja kukaan ei maininnut, että työllisyysnäkymät ovat ko. alalla huonot. No, sen totesin itse valmistumisen jälkeen. Tein monenlaista työtä ennen kuin tulin siihen tulokseen, että uuden alan opiskelu on paras vaihtoehto tulevaisuuteni kannalta. Valitsin tarkoituksella hyvin työllistävän alan ja pääsin sisään. Ensimmäisen vuoden tein intensiivisesti opintoja. Mutta kyseessä on ala, joka sisältää harjoitteluja ja paljon läsnäoloa vaativaa tekemistä. Olin jo koko syksyn töissä, jotta voisin opiskella keväällä. Mutta säästöt eivät vain riitä. En jaksa tätä.

Ps. Hakemus työllisyystuella opiskelusta on tehty. Se pitää tehdä ennen opintojen aloittamista. Hakemus hylättiin.

Vierailija
76/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun hain omaehtoiseen opiskeluun työttömyysetuudella tuettuna niin sanottiin ettei opintoja saa aloittaa

ennen kuin TE-toimiston päätös on tullut.

Eivät he hyväksy mitä tahansa opintoja työttömyysetuudella.

Vierailija
77/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on opiskelujen rahoituksista 

https://www.studentum.fi/tietoa-opiskelijalle/

Näyttäisi että sinun olisi pitänyt sopia työkkärin kanssa opinnoista ja niiden tarpeellisuudesta ennen aloitusta . 

sinuna laittaisin viestiä te -toimistoon tai yhteydenottopyynnön 

Vierailija
78/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtääkseni työttömäksi työnhakijaksi ei voi ilmoittautua, jos on virallisesti opiskelija. On tämä hankala tilanne. En voi saada tukia, koska opiskelen. Mutta en voi opiskella, koska ei ole tukia. Pitääkö mun luopua opiskelupaikasta (jonka eteen tein töitä), jotta saan edes työttömyyskorvausta?

Ap

Juu, et sinä saa työttömyyskorvausta jos olet jossain oppilaitoksessa kirjoilla. 

Joissain erityistapauksissa on myönnetty lupa opiskeluun työttömyyskorvauksella, mutta siinä on omat kriteerinsä, mitä ei ole ihan helppo täyttää. Esim mulle sanottiin että maisterin tutkinnon loppuunsaattaminen ei mun työllisyyttä paranna koska olen jo kandi, joten kuulemma mun on ihan turha hakea sitä opiskelulupaa. Olen nyt puoli vuotta hakenut ihan hulluna töitä, mutta kukaan ei palkkaa omalle alalle, koska en ole valmis, eikä kukaan palkkaa hanttihommiin koska olen yl

Jos sulla on vain gradusta ja jostain pienestä muusta opiskelusta kiinni, niin lyhytkestoisena on mahdollista rykäistä se maisteri 6 kk aikana valmiiksi työttömänäkin. Vaatii tietysti hyvää ennakkosuunnittelua, että todellakin saat kaiken valmiiksi ajoissa: https://tyomarkkinatori.fi/palvelut/f35e3814-dd72-4cdb-8f3d-296b8f65f49…

Vierailija
79/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoittautuminen työttömäksi työnhakijaksi, opiskelu sivutoimista ja haet töitä päivisin. Varaat keskusteluajan virkailijan kanssa ja käytte yhdessä läpi tilanteen ja mikä olisi paras tapa edetä. Väliaikainen keskeytys voi olla edessä käsittelyn ajaksi.

Vierailija
80/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavallaan tämä tilanne on absurdi, kyllä, mutta toisaalta kuitenkin ihan reilua.

Kun näet vertaa niihin opintotuella ja lainalla opiskelijoihin, jollainen sinäkin aiemman tutkintosi kohdalla olit. Et sinäkään silloin tt-tukea saanut. 

Koko opintotukijärjestelmä pitäisi ajatella uusiksi. Nyt varsinkin kun aikuiskoulutustukikin lopetetaan. 

Ei voi olla eriarvoisia mahdollisuuksia opintojensa rahoittamiseen. 

Ps Valmistuin itse jo vuonna 2003. Onko Kelasta mahdollista tarkistaa, montako kitukuukautta olisi jäljellä vielä?

Sinä olet siis opiskellut aikana jolloin opintolainaa ei automaattisesti katsottu tuloksi toimeentulotukea haettaessa. Nykyäänhän se katsotaan vaikka opintolainaa ei olisi edes hakenut saatika saanut. Älä siis kirjoita mitään reiluudesta.

Minäkin olen sitten valmistunut aikana jolloin opintolainaa ei ollut vielä "pakko" hakea. Enpähän ollut heti valmistumiseni jälkeen tuhansien eurojen veloissa.