Mitä tämä KELAn viesti tarkoittaa?
Olen opiskellut nyt vuoden toimeentulotuella, koska opintotuki- ja laina ovat loppuneet aiemmassa tutkinnossa. Sain Kelasta tällaisen viestin:
Perustoimeentulotuki on viimesijainen etuus, jota ei ole tarkoitettu opintojen pitkäaikaiseen rahoittamiseen. Päätoimisen opiskelijan ensisijainen etuus on opintotuki, johon sisältyvät opintoraha ja opintolainan valtiontakaus. Jos henkilö opiskelee eikä ole oikeutettu opintoetuuksiin, hänen edellytetään lähtökohtaisesti turvaavan elantonsa muulla tavoin kuin perustoimeentulotuella. Opintoihin, joihin ei voi saada opintotukea voidaan muiden edellytysten täyttyessä myöntää perustoimeentulotukea yleensä vain lyhytaikaisesti. Lyhytaikaisena tukena pidetään yleensä joitakin kuukausia, kuitenkin enintään lukuvuotta, jonka aikana on mahdollisuus hakea työtä tai ensisijaisia etuuksia. Henkilön tulee ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi ja olla työmarkkinoiden käytettävissä, hakeutua opintotuella tuettuihin opintoihin tai hankkia elatuksensa ansiotöillä tai muilla tavoin.
Tarkoittaako se, että he leikkaavat tuestani, mikäli jatkan opintoja?
Kiitos
Kommentit (207)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vätys.
No niinhän sinä olet ja pereusaastakin olet.
Kelan kirjeen tulkinta se vaan oli. Älä ota ittees. Tai ota vaan, jos haluat.
- ja onhan se vätystelyä, kun ei tee töitä, vaikka on siihen opiskeluun kaikki tuet saanut ja ottanut.
Se kirje tarkoittaa sitä, että mene aapee töihin. Olet käyttänyt tukesi. On aika kantaa kortesi kekoon.
Et voi vaan hillua vapaamatkustajana. Sitä se tarkoittaa. Luulisi, että itsekin tajuaisit mennä töihin tienaamaan, koska olet ilmaisen jo pottisi käyttänyt.
Et voi kaikkea vaan ottaa, mutta et anna mitään? Töihin töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota opintolaina
T. Kokoomus. Me kääritään tällä rahaa ja nostetaan suomi ja sen talous pystyyn!
Työ on parasta sosiaaliturvaa
Juu, menkää marjanpoimijoiksi, juuri oli uutinen, että suomalainen yrittäjä on saanut raskaat syytteet orjuuttamisesta. Sellaista Suomea meille ajaa kokoomus persuvittunaamojen ystävällisellä tulella.
Älä viitti. Töitä on.
Eikä marjanpoiminta ole huono. Sillä on niin paljon hyviä vaikutuksia: työ, metsä, marjat, vitamiinit, metsässä oleminen rentouttaa.
Lähes kaikki opiskelijat tekevät töitä lomilla ja viikonloppuisin, jotta opintoetuudet ja palkkatulot riittävät elämiseen. Kun valmistuu, hakeudutaan oman alan töihin, jossa on parempi palkka kuin opiskeluajan hanttihommissa.
Jos haluaa opiskella lisää, niin sitten selvitellään työnantajan kanssa mihin joustoihin työajoissa ja -määrissä on mahdollisuus, jotta opintoja on mahdollista saada työn ohessa tehdyksi. Kun sopivat joustot ovat löytyneet ja opiskelupaikka saatu, niin sitten eikun opiskellaan vaan sen minkä työn ohessa ehtii.
Näin me muut olemme sen hoitaneet.
Kermaperseet ovat näköjään talvilomalla.
Kyllä ne elämän faktat teillekin avautuu...
Vierailija kirjoitti:
Taas yksi ikuinen opiskelija jolla ei ole ilmeisesti aikomustakaan koskaan mennä töihin. Näitä täällä riittää.
Näin minäkin sen näen, että mitään aikomusta töihin ei ole, kun vain ihmetellään, että eikö yhteiskunta rahoitakaan tätä minun opiskeluharrastusta ikuisesti. Mistä muualta sellainen kuvitelma olisi edes tullut, jos ei siitä, että ajatuksena on, että yhteiskunta rahoittaa kaiken mitä yksilö keksii pyytää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kun olet edes joskus saanut Kelalta jotain, mää en koskaan, ne rahat menee yleensä ma muille.
Opiskeluun saa tukea ja opintolainaa.
aina on otettu opintolainaa.
Se on maksettu sitten pois, kun on koulutusta vastaavassa työssä.
En oikein tajua tätä nitinää. Kyllä on etu, että saa ooiskella- ja se opintolaina on myös etuus.
Kai te joskus meinaatte töitäkin tehdä?
vai onko tuo juju, että opiskelen ja opiskelen. Ja sitten menen kortistoon?
En oikein tajua moista. Pikkusen ryhtiä hei!
Sitä lainaa ja opintotukea ei saa loputtomiin. Tämä on monen alanvaihtajan ongelma kun tuki kuukaudet loppuu jos alkaakin opiskelemaan toista tut
Vakuutusyhtiö tai liitto maksaa uudet opinnot, jos on terveydellinen peruste.
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan tämä tilanne on absurdi, kyllä, mutta toisaalta kuitenkin ihan reilua.
Kun näet vertaa niihin opintotuella ja lainalla opiskelijoihin, jollainen sinäkin aiemman tutkintosi kohdalla olit. Et sinäkään silloin tt-tukea saanut.
Koko opintotukijärjestelmä pitäisi ajatella uusiksi. Nyt varsinkin kun aikuiskoulutustukikin lopetetaan.
Ei voi olla eriarvoisia mahdollisuuksia opintojensa rahoittamiseen.
Ps Valmistuin itse jo vuonna 2003. Onko Kelasta mahdollista tarkistaa, montako kitukuukautta olisi jäljellä vielä?
Näin oli myös 90-luvulla, kun oli 20%:n työttömyys eli ollakseen oikeutettu työttömyyetuuteen ei saanut opiskella.Silti moni opiskeli, koska vaihtoehto oli työttömyys.
Vierailija kirjoitti:
Jos ilmoittaudut työttömäksi työnhakijaksi, he eivät leikkaa?
Juuri näin. Ilmoittaudut työnhakijaksi ja ilmoitat jo hakemuksessa että työnhakijaksi hakeutuminen on tehty kelan pyynnöstä. Ilmoitat myös opintosi eli missä opiskelet ja milloin aloittanut opinnot. Opintojesi laajuus selvitetään eli tarkistetaan oletko päätoiminen vai sivutoiminen opiskelija.
Sivutoimisella opiskelijalla on oikeus työttömyysturvaan mutta päätoimisella ei ole. Sivutoimisen opiskelijan tulee kuitenkin hakea työpaikkoja työllistymissuunnitelmassa sovittu määrä kuukaudessa jotta oikeus työttömyyspäivärahaan säilyy.
Kiitos neuvosta. Jos jossain vaiheessa en enää voi nykyistä ammattiani harjoittaa, niin en aio yhteiskunnan varoja tuhlata alan vaihtoon, vaan jään työttömäksi. :)
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta etkö näe että voi olla joku syy miksi alaa on pakko vaihtaa? Itse olen käynyt restauroijan tutkinnon, en voi sille mitään että olenkin tullut kaikille mahdollisille kemikaaleille allergiseksi, eikä työstä tule mitään. Pakko oli lähteä opiskelemaan uutta alaa. Toki olisi ehkä voinut yrittää päästä työkyvyttömyyseläkkeelle, mutta onko se nyt alle 30 vuotiaalle järkevää kun muutakin voi opintojen kautta tehdä. Itse sain työllä opinnot rauhoitettua, mutta ei se kaikilla onnistu.
Sinulla se onnistui, minulla se onnistui, miksi se ei onnistuisi ihan yhtä lailla muillakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kun olet edes joskus saanut Kelalta jotain, mää en koskaan, ne rahat menee yleensä ma muille.
Opiskeluun saa tukea ja opintolainaa.
aina on otettu opintolainaa.
Se on maksettu sitten pois, kun on koulutusta vastaavassa työssä.
En oikein tajua tätä nitinää. Kyllä on etu, että saa ooiskella- ja se opintolaina on myös etuus.
Kai te joskus meinaatte töitäkin tehdä?
vai onko tuo juju, että opiskelen ja opiskelen. Ja sitten menen kortistoon?
En oikein tajua moista. Pikkusen ryhtiä hei!
Sitä lainaa ja opintotukea ei saa loputtomiin. Tämä on monen alanvaihtajan ongelma kun tuki k
Kerrotko mulle vielä mikä vakutuus ja mikä liitto? Ei mulla sellaisia ole.
Ei ihme että on oppimisvaikeuksia, kun kaikki opiskeluun käytetty aika pitäisi käyttää työhön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota opintolaina
Juu, menkää marjanpoimijoiksi, juuri oli uutinen, että suomalainen yrittäjä on saanut raskaat syytteet orjuuttamisesta. Sellaista Suomea meille ajaa kokoomus persuvittunaamojen ystävällisellä tulella.
Älä viitti. Töitä on.
Eikä marjanpoiminta ole huono. Sillä on niin paljon hyviä vaikutuksia: työ, metsä, marjat, vitamiinit, metsässä oleminen rentouttaa.
Työnantajat voi olla vähän eri mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Ilmoittaudut työnhakijaksi ja ilmoitat jo hakemuksessa että työnhakijaksi hakeutuminen on tehty kelan pyynnöstä. Ilmoitat myös opintosi eli missä opiskelet ja milloin aloittanut opinnot. Opintojesi laajuus selvitetään eli tarkistetaan oletko päätoiminen vai sivutoiminen opiskelija.
Sivutoimisella opiskelijalla on oikeus työttömyysturvaan mutta päätoimisella ei ole. Sivutoimisen opiskelijan tulee kuitenkin hakea työpaikkoja työllistymissuunnitelmassa sovittu määrä kuukaudessa jotta oikeus työttömyyspäivärahaan säilyy.
Ei saa olla oppilaitoiskessa kokopäiväisesti opiskelevan kirjoilla edes, jos haluaa työttömyysetuutta. Pitää ihan ensin erota oppilaitoksesta. Tämä on fakta. Ero todistus pitää toimittaa työkkäriin, muuten tulee kieltävä lausunto
Vierailija kirjoitti:
Ei ihme että on oppimisvaikeuksia, kun kaikki opiskeluun käytetty aika pitäisi käyttää työhön.
Ihan turha uhriutua. Ensimmäisen tutkinnon saa opiskella ihan rauhassa opintotuella ja -lainalla.
Minä opiskelin uuden ammatin alanvaihtajana liiton aikuiskoulutustuella . Kuulutko ap ammattiliittoon tai kassaan ? Vielä kai ehtisit tuota anomaan ennen kuin loppuu .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota opintolaina
Älä viitti. Töitä on.
Työnantajat voi olla vähän eri mieltä.
Ai miten niin?
Vierailija kirjoitti:
Minä opiskelin uuden ammatin alanvaihtajana liiton aikuiskoulutustuella . Kuulutko ap ammattiliittoon tai kassaan ? Vielä kai ehtisit tuota anomaan ennen kuin loppuu .
Kuuluu vakituisessa työsuhteessa oleville. Aikuiskoulutustuen ehtona on 8v työhistoriaa ja viimeisin voimassaoleva työsuhde pitää olla kestänyt 1v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä unohtui että päätoimisia opintoja voidaan tukea myös työttömyysetuudella. Hyvä selvittää olisko tämä tilanteessasi mahdollista eli ilmoita myös että opintotukioikeus on jo käytetty loppuun. Jos sinulla on jo joku tutkinto olemassa mutta se on alalle jossa vaikeaa työllistyä esim. työpaikkojen vähyyden vuoksi ja siksi aloittanut uuden tutkinnon suorittamisen joka paremmin työllistävälle alalle sen perusteella voidaan myöntää työttömyyspäiväraha.
Olen eri, mutta etkö näe että voi olla joku syy miksi alaa on pakko vaihtaa? Itse olen käynyt restauroijan tutkinnon, en voi sille mitään että olenkin tullut kaikille mahdollisille kemikaaleille allergiseksi, eikä työstä tule mitään. Pakko oli lähteä opiskelemaan uutta alaa. Toki olisi ehkä voinut yrittää päästä työkyvyttömyyseläkkeelle, mutta onko se nyt alle 30 vuotiaalle järkevää kun muutakin voi opintojen kautta tehdä. Itse sain työllä opinnot rauhoitettua, mutta ei se kaikilla onnistu.