Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos alle 35-vuotiaat terve mies ja terve nainen ovat yhdynnässä ovulaation aikaan, niin raskauden tod.näk. on noin 20 %. MIKSI NOIN PIENI?

Vierailija
26.02.2024 |

Mistä syystä/syistä johtuu, että raskauden mahdollisuus on noin vähäinen, vaikka ns. kaikki osuisi nappiin? Eli on terveet nainen ja mies, ikää ei ole liikaa, ajoitus oikea. Silti vain 20%? Eikös tuo ole jo biologiankin kannalta hölmöä, kun tavoitteena on aina lajin säilyminen ja suvun jatkuminen? :D 

Että ensinnäkin niitä hedelmällisiä päiviä on vain pari kuukaudessa ja silloinkin tsäänssit on noin huonot. Ja jos mitä vaan haittatekijöitä tulee mukaan (terveyshuolia, korkeampi ikä...) niin mahdollisuudet laskee edelleen. 

Haluaisin vaan ymmärtää että mikä tähän vaikuttaa? Jos munasolu irtoaa ja siittiöt on siellä paikalla, niin miksei raskaus kuitenkaan suurella todennäköisyydellä (80%) ala?

Kommentit (92)

Vierailija
21/92 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin

Yhden vuoden aika heillä se todennäisyys on

( 1 - 0,8^12) * 100% = 96 %

Eli 96 %

Oliko muuta?

Tämä laskenta oli varmaan ihan vitsillä heitetty?

Vierailija
22/92 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kyllä aika hienoa, jos peruskoululaiset joskus kuuntelisivat mitä siellä koulussa kerrotaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/92 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ja miksi se on heti ekalla kerralla. 100%

Vierailija
24/92 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en oikeasti nyt hiffaa. Miten muka se todennäköisyys kertautuu tuolleen?

Jos heitän noppaa niin ei se noppa mieti, että no nyt se on heittäny jo x määrän. "Pitääpä antaa nyt sille se kutonen, mitä se yrittää."

Ei vaan mullahan on joka kerta vaikka maailmanloppuun asti heittäisin se sama 1/6 todennäköisyya saada se kutonen. 

Miten tässä ei päde tuo sama?

No mieti nyt vähän. Tuolla sun logiikalla, että todennäköisyys on aina vaan se 20 prosenttia, ei ikinä uudelleen yrittäminen kannattaisi. Tietysti lisää tsänssejä, että yrittää monta kertaa peräkkäin. Todennäköisyys onnistua kasvaa. Siitä voi laskea nuo prosentit, jotka ei siis tarkoita että vuoden kohdalla tapahtuvassa yhdynnässä tärppää 96-prosenttisen varmasti, vaan että koko vuoden yhdyntöjen todennäköisyys tärpätä on yhteensä tuo 96 pros.

Ohis

Vierailija
25/92 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos heitän noppaa niin ei se noppa mieti, että no nyt se on heittäny jo x määrän. "Pitääpä antaa nyt sille se kutonen, mitä se yrittää."

Ei vaan mullahan on joka kerta vaikka maailmanloppuun asti heittäisin se sama 1/6 todennäköisyya saada se kutonen. 

Tuo aikaisemmin esitetty laskelma onkin ihan puutaheinää.

Vierailija
26/92 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luonto on ovela tässäkin, mitä mä oon aina sanonu että meidän on pakko elää simulaatiossa koska kaikki on liian täydellistä. 

Eli luonto siis pitää huolen siitäkin että sitä lasta pitää oikeasti haluta. 

Ahaa, siksi siis lapsia syntyy esim. huume- tai teiniäideille.

Vierailija
27/92 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En väitä olevani hyvä matikassa, mutta todennäköisyyksien yhteenlasku... wtf? Lottoanpa 1000x yhden rivin niin olen muka lähempänä 7 oikein tulosta? En muuten ole. 

Vierailija
28/92 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin

Eli 96 %

Oliko muuta?

Meneekö se näin? Itse jotenkin hahmotan, että se mahdollisuus on aina se sama joka kuukausi. Eli tavallaan tsäänssit ei nouse, kun kuukaudet etenee (tyyliin että kolmannessa kuussa olisi 29%, kudennessa kuussa 55% -heitin hatusta nuo prosentit mutta ymmärtänette mitä tarkoitan), vaan joka kuukausi se mahdollisuus on sen saman 20 % eli aika pieni. 

Mieti jotain itsellesi helpommin hahmotettavaa tilannetta. Jos vaikka heität noppaa, jokaisella heittokerralla on 1/6 mahdollisuus että saat kutosen. Jos heität sitä noppaa 12 kertaa todennäköisesti saat joukkoon kutosen, vaikka jokaisella heittokerralla se todennäköisyys on edelleen sama 1/6.

Vierailija
29/92 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En väitä olevani hyvä matikassa, mutta todennäköisyyksien yhteenlasku... wtf? Lottoanpa 1000x yhden rivin niin olen muka lähempänä 7 oikein tulosta? En muuten ole. 

Olet lähempänä, mutta se alkutodennäköisyys on niin pieni, ettei se paljonkaan kasva, vaikka lottoaisit monta riviä. Jos sen sijaan olisi tuo 20 prosentin todennäköisyys saada oikea lottorivi, niin sitten kyllä todella kannattaisikin laittaa useampi vetämään.

Vierailija
30/92 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ootko trolli?

Vierailija
31/92 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luonto on ovela tässäkin, mitä mä oon aina sanonu että meidän on pakko elää simulaatiossa koska kaikki on liian täydellistä. 

Eli luonto siis pitää huolen siitäkin että sitä lasta pitää oikeasti haluta. 

Ahaa, siksi siis lapsia syntyy esim. huume- tai teiniäideille.

Ei vaan siksi, että tuollaiset panee paljon enemmän ilman mitään ehkäisyä.

Vierailija
32/92 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin

Eli 96 %

Oliko muuta?

Tämä laskenta oli varmaan ihan vitsillä heitetty?

Ei ollut

Ihan perustilastomatikkaa

Vierailija
33/92 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko tuohon. On korkeampi.

Vierailija
34/92 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksilölliset erot ovat valtavia.

Terveisin, 3 x 100%

Vierailija
35/92 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös 3x100%.

Vierailija
36/92 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilen suuresti noin pieniä todennäköisyyksiä. Olen laittanut kolme lasta aluille viimeisen 18 vuoden aikana ja kaikki ensimmäisellä laakilla.

Vierailija
37/92 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lottoat yhden rivin, sulla on yksi voittorivi vastaan 14 999 999 riviä joilla et voita. Jos lottoat 1000 riviä, arvonnassa on siltikin vielä 14 999 000 riviä joilla et voita.

Vierailija
38/92 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epäilen suuresti noin pieniä todennäköisyyksiä. Olen laittanut kolme lasta aluille viimeisen 18 vuoden aikana ja kaikki ensimmäisellä laakilla.

Ja sinähän edustat kaikkia maaiklman ihmisiä.

Vierailija
39/92 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan olla että toi 20% kierto terveillä pareilla on keskiarvo terveiden parien todennäköisyydestä. Kun terveen parin määritelmä on, että pari tulee vuoden aikana raskaaksi lapsesta joka syntyy hengissä. Niin tuohon keskiarvoon mahtuu pareja, jotka tulivat 11 kuukauden yrittämisen jälkeen raskaaksi ja pareja, jotka tulivat heti ekasta kierrosta raskaaksi. Niin noiden kahden hedelmällisyys todennäköisyys saattaa yksilönä olla eri, vaikka ovat molemmat määriteltävissä terveeksi pariksi.

Vierailija
40/92 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Chat GPT vastasi näin:

Raskauden mahdollisuuteen vaikuttaa moni tekijä, ja vaikka kaikki osuisi "nappiin", kuten terve nainen ja mies yhdynnässä ovulaation aikaan, raskauden todennäköisyys voi silti olla vain noin 20%. Tässä on muutamia syitä tähän:

1. **Ovulaation ajoitus**: Vaikka nainen ovuloisi, munasolu on hedelmöityskykyinen vain lyhyen ajan, noin 1224 tuntia ovulaation jälkeen. Siittiöiden on oltava läsnä juuri tämän aikavälin sisällä hedelmöittääkseen munasolun. 

2. **Siittiöiden elinvoimaisuus**: Siittiöiden on oltava elinvoimaisia ja liikkuvia päästäkseen munasolun luokse. Siittiöiden laatu voi vaihdella miehen elintavoista, terveydestä ja muista tekijöistä riippuen.

3. **Kohtuunousu ja hedelmöitys**: Munasolun hedelmöittyessä se on kuljetettava kohtuun ja implantoitava kohdun limakalvoon. Monet tekijät voivat vaikuttaa tähän prosessiin, mukaan lukien kohtuunousun ajankohta, kohtuunousun laatu ja kohdun limakalvon tila.

4. **Mahdolliset hedelmättömyyteen liittyvät tekijät**: Sekä miehillä että naisilla voi olla piileviä hedelmättömyyteen liittyviä tekijöitä, jotka vaikuttavat kykyyn tulla raskaaksi. Tällaisia tekijöitä voivat olla esimerkiksi hormonaaliset epätasapainot, sukuelinten anatomiset poikkeavuudet tai krooniset sairaudet.

5. **Satunnaisuus**: Vaikka kaikki biologiset tekijät olisivat suotuisia, raskauden alkaminen on silti monilta osin sattumanvaraista. Jokainen kerta ei välttämättä johda raskauteen, vaikka kaikki edellytykset olisivat olemassa.

Vaikka tavoitteena onkin lajin säilyminen ja suvun jatkuminen, luonnonvalinta on myös tehnyt tietyistä rajoituksista ja satunnaisuuksista osan elämän prosessia. Biologia pyrkii kyllä edistämään lisääntymistä, mutta se ei ole täydellistä tai takaa onnistumista jokaisella yrityksellä.