Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lappilaisten ja muualla asuvien lappilaisten jälkeläisten identiteetti

Vierailija
02.12.2022 |

Onko sitä? Tuntuu että lappalaisilla eli saamelaisilla ja karjalaisilla on vahva identiteetti, mutta joku joka on Lapista tai vanhemmat ovat ei ole jotenkin sellaista samaa identiteettiä. Tiedän vaikka, että omat vanhempani ovat Lapista ja minä etelästä, mutta kun puhun asiasta jollekin niin rinnastetaan lappilaiset lappalaisiin tai sitten itärajan lappilaisia luullaan suunnilleen venäläisiksi.

Aina puhutaan savolaisista, pohjanmaalaisista, karjalaisista, hämäläisistä yms. mutta enpä ikinä kuule, että joku on tyypillinen "lappilainen".

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin alun epäselvästi. Saamelainen ei siis rinnastu tässä karjalaiseen vaan viittasin karjalaiseen eri Suomen heimona. AP

Vierailija
2/14 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Geenitestit ovat ainoa keino selvittää tämä vähemmistöstatus. Väestö on kuitenkin sekaantunut vuosisatojen saatossa. Vai voiko saamelaisuus olla ilmoitusasia, sukupuoli kun on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla oikein ole minkäänlaista identiteettiä. Mun vanhemmat on Lapista, mutta isä oli muuttanut etelään opintojen takia aikoinaan, ja sitten äitikin muutti perässä kun menivät kihloihin. Joten itse olen syntynyt Turussa eikä ole kovinkään läheistä suhdetta Lappiin, vaikka siellä on toki isovanhemmilla kyläilty vuosien varrella. 

Vaikka en koe vahvaa lappilaista identiteettiä, koen silti jotenkin olevani erilainen, jotain vierautta. Ulkonäkönikin on vähän kuin eri rotua kuin näillä varsinais-suomalaisilla. Minulla on tumma tukka, ruskeat silmät, olen lyhyt ja siro. Täällä ihmiset on pitkiä, vaaleita ja sinisilmäisiä paljolti. Minulle puhutaan usein kaupoissa englantia, koska ilmeisesti näytän ulkomaalaiselta. Lisäksi olen puheliaampi ja jotenkin vähän "ronski ja juntti", vanhemmilta opittua selvästi. Se etu lappilaisuudesta on, että tämä hyväksytään ja pidetään osana lappilaisuutta. Töissä joskus kirosin oikein rumasti yhtä asiaa ja joku uusi vähän järkyttyi, pomo sanoi että tuo on lappilainen, ja se tuntui selittävän asian kaikille että ok, selvä, täytyy tottua :D

Vierailija
4/14 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jonkun isoisoisoisä on joskus aikoinaan muuttanut Karjalasta Lappiin, se ei tee jälkeläisistä saamelaisia.

Vierailija
5/14 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Geenitestit ovat ainoa keino selvittää tämä vähemmistöstatus. Väestö on kuitenkin sekaantunut vuosisatojen saatossa. Vai voiko saamelaisuus olla ilmoitusasia, sukupuoli kun on?

Ei siinä tarvita geenitestiä jos tietää vanhempiensa olevan Lapista. Saamelaisia ei tämä keskustelu koske. AP

Vierailija
6/14 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mulla oikein ole minkäänlaista identiteettiä. Mun vanhemmat on Lapista, mutta isä oli muuttanut etelään opintojen takia aikoinaan, ja sitten äitikin muutti perässä kun menivät kihloihin. Joten itse olen syntynyt Turussa eikä ole kovinkään läheistä suhdetta Lappiin, vaikka siellä on toki isovanhemmilla kyläilty vuosien varrella. 

Vaikka en koe vahvaa lappilaista identiteettiä, koen silti jotenkin olevani erilainen, jotain vierautta. Ulkonäkönikin on vähän kuin eri rotua kuin näillä varsinais-suomalaisilla. Minulla on tumma tukka, ruskeat silmät, olen lyhyt ja siro. Täällä ihmiset on pitkiä, vaaleita ja sinisilmäisiä paljolti. Minulle puhutaan usein kaupoissa englantia, koska ilmeisesti näytän ulkomaalaiselta. Lisäksi olen puheliaampi ja jotenkin vähän "ronski ja juntti", vanhemmilta opittua selvästi. Se etu lappilaisuudesta on, että tämä hyväksytään ja pidetään osana lappilaisuutta. Töissä joskus kirosin oikein rumasti yhtä asiaa ja joku uusi vähän järkyttyi, pomo sanoi että tuo on lappilainen, ja se tuntui selittävän asian kaikille että ok, selvä, täytyy tottua :D

No huhuh, olisin tämän voinut itse melkein kirjoittaa! Omat vanhempani ovat siis myös Lapista ja asun pk-seudulla. Olen myös melko pieni, siro, pitkäsäärinen mutta lyhyt ja tukka on punertavan ruskea ja silmät siniset. Minullekin puhutaan välillä englantia asiakaspalvelussa ja joskus joku kysyy olenko Venäjältä tai Virosta tms.

Olen myös jotenkin ronski ja juntti, astun helposti ihmisten varpaille olemalla oma itseni, koska kuljen aika itsenäisesti, en ole hirveän puhelias, mutta osaan avata suuni kyllä. Tuntuu että jotkut jotenkin pelkäävät tai vierastavat.

Koen olevani paikallinen ja vieras samaan aikaan, mutta niin tunnen olevani Lapissakin. Olin siellä usein lomilla lapsena ja aina oli sitä oloa että on samaan aikaan kotona ja turisti. AP

Vierailija
7/14 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miltä tuntuu olla lappilainen, kun on tavallaan siirtomaaherra, vieraslaji? Toisen luokan kansalainen verrattuna puhdasverisiin saamelaisiin.

Vierailija
8/14 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No huhuh, olisin tämän voinut itse melkein kirjoittaa! Omat vanhempani ovat siis myös Lapista ja asun pk-seudulla. Olen myös melko pieni, siro, pitkäsäärinen mutta lyhyt ja tukka on punertavan ruskea ja silmät siniset. Minullekin puhutaan välillä englantia asiakaspalvelussa ja joskus joku kysyy olenko Venäjältä tai Virosta tms.

Olen myös jotenkin ronski ja juntti, astun helposti ihmisten varpaille olemalla oma itseni, koska kuljen aika itsenäisesti, en ole hirveän puhelias, mutta osaan avata suuni kyllä. Tuntuu että jotkut jotenkin pelkäävät tai vierastavat.

Koen olevani paikallinen ja vieras samaan aikaan, mutta niin tunnen olevani Lapissakin. Olin siellä usein lomilla lapsena ja aina oli sitä oloa että on samaan aikaan kotona ja turisti. AP

Tämä minullakin, sekä etelässä että Lapissa koen olevani tavallaan paikallinen, tavallaan vieras. 

Ja juuri tuo on minullakin se mikä ihmiset yllättää, että en ole sillä tavalla ekstroverttimäisellä tavalla puhelias, mutta kaikkea muuta kuin ujo tai sellainen joka ei saisi suutaan auki kun on jotain sanottavaa. Minä kyllä sanon suoraan kun täytyy. Se on ihmisistä tosiaan jotenkin lähes pelottavaa, että joku ei erityisemmin mieti mitä muut hänestä ajattelee vaan sanoo vaan mitä on mielen päällä, pehmentelemättä. Ja hassua on että tosiaan jos henkilö tietää että on lappilainen, niin menee aina tämän piikkiin, mikä on jotenkin huvittavaa mutta toisaalta mukavaa - jonkinlaista identiteetin osaa siis on jäljellä vanhempien kulttuurista näin etelässä syntyneelläkin, minkä muutkin tunnistaa.

- 3

Vierailija
9/14 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti saamelaisuutta ei todeta geenitestillä muuten kuin vertaamalla onko sukua jo saamelaisiksi katsotuille suvuille.

Vierailija
10/14 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miltä tuntuu olla lappilainen, kun on tavallaan siirtomaaherra, vieraslaji? Toisen luokan kansalainen verrattuna puhdasverisiin saamelaisiin.

Omassa lapsuudessa ei ollut ikinä kuvaa, että tällaista asetelmaa olisi että jotenkin aktiivinen halveksunta saamelaisten ja muiden välillä olisi ollut siellä päällä. Kyllä mun isovanhemmilla saattoi kylässä olla paikallisia saamelaisia tai toisinpäin, auttoivat toisiaan talkoissa ja muussa, ei ollut mitään sellaista että ihan eri porukkaa jotka jotenkin vähän jopa vihaisivat toisiaan. Se on vähän kun karuissa oloissa eletään ja pienissä yhteisöissä, ei ole varaa eikä halua sulkea asiallisia ihmisiä pois sosiaalisesta verkostostaan siksi, että joku olisi jotain väärää syntyperää. 

Vierailija
11/14 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kanssa miettinyt, että johtuuko saamelaiskäräjälain vastustus siitä, että lappilainen identiteetti ei ole saanut/ottanut sille kuuluvaa asemaa ja arvostusta?

Vierailija
12/14 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpöä taas. Saamelaiset ei ole mitään Lapin ainoita alkuperäisasukkaita.

Vierailija
13/14 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti saamelaisuutta ei todeta geenitestillä muuten kuin vertaamalla onko sukua jo saamelaisiksi katsotuille suvuille.

Kuka ne on katsonut saamelaisiksi? Intersektionaalinen marxilainen feminismi jakaa ihmiset eri ryhmiin, ja laittaa ne vastakkain. Mutta ihmisten jakaminen tällaisen identiteettipolitiikan mukaan ryhmiin on käytännössä mahdotonta, koska olemme yksilöitä. Millä spekseillä sinusta tulee saamelainen? Missä menee raja?

Vierailija
14/14 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpöä taas. Saamelaiset ei ole mitään Lapin ainoita alkuperäisasukkaita.

Tuo ei mahdu saamelaislakiin.