Kokemuksia kellään noista Melatoniini pillereistä. Auttaako.
Kävin tänään ostamassa purkillisen kun on pari viikkoa pian ollut vaikeuksia nukahtaa tai sitten heräilen yöllä
Uusi asia mulla ja liittyy oireisiin joita lähden tutkituttamaan ensi viikolla.
Onko joku saanut apua noista ja onko mitään sivuvaikutuksia ollut.
Kommentit (67)
Mulla auttaa yhtenäisen unen saamiseen päivisin. Nukahtaminen ei ole tuottanut ongelmaa, mutta aiemmin oli katkonaista. 4mg melatoniinia yövuorojen välisinä päivinä.
-yökkö
Vierailija kirjoitti:
Reseptillä saa vahvempaa melatoniinia jos vapaat ei auta.
Parhaiten toimii tutkimusten mukaan jos ottaa 0,3 mg (300 mcg = mikrogrammaa) 1 - 2 tuntia ennen maata panemista. Suurempi annos kai heikentää tehoa!
Käytän joka ilta, mulle riittää 1 x 1,9 mg, saattaisi riittää pienempikin määrä. Olen aina ollut huono nukahtamaan ja normaalisti pyörin helposti tunnin sängyssä ennen nukahtamista, melatoniinin avulla nukahdan tosi nopeasti. Heti huomaan eron jos unohdan ottaa. Tosin jos on kova stressi tai murhetta elämässä niin ei siitä kovin paljoa apua ole, eli vaikeisiin uniongelmiin voi olla riittämätön.
Vierailija kirjoitti:
Ei auttanut mulle eikä mun miehelle. Molemmilla vuorotyö ja kokeiltiin pidemmän aikaa. Ihan sama vaikka olis vetäny kupillisen kaakaota.
Auttaa ja ei auta..en tiedä mistä syystä vaikutus vaihtelee. Joskus päivälläkin nukuttaa aivan valtavasti, ihan kuin pilleri ei olisi ehtinyt sulaa elimistössä ajoissa.
luin, ettei melatoniini välttämättä kannata ottaa, kun kroppaa tuottaa sitä ite, että sitten se oma tuotanto kärsii. eli käpyrauhanen alkaa laiskistua. vähän sama kun testosteronia vetäny bodari, ni kivekset surkastuu. https://luontoisaa.fi/melatoniin-haitat/
Mä oon tykännyt eniten melatoniinisuihkeesta. https://www.hyvinvointihuone.fi/paras-melatoniini
Auttaa nukahtamaan nopeasti, mutta herään muutaman (3-5 tunnin) päästä nukahtamisesta, ja uudelleen nukahtaminen on vaikeaa.
Ennen melatoniinin käyttämistä nukahtamiseen meni sängyssä pyörien 2-3 tuntia, mutta kun sain unen päästä kiinni, sain nukuttua hyvin, jos vain ei ollut aamulla herätyskello pirisemässä, kuten usein oli.
Molempi pahempi, kummallakin tavalla lyhyet yöunet. Mutta melatoniinin kanssa menen, sillä enemmän ahdistaa illalla kuin aamuyöllä sängyssä unen saamisen yrittäminen.