Suuret ikäluokat varastivat itselleen kaikki hyvät mökkirannat
Meille nuoremmille polville ei jätetty oikein mitään. Ja jos jotain olisikin myynnissä, hinnat järjettömiä 70-lukuun verrattuna. Silloin tavallinen dunarikin pystyi hankkimaan kesämökin.
Kommentit (1486)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei oo todellista, mikä nuoria vaivaa. Ottakaa nyt maltilla kun ite ootte ikäihmisiä, niin riköhän teille sitten löydy paikkoja.
Niin, meille tosiaan ehkä löytyy jotain ikäihmisinä, mutta te omitte itsellenne ne mökkirannat jo nuorina aikuisina. Nyt olette jo 50 vuotta nauttineet ettekä vieläkään pysty luopumaan?
Kyllä sulla on kurja elämä. Ajatella, että ilkeät olla kateellinen ihmisille, jotka persaus ruvella teki töitä toisin kun nykyään kun on automaatio, koneistus ja sen sellainen apuna, vaan eipä ollut meidän aikana esim raksoilla, jossa NAISET raahasivat laastia muurareille ja niin korkealle kun sitä ikinä tarvittin ja sai sitten palkastaan säästettyä ja ostettua mökkitontin ja rakensi sinne mökin. Häpeäisit edes vähän. Monikaan teistä ei lainkaan ymmärrä, ettei koneita ollut apuna, ojatkin kaivettiin miesvoimin. Metsää kaadettiin ilman moottorisahoja ja ruuvit ruuvattiin ihan tavallisella ruuvarilla, ei millään akkukäyttöisellä koneella. Ja usko pois, koska niitä helve..n koneita ei ollut oli töitä tarjolla vaikka kuinka paljon. Jos joku homma ei miellyttänyt ja otti loparit, seuraavana päivänä sai uuden työn. Lisää vain automaatiota ja robotteja sun muita hörpäkkeitä, niin voipi käydä, ettei tuoreemmat sukupolvet koskaan mitään mökkejä osta, kun ei ole niitä euroja jolla vois sen tehdä. Perintöön pitää tukeutua. Jos edes päiväksi joutuisitte tuon ajan systeemeillä töitä tekemään ja rakot olisi käsissä, ja työpäivän jälkeen joka jäsen huutaa hoosiannaa, ette edes sitä bissepulloa huulille saisi.
Anteeksi, tulin vain kysymään joko tässä ketjussa on käsitelty piisamit, nuo mökkirantojen pikku riiviöt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
70-luvulla kaikenlaisille lievästi älyllisesti kehitysvammaisillekin löytyi ruuvinpyörittäjän töitä, joilla he ostelivat asunnot ja kesämökit + saivat päälle muhkean eläkkeen. Nykyään on toisin.
No tuota en tiedä, mutta olen ihmetellyt, että miten koko sukuni sai hyvät työt tehtaissa, jonne mulla ei ole nyt mitään pääsyä, koska ei ole sitä täsmä amk tutkintoa. Näilläkään ei ollu, mutta kas vain, koko ikä oltu tehtaan toimistossa, sihteereinä , ja muissa töissä. Kaikki myös naapuriston eläkeläiset.Katsoin myös vanhaa tehtaan sisäistä puhelinluetteloa jossa näkyi koulutus ja ammattii, työ. Yo siellä johtaa
No toivotko että nykyäänkin tehtaissa olisi kouluttamatonta työvoimaa? Ennen saattoi irrota sormia ja jopa käsiä. Nykyään kaikilla on mahdollisuus kouluttautua nuihin hommiin. Sipulinkuorijoita muutama vuosi sitten palkattiin kovasti, siinä on ehkä sellainen homma jossa et kauheana pysty muita vahingoittamaan. Ilmeisesti siitä maksettiinkin aika kohtalaisesti (koulutusvaativuuteen nähden) kun tekijöiden keskipalkkoja tuli ilmi.
Eli laitahan uimalasit päähän ja mene kuorimaan sipuleita jos kouluttautuminen ei kiinnosta ja töitä kuitenkin haluat tehdä.
Paperitehtaisiin ja muihin tehtaisiin on päässyt töihin puoluekirjalla. Työpaikan ammattiliiton osasto ja Hyvä Veli-järjestelmä on valinnut puoluetoverit työpaikalle. Nykyisin paperitehtaissa ja muissa tehtaissa on töissä vasemmistopuolueiden SDP:n ja Vasemmistoliiton jäseniä. Aikaisemmin oli myös SKDL:n ja Suomen Kommunistisen puolueen jäseniä. Onko sukulaisilla ollut vasemmistopuolueiden jäsenkirja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
70-luvulla kaikenlaisille lievästi älyllisesti kehitysvammaisillekin löytyi ruuvinpyörittäjän töitä, joilla he ostelivat asunnot ja kesämökit + saivat päälle muhkean eläkkeen. Nykyään on toisin.
No tuota en tiedä, mutta olen ihmetellyt, että miten koko sukuni sai hyvät työt tehtaissa, jonne mulla ei ole nyt mitään pääsyä, koska ei ole sitä täsmä amk tutkintoa. Näilläkään ei ollu, mutta kas vain, koko ikä oltu tehtaan toimistossa, sihteereinä , ja muissa töissä. Kaikki myös naapuriston eläkeläiset.Katsoin myös vanhaa tehtaan sisäistä puhelinluetteloa jossa näkyi koulutus ja ammattii, työ. Yo siellä johtaa
Mistä tehtaasta on kyse? Onko paperitehdas?
Murmeli on puhunut USA:ssa
Uskomukset sään ennustamisesta elävät voimakkaina edelleen. Murmelit ennustivat myöhäistä kevään tuloa.
Yhdysvalloissa talven päättymisen ennustaa murmeli. CNN
Talven kesto ja lumen määrä kiinnostavat kansaa varsinkin näin alkuvuodesta.
Yksi on jo lopen kyllästynyt pihatien kolaamiseen ja toinen puolestaan toivoo rinteiden pysyvän auki mahdollisimman pitkään. Säätiedotusten ohessa ihmiset usein turvautuvat myös luonnon ennusmerkkeihin tai eläinten tekemiin ennustuksiin.
Yhdysvalloissa talven päättymisen ennustaa tietenkin murmeli.
Punxsutawneyn kylässä perinteinen Phil-murmeli ennustaa alkavan kevään juhlallisesti murmelinpäivän kunniaksi. AOP
Eilen vietetyllä murmelinpäivällä (Groundhog Day) on pitkä historia Yhdysvalloissa kevään alkamisen ennustamisessa. Ensimmäinen merkintä on tiettävästi Pennsylvaniasta kauppias James Morrisin päiväkirjoista vuodelta 1841. Punxsutawneyn kylässä vietetään vuosittain murmelinpäivänä juhlaa, jossa murmeli ennustaa kevään alkamisajankohdan. Eilen murmeli nimeltä Phil näki oman varjonsa, ja se tarkoittaa, että kevät alkaa täten kuuden viikon päästä. Aiheesta kirjoittaa The Times -lehti.
Mikäli murmelinpäivän on kirkasta ja eläin näkee oman varjonsa, jatkuu talvi vielä kuusi viikkoa ja kevään tulo on hieman jäljessä. AOP
Forecan päivystävä meteorologi Ilkka Alanko kertoo Iltalehdelle, että luonnon sekä luontokappaleiden ennusmerkit saattavat joissain määrin pitää paikkaansa.
Jossain määrin pitää paikkansa, mikäli tarinat ovat jääneet elämään. Tarinat ovat usein ylimalkaisia ja ajoittain osuvat varmasti myös oikeaan, Alanko kertoo.
Myös Suomessa on perinteisesti tulkittu edessä olevia säitä luonnon kautta.
Teeren varhainen kujertaminen koetaan merkiksi aikaisesta talvesta. Jos pajun juuret jäätyvät syyskuussa, ovat ne perimätiedon mukaan marraskuussa jo sulat. Pihlajanmarjojen suuri määrä puolestaan enteilee vähälumista talvea.
Lämmin maaliskuu etelänpuoleisella tuulella varustettuna povaa uskomusten mukaan lämmintä kesää. AOP
Sammakko tietää millainen kesä on tulossa
1990-luvulla Suomen yhdeksi suosituimmaksi sääprofeetaksi nousi Taisto Heikkinen, jolle sammakot ennustivat tulevaa kesää. Hän kirjoitti aiheesta myös Sammakkoprofeetan sääopit -kirjan. Hän on pitänyt maaliskuuta tärkeänä kuukautena tulevan kesän sään ennustamisessa
Kirjassa maaliskuusta on paljon merkintöjä. Mikäli maaliskuussa on lämmin ja tuulen suunta on etelästä, yleensä on lämmin kesä, Alanko lukee Heikkisen kirjasta.
Sää on tärkeässä osassa ihmisten arkea. Luonnonmerkkien lukemisesta tai siitä, pitävätkö ennustukset paikkaansa, ei tietenkään aivan takuuseen kukaan voi mennä. Ennustukset ovat syystä ennustuksia, jotka pohjautuvat aina menneestä kerättyyn tietoon. Toki nykyaikaiset sääennusteet pohjautuvat paljolti teknologiaan, eikä meteorologit päivän säätä ennustaessa nojaudu pelkästään sammakoihin tai murmeleihin.
Tänäkään vuonna kaikki ennustajamurmelit eivät kuitenkaan olleet aivan sama mieltä Philin kanssa, mutta yhdestä asiasta kaikki olivat samaa mieltä. Kevään tulo on kuitenkin taattu.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, tulin vain kysymään joko tässä ketjussa on käsitelty piisamit, nuo mökkirantojen pikku riiviöt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon mie kyllä huono hönö stoorien kirjoittaja, 46 - vuotias influencer Tampereelta.
Olen lyhyt mies influencer Tampereelta.
Mutta on mulla noi hönö stoorit.
Suutuin, kun mua sanottiin lyhyeksi. Vähän on levinnyt noi meikäläisen hönö stoorit.
Nainen sanoi, että olen lyhyt ja suutuin ja aloin keksiä hönö stooreja. Keitti pikkusen yli, pikkusen ylireagoin.
Ei kannata sanoa miestä lyhyeksi, jos se on päästään seko niin se voi vainota koko loppuelämän niinkuin tämä tamperelainen mies.
Vierailija kirjoitti:
Paperitehtaisiin ja muihin tehtaisiin on päässyt töihin puoluekirjalla. Työpaikan ammattiliiton osasto ja Hyvä Veli-järjestelmä on valinnut puoluetoverit työpaikalle. Nykyisin paperitehtaissa ja muissa tehtaissa on töissä vasemmistopuolueiden SDP:n ja Vasemmistoliiton jäseniä. Aikaisemmin oli myös SKDL:n ja Suomen Kommunistisen puolueen jäseniä. Onko sukulaisilla ollut vasemmistopuolueiden jäsenkirja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuota en tiedä, mutta olen ihmetellyt, että miten koko sukuni sai hyvät ty
Minun veljeni tekivät molemmat uransa paperitehtaalla hyvällä palkalla. Ei ollut jäsenkirjoista tai puoluepolitiikasta kyse kummankaan kohdalla. Eivät myöskään suhteilla päässeet.
moi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi sain perintönä mökin ja 100m rantaviivaa. Mökki tosin vuokralla suurimman osan aikaa vuodesta ja mökkitalkkari käy hoitamassa siivoukset ja muut hommat.
Se minua ärsyttää että omaisuus kasaantuu toisille suvuille. toisille ei mitään.
Joillain tutuillani on USEITA kesämökkejä. En ymmärrä miten tämä näin meni. Kaverillani on oma, isän antama, miehellään on suvun oma, ja joka mummolla vielä oma siihen päälle.Eikä nämä edes mitään aatelisia ole. Olen itse vaan syntynyt poikkeuksellisen köyhään osaamattomaan sukuun.
Tietyillä suvuilla on kanssa sellainen asenne, että raha alkaa polttelemaan heti taskussa. Esim nuori ostaa heti auton vaikka ei ole edes omaa asuntoa. Itse ostin heti asunnon kun pystyin ja ensimmäisen auton vasta yli kolmikymppisenä. Ensimmäinen asunto oli vähän edullisemmalta alueelta ja sääsin ASP-lainaa sitä varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei oo todellista, mikä nuoria vaivaa. Ottakaa nyt maltilla kun ite ootte ikäihmisiä, niin riköhän teille sitten löydy paikkoja.
Niin, meille tosiaan ehkä löytyy jotain ikäihmisinä, mutta te omitte itsellenne ne mökkirannat jo nuorina aikuisina. Nyt olette jo 50 vuotta nauttineet ettekä vieläkään pysty luopumaan?
Unohdin laittaa vastaukseeni, jotta myimme mökkimme jo 30 v sitten, on siis luovuttu eikä jätetty siitä ketään tappelee, vaan matkustimme ulkomailla ja törsäilimme sydämen kyllyydestä mökkirahoilla. Nyt olen leski ja pärjään hyvin omalla eläkkeellä ja sillä hirveen paljon parjatulla leskeneläkkeellä.
No millä hinnalla niitä rantatontteja olis pitäny ostaa sitten? Ihme kommarialoitus!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi sain perintönä mökin ja 100m rantaviivaa. Mökki tosin vuokralla suurimman osan aikaa vuodesta ja mökkitalkkari käy hoitamassa siivoukset ja muut hommat.
Se minua ärsyttää että omaisuus kasaantuu toisille suvuille. toisille ei mitään.
Joillain tutuillani on USEITA kesämökkejä. En ymmärrä miten tämä näin meni. Kaverillani on oma, isän antama, miehellään on suvun oma, ja joka mummolla vielä oma siihen päälle.Eikä nämä edes mitään aatelisia ole. Olen itse vaan syntynyt poikkeuksellisen köyhään osaamattomaan sukuun.
Tietyillä suvuilla on kanssa sellainen asenne, että raha alkaa polttelemaan heti taskussa. Esim nuori ostaa heti auton vaikka ei ole edes omaa asuntoa. Itse ostin heti asunnon kun pystyin ja ensimmäisen auton vasta yli kolmikymppisenä.
Minä ostin ensimmäisen auton vasta kun melkeinpä koko ensimmäinen asuntolaina oli maksettu. Sittenkin hyvin kohtuuhintaisen 10v vanhan... Nyt on kolmas asuntolaina pian maksettu ja asun melkoisessa lukaalissa, siltikään auto ei ole uusinta huutoa vaikka siisti onkin.
Keverit joskus ihmettelee että miksi ajan tuolla kun koti on niin hieno. Noh, siksi koti on niin hieno kun en ole autoihin ja muuhun turhuuteen tuhlannut. Kaunis koti on minulle tärkeämpi kuin auto. Kodissa vietän vapaa-aikaa ja autoa lähinnä käytän liikkumiseen. En kutsu autooni ystäviä tai vietä lekoisaa sunnuntaita kirjan parissa.
Seuraavaksi hankintalistalla huvila ulkomailta. Ja sekin on hankintalistalla paljon ennen hienoa autoa! 😀
Tosihan on, että ennen on saattanut saada paljon halvemmalla jonkun nyt huippukalliin paikan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietyillä suvuilla on kanssa sellainen asenne, että raha alkaa polttelemaan heti taskussa. Esim nuori ostaa heti auton vaikka ei ole edes omaa asuntoa. Itse ostin heti asunnon kun pystyin ja ensimmäisen auton vasta yli kolmikymppisenä.
Eikö tuo ole jokaisen oma asia, ostaako auton ensin ennenkuin asunnon? Jos vaikka tarvitsee autoa työmatkojen takia. Tai ei osta autoa ollenkaan, vaan asunnon. Olen itse ostanut auton ennen asuntoa.
Kyllä Suomessa rantoja piisaa pitää vaan olla pätäkkää, eli mennä töihin jne.
Kuka on varastanut ap:lta?! Kova syytös!
Kyllähän se "suuri ikäluokka" on itse omalla työllä ja rahalla saanut hankittua ne mökkirannat. Tekisit itsekin töitä ja säästäisit, niin saatat päästä ostamaan. Niitä "mökkirantoja" on myytävävä runsaasti, keväällä ja kesällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, nykyisillä suurimmalla ikäluokalla eli nelikymppisilllä on ollut paljon rahaa ostaa mökkejä ja rantoja.
Sinkkutyttäreni, 41, osti juuri metsötilan, ihan omilla rahoillaan.
Hävettääkö tyttäresi sinkkuus?
Olen eri. Mitäpä me sitä hävettäisiin. Hävetköön itte, sitten tulevaisuudessa. Pääasiassa ihmetellään, näitä nykyajan otuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietyillä suvuilla on kanssa sellainen asenne, että raha alkaa polttelemaan heti taskussa. Esim nuori ostaa heti auton vaikka ei ole edes omaa asuntoa. Itse ostin heti asunnon kun pystyi
Toki se on oma asia, jos ostaa auton ennen asuntoa, mutta turha sitten kadehtia omassa asunnossa asuvia, kun ei pysy asumaan kuin vuokralla. Elämä on valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Kuka on varastanut ap:lta?! Kova syytös!
Kyllähän se "suuri ikäluokka" on itse omalla työllä ja rahalla saanut hankittua ne mökkirannat. Tekisit itsekin töitä ja säästäisit, niin saatat päästä ostamaan. Niitä "mökkirantoja" on myytävävä runsaasti, keväällä ja kesällä.
Ja tyhjentänyt eläkepajatson. Tiedätkö, että me työssäkäyvät maksamme 80% eläkeläisten eläkkeistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sulla on kurja elämä. Ajatella, että ilkeät olla kateellinen ihmisille, jotka persaus ruvella teki töitä toisin kun nykyään kun on automaatio, koneistus ja sen sellainen apuna, vaan eipä ollut meidän aikana esim raksoilla, jossa NAISET raahasivat laastia muurareille ja niin korkealle kun sitä ikinä tarvittin ja sai sitten palkastaan säästettyä ja ostettua mökkitontin ja rakensi sinne mökin. Häpeäisit edes vähän. Monikaan teistä ei lainkaan y
Et taida tajuta, että tuo automaatio juuri on vienyt ihmisten työt. Varmaan moni tekisi mielellään raskaitakin töitä, jos niitä olisi. Häpeä itse empatianpuutettasi.
-eri