Elämä Kelan vankina
Tulojen pitäisi nousta rutkasti kerralla, jotta pääsisi riippumattomaksi. Koulutusta löytyy, mutta työtä ei vaan saa. Tälläkin hetkellä olen palkattomana harjoittelijana, vaikka minulla on tutkinto tähän hommaan mitä teen.
Kela siis asettaa rajoitteita ja yrittää pakottaa passiivisuuteen.
Ideoita päästä pois Kela-vankilasta?
Kommentit (166)
Todellakin vankina! Kela määrää kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hae vaikka henkilökohtaisen avustajan työtä, voin luvata että saat paikan heti.
Olen hakenut, enkä saanut. Niihin paikkoihin oli muitakin hakijoita.
Yleensä KAIKKIIN paikkoihin on muitakin hakijoita 🙄.
Itse ole työni puolesta ollut näissä henk.koht avustajien hakemisessa avustamassa sitä "palkkaavaa" puolta ja voin sanoa, että taso noissa avustajan paikkoja hakevissa ei ole paljoa ruohon kortta korkeampi. Sieltä jos mistä luulisi todellakin töitä löytyvän, jos vähänkään normaalin oloinen. Ja noita paikkoja on yleensä todella paljon auki, koska avustajia tarvitsee moni ja niitä on vaikea löytää.
Täällä suosituimpia valintoja ovat olleet psykologian opiskelijat. Heille menee suurin osa paikoista. Ehkäpä yliopisto-A
Alan omat opiskelijat tekevät pystyvät tekemään ihan muuta kuin henkilökohtaista avustamista. Enkä itse tiedä yhtään psykologian opiskelijaa tuossa hommassa.
On kokemusta eri kaupungeista.
T. Tuo, jota lainasit
Vierailija kirjoitti:
Jos on palkkatyössä niin työnantaja määrää kaiken. Ja jos on yrittäjänä niin asiakkaat määräävät kaiken. Ainoa joka on aidosti itsenäinen on se, joka on saanut rahansa perintönä tai lottovoittona.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien tukien muuttaminen perustulo tyyppisiksi olisi ratkaisu. Varmaan keikkatyyppistä työtä löytyis pitkäaikaistyöttömillekin, joita kukaan ei uskalla kokopäiväisesti työllistää.
Perustulo olisi loistoratkaisu. Silloin voisi opiskella mitä haluaa ja pystyy ja käyttää kaikki tilaisuudet hyväkseen. Noihin tukihakuprosesseihin menee turhaa aikaa ja tilaisuus meni jo. Perustulolla voisi tarttua heti tilaisuuteen.
Vierailija kirjoitti: Alan omat opiskelijat tekevät pystyvät tekemään ihan muuta kuin henkilökohtaista avustamista. Enkä itse tiedä yhtään psykologian opiskelijaa tuossa hommassa.
On kokemusta eri kaupungeista.
T. Tuo, jota lainasit
Niin, sinä et tiedä ja minä taas tiedän useamman. Se tarkoittaa sitä, että jokainen henkilökohtainen avustaja ei ole psykoilogian opiskelija, mutta osa henkilökohtaisista avustajista on psykologian opiskelijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on palkkatyössä niin työnantaja määrää kaiken. Ja jos on yrittäjänä niin asiakkaat määräävät kaiken. Ainoa joka on aidosti itsenäinen on se, joka on saanut rahansa perintönä tai lottovoittona.
Työnantaja määrää työajasta, mutta ei saa kieltää opiskelua esim. vapaa-ajalla. Työnantaja voi kieltää työntekijältä työpaikalle haitalliset sivubisnekset, mutta ei sellaisia, joista ei tule työpaikalle mainehaittaa, eikä vähennä työntekijän työpanosta. Työnantaja ei todellakaan määrää koko työntekijän elämää ja valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä jauha paskaa.
Kelan vankilasta pääsee niin, että lopettaa kaikkien tukien hakemisen.
Voi kun oliskin "Kelan vankina". Kela ei maksa mulle mitään, kituuttelen 800 euron tuloilla.
Vierailija kirjoitti:
Voi kun oliskin "Kelan vankina". Kela ei maksa mulle mitään, kituuttelen 800 euron tuloilla.
Opiskele lisää ja pidemmälle ja saat parempia töitä sitten :)
Vierailija kirjoitti:
Kelan vankilasta pääsee niin, että lopettaa kaikkien tukien hakemisen.
Ensin pitäisi saada työpaikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten kela on syyllinen ? Katso peiliin.
Kui? Olen hakenut kaikkia mahdollisia työpaikkoja saamatta niitä, olen kouluttautunut ja olen ollut koko elämäni raitis. En ole voinut itse valita itseäni töihin. Nyt haluaisin mieluummin kehittää itseäni kuin syleksiä kattoon, mutta Kela ei anna.
Työnantajia ei kiinnosta sun koulutus niinkään, vaan laadi cv:si niin että kerro MITÄ OSAAT. Täällä näkee paljonkin kirjoituksia ja samoin mediassa että ei saa töitä vaikka tehty 100 hakemusta tai että syrjitään työnhaussa vaikka on maisterin tutkinto. Tutkinnot ja hakemusten määrät ei kerro eikä ratkaise mitään vaan se mitä osaat ja millainen on asenteesi.
Miten osaaminen tulisi avata? Eikö riitä, että kertoo mitä työtehtäviä on aie
Riippuu tietenkin täysin siitä paikasta mikä on auki. Voi kertoa työtehtävistäkin, mutta osaaminen keskiössä. Jos kerrot olleesi palkanlaskijana, niin pitää sanoa myös että olet palkanlaskennan ammattilainen ja hallitset sen. Siis mikäli näin on. Se että ollut jossakin työpaikassa, ei kerro vielä riittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten kela on syyllinen ? Katso peiliin.
Kui? Olen hakenut kaikkia mahdollisia työpaikkoja saamatta niitä, olen kouluttautunut ja olen ollut koko elämäni raitis. En ole voinut itse valita itseäni töihin. Nyt haluaisin mieluummin kehittää itseäni kuin syleksiä kattoon, mutta Kela ei anna.
Työnantajia ei kiinnosta sun koulutus niinkään, vaan laadi cv:si niin että kerro MITÄ OSAAT. Täällä näkee paljonkin kirjoituksia ja samoin mediassa että ei saa töitä vaikka tehty 100 hakemusta tai että syrjitään työnhaussa vaikka on maisterin tutkinto. Tutkinnot ja hakemusten määrät ei kerro eikä ratkaise mitään vaan se mitä osaat ja millainen on asenteesi.
Miten osaaminen tulisi avata? Ei
Riippuu tietenkin täysin siitä paikasta mikä on auki. Voi kertoa työtehtävistäkin, mutta osaaminen keskiössä. Jos kerrot olleesi palkanlaskijana, niin pitää sanoa myös että olet palkanlaskennan ammattilainen ja hallitset sen. Siis mikäli näin on. Se että ollut jossakin työpaikassa, ei kerro vielä riittävästi.
Työnhaku on pitkälti markkinointia. Ei riitä, että kirjoittaa olevansa esim. lastenhoitaja. Sen sijaan pitää kirjoittaa, että on dynaaminen ja ketterä varhaiskasvatusalan asiantuntija jolla on menestymisen nälkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinku millä rahalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinku millä rahalla?
Millä rahalla ja valmistumisen jälkeen tarjotaan niitä samoja tehtäviä samalla palkalla kuin ennenkin ennen valmistumista niin miksi turhaan.
Vierailija kirjoitti:
Sinähän voit itse lopettaa ne kelan antamat tuet ja ottaa sitten vastuu kokonaan itse.
Ja millä sitten elää jos ei työtä saa yrityksistä huolimatta? Tyhmä kommentti.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinähän voit itse lopettaa ne kelan antamat tuet ja ottaa sitten vastuu kokonaan itse.
Ja millä sitten elää jos ei työtä saa yrityksistä huolimatta? Tyhmä kommentti.
Eri
Voi ruveta yrittäjäksi. Esim. perustaa oman pienen kioskin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten jos sillä palkattomalla työllä pärjää taloudellisesti paremmin ja se on syy että ei halua opiskella lisää niin ei tarvitse valittaa, omia valintoja ovat..
Kuinka luottotietojen menetys ja asunnottomuus parantaa mahdollisuuksia tulla valituksi työpaikkaan? Ainakin omalla alallani luottotiedot tarkastetaan.
No miksi annoit niiden luottotietojen mennä persiilleen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten on rahan vankina. Rahaa on niin paljon, ettei paskalle taivu eikä enää tiedä, mihin niitä laittaisi.
Kalliiksihan se tulee saman ihmisen monta kertaa kouluttaminen. Vaikka hankkisikin jonkun tutkinnon, niin ei sillä varmaa työpaikkaa saa. Jos pääsemme tästä laman ahdingosta, niin työpaikkoja kyllä tulee lisää. Kannattaa ottaa joku työ, missä saa oppia työtä tehdessä ja jos saa lyhytaikaisestakin työstä todistuksen, niin se edistää seuraavan työpaikan saamista.
tsoi
Olen ollut rekrytoimassa nuoria, ja jos hänelllä on todistus vaikka naaapurin lasten vahtimisesta tai kesätyö vanhainkodissa lukemassa halukkaille kirjoja, niin sen katsoin ilman muutta eduksi valittassa ihan muun alan työpaikkaankin.
Harrasta jotain, joka on sallittua kelan tuillakin, vaikka kielitaidon kohentamisesta voi olla jatkossa hyötyä.