Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Elämä Kelan vankina

Vierailija
25.02.2024 |

Tulojen pitäisi nousta rutkasti kerralla, jotta pääsisi riippumattomaksi. Koulutusta löytyy, mutta työtä ei vaan saa. Tälläkin hetkellä olen palkattomana harjoittelijana, vaikka minulla on tutkinto tähän hommaan mitä teen.

Kela siis asettaa rajoitteita ja yrittää pakottaa passiivisuuteen.

Ideoita päästä pois Kela-vankilasta?

Kommentit (166)

Vierailija
41/166 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten jos sillä palkattomalla työllä pärjää taloudellisesti paremmin ja se on syy että ei halua opiskella lisää niin ei tarvitse valittaa, omia valintoja ovat..

Vierailija
42/166 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä alan koulutus ap:lla on?

Useamman alan koulutus löytyy, ei alatiedolla mitään tee. Fakta on, että ne eivät työllistä juuri minua. En pärjää valinnoissa, enkä pääse edes haastatteluihin. Työpaikkoja on auki, mutta muita valitaan. Hyvä koulumenestys minulla on kumminkin todistuksissa.

No jos kerta useamman alan koulutus jo löytyy, niin ei yksi koulutus lisää sinua työllistä! 🤦🏻🤦🏻🤦🏻🤦🏻🤦🏻🤦🏻

Ei olisi mitään järkeä tuhlata yhteiskunnan varoja sinuun vielä yhden tutkinnon verran. Ne eivät ole ilmaisia yhteiskunnalle!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/166 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae vaikka henkilökohtaisen avustajan työtä, voin luvata että saat paikan heti.

Vierailija
44/166 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useamman alan koulutus löytyy, ei alatiedolla mitään tee. Fakta on, että ne eivät työllistä juuri minua. En pärjää valinnoissa, enkä pääse edes haastatteluihin. Työpaikkoja on auki, mutta muita valitaan. Hyvä koulumenestys minulla on kumminkin todistuksissa.

No jos kerta useamman alan koulutus jo löytyy, niin ei yksi koulutus lisää sinua työllistä! 🤦🏻🤦🏻🤦🏻🤦🏻🤦🏻🤦🏻

Ei olisi mitään järkeä tuhlata yhteiskunnan varoja sinuun vielä yhden tutkinnon verran. Ne eivät ole ilmaisia yhteiskunnalle!

Jos aiemmat koulutukset ovat eräopas sekä assyyrialaisen filologian maisteri, niin ei yhtään ihmetytä vaikka ei työllisty.

Vierailija
45/166 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"rIipPuMaTtOmaKsI"?

Sä stnan id iootti siis kattelet jotain youtuben motivaatio hustle kulttuuri soopaa?

Se on HUIJAUS, se ei ole opiskelua vaan narkkaamista, siitä tulee dopamiinia ei tietoa eikä osaamista.

Voi hyvää päivää tän nykynuorison kans, mitään ei osata tehdä edes sen jälkeen kun rautalanka on valmiiks väännetty.

Vierailija
46/166 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskele lähihoitajaksi tai hoiva-avustajaksi niin työllistyt. Noissa ammateissa on niin hyvä työllisyys, että kaikki tutkinnon suorittaneet revitään töihin jopa vaikka cv:ssä olisi aukko.

Tämä on totta. Opiskelin lähihoitajaksi ja pääsin ensimmäistä kertaa elämässäni töihin 26-vuotiaana. 

Vierailija
47/166 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein sulle pläänin: haet työtä oman alasi ulkopuolelta. Ihan mitä vain, vaikka sellaista mitä et haluaisi tehdä. Postinjakoa, yösiivousta, henkilökohtaisen avustajan hommia, ihan mitä vain. Kun sinulla on jotain tuloja, edes niitä kusisia alipalkattuja, voit poistua työttömyyskorvauksen kannustinloukusta. Tällöin ei enää kuulu Kelalle pätkän vertaa mihin aikasi ja rahasi käytät. Nyt kun olet askelta vapaampi, katsele joku ammattiisi liittyvä hienonkuuloinen lisäkoulutus, kurssi tms. ja teet sen työn ohessa. Opettele markkinoimaan osaamisesi. Kun ovia aukenee, siirryt mielekkäämpiin hommiin.

Noin!

Vierailija
48/166 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiselämä voi mennä niin eri tavoin. Hyvällä tuurilla varustetut sitten nokkivat toisia, kun luulevat omaksi ansiokseen...

On totta, että täällä voi tosiaan tehdä kaiken niin kuin ns. kuuluu, mutta oikein huonolla tuurilla ei vain työllisty. Ei ole ehkä suhteitakaan. 

On todella harmillista. En osaa ikävä kyllä neuvoa sinua. Millä lailla yhä uusi tutkinto ja alanvaihto olisivat ratkaisu sinulle? Entäs jos se johtaisi vain uuteen turhautumiseen?

Ikävä kyllä sitä työkokemusta on oltava, on se ihan mitä tahansa. Kyllä itsekin katsoisit pitkään rekrytoijana. Paperit ja teoria ovat vain yksi osa kokonaisuutta, kun vasta se työn tekeminen käytännössä opettaa.

Ikääntyessä töitä on muutenkin koko ajan vaikeampi saada, ellei ole kyse hoitoalasta. Työmarkkinat noin yleisesti eivät ole työnhakijoiden vaan työnantajien käsissä. He haluavat osaavaa (paperit+työkokemus) ja ei-ikääntynyttä porukkaa. 

Oli se reilua tai ei. Sinuna minä etsisin ja tekisin ihan mitä tahansa töitä. Mitä tahansa. Uskon, että jotakin työtä laarista "mitä tahansa" sinullekin löytyy.

Ja olisin kyllä kiitollinen ilmaisesta ylöspidosta enkä puhuisi Kela-vankilasta. Yhä pienenevä joukko on meitä, jotka kannamme taloudellisen vastuun kaikesta hartioillamme. Itsekin monisairas sinnikko.

Toivon sulle paljon onnea jatkoon! En siis syytä sinua tilanteestasi. Mutta yritä katsoa tulevaan vähän uudelta kantilta, jos voit.

Vierailija
49/166 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Sä saat hakea opintotukea, asumistukea ja tuota toimeentulotukea, josta se -40 prosenttia. Maksa asuminen, syö halvemmalla, älä osta mitään ylimääräistä , vaatteet kirpparilta.  Tai muuta halvempaan asuntoon. Itse olen 3vuotta opiskellut tuolla tavalla. Monissa maissa joutuu kustantaa itse koko opiskelun. Täällä siihen saa tukia. On asenne vammaista väittää että kela estää opiskella.

Kela estää opiskelun, todella. Kelaan voi jättää hakemuksia, mutta Kela voi antaa kielteisiä päätöksiä. Tiesitkö, että KelaBotti tekee suurimman osan päätöksistä? Ne ovat automatisoituja suurelta osin. Mikä saa sinut luulemaan, etten olisi vähentänyt menoja minimiin? Aivan, kyllä olen hakenut työtä, että saisin työtä, jolloin en enää tarvitsisi opiskella lisää saadakseni työtä. Voisin silti opiskella lisää jos haluaisin, koska tulisin palkallani toimeen. Silloin voisin itse päättää, mutta nyt en.

Vierailija
50/166 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos aiemmat koulutukset ovat eräopas sekä assyyrialaisen filologian maisteri, niin ei yhtään ihmetytä vaikka ei työllisty.

"TYÖPAIKKOJA ON AUKI, mutta muita valitaan"

Tuossa ote ap:n tekstistä, eli töitä ON tarjolla. Opettele lukemaan. Ap myös sanoi, että alatiedoilla ei tee mitään, joten kyseessä on senkin puolesta todennäköisesti alat, jotka työllistävät. 

Ap:n pitäisi nyt vaan katsoa peiliin ja kysyä mitä voisi ITSE tehdä tilanteensa parantamiseksi ja tullakseen valituksi.

Vierailija
51/166 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Positiivinen asenne auttaa työnhaussa ja suurimpana työllistymisen esteenä ovat usein omat ennakkoluulot. Kun saa ensimmäisen työpaikan, niin opiskelun ohessa tehtävää työtä löytyy helpommin.

Vierailija
52/166 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hae vaikka henkilökohtaisen avustajan työtä, voin luvata että saat paikan heti.

Olen hakenut, enkä saanut. Niihin paikkoihin oli muitakin hakijoita.

Vierailija
53/166 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten kela on syyllinen ? Katso peiliin.

Kui? Olen hakenut kaikkia mahdollisia työpaikkoja saamatta niitä, olen kouluttautunut ja olen ollut koko elämäni raitis. En ole voinut itse valita itseäni töihin. Nyt haluaisin mieluummin kehittää itseäni kuin syleksiä kattoon, mutta Kela ei anna.

Miten kukaan pystyy oleen näin introspektio kyvytön?

Sä olet ap tyhmä kun saapas ja valehtelet, sun duunin tarvii olla sopiva ihmiselle joka on noita molempia, mä väitän että sä saisit tasojas vastaavaa työtä heti mun lakkaat valehtelemasta itelles omasta tasostas, mutta kun olet valehtelija ja kasvulla on äö raja, niin sä olet aika korvias myöten virtsassa, mun neuvo on, ala juomaan tai opettele uimaan.

Vierailija
54/166 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähänkin aloitukseen paljon alapeukutuksia, koska Kela-rottana olo on joillekin elämäntapa eikä siitä haluta pois.

Vierailija
55/166 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anssi on ihan jees. Mieluummin Kelan kuin Wiskarin vankina. 

Murhamieskin saa opiskella. Rikollisia on paljon kouluissa, myös yliopistossa luennoilla. Aika kylmäävää.

vankilassa saa opiskella ja saa samalla ilmaisen täysihoidon. työttömyystuella sitävastoin ei saa opiskella. jos esim on aloittanut opinnot työn ohella ja saa potkut, niin koulusta pitää erota saadakseen työttömyystukea.

Vierailija
56/166 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinähän voit itse lopettaa ne kelan antamat tuet ja ottaa sitten vastuu kokonaan itse.

Suurin osa porukasta ei voi eikä halua lopettaa, koska elämänhallintataidot ovat nollassa.

Vierailija
57/166 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein sulle pläänin: haet työtä oman alasi ulkopuolelta. Ihan mitä vain, vaikka sellaista mitä et haluaisi tehdä. Postinjakoa, yösiivousta, henkilökohtaisen avustajan hommia, ihan mitä vain. Kun sinulla on jotain tuloja, edes niitä kusisia alipalkattuja, voit poistua työttömyyskorvauksen kannustinloukusta. Tällöin ei enää kuulu Kelalle pätkän vertaa mihin aikasi ja rahasi käytät. Nyt kun olet askelta vapaampi, katsele joku ammattiisi liittyvä hienonkuuloinen lisäkoulutus, kurssi tms. ja teet sen työn ohessa. Opettele markkinoimaan osaamisesi. Kun ovia aukenee, siirryt mielekkäämpiin hommiin.

Noin!

Kiitos ystävällisyydestä, mutta olen hakenut kaikkia sellaisia paikkoja, jotka ovat olleet jollain lailla mahdollisia toteuttaa. Jokaikiseen työvoimapula-alankin paikkaan on ollut useita hakijoita ja aina sellaisia, joilla on myös alan työkokemusta.

Vierailija
58/166 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on Kela Gold - ja elämä on kuin silkkiä vaan.

Niin jos haluaa elää kädestä suuhun ja olla hyljeksitty loinen.

Vierailija
59/166 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: Sä saat hakea opintotukea, asumistukea ja tuota toimeentulotukea, josta se -40 prosenttia. Maksa asuminen, syö halvemmalla, älä osta mitään ylimääräistä , vaatteet kirpparilta.  Tai muuta halvempaan asuntoon. Itse olen 3vuotta opiskellut tuolla tavalla. Monissa maissa joutuu kustantaa itse koko opiskelun. Täällä siihen saa tukia. On asenne vammaista väittää että kela estää opiskella.

Kela estää opiskelun, todella. Kelaan voi jättää hakemuksia, mutta Kela voi antaa kielteisiä päätöksiä. Tiesitkö, että KelaBotti tekee suurimman osan päätöksistä? Ne ovat automatisoituja suurelta osin. Mikä saa sinut luulemaan, etten olisi vähentänyt menoja minimiin? Aivan, kyllä olen hakenut työtä, että saisin työtä, jolloin en enää tarvitsisi opiskella lisää saadakseni työtä. Voisin silti opiskella lisää jos haluaisin, koska tulisin palkallani toimeen. Silloin voisin itse päätt

Miten tussa kela sua estää tekemästä yhtään mitään? Mä olen opiskellu mestari tasolle yhdellä alalla ja toisella kuulen sanaa virtuoosi useasti, kela ei edes tiedä mitä mä teen tak mitö mä olen opiskellu.

Huulet irti kelan nänniltä, sulla ei ole mitään syytä sääliä itsees, sun asenne on vaan itsetuhoinen ja pilalle hemmoteltu.

Vierailija
60/166 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkaton harjoittelu on työnantajien keino säästää palkkakuluissa firmassa. Miksi ihmiset suostuu tekee ilmaista orjatyötä varsinkin kun työ on helppoa. Olen mielummin työtön. Jos on ammattiin valmistunut niin sitten pitää heti saada palkkaa tai itse ainakaan en suostu töihin.