Elämä Kelan vankina
Tulojen pitäisi nousta rutkasti kerralla, jotta pääsisi riippumattomaksi. Koulutusta löytyy, mutta työtä ei vaan saa. Tälläkin hetkellä olen palkattomana harjoittelijana, vaikka minulla on tutkinto tähän hommaan mitä teen.
Kela siis asettaa rajoitteita ja yrittää pakottaa passiivisuuteen.
Ideoita päästä pois Kela-vankilasta?
Kommentit (166)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on aivan saatanan syöpäistä tuo demarius. Se estää ihmisen irroittautumisen tuosta demaripaskojen jatkeesta, jonka ovat aivan tarkoituksella tehneet noin vaikeaksi. Koska jos demariudesta = kela voisi ilmoituksella erota, demarit kuolisi sukupuuttoon alle kuukaudessa. Ei se mikään vahinko ole, että siitä eroonpääsy on yhtä hankalaa kuin viinasta, tupakasta tai huumeista.
Itse asiassa demarihallituksen aikaan sain +150 euroa. Kokoomus-persuhallitus teki Kelalle tulkinnan -40%.
Ap
Niin, sait loisittua työtä tekevien lompakoilta sen +150€. Ne jotka senKIN rahan tienasivat, saivat itse vähemmän, kun se piti verottaa kela-loisien elätykseen. Nykytilanne on parempi, mutta ei missään nimessä hyvä.
Näinkö on? Tein tuolloin (+150€) 8-tuntista päivää ja opiskelin yöt läpeensä. Valitettavasti tuokaan työkokemus ei riittänyt siihen, että minut valittaisiin palkalliseen työpaikkaan.Tekisitkö itse täyttä työviikkoa 150 eurolla kuussa? Entä 650 eurolla kuussa?
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin mieluummin, että elämä Kelan mahdollistamana.
Mikä elämä? Elämä ilman vapautta ei ole elämää, se on vain hengissä olemista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sovitaako, että kyseessä on tukien myöntämisperusteet, jotka edellyttää pasiivisuutta. Hiukan väärin sanoa, että Kela kieltäisi yhtään mitään, mutta ei luulisi keskeisen idean päättelemisen olevan niin vaikeaa, jotta pitää sivutolkulla pähkäillä epätarkkaa ilmaisua Kelan kieltämisestä.
Kansanedustajat ovat päätöksillään pakottaneet työttömät passiivisiksi ja ainoa työttömälle luvallinen aktivoituminen tapahtuu työllistämispalveluiden kauppatavarana. Tätä aktivointia on on muutettu pakottavammaksi, että hyvävelisisäpiiri saa myytyä yhteiskunnalle kustannustehottomia työllistämispalveluita.
Kukaan ei tule rahatta toimeen, joten työttömän on pakko elää niiden ehtojen mukaisesti, joilla tukia myönnetään.
Sepä oli hyvin kiteytetty. Nyt vaan purkamaan tuota passiivisuushimmeliä, niin saadaan ihmiset aktiivisiksi ja lopulta töihin :)
Väärä päätelmä. Passiivisuushimmeli on tarpeen, koska työttömyyskorvaus ja muut tuet on tarkotettu tilanteeseen, jossa ei voi hankkia työstä saatavilla palkkatuloillaan elantoaan.
Tuo kustannustehoton aktiivisuushimmeli pitää poistaa.
Työntekijälle pitäisi maksaa sellaista palkkaa, jolla pystyy elämään parempaa elämää kuin nykyään eri tuilla täydennetyllä palkalla. Mikäli palkkaa ei kannata maksaa, niin ei kannata luoda sellaista työpaikkakaan. Kannattomattomia yrityksiä ei pidä tukea ihmisten oikeutetulla hyväksikäytöllä, vaan vapauttaa markkinarako sellaiselle, jonka taidot riittää kannattavan yrityksen pyörittämiseen.
Yhteiskunnan ei myöskään pitäisi hankkia lakisääteisiä palveluita ostopaveluina, koska on täysin selvää, että itse tuotettuna palvelut saa kustannustehokkaammin (kun ei ole ylimääräisiä välistävetäjiä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on aivan saatanan syöpäistä tuo demarius. Se estää ihmisen irroittautumisen tuosta demaripaskojen jatkeesta, jonka ovat aivan tarkoituksella tehneet noin vaikeaksi. Koska jos demariudesta = kela voisi ilmoituksella erota, demarit kuolisi sukupuuttoon alle kuukaudessa. Ei se mikään vahinko ole, että siitä eroonpääsy on yhtä hankalaa kuin viinasta, tupakasta tai huumeista.
Itse asiassa demarihallituksen aikaan sain +150 euroa. Kokoomus-persuhallitus teki Kelalle tulkinnan -40%.
Ap
Niin, sait loisittua työtä tekevien lompakoilta sen +150€. Ne jotka senKIN rahan tienasivat, saivat itse vähemmän, kun se piti verottaa kela-loisien elätykseen. Nykytilanne on parempi, mutta ei missään nimessä hyvä.
Työssäkäyvien kukkaroa verottaa vähiten se, että ap saa palkkatyötä. Siihen kannattaa satsata, koska jatkossa kulut ovat 0 euroa.
Kela vankila on vaikea. Minullakin on tk eläkeläisenä tulorajat. Työeläkkeeni kestäisi sen, että ajoittain menee tulot yli rajojen kunhan pysyy vuositulojen rajoissa, mutta kela ei tätä hyväksy koska tulorajat on kuukausikohtaiset eikä vuosikohtaiset joten käytännössä se tarkoittaa sitten sitä että töitä pitää jättää tekemättä silloin kun olisi työkykyä ja vain toivoa että tila jatkuu eikä mene 100% kyvyttömyyden puolelle jossain vaiheessa. En ymmärrä mikä idea näillä passivoivilla tukimuodoilla on. Kuitenkin minulle se eläke kuuluu työkyvyttömyyteni vuoksi. Puolitoista vuotta sitten pääsin tuskin liikkeelle ja olin niin kipeä että uskoin kuolevani siihen, sitten alkoi taas vointi kohentua ja nyt jaksaa hieman. Tiedän kokemuksesta, että se romahdus sieltä tulee niin miksi ei saa hankkia varoja sitä ennen säästöön?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela ei kiellä opiskelemasta. Kyllä se "kielto" nousee jostain muualta. Enemmän TE-toimisto on se, joka laittaa lausunnoillaan rahahanoja kiinni jos ei tanssi heidän pillin mukaan.
Toimeentulotuessa voidaan vain kehottaa lopettaa opinnot ja hakea tilalle työttömyysturvaa, mikä on yksi naurettavimpia kehotuksia. Tämä tilanne siis silloin kun opintojen edistymisen takia ei saa opintotukea ja henkilö nostaa toimeentulotukea. Toimeentulotuella ei voi opiskella turhan kauan. Ideana on se, että henkilö tekee jotain sellaista, että voi alkaa saada niitä ensisijaisia etuuksia. Eli opiskella sen verran, että opintopisteet tulevat ajallaan.
Kyllä se on kielto silloin kun toimeentulotukea pudotetaan niin paljon, että ei saa enää vuokraansa maksettua. Melkein puolella.
Se 40% alennetaan perusosasta, ei asumismenoista.
t. Kelan täti
Toivotaan ap, että meille elämässämme epäonnistuneille annetaan ilmainen eutanasia. Uskon, että hallitus kannattaisi tätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela ei kiellä opiskelemasta. Kyllä se "kielto" nousee jostain muualta. Enemmän TE-toimisto on se, joka laittaa lausunnoillaan rahahanoja kiinni jos ei tanssi heidän pillin mukaan.
Toimeentulotuessa voidaan vain kehottaa lopettaa opinnot ja hakea tilalle työttömyysturvaa, mikä on yksi naurettavimpia kehotuksia. Tämä tilanne siis silloin kun opintojen edistymisen takia ei saa opintotukea ja henkilö nostaa toimeentulotukea. Toimeentulotuella ei voi opiskella turhan kauan. Ideana on se, että henkilö tekee jotain sellaista, että voi alkaa saada niitä ensisijaisia etuuksia. Eli opiskella sen verran, että opintopisteet tulevat ajallaan.
Kyllä se on kielto silloin kun toimeentulotukea pudotetaan niin paljon, että ei saa enää vuokraansa maksettua. Melkein puolella.
Se 40% alennetaan perusosasta, ei asu
Ja Kelan tädin mielestä ihmisellä ei ole muita menoja kuin vuokra, eikä perusosaa ja asumisosaa tarvitse plussata yhteen selvitäkseen? Kelan tädeillä on mielenkiintoisia, elämästä vieraantuneita laskukaavoja :D
Vierailija kirjoitti:
Toivotaan ap, että meille elämässämme epäonnistuneille annetaan ilmainen eutanasia. Uskon, että hallitus kannattaisi tätä.
Harmi, että koet itsesi epäonnistuneeksi, minä en. Koen itseni erittäin onnistuneeksi, koska olen suorittanut useamman tutkinnon hyvin arvosanoin.
Vierailija kirjoitti:
Minkä alan koulutus ap:lla on?
Pietarin trolliopisto ja persujen peruskoulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei työnantajaa kiinnosta mitä osaat tai mitä et osaa. Työnantajaa kiinnostaa sukulaisuus, sukupuoli, poliittinen suuntautuneisuus, seksuaalisuus, aateveljeys, kaveruus, hyväveljeys, ulkonäkö, horoskooppimerkki, onko samoja harrastuksia ja kannatatko samaa lätkäjoukkuetta.
Työnantajaa kiinnostaa tuottavuus. Palkkatyöntekijän pitää työpanoksellaan tuoda firmaan rahaa vähintään joku 4-5 tuhatta euroa kuussa jotta palkkaaminen kannattaa. Ilmaistyöntekijän sen sijaan voi ottaa vaikka sen työpanos ei tuottaisi juuri mitään.
Usein unohdetaan, että ei ole työntekijän rooli huolehtia, että työntekijän palkkaaminen olisi yritykselle taloudellisesti kannatava. Työntekijä vain tekee hänelle annetut työtehtävät työnjohdon antamien ohjeiden mukaisesti.
Eräs hanttapuliyrittäjä valitti ettei 9 euron työharjoittelijoille kannattaisi maksaa palkkaa, koska eivät ansaitse edes yhtä euroa. Valitettavasti kukaan ei kyseenalaista, miksi työharjoittelijan pitäisi tuhlata elinaikaansa palkattomana työntekijänä yrityksessä, jossa hän ei saa työhönperehdytystä edes yhden euron arvosta. Sitten kaikkille niille, jotka hyökkäätte väittämään ettei työharjoittelija saa tehdä työtä, vaan työharjoittelija vain seuraa muiden työntekoa - työharjoittelija yleensä tekee töitä ja usein hyvinkin itsenäisesti - nimenomaan niitä töitä, joista muille maksetaan palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä alan koulutus ap:lla on?
Useamman alan koulutus löytyy, ei alatiedolla mitään tee. Fakta on, että ne eivät työllistä juuri minua. En pärjää valinnoissa, enkä pääse edes haastatteluihin. Työpaikkoja on auki, mutta muita valitaan. Hyvä koulumenestys minulla on kumminkin todistuksissa.
No jos kerta useamman alan koulutus jo löytyy, niin ei yksi koulutus lisää sinua työllistä! 🤦🏻🤦🏻🤦🏻🤦🏻🤦🏻🤦🏻
Ei olisi mitään järkeä tuhlata yhteiskunnan varoja sinuun vielä yhden tutkinnon verran. Ne eivät ole ilmaisia yhteiskunnalle!
Jos ne aikaisemmat koulutukset on tyyliin modisti, arkeologi, muotoilija tms. niin esim. sosiaali- ja terveysalan koulutus voisi työllistää. Mutta näitä opintoja kyllä on mahdollista opiskella työttömyysetuudella omaehtoisesti, ja tämän päättöksen tekee te-palvelut, ei Kela. Vaikea siis sanoa ap:n antamilla tiedoilla, mitä nyt kenkä puristaa. Joskus työllistyminen voi olla ihan työnhakijan persoonasta kiinni, jos siinä on jotain red flagii työnantajalle.
Harmillisesti pahoinvointivaltiossa ei tehdä mitään tavallisen pulliaisen hyvinvoinnin eteen joten tuollaisella pienellä säälittävällä rahasummalla yritetään esittää että "Me Välitämme (TM)". Ainoastaan hyvätuloinen ansaitsee hyvinvoinnin ja terveyden.
Olen kuulemma liian kiltti ja väritön, enkä jää mieleen. Nämä on mm. sanottu. Aika huvittavaa kumminkin, että muistavat ja tiedostavat, etten jää mieleen. Silloin ovat jo tehneet huomion, että olen olemassa. En ole luonteeltani räiskyvä, enkä sellaiseksi muutu. Aika hankalaa on yrittää muuttaa persoonaansa toisenlaiseksi. Paikassa jossa olen nyt harjoittelemassa, on sipisevä tapetti töissä. Eli toivoa on siitä, että jollekin kelpaisi työntekijäksi tapettikin.
Eikös toimeentulotuessa yksin asuvan perusosa ole n. 580€/kk. Siitä kun vähennetään se 40% niin jää n. 350€/kk. Vuokra, sähkö yms. pakolliset laskut tuostakin jo maksettu niin eikö tuo summa oikeasti sulle riitä ruokaan? TT tuella lääkkeetkin saa ilmaiseksi apteekista.
Minä opislejen opintotuella rahaa jää 100€/kk kun en halua LAINAA nostaa, ennen kun saisiko sossusta mitään. Sillä mennään
Vierailija kirjoitti:
Eikös toimeentulotuessa yksin asuvan perusosa ole n. 580€/kk. Siitä kun vähennetään se 40% niin jää n. 350€/kk. Vuokra, sähkö yms. pakolliset laskut tuostakin jo maksettu niin eikö tuo summa oikeasti sulle riitä ruokaan? TT tuella lääkkeetkin saa ilmaiseksi apteekista.
Minä opislejen opintotuella rahaa jää 100€/kk kun en halua LAINAA nostaa, ennen kun saisiko sossusta mitään. Sillä mennään
Minulla on jo maksussa olevaa opintolainaa edellisistä opinnoista. En halua päästää niitä perintään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on jo maksussa olevaa opintolainaa edellisistä opinnoista. En halua päästää niitä perintään.
Korot niistäkin maksaa kela
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korot niistäkin maksaa kela
Ihan itse joudun korot ja lyhennykset niistä maksamaan.
Oppisopimuskoulutus esim hoiva-avustaja, n. 1 vuosi, sitten keikkatöitä, että saat opiskella, mitä haluat. Ole hyvä.
Sanoisin mieluummin, että elämä Kelan mahdollistamana.