Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tämä hallitus oikein meinaa?! Aikuiskoulutustuki pois ja tilalle ensisijaisesti opintolaina?

Vierailija
24.02.2024 |

Tällä tavallako sitä nostetaan suomalaisen työvoiman osaamiskykyä ja ammatinvaihtoa?

Kommentit (242)

Vierailija
61/242 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Aikuiskoulutustuella 3000 kokkia kouluttautuu lähihoitajaksi, ja 3000 lähihoitajaa kokiksi. Eli hyöty yhteiskunnalle on täysin 0. Myös jopa tohtorit käyttävät hyväkseen tätä aikuiskoulutustukea.

Millä tavalla hyöty on yhteiskunnalle 0, jos meillä on 6000 loppuunpalaneen työttömän sijaan 6000 ammattia vaihtanutta? 

Vierailija
62/242 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä päivänä ei ole mahdottomuus opiskella työn ohella.

Tein ylitöitä milloin oli mahfollista ja mm 3 kk harjoitteluun meni kesä ja talviloma, kesälomarahat ja ylityöt. Esimies jousti, sain tehdä viikonloppuisin tunteja sisään.

Iltaisin opiskelin, kun luennot tallennettiin. Koulutkin joustaa tänä päivänä eri tavalla, kun esim 10 v sitten. Harjoitteluja oli yhteensä 5 eli kyllähän se tuli maksamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/242 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olisin opiskellut sen turvin ylemmän amk-tutkinnon. Opintolainaa tuli jo otettua amk-tutkintoon liki 20 000€, niin enempää ei pysty. Oma bruttopalkka kuitenkin reippaasti alle 3000€. 

Eihän sinun opiskelussasi ollut järkeä alunperinkään, jos amk-tutkinnolla tienaat tuon verran. Olsit mennyt amikseen ja tienaisit nyt yli 3000€.

Vierailija
64/242 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyystuella saa opiskella jos työkkäri antaa luvan. En näe miten tämä tekee työttömien opiskelusta hankalaa.

Vierailija
65/242 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Satonen työministerinä on täysi pelle. Lakkoilla saa jatkossa samasta asiasta vain yhden kerran.

No tuo lakiuudistus tulee jäämään pelkäksi yritykseksi.

Vierailija
66/242 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Aikuiskoulutustuella 3000 kokkia kouluttautuu lähihoitajaksi, ja 3000 lähihoitajaa kokiksi. Eli hyöty yhteiskunnalle on täysin 0. Myös jopa tohtorit käyttävät hyväkseen tätä aikuiskoulutustukea.

Itse kouluttauduin yliopistossa maisteriksi aikuiskoulutus tuella, valmistuin nopeasti ja sain koulutusta vastaavan työpaikan ennen valmistumistani ja sain hyväpalkkainen työn.

Ilman tuota olisin varmaan jossain Prisman kassalla, yhtään sitä työtä väheksymättä. Nyt vaan maksan veroja sen verran enemmän, että vuodessa maksamani verot on jo kuitanneet saamani aikuiskoulutustuen ja palkkakehitys jatkuu.

Tämä on todella harvinaista. Suurin osa tämän tuen saajista lomailee tuella keski-iänkriisissään ja kouluttautuu johonkin höpö höpö -ammattiin.  Ei veronmaksajien pitäisi joutua tätä " itsensä etsimistä"  maksamaan

Vierailija
67/242 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömyystuella saa opiskella jos työkkäri antaa luvan. En näe miten tämä tekee työttömien opiskelusta hankalaa.

Ainakin minä olen kuullut, että se voi byrokraattista ja hankalaa riippuen ihan siitä, millainen sattuu olemaan asiaa käsittelevien TE-virkailijoiden ymmärryskyky. Työttömiä haukutaan laiskoiksi, mutta totuus on se, että heidän tekemisiään valvotaan tiukasti. Tarpeellinen täydennyskouluttautuminen voi olla vaikeaa. Ja nythän meni se oikeus tienata noin 300 euroa ilman, että se vaikuttaisi etuuksiin. Nykyhallitus lisää passivointia aktivoinnin asemesta.

Vierailija
68/242 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattiin opiskellaan nuorena lainarahalla ja jokainen vastaa itse miten sen rahansa käyttää, opiskeluun vai juhlimiseen. Näin on ollut eikä kukaan ole mieltä osoittanut. 

Nyt, kun aikuisille luvataan laina opiskelua varten eikä ilmaista rahaa, niin jopa hypätään parrikadeille huutamaan. 

Pitäisi olla toisin päin, nuorille ilmaista tukea koulutukseen enemmän, jos opiskelevat tehokkaasti ja aikuisille todellakin vain lainarahaa, kun haluavat " itseään kehittää". 

Tuttavani on kouluttanut itseään useita kertoja aikuiskoulutustuella, mutta niin hän vaan samassa työssä on. Välivuosi on kiva ottaa, kun mies tienaa hyvin. Ei ole rahasta kiinni.  

Vierailija
69/242 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä tätä hallitusta kannattavia? 

Suurimmalle osalla kansasta heikennystä ja kurjuutta tiedossa, siitä huolimatta otetaan ennätysmäärä velkaa ja myydään valtion omaisuutta. 

Ilmapiiri on taantunut ja hallituspuolueet suorastaan halveksii omaa kansaansa. 

Miten te oikestoa äänestäneet tämän koette? Näettekö tämän kokonaisuutena hyvänä kehityksenä myös pidemmällä tähtäimellä? 

Vierailija
70/242 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos työttömyystuella ei haluta sen enempää opiskella kuin käydä töissäkään. Pimeitä hommia siinä sivussa tekevät, niin mikä on ollessa. 

Vierailija
71/242 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Satonen työministerinä on täysi pelle. Lakkoilla saa jatkossa samasta asiasta vain yhden kerran.

No tuo lakiuudistus tulee jäämään pelkäksi yritykseksi.

Oikein Satonen, luu kurkkuun näille Suomea konkurssiin vieville öyhöttäjille. 

Vierailija
72/242 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olisin opiskellut sen turvin ylemmän amk-tutkinnon. Opintolainaa tuli jo otettua amk-tutkintoon liki 20 000€, niin enempää ei pysty. Oma bruttopalkka kuitenkin reippaasti alle 3000€. 

Eihän sinun opiskelussasi ollut järkeä alunperinkään, jos amk-tutkinnolla tienaat tuon verran. Olsit mennyt amikseen ja tienaisit nyt yli 3000€.

Sulla ei varmaan oikein ole ymmärrystä miten yhteiskunta toimii. 

Vierailija
73/242 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa siis harkita että tarvitseeko lisäoppia jos sitä varten tarvitaan lainaa. Nythän tuo on jonkinlainen sapattivapaa duunista jolla voi kivasti leikkiä opiskelijaakin ja palkka juoksee, veronmaksajien kustannuksella. 

Vierailija
74/242 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reilu peli. Ei sitä aikuiskoulutustukea nytkään kaikki saa.

Vierailija
75/242 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kouluttauduin yliopistossa maisteriksi aikuiskoulutus tuella, valmistuin nopeasti ja sain koulutusta vastaavan työpaikan ennen valmistumistani ja sain hyväpalkkainen työn.

Ilman tuota olisin varmaan jossain Prisman kassalla, yhtään sitä työtä väheksymättä. Nyt vaan maksan veroja sen verran enemmän, että vuodessa maksamani verot on jo kuitanneet saamani aikuiskoulutustuen ja palkkakehitys jatkuu.

Tämä on todella harvinaista. Suurin osa tämän tuen saajista lomailee tuella keski-iänkriisissään ja kouluttautuu johonkin höpö höpö -ammattiin.  Ei veronmaksajien pitäisi joutua tätä

Onko sinusta kovapalkkainen asentaja höpöhöpöammatti? Haluaisin nähdä tilastot siitä, miten aikuiskoulutustukea käyttäneet ovat työllistyneet.

Muistetaan se tosiasia, että harva meistä on tiennyt 16-vuotiaana, mitä aikoo elämässään työkseen tehdä. Toiseksi työelämä on muuttunut moneen kertaan sen jälkeen, kun minäkin valmistuin ensimmäiseen ammattiin 80-luvulla. Siksi monelle on uudelleenkouluttautuminen tarpeen, vaikka olisi vakituinen työpaikka.

Vierailija
76/242 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin minä olen kuullut, että se voi byrokraattista ja hankalaa riippuen ihan siitä, millainen sattuu olemaan asiaa käsittelevien TE-virkailijoiden ymmärryskyky. Työttömiä haukutaan laiskoiksi, mutta totuus on se, että heidän tekemisiään valvotaan tiukasti. Tarpeellinen täydennyskouluttautuminen voi olla vaikeaa. Ja nythän meni se oikeus tienata noin 300 euroa ilman, että se vaikuttaisi etuuksiin. Nykyhallitus lisää passivointia aktivoinnin asemesta.

Olen ollut kurssilla, jossa kahdelle hyväksyttiin työvoimakoulutuksena, minä heistä toinen. Kahdelle muulle ei hyväksytty, joten joutuivat ottamaan opintolainaa.

Vierailija
77/242 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä tätä hallitusta kannattavia? 

Suurimmalle osalla kansasta heikennystä ja kurjuutta tiedossa, siitä huolimatta otetaan ennätysmäärä velkaa ja myydään valtion omaisuutta. 

Ilmapiiri on taantunut ja hallituspuolueet suorastaan halveksii omaa kansaansa. 

Miten te oikestoa äänestäneet tämän koette? Näettekö tämän kokonaisuutena hyvänä kehityksenä myös pidemmällä tähtäimellä? 

Kyllä, olen tyytyväinen tähän hallitukseen. Edellistä hallitusta inhosin,oli kaikkien aikojen p askin hallitus. Demarit on inhokkipuolueeni.

Vierailija
78/242 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amatöörit. Mä olin ensin vuorotteluvapaalla ja -korvauksella vuoden, sen jälkeen opintovapaalla 2 v, joista 19 kk aikuisopintorahalla, ja sen jälkeen 2 v virkavapaalla, jonka aikana oli kyllä jo pakko nostaa opintolainaa. Ihan hyvin sitä on takaisinmaksettu lähihoitajaa pienemmälläkin palkalla, tosin asuntolaina oli jo hoidettu sillä samalla.

Alanvaihto tässä maassa ei onnistunut, sillä ensimmäisen ammatin pitkää työkokemusta ei pidetä minään ja toisella olin liian vanha aloittelijaksi, mutta hei, tulipahan kalliiksi ja olen aivan riittävän ylikoulutettu ekaan ammattiini, joten saa olla rauhassa työtön kun tarvitsee taukoa. (No worries, kannan korteni kekoon tekemällä rahavuorot, jatkossahan sitä työssäoloehtokin täyttyy paljon vähemmällä vaivalla.)

Vierailija
79/242 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse suoritan kokoaikatyön ohella kokonaista tutkintoa. Ei aikomustakaan hakea aikuiskoulutus tukea. Eräs kaverini vihaa työtään ja keksimällä keksi hakea johonkin jonnin joutavaan 6kk koulutukseen johon ehtii vielä saada aikuiskoulutustuen... Kertoi juuri, että aika vähän tarvitsee saada opintopisteitä per kk. Lähtee etelään ym. Mukavaa...

Vierailija
80/242 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulopuheisiin ei pidä luottaa. Mene te- toimistoon facetoface - tapaamiseen ja asiasta keskustelemaan. Ei ole vaikeaa eikä byrokraattista. 

Minkä takia pitäisi maksaa siitä, että tekisit töitä, jos sinulle maksetaan jo päivärahaa? Kuitenkin säilyy se etu, että kun käyt töissä, vaikka sijaisena, niin saat palkan lisäksi soviteltua päivärahaa niin kauan kuin palkka on kokoaikatyöstä saadun suuruinen. 

Tuo suojaosa vain houkuttelee laiskottelemaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kolme