Tiesittekö, että liian kiltiksi tekeytyminen on pohjimmiltaan manipuloivaa käytöstä?
Aloituksen ei ole tarkoitus olla tuomitseva vaan tiedostava jos joku kärsii liiasta kiltteydestä.
Sitä ei itse ymmärrä vaan on vain oppinut toimimaan niin sosiaalisissa suhteissa ja ajatellut niin olevan rakkauden tai hyväksynnän arvoinen. Tällainen ihminen tuskin pohjimmiltaan pahaa kenellekään tahtoo mutta ei myöskään ole todellisuudessa niin kiltti kuin antaa ymmärtää, hän ei ole aito, eikä todellisuudessa yhteydessä kehenkään.
Manipuloivaksi kiltteys tekee siten, että ihmiset joutuvat hyväksymään tuon persoonan ja alistumaan hetkessä sen mukaiseen tilaan. He joutuvat kohtaamaan liian kiltin (jonka arvosteleminen/kyseleenalaistaminen on yleisesti epähyväksyttyä) ja niin ollen myös osoittamaan oman epäaitoudensa, ehkä myös tekeytymään itsekin liian kiltiksi kilttiä kohtaan. Se on aika ahdistavaa. Joutuu varomaan kiltin herkkyyttä, joka tavallaan on oikeastaan heikkoa itsetuntoa ja kyvyttömyyttä kritiikille. Se on suojautumista.
No, eihän tuo ole mikään paha asia sinällään (paljon ikävämpääkin suojautumiskeinoa maailmassa löytyy) mutta kiltille etenkin erittäin raskasta. Jos et voi olla aito kenenkään seurassa ja uskoa, että sinua rakastetaan juuri sellaisenaan kuin olet, ilman suojakuortasi sekä niinä vähemmän positiivisine piirteineen, niin et saa sitä mitä ajat takaa.
Luovu liiasta kiltteydestä. Ole oma rakas itsesi kaikkine puolinesi, niin saat sen mitä olet aina ajanut takaa.
Kaikkia ei tarvitse yrittää miellyttää ja luulla, että on väärin puolustaa itseään ja seistä rajojensa takana.
Kommentit (188)
Ilmainen neuvo, hintansa väärti.
Kuka oikeasti luulee olevansa pätevä arvioimaan, että milloin kiltteys on aitoa, ja milloin pelkkää manipulaatiota?
Ilman sitä pätevyyttä koko puheenaihe on turha.
Kuka täällä on edes pyytänyt neuvoa oman kiltteydensä kanssa? Kun kieltäydytään neuvoista, Ap hermostuu.
Mikäköhän koko aloituksen tarkoitus on? Manipuloiva ihminen ei halua tulla kutsutuksi manipuloivaksi ja yrittää jotenkin käänteisesti vierittää syyn, siitä millainen on, liian kilteille ihmisille? Keskustelisin ennemmin vanhempien kanssa.
Ei ap ees puhu kiltteydestä vaan alistumisesta. Kiltti voi olla hyvinkin vahva toimija, esimerkiksi puolustaa toista jota on kohdeltu huonosti, koska kokee että se on väärin. Alistunut taas pysyy kynnysmattona jonka yli kävellään, vaikka sitä vituttais ja tuntuis pahalta.
Kaks ihan eri asiaa.
lol ap, olet jo kaiken järjen ulkopuolella. Kiltit ovat kittejä ja saavat olla kilttejä edelleen :)
Vierailija kirjoitti:
Kuka oikeasti luulee olevansa pätevä arvioimaan, että milloin kiltteys on aitoa, ja milloin pelkkää manipulaatiota?
Ilman sitä pätevyyttä koko puheenaihe on turha.
No luulisi että jokaisen ihmisen luonnollisiin ominaisuuksiin kuuluu aistiminen. Sillä pätevyydellä voi elämässä tehdä hyviä päätelmiä. Oliko muuta?
Tarkoitin keskustelua aivan hyvällä mutta sain kyllä paljon ilkeää vastaanottoa, jopa haistattelua. En tarkoita, että täytyy olla samaa mieltä mutta asiallinen keskustelu on mielestäni mukavampaa.
Pyydän anteeksi, että loukkasin, joka ei ollut tarkoitukseni. Asiallista keskustelua asiasta tässä ketjussa ei ainakaan enää saa, joten itse väistyn pois tästä.
Painotan vielä, että kiltteys on ok mutta liiallinen kiltteys on vaikea rasti. Manipulatiivinen käytöskään ei tarkoita suoranaista pahuutta aina, se voi olla myös kohdallaan joskus eikä se tarkoita sairautta tai viallisuutta, niin kuin jokainen sanoi, jokainen tekee sitä enemmän ja vähemmän.
Harmi, ettei näkökulmani tainnut avautua.
Hyvää lauantai-illan jatkoa kuitenkin hyvät ihmiset! :)
AP
Muut ovat eri mieltä=näkökulmani ei avautunut. :)
Mitä sä saat tästä sun leikistä? Luulet vissiin olevas nokkela, vaikka kyse on sosiopatiasta.
Mä tajuan tän pointin, mut en ehkä osaa sanoittaa sitä.
Mulla on eräs tällainen omasta mielestäni veemäisellä tavalla kiltti sukulainen. Jonkinlainen marttyyri ehkä, mutta siis jos joku asia ei vaikkapa mene kuten hän haluaa, ei koskaan suutu vaan tukahduttaa kiltteydellä ja vaatimuksilla. Tavallaan kiristää sillä, että on tosi mukautuvainen aina. En nyt vaan osaa selittää tätä kunnolla. Avoin tyytymättömyys olisi yksinkertaisempaa ja helpompaa
Kiltteys on hyvä ominaisuus. Jotkut ovat luonnostaan kilttejä eivätkä esitä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on eräs tällainen omasta mielestäni veemäisellä tavalla kiltti sukulainen. Jonkinlainen marttyyri ehkä, mutta siis jos joku asia ei vaikkapa mene kuten hän haluaa, ei koskaan suutu vaan tukahduttaa kiltteydellä ja vaatimuksilla. Tavallaan kiristää sillä, että on tosi mukautuvainen aina. En nyt vaan osaa selittää tätä kunnolla. Avoin tyytymättömyys olisi yksinkertaisempaa ja helpompaa
Hän ei ole silloin kiltti ollenkaan avan narsisti, joka käyttää mukakiltteyttä manipuloidakseen. Vähän eri asia kuin mistä oletan ap:n puhuvan.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitin keskustelua aivan hyvällä mutta sain kyllä paljon ilkeää vastaanottoa, jopa haistattelua. En tarkoita, että täytyy olla samaa mieltä mutta asiallinen keskustelu on mielestäni mukavampaa.
Pyydän anteeksi, että loukkasin, joka ei ollut tarkoitukseni. Asiallista keskustelua asiasta tässä ketjussa ei ainakaan enää saa, joten itse väistyn pois tästä.
Painotan vielä, että kiltteys on ok mutta liiallinen kiltteys on vaikea rasti. Manipulatiivinen käytöskään ei tarkoita suoranaista pahuutta aina, se voi olla myös kohdallaan joskus eikä se tarkoita sairautta tai viallisuutta, niin kuin jokainen sanoi, jokainen tekee sitä enemmän ja vähemmän.
Harmi, ettei näkökulmani tainnut avautua.
Hyvää lauantai-illan jatkoa kuitenkin hyvät ihmiset! :)
AP
Olet enemmän kuin oikeassa. Valitettavasti ketjuun on tullut joitain sellaisia jotka eivät kykene rehelliseen keskusteluun.
No voi hyvänen aika. Itse olen kiltti, en esitä. En halua, enkä kauheasti edes osaa olla ilkeä. Voihan se ilkeälle olla vaikeaa yrittää olla hetken kiltisti ;) . Tiedän, että olen jonkun mielestä tylsä, kun en koko ajan kieroile, mutta en ole sellainen.
Apn aloitus ei oikein avaudu kunnolla.
Itse näkisin enemmän ongelmana sen, kun ihminen pakenee vastuunottoa kiltteyden taakse. Hän sysää kaiken muiden harteille, koska on niin kiltti, että kaikki ratkaisut käyvät hänelle.
Yritin kerran seurustella tällaisen miehen kanssa. Hän oli oikeasti kiltti ja monin tavoin ihana, mutta mitä tuli ihan arkipäiväiseenkin valintojen tekoon saati päätöksiin, hän ulkoisti aina itsensä niin. Käytännössä kaikki jäi aina minulle, kun hän oli niin omien sanojensa mukaan niin kiltti, että halusi minun tekevän valinnan oman mielen mukaan.
Ihan äärettömän turhauttavaa, kun yksiä viikonlopun tekemisiä ja syömisiä ei voida yhdessä päättää, kun toinen on vaan "tehdään, kulta just niin kuin sulle paras on". En minä olisi jaksanut aina olla se suunnittelija ja organisoija, joka joutuu arvuuttelemaan, että haluaako toinen edes tehdä lopulta valitsemiani asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän ei ole silloin kiltti ollenkaan avan narsisti, joka käyttää mukakiltteyttä manipuloidakseen. Vähän eri asia kuin mistä oletan ap:n puhuvan.
Ei ole narsisti. Ei vaan osaa mitenkään tuoda julki mitä haluaa ja on kasvatettu ajattelemaan, että oikeastaan vain positiivisia tunteita saa näyttää. Ei saa valittaa, olla surullinen, vihainen tmv. Joten on oppinut kiltteydellä manipuloimaan, koska ei pysty oikein edes keskustelemaan. Eikä siedä minkäänlaista negatiivista tunteenpurkausta keltään.
No siis, kyl mä periaattees ymmärrän mistä ap puhuu, mutta jotenki tossa alotuksessa tuntuu vaan menevän puurot ja vellit sekaisin. Että siinä nimetään liika kiltteys, mutta että puhutaan jostakin toisesta ilmiöstä.
Mä siis tiedän kyllä ilmiön, jossa ihmistä pidetään ihanana ja siksi tuon ihmisen kritisointia pidetään huonona asiana. Mulla on kyllä lähipiirissäkin esimerkkejä ko. ihmistyypistä. Mutta mä en sanois että tuo ihminen "kärsii liiasta _kiltteydestä_", vaan että tuo ihminen esittää yleisesti olevansa ihana ihminen suurelle yleisölle, ja osalle näyttää kyllä sen perseilevän puolen. Suuri yleisö ei vaan usko jos sanoo, että tuo ihanuus käyttäytyi muuten törkeästi.
En siis kutsuisi ap:n kuvailemaa ihmistä liian kiltiksi alkuunkaan, jos tuo ihminen saa osan muista kävelemään munankuorilla ympärillään ettei herkkyyttään hajoaisi. Manipuloiva joo, muttei liian kiltti.
Liian kiltti ottaa muiden murheet omikseen eikä todellakaan pakota muita olemaan hänen seurassaan varautuneena, päinvastoin ottaa kaiken paskankin vastaan eikä valita. Tuo josta ap puhuu suorastaan sekoaa jos häntä kritisoidaan.
Eli et sinä ap tehny muuta virhettä kuin että kutsuit kiltiksi ihmistyyppiä, joka ei ole kilttiä nähnytkään.
Vierailija kirjoitti:
No voi hyvänen aika. Itse olen kiltti, en esitä. En halua, enkä kauheasti edes osaa olla ilkeä. Voihan se ilkeälle olla vaikeaa yrittää olla hetken kiltisti ;) . Tiedän, että olen jonkun mielestä tylsä, kun en koko ajan kieroile, mutta en ole sellainen.
Tästä kirjoituksesta tuli vahvasti sellainen viba, että juuri tätä aloittaja tarkoittaa. Ihminen korostaa monin sanankääntein omaa kilteyttään, mutta kommentissa on itsessään ilkeämielinen klangi.
Oikeasti kiltti ihminen olisi itsensä korostamiseen sijasta yrittänyt ymmärtää mitä aloittaja tarkoitti. Pyrkinyt ystävälliseen dialogiin.
+ Triggeröityy nollasta sataan sekunnissa 🤣