Tiesittekö, että liian kiltiksi tekeytyminen on pohjimmiltaan manipuloivaa käytöstä?
Aloituksen ei ole tarkoitus olla tuomitseva vaan tiedostava jos joku kärsii liiasta kiltteydestä.
Sitä ei itse ymmärrä vaan on vain oppinut toimimaan niin sosiaalisissa suhteissa ja ajatellut niin olevan rakkauden tai hyväksynnän arvoinen. Tällainen ihminen tuskin pohjimmiltaan pahaa kenellekään tahtoo mutta ei myöskään ole todellisuudessa niin kiltti kuin antaa ymmärtää, hän ei ole aito, eikä todellisuudessa yhteydessä kehenkään.
Manipuloivaksi kiltteys tekee siten, että ihmiset joutuvat hyväksymään tuon persoonan ja alistumaan hetkessä sen mukaiseen tilaan. He joutuvat kohtaamaan liian kiltin (jonka arvosteleminen/kyseleenalaistaminen on yleisesti epähyväksyttyä) ja niin ollen myös osoittamaan oman epäaitoudensa, ehkä myös tekeytymään itsekin liian kiltiksi kilttiä kohtaan. Se on aika ahdistavaa. Joutuu varomaan kiltin herkkyyttä, joka tavallaan on oikeastaan heikkoa itsetuntoa ja kyvyttömyyttä kritiikille. Se on suojautumista.
No, eihän tuo ole mikään paha asia sinällään (paljon ikävämpääkin suojautumiskeinoa maailmassa löytyy) mutta kiltille etenkin erittäin raskasta. Jos et voi olla aito kenenkään seurassa ja uskoa, että sinua rakastetaan juuri sellaisenaan kuin olet, ilman suojakuortasi sekä niinä vähemmän positiivisine piirteineen, niin et saa sitä mitä ajat takaa.
Luovu liiasta kiltteydestä. Ole oma rakas itsesi kaikkine puolinesi, niin saat sen mitä olet aina ajanut takaa.
Kaikkia ei tarvitse yrittää miellyttää ja luulla, että on väärin puolustaa itseään ja seistä rajojensa takana.
Kommentit (188)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mut kasvatettiin kiltiksi ja alistuvaksi. Jos en totellut kotona, nyrkkiä tuli. Kuvittelin että kun käyttäydyn hyvin, teen kaiken oppikirjan mukaan, olen ystävällinen ja avulias, siitä saa jonkin palkinnon. Paskanmarjat. On käytetty hyväksi, tallottu, lyöty, työpaikkakiusattu ja nöyryytetty. Kun (ällöttävä sana) voimaannuin ja annoin kaikille ansioidensa mukaan, sekään ei ollut hyvä. Nykyään haistattelen vtut kaikille, jos jotain hyväksikäyttöä on havaittavissa. Liian kiltti ei nykymaailmassa saa olla.
Heikot kiltit rupeaa pahoiksi.
Mitä pahaa rajojen asettamisesta on? Jatka sinä toki nöyristelyä.
Dynamiikka ratkaisee. Heikko kiltti tarkoittaa juuri sitä että kun esittää aikansa niin ihmisestä tulee vihainen tai raivokas. Oma syy jos esittää. Asiaa pahentaa se jos sillä käytöksellä on yrittänyt manipuloiden saada aikaan jotakin tiettyä eikä se onnistukaan tms.
Vierailija kirjoitti:
"Kannattaa pohtia onko ihminen aidosti oma itsensä kanssasi, tutkiskele tuntemuksiasi näissäkin tilanteissa sekä avaa suusi tarvittaessa. Jokaisella on loppuviimein vastuu aina itsestänsä joten ei kannata odottaa että se toinen vain sanoo tai tekee asioita ja että jotakin sitten tapahtuu."
Jos puhutaan suht tuoreesta suhteesta, silloin on aika vaikea tietää, millainen ihminen on omana itsenään. Tietysti oletus on että sellainen miltä näyttää, eikä mulla ainakaan ole ensimmäisenä ajatuksena lähteä sitä epäilemään. Jokaisella on vastuu itsestään mutta mielestäni jokaisella on myös velvollisuus olla ihmissuhteissa rehellinen. Jos tulee vedätetyksi, syy ei ole vedätetyssä.
Kyllä, kuten edellä jo sanottu. Tutustu ja tutkiskele häntä sekä tuntemuksiasi. Olet oikeassa siinä että kaikesta ei kannata koko ajan epäillä vain siksi että pitäisi epäillä. Take it easy.
On totta että kilttikin voi tulla manipuloiduksi, ei ole oikein mutta muistakaa se ona vastuunne ja olkaa jatkossa viisaampia. Aina ei vain kannata syytellä muita eikä katkeroitua vaan ottaa opiksi, muuttaa tapansa ja mennä eteenpäin. Jatkossa osaisi jo epäillä ehkä sitä manipulaatiota? Näin ihmisen kuuluisi osata oppia elömässä.
Vierailija kirjoitti:
On totta että kilttikin voi tulla manipuloiduksi, ei ole oikein mutta muistakaa se ona vastuunne ja olkaa jatkossa viisaampia. Aina ei vain kannata syytellä muita eikä katkeroitua vaan ottaa opiksi, muuttaa tapansa ja mennä eteenpäin. Jatkossa osaisi jo epäillä ehkä sitä manipulaatiota? Näin ihmisen kuuluisi osata oppia elömässä.
Word to that!
Tunnen yhden tällaisen henkilön. Aluksi kun tutustuin häneen, hän antoi itsestään hyvin kiltin ja nöyrän kuvan itsestään, mutta matkan varrella selvisi ettei se ollut koko totuus. Hänellä oli vaikeaa ja hän oli oppinut käyttämään kiltteyttä ja nöyryyttä saamaan tahtonsa läpi ja usein muut ihmiset tarjoutuivatkin auttamaan häntä, hankkimaan hänelle asioita, tekemällä palveluksia yms, itse mukaan lukien. Hän osasi herättää muissa tunteen että häntä pitäisi auttaa, kun hän on niin kiltti ja elämä on kohdellut häntä kaltoin (vaikkei hän itse siitä suoraan valittanutkaan, tosin antoi kuitenkin ymmärtää olevansa uhri). Todelliseen tilanteeseen havahtui vasta kun kulissit pikkuhiljaa alkoi murtua ja hän alkoi jäädä kiinni valheiden verkosta jota oli punonut pitkään. Vasta kun hän ei saanutkaan tahtoaan läpi kiltteydellä, manipuloiva luonne tuli todella esiin. Jälkikäteen ajateltuna, uskon että osa kiltteydestä olikin aitoa, mutta osa opittu matkan varrella kun hän huomasi mitä sillä voi saavuttaa.
Ai??
Parempi se on olla kiltti, kun suurin osa vissiin aattelee että kiltteys on automaattisesti nössöyttä yms, vaikka siitä ei ole kyse, ja käyttäytyy kun joku ala-asteen koulukiusaaja. Mieluummin hyvätapainen, hyväntuulinen sosiaalinen ihminen kun huonotapainen kiusaajajuntti.
Monenlainen käytös voi olla manipulatiivista. En nyt heti ajattelisi ihan noin kun sun viestissä on, omituinen teksti
On kohteliasta huomioida muut ja yrittää edes käyttäytyä kohteliaasti, kai senkin joku juntti näkee manipuloimisena. Kaikki ei ole niin kuin sinä. Osalla oikeasti hyvät tarkoitusperät.
Tottakai osa ihmisistä esittää ja on feikkejä.
Jotkut aidosti kilttejä, jotkut vain esittävät. Jotkut elävät täyttä kulissia jne.
????? Oliko tämä uutta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mut kasvatettiin kiltiksi ja alistuvaksi. Jos en totellut kotona, nyrkkiä tuli. Kuvittelin että kun käyttäydyn hyvin, teen kaiken oppikirjan mukaan, olen ystävällinen ja avulias, siitä saa jonkin palkinnon. Paskanmarjat. On käytetty hyväksi, tallottu, lyöty, työpaikkakiusattu ja nöyryytetty. Kun (ällöttävä sana) voimaannuin ja annoin kaikille ansioidensa mukaan, sekään ei ollut hyvä. Nykyään haistattelen vtut kaikille, jos jotain hyväksikäyttöä on havaittavissa. Liian kiltti ei nykymaailmassa saa olla.
Dynamiikka ratkaisee. Heikko kiltti tarkoittaa juuri sitä että kun esittää aikansa niin ihmise
Tällaiset heikot kiltit ovat henkisesti vaarallisia. Esittävät ulospäin muuta kuin ovat. Sisältään joissain tapauksissa täysin mätiä ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen yhden tällaisen henkilön. Aluksi kun tutustuin häneen, hän antoi itsestään hyvin kiltin ja nöyrän kuvan itsestään, mutta matkan varrella selvisi ettei se ollut koko totuus. Hänellä oli vaikeaa ja hän oli oppinut käyttämään kiltteyttä ja nöyryyttä saamaan tahtonsa läpi ja usein muut ihmiset tarjoutuivatkin auttamaan häntä, hankkimaan hänelle asioita, tekemällä palveluksia yms, itse mukaan lukien. Hän osasi herättää muissa tunteen että häntä pitäisi auttaa, kun hän on niin kiltti ja elämä on kohdellut häntä kaltoin (vaikkei hän itse siitä suoraan valittanutkaan, tosin antoi kuitenkin ymmärtää olevansa uhri). Todelliseen tilanteeseen havahtui vasta kun kulissit pikkuhiljaa alkoi murtua ja hän alkoi jäädä kiinni valheiden verkosta jota oli punonut pitkään. Vasta kun hän ei saanutkaan tahtoaan läpi kiltteydellä, manipuloiva luonne tuli todella esiin. Jälkikäteen ajateltuna, uskon että osa kiltteydestä olikin aitoa, mutta osa
Kyllä ja näitä on paljon. Ovat sitten pahoja. Entinen mieheni oli tällainen ja on vaikea ihminen. Kukaan ei näe hänestä päällepäin asioita mutta ne joilla on parempi ihmistuntemus niin ymmärtävät kyllä näkemästään jo jotakin. Heissä on oma hyvä puolensa mutta suosittelen että kerrotte rohkeasti sen mitä opitte sekä aistitte. Vaatii luottamussuhteen rakentamista jotta tällainen ihminen avautuu. Yleensä ei kerro koskaan ehkäpä täysin kaikkea mutta ymmärtämään oppii kun keskittyy ja paneutuu.
Vierailija kirjoitti:
Ai??
Parempi se on olla kiltti, kun suurin osa vissiin aattelee että kiltteys on automaattisesti nössöyttä yms, vaikka siitä ei ole kyse, ja käyttäytyy kun joku ala-asteen koulukiusaaja. Mieluummin hyvätapainen, hyväntuulinen sosiaalinen ihminen kun huonotapainen kiusaajajuntti.
Monenlainen käytös voi olla manipulatiivista. En nyt heti ajattelisi ihan noin kun sun viestissä on, omituinen teksti
On kohteliasta huomioida muut ja yrittää edes käyttäytyä kohteliaasti, kai senkin joku juntti näkee manipuloimisena. Kaikki ei ole niin kuin sinä. Osalla oikeasti hyvät tarkoitusperät.
Varsinkin nykyisin on pakko suojella itseänsä enemmän sekä harjoittaa sitä omaa manipulatiivista puolta myöskin siksi että ymmärtää muitakin ihmisiä. Manipulatiivisesti voi joutua käyttäytymään puolustustilanteissakin. Kaikki eivät manipuloi ihmisiä, tiedän sen koska en itse tee sitä. Nähdä täytyy ja täytyy osata siis pelailla tarvittaessa mukana mutta mahdollisimman järkevästi.
Itse esitän kilttiä ja tietämätöntä vaikka todellisuudessa olen ihan muuta. En kuitenkaan itkeskele tai vastaavaa, mutta voisin tehdä monia asioita ilman, että kukaan koskaan osaisi edes epäillä minua. Oikeasti olen pahansuopa käärme, jota hyväuskoinen työnjohto lellii.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai osa ihmisistä esittää ja on feikkejä.
Jotkut aidosti kilttejä, jotkut vain esittävät. Jotkut elävät täyttä kulissia jne.
????? Oliko tämä uutta?
Kaikki eivät ymmärrä kuinka paljon sitä varsinkin nykyisin on. Ei ole suinkaan mitään uutta mutta tämä totuus kannatta jokaisen hyväksyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Dynamiikka ratkaisee. Heikko kiltti tarkoittaa
Tai sitten kaikki eivät vain sovi yhteen, eivät parisuhteeseen tai ystäviksikään. Haukkumaan ei kannata alkaa syyttä, todeta voi rehellisesti että ei ollut hyvä ihminen eikä sovita yhteen. Kannattaa muistaa kuitenkin että meillä jokaisella on omat mielipiteet kaikesta huolimatta.
Ajan henki: kiltti= tyhmä
Täys piru= aito ja rehellinen ihminen
upeat asenteet teillä!
heijastanee omaa luonnettanne?
Vierailija kirjoitti:
Itse esitän kilttiä ja tietämätöntä vaikka todellisuudessa olen ihan muuta. En kuitenkaan itkeskele tai vastaavaa, mutta voisin tehdä monia asioita ilman, että kukaan koskaan osaisi edes epäillä minua. Oikeasti olen pahansuopa käärme, jota hyväuskoinen työnjohto lellii.
Olen taas itse täysin aito mutta pidän pahiksista koska heissä on luonnetta ja ovat yleisesti ottaen hauskaa sekä älykästä seuraa. Olen oppinut elämässä pitämään puoleni joten siitäkin syystä ei tarvitse pelätä että menen rikki hetkessä tai että loukkaantuisin kaikesta. Sanon myös aina jos joku todella loukkaa, se auttaa tutustumisessa. Vinkkejä kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Dynamiikka ratkaisee. Heikko kiltti tarkoittaa
Taidat nyt puhua itsestäsi.
Jaahas, koko ketju täynnä vakavasti mielenterveysongelmaisen gurun yksinpuhelua.
Vierailija kirjoitti:
Jaahas, koko ketju täynnä vakavasti mielenterveysongelmaisen gurun yksinpuhelua.
Jep, oppikirjojen mukaan elämisestä puhuminen paljasti asian. Ei sellaisia oppikirjoja ole olemassa mutta tämä ongelmainen käyttää sitä sanontaa defenssinään kun ei itseään kykene kohtaamaan.
Tässä vastaa entinen kiltti. Ap puhuu asiaa.
Tulen toksisesta kasvuympäristöstä jossa hylkääminen ja turvattomuus olivat kotioloni. En tajunnut että olen 4-5 vuotiaana kehittänyt itselleni persoonallisuuden jossa kielsin omat tunteeni ja mukauduin aina sen hetkisen majapaikkani oloihin.
Tuo kaikki seurasi luonnollisesti aikuisuuteen enkä tajunnut tilaani kuin noin 5v avioeroni jälkeen. Itse hain eroa.
Kuten ap kertoikin, sen heikkouden voi kääntää lyömäaseeksi ja manipuloinniksi. Onneksi heräsin transsistani. Terapiassa ja kohti oikeaa omaa itseäni.
Ps On oikein huomauttaa kun näkee jostain ihmisestä että tekeytyy heikommaksi kuin onkaan. Toki suuttuu mutta mitä sitten? Mikäli hän ei tajua omaa tilaansa niin se vaan jatkuu ja silloin kaikki kärsii.
On! Kaikessa nyt ei ole heti pahaa mutta olkaahan tarkkoina.