Tiesittekö, että liian kiltiksi tekeytyminen on pohjimmiltaan manipuloivaa käytöstä?
Aloituksen ei ole tarkoitus olla tuomitseva vaan tiedostava jos joku kärsii liiasta kiltteydestä.
Sitä ei itse ymmärrä vaan on vain oppinut toimimaan niin sosiaalisissa suhteissa ja ajatellut niin olevan rakkauden tai hyväksynnän arvoinen. Tällainen ihminen tuskin pohjimmiltaan pahaa kenellekään tahtoo mutta ei myöskään ole todellisuudessa niin kiltti kuin antaa ymmärtää, hän ei ole aito, eikä todellisuudessa yhteydessä kehenkään.
Manipuloivaksi kiltteys tekee siten, että ihmiset joutuvat hyväksymään tuon persoonan ja alistumaan hetkessä sen mukaiseen tilaan. He joutuvat kohtaamaan liian kiltin (jonka arvosteleminen/kyseleenalaistaminen on yleisesti epähyväksyttyä) ja niin ollen myös osoittamaan oman epäaitoudensa, ehkä myös tekeytymään itsekin liian kiltiksi kilttiä kohtaan. Se on aika ahdistavaa. Joutuu varomaan kiltin herkkyyttä, joka tavallaan on oikeastaan heikkoa itsetuntoa ja kyvyttömyyttä kritiikille. Se on suojautumista.
No, eihän tuo ole mikään paha asia sinällään (paljon ikävämpääkin suojautumiskeinoa maailmassa löytyy) mutta kiltille etenkin erittäin raskasta. Jos et voi olla aito kenenkään seurassa ja uskoa, että sinua rakastetaan juuri sellaisenaan kuin olet, ilman suojakuortasi sekä niinä vähemmän positiivisine piirteineen, niin et saa sitä mitä ajat takaa.
Luovu liiasta kiltteydestä. Ole oma rakas itsesi kaikkine puolinesi, niin saat sen mitä olet aina ajanut takaa.
Kaikkia ei tarvitse yrittää miellyttää ja luulla, että on väärin puolustaa itseään ja seistä rajojensa takana.
Kommentit (188)
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien ihmisten arvosteleminen/kyseleenalaistaminen on yleisesti epähyväksyttyä.
Ei mulla muuta. Ihan kiva yritys.
Kyllä kritiikki on ihan paikallaan välillä. Ei sen tarvitse olla tuomitseva vaan tiedostavaa.
Minä olin joskus aivan liian kiltti. Olen työstänyt sitä ja näen kyllä miten vaikeaa joskus kanssani on ollut sen vuoksi. Ymmärrän myös mistä se juonsi ja mitä sillä hain vaikka en sitä tiedostaen tehnytkään, luulin olevani pohjimmiltani todella kiltti. Ei, en ollut. Se oli silkkaa suojautumista kritiikiltä ja hyväksynnän hakemista.
Ei sitte tullut mieleen, että se kiltteys on alun perin tullut siitä kun oli aina vääränlainen ja sai järkyttäviä rangaistuksia tyhjästä. Ylipäätään ette ymmärrä manipulointia ja käytätte sitä sanaa synonyymina harkitulle ja pahantahtoiselle narsismille, koska sellaistakin manipulointia on olemassa. Ihmiset nousevat takajaloilleen tuosta eivätkä erota niitä toisistaan, sitten joku reppana aina paljastuu pahaksi tampioiden mielestä.
Ihminen ylipäätään "manipuloi" itseään ja muita ihan jatkuvasti,myös hyvällä tavalla.
Koittaakaa jättää rauhaan asiat, mistä ette ymmärrä mitään. Vastaa suunnilleen kemikaalipaniikkia, silloin kun se oli muotia. Veteenkin kuolee...
Niin ja ylikiltti voi myös olla kiltti ja herkkä oikeasti, kelatkaa sitä. Aina se ei vaan riitä tai sitä ei huomata, pelkästään rumat kasvot voi riittää demonisoinnin kohteeksi joutumiseen, jos on tarpeeksi tyhmiä ihmisiä ympärillä. Aatelkaa. Kaikenlaista. Mutta vaikeaahan se on monitasoisesti mitään ymmärtää :)
No kun osalla se on aitoa, kun luonne on kiltti tai ystävällisyyttä. Vaikka se on harvinaista Suomessa. Ja toiset luulevat että se ihminen on teennäinen. Mutta osa on teennäisiä takuulla. Se mitä joku tekee teennäisellä kiltteydellä on sitten toinen juttu. Normaali varovaisuus on hyvä koska on paljon aivopestäviä ihmisiä niille, jotka harrastavat psykopatiaa. Myös psykopaatti voi tekeytyä "ihan kivaksi" alkuun, vaikka joku viba tulee läpi. -Osa taas noudattaa ohjeita niin innolla, ettei näe mitä haittaa se tekee vaikkapa asiakkaalle. Myöhemmin asiakas ehkä tiedostaa konnankoukut ja se tulee esille kuitenkin.
Kristitty taas kärsii mutta kestää pahuuden herjat huutelut Jeesuksen pilkat syrjimiset ja usein myös kärsii muiden takia muutakin kärsivällisesti.Myös eksytykset ja väärät syytökset kestää.Se ei ole liikaa kiltteyttä vaan pahuuden keskellä kestämistä.
Yksilö ei saisi mielestänne koskaan puolustautua, ja esim. toksinen häpeä joka johtaa tämmöiseen "manipulointiin" on ylivirittynyt häpeäreaktio joka liittyy ihmisten laumadynamiikkaan ja sen äärimmäiseen tulehtumiseen jonkun ihmisen kohdalla. Päälle vielä pitäisi alkaa syyllisrämään sitä ihmistä siitä, että se ei ole täysin aito, kun se sai ihmiset hyökkäämään päälle alun perinkin:D
Ahdistavaa olla kiltti toiselle ihmiselle? Kuulepas, kiltteys ei ole vika ihmisessä vaan perusasetus jokaisessa meissä. Jotkut onnistuvat säilyttämään sen läpi elämän. Toiset antavat muiden ihmisten tuhota sen itsessään. Toiset kasvatetaan kieroon ja he oppivat halveksimaan kiltteyttä. Yksikään ihminen ei ole täydellinen, ja jos joku vaikuttaa sinusta liian kiltiltä, tutkisin omaa tulkintaasi tuosta ihmisestä (enkä alkaisi saarnata mistään liian kiltteyden ongelmasta). Tuskin hän itse ajattelee olevansa liian kiltti, koskematon ja täydellinen.
Kristityt pyrkii olemaan ystävällisiä pahoille kuin hyville. Antamaan anteeksi varastelut panettelut.
Toki ylikiltti voi olla oikeasti kiltti ja herkkä ihan aidosti. Tässä oli kyse kuitenkin liiallisesta kiltteydestä eikä todellakaan ollut pahoittaa kenenkään mieltä.
Halusin vain tuoda omat ajatukseni ilmi koska olen elämäni varrella tosi paljon kärsinyt liiasta kiltteydestä enkä tiennyt, että voin olla vähän vähemmänkin kiltti eikä se vie arvoani mihinkään suuntaan vaan voin olla ihan yhtä hyväksyttävä.
Olen pahoillani siitä, että pahoitin mieliä. Joko olen väärässä tai sitten osannut tuoda asiaa oikealla tavalla esiin.
Jos et miellytä "kilttiä" ihmistä tai menet loukkaamaan hänen tunteitaan niin saatat saada kostajan kintereillesi. Rumaakin jälkeä saattaa tulla. Et saa arvostaa itseäsi edes sen verran että seisot tarvittaessa itsesi ja vain itsesi puolella.
Mielestäni herkkyys on normaalia, ei jokainen kiltiltä vaikuttava ole heikko tai yliherkkä. Ei kai ihmisille voi töksäytellä jatkuvasti mitä tahansa? Asioita voi kyllä selvitellä, jos toinenkin haluaa. Jos toinen tekeytyy kiltiksi siksi, että toinen on aidosti kiltti, se on sen tekeytyjän oma ongelma. Oikea luonne tulee kaikista esille. Ei ystävällisyyteen tai hienotunteisuuteen pyrkiminen ole synti. Jotkut haluavat elää valoisasti, vaikka on realiteetit tiedossa. Kaikilla on huono päivä joskus tai joku hormonimyrsky, tai jos koki epäreiluutta esimerkiksi joku muu törttöilee ulkona.
Enkä nyt halua, että ylikilttejä pitäisi mitenkään tuomita vaan se miten rankkaa se on hänelle itselleen. Olla jatkuvasti valmiustilassa ja herkillä auttamaan tai sopeutumaan.
Jos käyttäytyy kuin arse ja manipuloi, ja muut huomaavat sen, niin vaikea sitä on muuksi selittää tai syyttää muita 'liiasta kiltteydestä'. Elä itsesi kanssa tai muuta itseäsi. Loppujen lopuksi muita ei juurikaan kiinnosta, kaikki painimme omien haasteidemme kanssa. Jos haasteesi on se, että sinua pidetään manipuloivana ihmisenä, tee jotakin asialle. Tai edelleen, jää sinne mutalammikkoon makaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos et miellytä "kilttiä" ihmistä tai menet loukkaamaan hänen tunteitaan niin saatat saada kostajan kintereillesi. Rumaakin jälkeä saattaa tulla. Et saa arvostaa itseäsi edes sen verran että seisot tarvittaessa itsesi ja vain itsesi puolella.
Tossa on jo muutakin kuin ylikiltiksi tekeytymistä. Etkö osaa erottaa asioita toisistaan? Et ilmeisesti ymmärrä yhtään mistä tuossa ilmiössä on kyse.
Kiltti, ylikiltti, yli sitä ja tota. Kaikki illuusiota. Kiltit kärsivät. Miksi? Älä miellytä kaikkia, älä hae hyväksyntää olemalla kiltti vain koska pitäisi olla kiltti. Ole aidosti oma itsesi ja hyväksy se ettet miellytä kaikkia. Sinun ei tarvitse miellyttää kaikkia ja voit olla varma että ei miellytä kaikkia kukaan muukaan ihminen. Jos miellytät, sinulle kertyy katkeruutta ja kostat helposti koska olet antanut satuttaa itseäsi omasta toimestasi kylläkin. Minulle ei saa olla kiltti, minulle pitää olla aito ihminen. Tunnistan jos minua yritetään miellyttää enkä pidä siitä koska se ei ole hyväksi. Se tuntuu pahalta.
Vierailija kirjoitti:
Enkä nyt halua, että ylikilttejä pitäisi mitenkään tuomita vaan se miten rankkaa se on hänelle itselleen. Olla jatkuvasti valmiustilassa ja herkillä auttamaan tai sopeutumaan.
Onhan se ihan mielenkiintoinen asia, mitä on hyödyllistä miettiä. Mutta ei nyt kannata sentään sosiopaattien sadismia ruokkia tappamalla itseään nyt sitten tähänkin:)
Vierailija kirjoitti:
Heidän täytyy ottaa vastuu itsestänsä. Ei kannata vaikeuttaa omaa oloansa turhan takia. Ymmärrän että hyväksyntä olisi hyvä asia mutta olen kuitenkin sitä mieltä enemmän että mielummin yksin omana itsenäni kuin "kilttinä" kaikille hukkaamassa itseäni. Ei sellainen toimi pidemmän päälle. Jos vieläpä odottaa että se kiltteys tuottaa tulosta niin saattaa tulla pahoja tilanteita sekä asioita omalle kohdalle.
Olipa outoa kiltisti käyttäytyvän väittämistä syyksi toisen henkilön tuntemaan ahdistukseen.
Henkilön, joka ahdistuu, kun joutuu kohtaamaan oman itsensä ja omia tunteitaan, on ihan hyvä harjoitella sitä.
On aivan eri asia ahdistua siitä, jos joku tekee toista kohtaan jotain (loukkaa toisen tilaa tai rajoja), kuin siitä, että joku ei tee (liian kilttinä). Rajojen loukkaamisesta kuuluukin ahdistua, toisen kiltteydestä ei, koska se ei loukkaa muita.
Kaikkien ihmisten arvosteleminen/kyseleenalaistaminen on yleisesti epähyväksyttyä.
Ei mulla muuta. Ihan kiva yritys.