Tiesittekö, että liian kiltiksi tekeytyminen on pohjimmiltaan manipuloivaa käytöstä?
Aloituksen ei ole tarkoitus olla tuomitseva vaan tiedostava jos joku kärsii liiasta kiltteydestä.
Sitä ei itse ymmärrä vaan on vain oppinut toimimaan niin sosiaalisissa suhteissa ja ajatellut niin olevan rakkauden tai hyväksynnän arvoinen. Tällainen ihminen tuskin pohjimmiltaan pahaa kenellekään tahtoo mutta ei myöskään ole todellisuudessa niin kiltti kuin antaa ymmärtää, hän ei ole aito, eikä todellisuudessa yhteydessä kehenkään.
Manipuloivaksi kiltteys tekee siten, että ihmiset joutuvat hyväksymään tuon persoonan ja alistumaan hetkessä sen mukaiseen tilaan. He joutuvat kohtaamaan liian kiltin (jonka arvosteleminen/kyseleenalaistaminen on yleisesti epähyväksyttyä) ja niin ollen myös osoittamaan oman epäaitoudensa, ehkä myös tekeytymään itsekin liian kiltiksi kilttiä kohtaan. Se on aika ahdistavaa. Joutuu varomaan kiltin herkkyyttä, joka tavallaan on oikeastaan heikkoa itsetuntoa ja kyvyttömyyttä kritiikille. Se on suojautumista.
No, eihän tuo ole mikään paha asia sinällään (paljon ikävämpääkin suojautumiskeinoa maailmassa löytyy) mutta kiltille etenkin erittäin raskasta. Jos et voi olla aito kenenkään seurassa ja uskoa, että sinua rakastetaan juuri sellaisenaan kuin olet, ilman suojakuortasi sekä niinä vähemmän positiivisine piirteineen, niin et saa sitä mitä ajat takaa.
Luovu liiasta kiltteydestä. Ole oma rakas itsesi kaikkine puolinesi, niin saat sen mitä olet aina ajanut takaa.
Kaikkia ei tarvitse yrittää miellyttää ja luulla, että on väärin puolustaa itseään ja seistä rajojensa takana.
Kommentit (188)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaahas, koko ketju täynnä vakavasti mielenterveysongelmaisen gurun yksinpuhelua.
Palstahullu taas vauhdissa, kovasti rakastaa yksinpuhelua.
Yksinpuhelua harrastavat jotkut tosiaan. Mutta kritiikin sietokyky pakkasen puolella.
Suurin osa on heikkoa porukkaa joka ei kestä minkäänlaista sanomista mistään asiasta. Näitä heikkoja on koko maa pullollansa.
Anteeksi, mutta miksi pitäisi kestää mitään "sanomista" keneltäkään? Nämä "heikot" ovat niitä henkisesti terveitä, jotka eivät kuuntele mussutusta.
Asioista täytyy pystyä sanomaan ja kuuntelemaan. Kun hyväksyy tämän niin on vä
Asioista pitää ja voi sanoa, asiallisesti. Valitettavan usein ilkeys ja halu loukata verhotaan lauseeseen "kyllä pitää voida sanoa".
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole kiltin vastuulla, jos jollakulla tulee hankala olo kiltteydestä.
Ei olekaan. Minulle henkilökohtaisesti tulee vain paha olo jos huomaan että joku kokee tarvetta auttaa minua vaikka en ole pyytänyt tai alentaa itseänsä seurassani ja mukailee minua liikaa. Sellaista ei tarvitse kanssani tehdä joten epämukava olo johtuu siitä. Läheiselle ihmiselle olen kyllä sanonut suoraan sekä rehellisesti että sinun ei tarvitse miellyttää minua, olet vain rohkeasti oma itsesi ja kyllä osaan pyytää sitä apuakin jos tarvitsen. Kaikki tämänkaltainen puhuminen auttaa molempia ymmärtämään toisiansa. Ymmärrän että joskus sille toisellekin voi tulla epävarmuutta ja haluaa olla mieliksi. Siinä ei ole mitään pahaa mutta liiaksi sellaista ei kannata tehdä koska sitten alkaa ottamaan päähän kuitenkin. En haluaisi myöskään että kukaan joutuisi kokemaan seurassani olonsa epämukavaksi tai pakotetuksi ja siksi sallin jokaiselle valinnan valita. Minulle saa aina sanoa suoraan mistä tahansa asiasta koska monesti puhuminen auttaa, ymmärrän myös että välillä aistimme väärin joten juttelemalla asia voikin kääntyä positiiviseksi kun käykin ilmi että on tullut väärinymmärretyksi ja on taas helpompi olla yhdessä sekä eriksensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaahas, koko ketju täynnä vakavasti mielenterveysongelmaisen gurun yksinpuhelua.
Palstahullu taas vauhdissa, kovasti rakastaa yksinpuhelua.
Yksinpuhelua harrastavat jotkut tosiaan. Mutta kritiikin sietokyky pakkasen puolella.
Suurin osa on heikkoa porukkaa joka ei kestä minkäänlaista sanomista mistään asiasta. Näitä heikkoja on koko maa pullollansa.
Anteeksi, mutta miksi pitäisi kestää mitään "sanomista" keneltäkään? Nämä "heikot" ovat niitä henkisesti terveitä, jotka eivät kuuntele mussutusta.
Asioista täytyy pystyä sanomaa
Normaalisti se että pitää voida sanoa tarkoittaa vain sitä että tunteet täytyy saada sanoittaa sille toiselle. Kaikki eivät onneksi ole suinkaan ilkeitä tai halua sanoa rumasti tai pahasti. Joskus joutuu valitettavasti olemaan julmempi, ei sillekään mitään voi. Lähtökohtaisesti tulisi kuitenkin osata sanoa asiallisesti asiansa aikuisten ihmisten.
Lisää kommentteja aiheeseen. Olen huomannut että liian monet näkevät asiat yksipuolisesti joten ei ihmetytä jos ette toisianne ymmärrä monestikaan. Ei ole kivaa että puhutaan pahaa muista vain siksi että pitää kieroilla ja välttää omaakin vastuuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus näillä ylikilteillä on ikäänkuin kaksi persoonallisuutta. Sellainen ihminen ei ole aito.
Se on totta. Näistä tulee helposti niitä persoonallisuushäiriöisiä. Heissä on kaksi eri maailmaa yhdessä tavallaan ja siinä on hemmetisti myös sitä hyvää ja potentiaalia. Heitä tulee käsitellä oikein.
Kaksisuuntainen mielialahäiriö sekä monesti se persoonallisuushäiriö joka johtuu sisäisistä ongelmista. Miksi persoona häiriintyy ja mahdollisesti jakautuu? Onko se aina vaarallista tai haitallista yleisen elämän kannalta? Mistä tunnistat persoonallisuushäiriöisen ihmisen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus näillä ylikilteillä on ikäänkuin kaksi persoonallisuutta. Sellainen ihminen ei ole aito.
Se on totta. Näistä tulee helposti niitä persoonallisuushäiriöisiä. Heissä on kaksi eri maailmaa yhdessä tavallaan ja siinä on hemmetisti myös sitä hyvää ja potentiaalia. Heitä tulee käsitellä oikein.
Persoonallisuushäiriö kehittyy jo lapsuudessa/nuoruudessa eikä vasta aikuisena. Ottaisit edes perusasioista selvää.
Et ymmärtänyt lukemaasi. Vasta sairastuminen aiheuttaa persoonallisuushäiriön joka voi oirehtia jo teini-iässä. Teini-ikäinen voi olla siis jo persoonallisuushäiriöinen. Otapas perusasioista selvää ja kerro sama myös sinne kouluille.
Kyllä, teini-ikäinen on kasvanut jo itsenäiseksi omaksi persoonaksi ja jos hän saa todella kasvaa vapaana hyväksyvässä ympäristössä hän saa olla oma vapaampi itsensä. Nuorta tulee ohjata sekä opastaa elämässä eteenpäin oikealla ymmärtävällä tavalla. Muistattehan toimia oikein.
Olen myös aidosti kiltti, äitini on vielä kiltimpi ja isäni on myös hyvin kiltti. Isovanhempanikin olivat kilttejä. Naapurit oli kilttejä ja kaverini ovat myös kilttejä. Mieheni on oikea lammas. Ei kiltteys ole mikään mielisairaus monellekkaan tai manipuloinnin väline. Joillekkin se voi olla, mutta kuvittelisin, että olisi aika rasittavaa esittää kilttiä 24/7, jos olisi oikeasti ihan muunluontoinen.
Kiitos, hyvä kuvaus tuttavastasi. Olen samanlainen, en halua kenellekään mitään pahaa ja olen aidosti mukava ihminen eli joku sanoisi kiltiksi. Se on minunkin kohdallani aitoa.