Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiesittekö, että liian kiltiksi tekeytyminen on pohjimmiltaan manipuloivaa käytöstä?

Vierailija
24.02.2024 |

Aloituksen ei ole tarkoitus olla tuomitseva vaan tiedostava jos joku kärsii liiasta kiltteydestä. 

Sitä ei itse ymmärrä vaan on vain oppinut toimimaan niin sosiaalisissa suhteissa ja ajatellut niin olevan rakkauden tai hyväksynnän arvoinen. Tällainen ihminen tuskin pohjimmiltaan pahaa kenellekään tahtoo mutta ei myöskään ole todellisuudessa niin kiltti kuin antaa ymmärtää, hän ei ole aito, eikä todellisuudessa yhteydessä kehenkään. 

Manipuloivaksi kiltteys tekee siten, että ihmiset joutuvat hyväksymään tuon persoonan ja alistumaan hetkessä sen mukaiseen tilaan. He joutuvat kohtaamaan liian kiltin (jonka arvosteleminen/kyseleenalaistaminen on yleisesti epähyväksyttyä) ja niin ollen myös osoittamaan oman epäaitoudensa, ehkä myös tekeytymään itsekin liian kiltiksi kilttiä kohtaan. Se on aika ahdistavaa. Joutuu varomaan kiltin herkkyyttä, joka tavallaan on oikeastaan heikkoa itsetuntoa ja kyvyttömyyttä kritiikille. Se on suojautumista. 

No, eihän tuo ole mikään paha asia sinällään (paljon ikävämpääkin suojautumiskeinoa maailmassa löytyy) mutta kiltille etenkin erittäin raskasta. Jos et voi olla aito kenenkään seurassa ja uskoa, että sinua rakastetaan juuri sellaisenaan kuin olet, ilman suojakuortasi sekä niinä vähemmän positiivisine piirteineen, niin et saa sitä mitä ajat takaa. 

Luovu liiasta kiltteydestä. Ole oma rakas itsesi kaikkine puolinesi, niin saat sen mitä olet aina ajanut takaa. 

Kaikkia ei tarvitse yrittää miellyttää ja luulla, että on väärin puolustaa itseään ja seistä rajojensa takana. 

Kommentit (188)

Vierailija
21/188 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos käyttäytyy kuin arse ja manipuloi, ja muut huomaavat sen, niin vaikea sitä on muuksi selittää tai syyttää muita 'liiasta kiltteydestä'. Elä itsesi kanssa tai muuta itseäsi. Loppujen lopuksi muita ei juurikaan kiinnosta, kaikki painimme omien haasteidemme kanssa. Jos haasteesi on se, että sinua pidetään manipuloivana ihmisenä, tee jotakin asialle. Tai edelleen, jää sinne mutalammikkoon makaamaan.

Muuten erinomainen kommentti mutta särähti korvaani tuo jos sinua pidetään manipuloivana ihmisenä niin tee itsellesi jotakin. Miksi pidetään on olennaista, joku kokee vai aidosti on manipuloiva ihminen? Jos manipuloi ihmisiä niin se kannattaa nyt lopettaa.

Vierailija
22/188 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et miellytä "kilttiä" ihmistä tai menet loukkaamaan hänen tunteitaan niin saatat saada kostajan kintereillesi. Rumaakin jälkeä saattaa tulla. Et saa arvostaa itseäsi edes sen verran että seisot tarvittaessa itsesi ja vain itsesi puolella. 

Tossa on jo muutakin kuin ylikiltiksi tekeytymistä. Etkö osaa erottaa asioita toisistaan? Et ilmeisesti ymmärrä yhtään mistä tuossa ilmiössä on kyse. 

Todellakin ymmärrän ja tottakai tunteita on pelissä. Moni asia vaikuttaa käytökseen. Lopeta tuo lapsellinen tölviminen ja totuuksien kieltäminen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/188 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut kasvatettiin kiltiksi ja alistuvaksi. Jos en totellut kotona, nyrkkiä tuli. Kuvittelin että kun käyttäydyn hyvin, teen kaiken oppikirjan mukaan, olen ystävällinen ja avulias, siitä saa jonkin palkinnon. Paskanmarjat. On käytetty hyväksi, tallottu, lyöty, työpaikkakiusattu ja nöyryytetty. Kun (ällöttävä sana) voimaannuin ja annoin kaikille ansioidensa mukaan, sekään ei ollut hyvä. Nykyään haistattelen vtut kaikille, jos jotain hyväksikäyttöä on havaittavissa. Liian kiltti ei nykymaailmassa saa olla.

Vierailija
24/188 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mut kasvatettiin kiltiksi ja alistuvaksi. Jos en totellut kotona, nyrkkiä tuli. Kuvittelin että kun käyttäydyn hyvin, teen kaiken oppikirjan mukaan, olen ystävällinen ja avulias, siitä saa jonkin palkinnon. Paskanmarjat. On käytetty hyväksi, tallottu, lyöty, työpaikkakiusattu ja nöyryytetty. Kun (ällöttävä sana) voimaannuin ja annoin kaikille ansioidensa mukaan, sekään ei ollut hyvä. Nykyään haistattelen vtut kaikille, jos jotain hyväksikäyttöä on havaittavissa. Liian kiltti ei nykymaailmassa saa olla.

Hemmetin hyvä, olet oppinut ja tehnyt työtäsi jotta et ala mielistelemään sekä miellyttämään liikaa. Kaikkien meidän tulee tehdä tätä. Samaa ongelmaa suoranaisesti minulla ei ole ollut mutta en osaa olla ilkeä joten kyllä siihen oppimiseen elämässä on minullakin kuulunut itseni alentaminen sekä ihan alistuminen tilanteissa. Niin me opimme miten tulemme toimeen ihmisten kanssa ja opimme rajoistamme sekä kaikesta muusta selviytymisestä. Toisinaan sitä katselee liian pitkään ja lopulta huomaa että paskan möivät enkä tee enää samoja virheitä. Hyvä me.

Vierailija
25/188 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos käyttäytyy kuin arse ja manipuloi, ja muut huomaavat sen, niin vaikea sitä on muuksi selittää tai syyttää muita 'liiasta kiltteydestä'. Elä itsesi kanssa tai muuta itseäsi. Loppujen lopuksi muita ei juurikaan kiinnosta, kaikki painimme omien haasteidemme kanssa. Jos haasteesi on se, että sinua pidetään manipuloivana ihmisenä, tee jotakin asialle. Tai edelleen, jää sinne mutalammikkoon makaamaan.

Muuten erinomainen kommentti mutta särähti korvaani tuo jos sinua pidetään manipuloivana ihmisenä niin tee itsellesi jotakin. Miksi pidetään on olennaista, joku kokee vai aidosti on manipuloiva ihminen? Jos manipuloi ihmisiä niin se kannattaa nyt lopettaa.

Narsisti kärsii lopulta itse eniten manipuloinnistaan, koska jää yksin. Muut, ne jotka hylkäävät, jatkavat elämäänsä. Narsisti elää itsensä kanssa. Voi toki jatkaa päänsä paukuttamista seinään tai muuttaa itseään. Muiden ihmisten päiden sisältöä ei voi muuttaa, edes tällä laajalevikkisellä keskustelupalstalla. Eli et voi saada ihmisiä kyseenlaistamaan "liikaa kiltteyttään"ja muuttumaan mieleiseksisi.

Vierailija
26/188 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa keskittyä siihen omaan toipumiseen ja antaa muiden olla juuri niin keskeneräisiä ja traumatisoituneita kuin ovat. Myös sellainen juttu että näitä selviytymismekanismeja kuten miellyttäminen ei muuteta pelkällä järkeilyllä.

Vierailija
27/188 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tomin sosiopatiakaan ei kauhean kaunista ole.

Vierailija
28/188 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä tekeydy kiltiksi vaan ole normaalisti mukava ihminen sellaisella mahdollisimman luonnollisella tavalla. Sen tulee riittää. Ymmärrän kuitenkin omasta näkökulmastani että toisinaan on hieman mielisteltävä jos on tietynlaisia ihmisiä vastassa ja tietynlaisissa tilanteissa. Osa suojautumismekanismia myöskin MUTTA jos sitä joutuisi tekemään koko ajan niin raja on ehdottomasti siinä koska jos sitä jatkaa niin alkaa v tuttamaan aivan liikaa. Mitä tapahtuu sitten? Menee saatanasti hermot. Ilmaiskaa asiat selkeästi jos joku ei ymmärrä. Kiltteyttä on monenlaista. Jos joku sanoo esimerkiksi "hän oli minulle kiltti" niin se tarkoittaa yleensä vain sitä että ko. henkilö oli otettu käyttäytymisestä. Kaikki eivät ilmaise samalla tavalla asioita. Tässäkin kyse voi olla ihmisestä joka on aidosti kiltti eikä halua pahaa muille tai sitten manipuloivasta ihmisestä joka oli tälle henkilölle kiltti jossakin tilanteessa jostakin syystä. Tunnistakaa kuka on kuka.

Vierailija
29/188 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa keskittyä siihen omaan toipumiseen ja antaa muiden olla juuri niin keskeneräisiä ja traumatisoituneita kuin ovat. Myös sellainen juttu että näitä selviytymismekanismeja kuten miellyttäminen ei muuteta pelkällä järkeilyllä.

Suojautumismekanismi on hyvä mutta älä jatka sitä liian pitkälle. Se ei ole enää suojautumista. Et voi silloin enää syyttää muita omasta pahasta olostasi. Sinun tulee ottaa vastuu itsestäsi ja lopettaa liiallinen miellyttäminen. Työ on tehtävä kunnolla ja tietoisesti.

Vierailija
30/188 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin menee liian mustavalkoiseksi nämä kiltti ei kiltti analyysit. "Murtaudu irti. Älä ole liian kiltti." Jotkut tuollaiset analyysit on joskus vähän hölynpölyä vaikka olisikin ollut alisteisessa asemassa vähän. Tai "Ole oma itsesi vaan.."toinenko sen sitten määrittelee kuka ole oikeasti?

Yleensä se että ehkä jonkun kanssa ei voi keskustella normaalisti tai sopia voi johtaa siihen, että toinen on sitten pakostakin liian kiltti tai onko se vaan tilanteen sanelemaa kiltteyttä. 

Vierailija
31/188 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kuule, yli nelkäkymmentä vuotta olen yrittänyt opetella tuosta pois ja hävennyt kiltteyttä. Nyt en enää jaksa, ja jos ei kelpaa ni ei kelpaa. Ihan sama. Mulla on oma lähipiirini, jolle kelpaan tällaisena vajaavaisena kilttinä kuin olen ja se riittää. Haista ap paska.

Vierailija
32/188 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei täällä ketään rakasteta, lähinnä vihataan vaan. Varsinkin niitä, jotka ovat omia, autenttisia itsejään, erityisesti, jos ovat viehättäviä, karismaattisia, hauskoja ja positiivisia.

Vierailija
33/188 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai kiltit kärsii? En minä kärsi mistään, kiitos vain, olen onnellinen, vaikka olen saanut takkiin kiltteydestäni, niin silti en siitä luovu, olen pikkaisen ylpeäkin siitä, ettei minua ole saatu lannistettua.

Et kai ap ole näitä yksisilmäisiä? Etten sanoisi moderneja Petejä? Että naiset kärsii hirveästi epätasa-arvosta? Ja kaikki mustat kärsii ihan hirveästi rzismista ihan koko ajan? Että homot pelkää ja kärsii koko ajan ihan suunnattomasti?

Vierailija
34/188 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvapalstalla lauantai-iltana muita neuvomassa, on varmaan oma pää tosi kunnossa 🤔

Vierailija
35/188 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suojautumismekanismi on hyvä mutta älä jatka sitä liian pitkälle. Se ei ole enää suojautumista. Et voi silloin enää syyttää muita omasta pahasta olostasi. Sinun tulee ottaa vastuu itsestäsi ja lopettaa liiallinen miellyttäminen. Työ on tehtävä kunnolla ja tietoisesti.

Uusi palstavakkari Gurunainen on jäänyt palstalle pysyvästi. Gurunainen tietää, auttaa ja korjaa.

Vierailija
36/188 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin menee liian mustavalkoiseksi nämä kiltti ei kiltti analyysit. "Murtaudu irti. Älä ole liian kiltti." Jotkut tuollaiset analyysit on joskus vähän hölynpölyä vaikka olisikin ollut alisteisessa asemassa vähän. Tai "Ole oma itsesi vaan.."toinenko sen sitten määrittelee kuka ole oikeasti?

Yleensä se että ehkä jonkun kanssa ei voi keskustella normaalisti tai sopia voi johtaa siihen, että toinen on sitten pakostakin liian kiltti tai onko se vaan tilanteen sanelemaa kiltteyttä. 

Joo niin oli jo aiemmissa kommenteissa sanottu että ÄLÄ OLE sellaisten ihmisten kanssa joita joudut miellyttämään. Jos itse päätät mielistellä sekä miellyttää koko ajan niin omapa on häpeäsi. Et sen takia voi oikeita ohjeita sekä neuvoja tulla litistämään lyttyyn. Sama kaava aina, vali vali kun ei tehdä niitä muutoksia koskaan. Siinähän alistutte miellyttämään kaikkia. Oma syy. Piste.

Vierailija
37/188 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Älä usko itseäsi ja itseesi, usko minua. Tarvitset minua kertomaan, mikä on parasta sinulle."

Ystävällisin terveisin, Narsisti

Vierailija
38/188 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauvapalstalla lauantai-iltana muita neuvomassa, on varmaan oma pää tosi kunnossa 🤔

No ainakin paremmassa kuin näiden ainaisten kyselijöiden päät joihin ei totuus uppoa tai sinun joka triggeröidyt taas vaihteeksi siitä että jotkut neuvovat niitä jotka tarvitsevat apua. Jumankauta mikä valtio. Ongelma lienee myös se että auttajat hätistetään koska menisi omat manipulaationne piloille.

Vierailija
39/188 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Älä usko itseäsi ja itseesi, usko minua. Tarvitset minua kertomaan, mikä on parasta sinulle."

Ystävällisin terveisin, Narsisti

Tervehenkinen ihminen voi myös neuvoa mutta ei käyttäydy samalla tavalla. Terveisiä toiselta puolelta.

Vierailija
40/188 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisinko nyt vaan rauhan olla se mikä olen? Jos kiltteyteni häiritsee, ota välimatkaa ja pidä se. Kiitos! 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kolme