Toisen lapsen syntymä - minne esikoinen synnytyksen ajaksi?
Missä teidän esikoinen oli synnytyksen aikana? Luulen että 2-vuotias ei ole kypsä katsomaan synnytystä, vaikka monet ns hippiäidit synnyttävät koko perheen keskellä. Oletteko palkanneet hoitajan, onko ollut toisen vanhemman kanssa (onko teillä tällöin ollut joku muu tukihenkilö synnytyksessä)? En ole palkannut koskaan ketään vierasta hoitajaa lapselle ja mietityttäisi synnytyksessä varmaan miten lapsi pärjää uuden hoitajan kanssa. Tukiverkkoja ei ole.
Kommentit (90)
Ei ihme. Ei mitään tukiverkkoja. Ihan koko elämän kuljette pelkkänä perheenä. Toivottavasti lapset edes kavereita joskus saa. Menitte kenties maistraatissa naimisiin ja todistajina pari kadulla kävelijää? No onneks teillä on toisenne. Onneks on av, vähän kontaktia ulkomaailmaan.
Meillä oli lapsen kummitäti hälytysvalmiudessa ja hän tuli meille, kun lähtö synnyttämään tuli yöllä.
Asuimme silloin kerrostalossa ja samassa rapuissa asui myös tämä kummitäti, joten hänen oli helppo ja nopea tulla, sekä oli tarpeeksi tuttu lapsellemme.
Esikoinen oli isän kanssa ja ns kriittisellä hetkellä isä tuli sairaalaan ja lapsi vietiin sukulaisen hoiviin muutamaksi tunniksi.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli lapsen kummitäti hälytysvalmiudessa ja hän tuli meille, kun lähtö synnyttämään tuli yöllä.
Asuimme silloin kerrostalossa ja samassa rapuissa asui myös tämä kummitäti, joten hänen oli helppo ja nopea tulla, sekä oli tarpeeksi tuttu lapsellemme.
No mut apn esikoisella ei taida edes kummeja olla.
Meillä on ollut isovanhempian kanssa vanhemmat lapset kun olen ollut synnärillä. Jos muita ei tosiaan ole (naapuria, kummia, ystävää) niin sit isän kanssa kotona ja selvität miten saat doulaa mukaan synnytykseen. Palkattua hoitajaa on varmasti vaikea saada jos lähtö tulee yöllä eikä lasta mukaa synnytys saliin taida saada ottaa.
Otat mukaan tietenkin synnytykseen. Se luo ihan erilaisen yhteyden sisarusten välille.
Sama muuten pätee miehiinkin vaikka naistenlehdet kaikkea muuta baskaa väittääkin.
Mihin aikaan hävisi? Eikö tosiaan kummallakaan ole sukua eikä ystäviä?
Tällaisia kysymyksiä varten pitäisi olla olemassa ihan oma palvelunumeronsa jossa etsittäisiin ratkaisua soittajan pulmaan.
Jos ei ole mitään tukiverkkoja niin äkkiä hankkimaan niitä. Vaikea kuvitella ettei olisi ketään joka voisi auttaa tuossa tilanteessa. Ehkä kannattaa katsoa peiliin.
Meillä nyt sentään mummi asui vähän yli kilsan päässä. Puoliso haki mummin meille keskellä yötä. 20min varoajalla.
Meidän kuopus syntyi ulkomailla, eikä tukiverkkoja juuri ollut. Ystäviä kyllä, mutta isosisarus oli itsekin vielä pieni, eikä ollut ollut vielä kuin äidin ja isän hoivissa.
Kävin siis synnyttämässä kuopuksen paikallisessa sairaalassa ja isä ja esikoinen olivat kotona.
Olimme tyytyväisiä ratkaisuumme, minun ei tarvinnut stressata esikoisen puolesta, eikä miehenikään, kun itse oli kotona lapsensa kanssa. Kuopus syntyi myöhään illalla ja aamulla mies ja esikoinen tulivat heti meitä katsomaan. Muistan aina esikoisen ilmeen kun näki pikkusisaruksensa ensi kerran!
Perheessä ja parisuhteessa jaetaan tehtäviä ja mietitään koko perheen parasta kaikissa tilanteissa.
Äitini tuli esikoisen kanssa, yöllä tuli lähtö.
Jos mitään muuta vaihtoehtoa ei ole, niin isä jää esikoisen kanssa kotiin.
Minä voisin rahaa vastaan ottaa lapsen hoitoon. Olen työskennellyt lasten kanssa 20 vuotta ja voisin ihan hyvin ottaa lapsen kotiin synnytyksen alkaesessa ja mukaan töihinkin.
Rikosrekisteriotekin olisi näytettävissä puhtaana:)
Vierailija kirjoitti:
Mihin aikaan hävisi? Eikö tosiaan kummallakaan ole sukua eikä ystäviä?
Eipä taida olla. Ei kavereita, ei ystäviä, ei setiä, ei tätejä, ei enoja, ei serkkuja, ei vanhempia, ei kummeja, ei sisaria. Hyvä tosin että kaksi täysin yksinäistä löytäneet toisensa.
Vierailija kirjoitti:
Tällaisia kysymyksiä varten pitäisi olla olemassa ihan oma palvelunumeronsa jossa etsittäisiin ratkaisua soittajan pulmaan.
Minä en täältä kysellyt kun olin lähdössä synnyttämään. Soitin lasten suojeluun ja kerroin että ei ole siksi aikaa ketään. Jopa löytyi hoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole mitään tukiverkkoja niin äkkiä hankkimaan niitä. Vaikea kuvitella ettei olisi ketään joka voisi auttaa tuossa tilanteessa. Ehkä kannattaa katsoa peiliin.
En ole ap, mutta oikeasti ottaisit esim jonkun työkaverin lapsen kotiisi hoitoon muutamaksi päiväksi synnytyksen ajaksi?
Jos esim molemmat vanhemmat ovat ainoita lapsia ja isovanhemmat sen verran iällä etteivät voi hoitaa tai asuvat toisella puolella Suomea tms. Jos myös asutaan eri paikkakunnalla kuin missä on vietetty lapsuus ja opiskeltu, niin voi olla, ettei ketään lapsen läheistä ole saatavilla hoitamaan parin sadan kilometrin säteellä, niin ei kait siinä mikään peiliin katsomisen paikka ole?
Teillä ei ole yhtään sukulaista kuten omia sisaruksia, serkkuja, isovanhempia? Ei ystäviä?