Kun elämän suurin saavutus on hoikkuus - sukulaistäti ja kommentit
Mikä ihme ihmistä voi vaivata? Suvussani on nainen, noin 65, jonka elämän suurin saavutus on hoikkuus. Hyvä hönelle, hän onkin oikein hoikka ja varmasti mahtuu rippileninkiinsä. Teoriassa hän on ihan normaali ikäpolvensa edustaja, ei paljon kouluja käynyt, mutta ollut kuitenkin ihan mukavissa toimistohommissa. Ongelma on vain siinä, että hön kuvittelee, että muutkin arvioivat kaikkea samalla skaalalla. Ja se näkyy.
Hän kommentoi jatkuvasti muiden pyöristymistä tai hoikistumista. Häät, hautajaiset, ristiäiset. Hänelle on sanottu asiasta, mutta ei mene jakeluun. Onko se Aune lihonut? Olisiko Jaakko vähän laihtunut?
Lähiaikoina yhdessä tilaisuudessa mitta tuli täyteen. Siskontyttöni väitöstilaisuudessa hän ei onnitellut tohtoria, vaan kysyi muka leikillään, että onko karttunut muutakin kuin tietoa he heh. Siskoni mies heitti naisen ulos tilaisuudesta. Ja ennen kuin joku alkaa pitää täällä kehopositiiviset sitä tätä röh röh -pilkkaansa, sukumme lihavin olen minä ja minä olen kokoa 40-42. Siskontyttö on normaalija aivan upea sisäisesti ja ulkoisesti.
Mikä tuota ihmistä voi vaivata?
Kommentit (102)
Hirveän yleistä.
Olen 50v ja tämä on mulle hyvin, hyvin tuttu virsi vanhempien naissukulaisteni taholta.
Olen aina ollut lihava, lapsesta saakka, ja voi sitä kuittailun ja tarkkailun määrää. Todella paljon on minua koko elämäni ajan haavoitettu tällä.
Lähtien siitä että äitini anorektisesti vahti itseään ja ruokki tupakalla nälkäänsä myös raskausaikana.
Olen siis sekä fyysisesti että henkisesti tämän sairaan kulttuurin tuotos. Sukupolvesta toiseen naiset sekä äidin että isän puolelta ovat vihanneet kehojaan.
Se viha on siirtynyt "huolehtimiseen" ja "hyvää tarkoittavaan" painonatseiluun toisua kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä haluan tietää miten tämä ulosheittäminen tapahtui ja mitä täti siihen sanoi, miten reagoi. Ootteko olleet yhteydessä sen jälkeen?
Psyykessäshän tädillä häiriöitä, eihän normi ihminen elä elämäänsä jonkun painon ja hoikkuuden mukaan.
Ihanaa, tännehän on tullut postia! Mies tilasi taksin ja saattoi tätsyn ulos 😁. Eleettömästi, ilman mekkalaa (sikäli siis tuo ilmaisuni heitti ulos oli enempi symbolista). Jälkikäteen sukulaisnainen on ollut tosi loukkaantunut ja välit ovat viileät. En tiedä, kuinka tästä toivutaan ja saadaanko syödä kesällä äitini synttärikakut ilman kommenttiraitaa.
Oliko tarkoitus ymmärtää tädin käytöksen taustoja, miettiä yhdessä rakentavaa ratkaisua, hakea vertaistukea jne vai vaan haukkua tuota ihmistä? Et taida olla yhtään
Tämä sun ehdotus on oikeastaan ihan hyvä. Seuraavan kerran jossain pippaloissa tädin huomauttaessa jonkun lihomista, koko suku voikin istuttaa sen pöydän ääreen. Siinä sitten yhdessä pohditaan onko tädillä mitä ongelmaa, mistä piikittely juontaa. Keskustellaan onko kenties lapsuudessa jotain traumaa aihettavaa tapahtumaa. Kaikki kirjoittavat ruutupaperille rakentavia ehdotuksia miten täti voisi työstää hoikkuusmaniaansa. Mietitään myös yksissä tuumin sopivaa vertaistukea ja soitetaan tädille apua jos se suinkin sillä hetkellä on mahdollista. Lopuksi voi tirauttaa helpotuksen kyyneleitä (niinkuin amerikkalaiset) ja jokainen halaa tätiä. Toki kaikki voi halata myös toisiaan onnellisina (niinkuin amerikkalaiset).
Ap,sinä taidat olla aikamoinen pallukka?Onko BMI jo yli 45?
Vierailija kirjoitti:
Täti on ns. yksinkertainen ja yksinkertaiset ihmiset ovat usein myös itsepäisiä.
Jep. Nämä eivät muutu uusien tapojen ja aikojen mukana, vaan jatkavat hamaan loppuun saakka omaa huonoa käytöstään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan tavallista vanhemmille ihmisille.
Olla käytöstavaton? Niinpä niin.
Se minkä katsotaan lukeutuvan hyviin käytöstapohin, vaihtelee ajan myötä. Ennen oli sallitumpaa kommentoida toisten kehoja tai kysyä nuorelta parilta esim aikovatko nämä hankkia lapsia. Mikähän tänä päivänä normaalilta tuntuva keskustelunaihe on loukkaavaa kymmenen tai kahdenkymmenen vuoden päästä?
Ei fiksut ja hienotunteiset ihmiset ennenkään udelleet.
Kun olin lapsi (50-60-luvuilla), sanottiin aina, että "uteliaisuus ei kuulu sivistykseen".
Voi sentään, onneksi nykyään tiedetään paremmin. Utelias nimenomaan oppii aina uutta.
Kyllä nuo oli ihan tavanomaisia puheenaiheita, vaikka muuta väität.
Huono, todella huono itsetunto näillä naisilla. Jotain traumaa takana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä haluan tietää miten tämä ulosheittäminen tapahtui ja mitä täti siihen sanoi, miten reagoi. Ootteko olleet yhteydessä sen jälkeen?
Psyykessäshän tädillä häiriöitä, eihän normi ihminen elä elämäänsä jonkun painon ja hoikkuuden mukaan.
Ihanaa, tännehän on tullut postia! Mies tilasi taksin ja saattoi tätsyn ulos 😁. Eleettömästi, ilman mekkalaa (sikäli siis tuo ilmaisuni heitti ulos oli enempi symbolista). Jälkikäteen sukulaisnainen on ollut tosi loukkaantunut ja välit ovat viileät. En tiedä, kuinka tästä toivutaan ja saadaanko syödä kesällä äitini synttärikakut ilman kommenttiraitaa.
Oliko tarkoitus ymmärtää tädin käytöksen taustoja, miettiä yhdessä rakentavaa ratkaisua, hakea vertaistukea jne vai
Edelleen: Kyse oli siitä miksi ap teki aloituksen, ei tuosta juhlatilanteesta.
Oikein hakemallako täällä nyt haetaan riitaa?
"Ei vaan tämä aloitus. Puhun tästä aloituksesta. Ap on ihan samaa sarjaa tuon sukulaistädin kanssa."
Ei ole. Sinä et vain ymmärrä lukemaasi.
Vierailija kirjoitti:
"Ei vaan tämä aloitus. Puhun tästä aloituksesta. Ap on ihan samaa sarjaa tuon sukulaistädin kanssa."
Kyllä on. Haukkumaan halusi vaan päästä. Ja iva paistaa läpi kaikkia kohtaan. Myös muita keskustelijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täti taivastelee et eno on TAAS lihonu aivan hirveesti. - mietin, et miten on mahdollista muka aina olla lihonu aivan hirveesti?
Katsoo mun mahaa inhoten.
Tärkeetä olis olla tosi laiha. Itse ei syö juuri mitään, juo vaan lonkeroa, on kuiva käppänä 79v. Kehuu et miten mahtuu teinivaatteisiinsa.
TÄstä tuli mieleen, että Ex mies jonka kanssa olin 18 vuotta, sanoi joka talvi kun menimme hiihtämään (en tiedä miksi suostuin hänen painostukseensa) että olen lihonut viime talvesta. Mietin vaan, että jos olin lihonut 17 vuotta näkyvästi, niin mitenkä se ei näkynyt vaaalla? Tarkoitus oli vaan hajottaa minun itsetuntoni ja että olisin itkukurkussa koko reissun. Voisi taas esittää kuinka itse on erinomainen. Miksi jankata jotain sellaista, mikä ei ole edes totta. Yrittää siis saada toinen uskomaan.
Jep minunkin mieheni aina huomautteli lihavuudesta, niin kauan kun olin hoikka. 30 vuotta ja 40 kiloa myöhemmin on huomauttelut loppuneet, niillä ei voi enää loukata, kun kyseessä on ilmeinen tosiasia. Tässä yhtenä päivänä hänen käteensä osui valokuva, jossa olin hoikka - siis siltä ajalta, kun hän huomautteli lihavuudesta - ja hän sanoi: vau oletpa hoikka. Se ärsytti aika lailla. Mutta kun kauneus on katsojan silmässä ja kyseinen silmä haluaa nähdä toisen huonona, niin ei voi mitään, ei voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko tarkoitus ymmärtää tädin käytöksen taustoja, miettiä yhdessä rakentavaa ratkaisua, hakea vertaistukea jne vai
Muuten hyvä, mutta tuo ei ole mikään "mun ehdotus" kun mitään tuollaista en missään vaiheessa sanonut.
Aivan käsittämätöntä, kuin jotkut pitää oikeutenaan laukoa toisille aivan mitä tahansa. Itse tunnen erään nyt jo iäkkäämmät henkilön, joka on haukkunut kaikki asuntoni. Olen ollut joka kerta todella pöyristynyt. Häntä en enää käymään kutsu enkä mene haukuttavaksi hänen luo enkä hänen vaikutuspiiriinsä. Jos käytös ei ole asiallista puolin ja toisin, niin en tee enää mitään sellaisilla ihmissuhteilla.
Näitä on täällä vauvapalstalla. Kauhistelivat täällä aina nimenomaan nuorten naisten lihavuutta. Eivät ole huolissaan terveydestä vaan haukkuvat todella rumin sanoin esim. kaupassa näkemiään ylipainoisia naisia ja kuvailevat heidän ulkonäköä törkeästi. Sitten loppuun kirjoittavat aina omat mitat tyyliin 55v 165cm ja 50kg ja tiedon, että rippimekko menee edelleen päälle.
Vierailija kirjoitti:
Oletko terve ? Eri
Tunnen hyvin samankaltaisen henkilön kuin ap. Ikä täsmää ja tehnyt myös toimistohommia, ja varmaan pelkästään kauppaopiston käynyt. Tutustuin häneen harrastuksen kautta ja aina kun kävimme ryhmänä jossain, vaikkapa teatterissa, hän kommentoi kuuluvasti muiden ihmisten painoa. Oli todella noloa seuraa.
Vierailija kirjoitti:
Juu. Oma isoäitini on samanlainen. Vaikka olisit Universumin presidentti, ratkaissut nälänhädän sekä tuonut maailmaan rauhan, niin sillä ei olisi mitään väliä_jos_olet_lihonut. Vai lihomisesta ja laihtumisesta puhutaan ja ihmisten ulkomuotoa arvostellaan taukoamatta. Olivatpa muut saavutukset mitä tahansa.
Koen myös tämän olevan sukupolvikokemus. Naisella oli arvoa vain laihana ja kauniina, koska silloin sait hyvän miehen. Mies oli myös naisen arvon mittari. Surullista, mutta totta ja auttaa valaisemaan heidän ajatusmaailmaansa.
Entäs miehet? Suvun miesvanhus on syöpäsairas luuranko ja silti jaksaa ylpeillä hoikkuudellaan ja arvostella toisten ulkonäköä. Naimisissakin oli liki 50 vuotta ennen leskeytymistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on. Haukkumaan halusi vaan päästä. Ja iva paistaa läpi kaikkia kohtaan. Myös muita keskustelijoita.
Tämähän tuntuu kolahtaneen sinuun kovasti. Se tätikö täällä on linjoilla vai joku yhtä käytöstavaton urpo ja nyt pelkää, että hänestä puhutaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko terve ? Eri
En.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan tavallista vanhemmille ihmisille.
Olla käytöstavaton? Niinpä niin.
Se minkä katsotaan lukeutuvan hyviin käytöstapohin, vaihtelee ajan myötä. Ennen oli sallitumpaa kommentoida toisten kehoja tai kysyä nuorelta parilta esim aikovatko nämä hankkia lapsia. Mikähän tänä päivänä normaalilta tuntuva keskustelunaihe on loukkaavaa kymmenen tai kahdenkymmenen vuoden päästä?
Ei fiksut ja hienotunteiset ihmiset ennenkään udelleet.
Kun olin lapsi (50-60-luvuilla), sanottiin aina, että "uteliaisuus ei kuulu sivistykseen".
Voi sentään, onneksi nykyään tiedetään paremmin. Utelias nimenomaan oppii aina uutta.
Minulle sanottiin usein niin, jos lapsena kyselin aikuisemmilta jotain, mikä ei heidän mielestään lapsenkorvilleni kuulunut. Siis juuri ihmisten yksityisiä, esim. rakkausasioita.
Uteliaisuutta tähtitiedettä tai muuta vastaavaa asiaa kohtaan ei kielletty.
"Uteliaisuus" sanana on minun korvissani hiukan erisävyinen kuin "tiedonhalu" tai "tiedonnälkä". Ehkä johtuen siitä, että lapsuudessani sanaa käytettiin liiallisesta kiinnostuksesta em. kaltaisiin ihmisten henkilökohtaisiin tilanteisiin.
Juu. Oma isoäitini on samanlainen. Vaikka olisit Universumin presidentti, ratkaissut nälänhädän sekä tuonut maailmaan rauhan, niin sillä ei olisi mitään väliä_jos_olet_lihonut. Vai lihomisesta ja laihtumisesta puhutaan ja ihmisten ulkomuotoa arvostellaan taukoamatta. Olivatpa muut saavutukset mitä tahansa.
Koen myös tämän olevan sukupolvikokemus. Naisella oli arvoa vain laihana ja kauniina, koska silloin sait hyvän miehen. Mies oli myös naisen arvon mittari. Surullista, mutta totta ja auttaa valaisemaan heidän ajatusmaailmaansa.