Mihin työkokeiluun
Minne kannattaisi mennä niin että vakituiset työntekijät eivät nokkisi hengiltä?
Kokemuksesta ja monesta paikasta saanut lukea että työkokeilijoita inhotaan ja kohtelu sen mukaista.
Töitä ei saa ja olisi tarvetta lisärahalle.
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä hae kirjastoon jos et halua tehdä asiakaspalvelua, sillä työkokeilijana todennäköisesti olisit suurimman osan ajasta aspassa.
Juuri näin. Työkokeilijalle annetaan ne ns "paskaduunit" ja tiskin takana harva tykkää olla eniten. Ja siivouksessa laitetaan vessatiloihin.
Pajatoiminnasta itse tykkäsin. Oli tosin kuntouttavaa mutta kuitenkin. Sai valita monesta eri jutusta: Mediapuoli, puutyöt, siivous, kaikenlaiset käsityöt, kahvilatyöt, kiinteistöhoito jne.
Ja älyttömän mukavat ihmiset! Verrattuna oikeisiin työpaikkoihin. Kukaan ei syrjinyt ketään ja sain pari ystävääkin. Tuon jälkeen innostuin kiinteistönhoidosta ja suoritin alan tutkinnon sekä työllistyin.
Mitkä pajat? Mitäs ne on? Nuorille vai?
Vierailija kirjoitti:
Minä olin työkokeilijana ja kun puhuivat tarvitseeko sijaista niin sanoin että tarvitsee kun en ole korvaava työntekijä. Loppu siihen se. Kannattaa pitää oikeuksistaan kiinni eikä olla kuitenkaan tyhmä
Ei multa kysytty koskaan, kuulin vaan että ei tarvita kun meillä on kokeilija. Miksi ne olisi kyselleet kun en mikään esimies ole ja olin pakotettu olemaan siellä määrätyt tunnit palkkasivatpa sijaista tai ei. Itse en tosin koskaan suostunut työkokeiluajoissa joustamaan jos tiesin että joku on sairaslomalla.
Vierestä katsojana taas oli niin että välivuotta viettävä parikymppinen teki tuplatunnit eli 8h päivän jos oli tarvetta ja sai sillä sitten yhden päivän vapaaksi (normaalisti oli siis 4h/päivä). Taisi sitten jossain vaiheessa itsekin älytä että nyt k*staan silmään ja alkoi ilmoitella aina olevansa sairaana kun tiesi ettei sijaista ole palkattu. Nuorena sitä on hölmömpi. Lopulta otti loparit muutamaa viikkoa ennen kuin kokeilusopimus olisi päättynyt. Melkein 6kk ehti olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä hae kirjastoon jos et halua tehdä asiakaspalvelua, sillä työkokeilijana todennäköisesti olisit suurimman osan ajasta aspassa.
Juuri näin. Työkokeilijalle annetaan ne ns "paskaduunit" ja tiskin takana harva tykkää olla eniten. Ja siivouksessa laitetaan vessatiloihin.
Pajatoiminnasta itse tykkäsin. Oli tosin kuntouttavaa mutta kuitenkin. Sai valita monesta eri jutusta: Mediapuoli, puutyöt, siivous, kaikenlaiset käsityöt, kahvilatyöt, kiinteistöhoito jne.
Ja älyttömän mukavat ihmiset! Verrattuna oikeisiin työpaikkoihin. Kukaan ei syrjinyt ketään ja sain pari ystävääkin. Tuon jälkeen innostuin kiinteistönhoidosta ja suoritin alan tutkinnon sekä työllistyin.
Ihan kaikenikäisille on, riippuen kaupungista. Googleta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö teidän kunnassa ole mitään säätiöitä tai päiväkeskuksia? Gogleta oma kunta ja kolmas sektori. Mt, päihdepuolen jne.
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan se hankitaan itse. Mulle ihan työkkäri näin sanoi ettei heillä ole mahdollista tietää minne.
Mutta alan ymmärtämään miksi työkokeilijoita kohdellaan huonosti. Minua kiinnostaisi yksi ala mutta ehkä jätän väliin. Tiedä vaikka syljetään päälle kun paikan päälle menee
Hankitaan itse mutta on työkkäreillä joskus valmiitakin paikkoja. Pari vuotta sitten ainakin vetäisi paikallinen tantta valmiin paikan jostain koneeltaan että olisi tämmöinen kiinnostaisiko. No ei kun ei kuullostanut vähäisestikään siltä että sinne olisi sitten myöhemmin palkattu tai olisin muuten hyötynyt siitä.
Kyllästyin aikoinaan omaan ammatti työhön ja halusi jotain uutta., ensin kuntouttavana hoitoapulaisena, myöhemmin työkokeiluina ja palkkatukuki töinä. Kaikista olen tykännyt ja homma toiminut, 9e työpaikat kävelymatkan päässä. Kaverini ollut kirjastossa,
Vierailija kirjoitti:
Kyllästyin aikoinaan omaan ammatti työhön ja halusi jotain uutta., ensin kuntouttavana hoitoapulaisena, myöhemmin työkokeiluina ja palkkatukuki töinä. Kaikista olen tykännyt ja homma toiminut, 9e työpaikat kävelymatkan päässä. Kaverini ollut kirjastossa,
Mulla kans sama: kuntouttava -> työkokeilu -> palkkatuki ja viimeisenä työpaikka. Ja kaikki samassa paikassa 😁 Sillä tiellä edelleen ja toivottavasti eläkeikään asti
Vierailija kirjoitti:
58- v ei saa mitään.
Mites velvoitetyö., työkkärin pitää infota ja etsiä työpaikka jos työnhakija haluaa mennä siihen. Palkkatuettu ja lomatkin.?
Mä sanoin aina ei niin kunttouttavalle kuin työkokeiluillekin ja kunta sitten palkkasi aina palkkatuella suoraan. Näin se menee myös tuttujen työttömien kanssa. En muista milloin viimeksi joku olisi ollut työkokeilussa tai kuntouttavassa, kaikki on aina palkkatuella/työllistettynä muuten kunnalle kun vaan ne kriteerit täyttyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla kans sama: kuntouttava -> työkokeilu -> palkkatuki ja viimeisenä työpaikka. Ja kaikki samassa paikassa 😁 Sillä tiellä edelleen ja toivottavasti eläkeikään asti
Tilastojen valossa kuntouttavaan työtoimintaan osallistuneista noin 2 prosenttia työllistyy avoimille työmarkkinoille. Ei ihan huono suoritus...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
58- v ei saa mitään.
Mites velvoitetyö., työkkärin pitää infota ja etsiä työpaikka jos työnhakija haluaa mennä siihen. Palkkatuettu ja lomatkin.?
Joko tämä systeemi loppui? Tai ainakin se on loppumassa ja siihenkin pitää täyttää tietyt kriteerit. Olikohan yksi niistä sellainen että pitää olla ansisidonnaisella jotta pääset tuohon. Jos olet tippunut työmarkkinatuelle päivääkään ennen kuin ikä täyttyy niin kunta ei ole enää velvoitettu palkkaamaan sinua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva kuulla että muita saman kuvion tehnyt. Mulla oli useampi työpaikka, tein myös 3x työvelvoitetyöt.,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilastojen valossa kuntouttavaan työtoimintaan osallistuneista noin 2 prosenttia työllistyy avoimille työmarkkinoille. Ei ihan huono suoritus...
Niin , en minä toisaalta koskaan ollut avoimilla työmarkkinoilla koska paikka ei koskaan tullut avoimeen hakuun kun minulta kysyttiin haluanko jäädä heille vakituiseksi.
Mutta joo, tiedän että oma tilanne on hyvin harvinainen.
Järjestöt ja yhdistykset usein ottavat työkokeilijoita erilaisiin tehtäviin apukäsiksi. Itse olin järjestössä ja loppujen lopuksi löysin itseni opiskelemassa samassa paikassa oppisopimuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseinen henkilö ei kuulu niihin kahteen prosenttiin. Siinä katsottiin kuinka moni työllistyy seuraavan 3kk aikana avoimille markkinoille. Hän on kuntouttavan jälkeen ollut vielä työkokeilussa ja palkkatuella.
Vierailija kirjoitti:
Annan esimerkin: Kysyt kirjastosta työpaikkaa. No onkos koulutusta, työkokemusta. Toisaalta ei meillä oikeastaan ole vapaata työpaikkaakaan...
Kysyt kirjastosta työkokeilua: Olisi kiva kokeilla tätä alaa. No mikä jottei! Milloin aloitat?
Suomessa on ihan liian korkea palkkataso, kun palkkatyöhön päästäkseen pitää olla suunnilleen superihminen.
Vierailija kirjoitti:
Mä sanoin aina ei niin kunttouttavalle kuin työkokeiluillekin ja kunta sitten palkkasi aina palkkatuella suoraan. Näin se menee myös tuttujen työttömien kanssa. En muista milloin viimeksi joku olisi ollut työkokeilussa tai kuntouttavassa, kaikki on aina palkkatuella/työllistettynä muuten kunnalle kun vaan ne kriteerit täyttyy.
Joo en itsekään suostu. Osaamista ei ole kuin yhdellä alalla, mutta jos voin tehdä työkokeilulla työtä niin ihan samalla tavalla siitä pitää palkkaa maksaa jos kerta olen pätevä tekemään hommaa 9e/pvä. Palkka on korvike siitä että luopuu vapaa-ajasta.
Olin kerran työkokeilussa 4h/pvä ja kun sopimus oli loppumassa niin paikan pomo sanoi että voidaan jatkaa sopimusta että olisit 8h/pvä niin näkee miten lähtee sujumaan. Sanoin että joo jos palkkaa saan, en ala tekemään täysiä tunteja täsmälleen samaa mitä muutkin ja osasin hommat täydellisesti kun olin kuitenkin ollut jo kuukauden siellä. No, sanoi sitten että ei me voida palkata. Se on moro sitten vaan! :D
Hyvin usein yritetään k*settaa työkokeilijoita, mutta nykyään arvostan itseäni sen verran että en noihin enää lähde. Minun aika maksaa, koska tiedän että olen hyvä työntekijä, tekisin mitä hommaa tahansa.
Mä oon ollut työkokeiluissa / työelämänvalmennuksissa yhteensä lähes 8 vuotta. Jokaisesta paikasta kirjotettiin hyvä työtodistus, mutta työllistynyt en mihinkään. Aina otettiin seuraava työkokelija heti perään.
Olin 3kk kirjastossa työkokeilussa. Työ oli oikeastaan pelkästään kirjojen hyllystystä ja kirjojen päällystämistä. Tietysti asiakkaat joskus kysyivät jotain, mutta en saanut kertaakaan olla esim. lainaustiskillä. Tuo oli oikeastaan aika turhauttavaa, kun nimenomaan pidin aiakaspalvelusta. Onneksi oli vain 3kk.
Sitten oon ollut useammassa paikassa, missä olen tehnyt samat työt kuin muut (mihin jopa on koulutus). Olin eräässä myymälässä ja liikkeen muuttaessa uuteen paikkaan, vanhassa liikkeessä jopa tunteja ihan yksikseni. Onneksi olin ollut jo lähes vuoden, joten työ oli tuttua ja osasin vastailla asiakkaiden kysymyksiin, laskea kassan jne.
Mulla oli työaika 6 tuntia / päivä. Välillä olin 10 tuntiakin päivässä, viikonloppuina. Kaupassa tein samoja vuoroja kuin muutkin. Sunnuntaista sai aina tuplatunnit ja niillä sain pienen kesäloman.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon ollut työkokeiluissa / työelämänvalmennuksissa yhteensä lähes 8 vuotta. Jokaisesta paikasta kirjotettiin hyvä työtodistus, mutta työllistynyt en mihinkään. Aina otettiin seuraava työkokelija heti perään.
Olin 3kk kirjastossa työkokeilussa. Työ oli oikeastaan pelkästään kirjojen hyllystystä ja kirjojen päällystämistä. Tietysti asiakkaat joskus kysyivät jotain, mutta en saanut kertaakaan olla esim. lainaustiskillä. Tuo oli oikeastaan aika turhauttavaa, kun nimenomaan pidin aiakaspalvelusta. Onneksi oli vain 3kk.
Sitten oon ollut useammassa paikassa, missä olen tehnyt samat työt kuin muut (mihin jopa on koulutus). Olin eräässä myymälässä ja liikkeen muuttaessa uuteen paikkaan, vanhassa liikkeessä jopa tunteja ihan yksikseni. Onneksi olin ollut jo lähes vuoden, joten työ oli tuttua ja osasin vastailla asiakkaiden kysymyksiin, laskea kassan jne.
Mulla oli työaika 6 tuntia / päivä. Välillä olin 10 tuntiakin päivässä, viikonloppuina. Kaupassa tein samoja vuoroja kuin muutkin. Sunnuntaista sai aina tuplatunnit ja niillä sain pienen kesäloman.
Suomen työmarkkina on täysin rikki. Mutta poliitikot eivät sitä näe vaan nykyinenkin hallitus haluaa vaan lisää ilmaistyötä ratkaisuna työttömyyteen.
Ei kulu jos on omat eväät eli samaa sapuskaa mitä söisi muutenkin kotonaan ja työpaikkaan pääsee pyörällä tai kävellen. Mulle se kaikki kulukorvaus oli nettoa koska työpaikka oli 5min kävelymatkan päässä