Mihin työkokeiluun
Minne kannattaisi mennä niin että vakituiset työntekijät eivät nokkisi hengiltä?
Kokemuksesta ja monesta paikasta saanut lukea että työkokeilijoita inhotaan ja kohtelu sen mukaista.
Töitä ei saa ja olisi tarvetta lisärahalle.
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kiitos niille jotka antoivat oikeita ehdotuksia. Tuota roskien keräämistä kysyn kaupungilta ja kirjasto kuulosti myös hyvältä. Täytyy kysyä että eihän joudu palvelemaan asiakkaita. Jos on jotain arkisto hommaa tms.
Ap
Kunhan muistat että viet joltain toiselta työpaikan siksi aikaa kun itse keräät roskia/hyllytät kirjoja/arkistoit. Ja siinäpä voi olla osasyy miksi et itse saa töitä vaikka haet. Näin se vaan menee.
😆 Mua ei ainakaan kiinnosta v*ttuakaa jos vien jonkun työpaikan. Itseään varten täällä eletään
Jatka sitten tuloksetonta työnhakua ja tyydy siihen 200e/kk ekstraa.
Vierailija kirjoitti:
Älä hae kirjastoon jos et halua tehdä asiakaspalvelua, sillä työkokeilijana todennäköisesti olisit suurimman osan ajasta aspassa.
Juuri näin. Työkokeilijalle annetaan ne ns "paskaduunit" ja tiskin takana harva tykkää olla eniten. Ja siivouksessa laitetaan vessatiloihin.
Pajatoiminnasta itse tykkäsin. Oli tosin kuntouttavaa mutta kuitenkin. Sai valita monesta eri jutusta: Mediapuoli, puutyöt, siivous, kaikenlaiset käsityöt, kahvilatyöt, kiinteistöhoito jne.
Ja älyttömän mukavat ihmiset! Verrattuna oikeisiin työpaikkoihin. Kukaan ei syrjinyt ketään ja sain pari ystävääkin. Tuon jälkeen innostuin kiinteistönhoidosta ja suoritin alan tutkinnon sekä työllistyin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kiitos niille jotka antoivat oikeita ehdotuksia. Tuota roskien keräämistä kysyn kaupungilta ja kirjasto kuulosti myös hyvältä. Täytyy kysyä että eihän joudu palvelemaan asiakkaita. Jos on jotain arkisto hommaa tms.
Ap
Kunhan muistat että viet joltain toiselta työpaikan siksi aikaa kun itse keräät roskia/hyllytät kirjoja/arkistoit. Ja siinäpä voi olla osasyy miksi et itse saa töitä vaikka haet. Näin se vaan menee.
😆 Mua ei ainakaan kiinnosta v*ttuakaa jos vien jonkun työpaikan. Itseään varten täällä eletään
Jatka sitten tuloksetonta työnhakua ja tyydy siihen 200e/kk ekstraa.
No sellainen ihminen jolla ei ole mitään pätevyyksiä joutuu usein tyytymään tuohon, valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jos haluaa kirjastoon töihin siihen vaaditaan pätevyys, samoin roskien keräämiseen. Taitaa kulkea nimellä puutarhurin tutkinto tms.
Ei vaadita. Kirjastoissa on myös palkkatuella töissä ilman pätevyyttä. Toki saa mennä myös työttömyystuella mutta itse valitsisin palkkatuen.
Puistotyöntekijöitä haetaan jo nyt joten voit sieltä katsoa vaatimukset. Eduksi voivat lukea koulutuksen ja kokemuksen mutta ei sellaisia työttömiä niin paljon ole etteivät ottaisi myös muita. Ajokortti on yleensä välttämätön tai niin väittävät (palkkatuella voit päästä ilmankin). TIedän useampiakin jotka ovat työnnelleet kesän ruohonleikkuria jne. ihan ilman koulutusta alalle. Osa kunnilla, osa yksityisemmillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jos haluaa kirjastoon töihin siihen vaaditaan pätevyys, samoin roskien keräämiseen. Taitaa kulkea nimellä puutarhurin tutkinto tms.
Höpönlöpö. Olen itse ollut kokeilijana useammassakin paikassa ja aina korvannut työvoimaa. Samoin katsonut palkallisena vierestä miten kokeilija joustaa työajoissa ja sijaista ei tarvitse kutsua töihin.
Vierailija kirjoitti:
No sellainen ihminen jolla ei ole mitään pätevyyksiä joutuu usein tyytymään tuohon, valitettavasti.
No elämä on valintoja. Itse hakisin niitä kaupungin puistotyöntekijän paikkoja enkä tarjoaisi itseäni niihin ilman palkkaa jo etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Höpönlöpö. Olen itse ollut kokeilijana useammassakin paikassa ja aina korvannut työvoimaa. Samoin katsonut palkallisena vierestä miten kokeilija joustaa työajoissa
Minä olin työkokeilijana ja kun puhuivat tarvitseeko sijaista niin sanoin että tarvitsee kun en ole korvaava työntekijä. Loppu siihen se. Kannattaa pitää oikeuksistaan kiinni eikä olla kuitenkaan tyhmä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No elämä on valintoja. Itse hakisin niitä kaupungin puistotyöntekijän paikkoja enkä tarjoaisi itseäni niihin ilman palkkaa jo etukäteen.
Ap on sanonut ettei töitä saa. Eli ilmeisesti ei saisi sen vuoksi mennä työkokeiluun vaan olla loppuelämänsä vaan kotona.
Vierailija kirjoitti:
Olisko joku kirjasto? Tai kaupan hyllytys. Tai varasto. Vaikea on nykyään löytää työtä missä ei ole asiakaspalvelua. Mutta joo, työpaikkakiusaaminen on kyllä yleistynyt selkeästi
Kirjastossako ei ole asiakaspalvelua? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös työkokeilulla ole tarkoitus selvittää sitä omaa tulevaa alaa minne vois kouluttautua. Ei kait sieltä työkokeilupaikasta työtä olekaan tarjolla.
Työkokeilu on aktivointitoimenpide. Yleensä työkkäri suosittelee aktivoinnin tarpeessa olevalle työttömälle ensisijaisesti kuntouttavaa työtoimintaa ja toissijaisesti työkokeilua.
Yleisiä työkokeilupaikkoja ovat esimerkiksi päiväkodit, ruokakaupat, kunnan virastot, vanhainkodit, peruskoulut, iltapäiväkerhot ja muut missä tarvitaan kouluttamatonta työvoimaa.
Olen ymmärtänyt että työkokeilupaikan voi myös itse hankkia ja juurikin alalta jonne haluaisi töihin mutta ei ole ihan varma onko oma ala ja haluaa käydä tutustumassa.
Vierailija kirjoitti:
Älä hae kirjastoon jos et halua tehdä asiakaspalvelua, sillä työkokeilijana todennäköisesti olisit suurimman osan ajasta aspassa.
Tuttu oli kunnan työllistämänä kirjastossa ja lähinnä päällysti kirjoja jossain pölyisessä varastotilassa ja siivoili sitä. Sanoi että ihan henkeen ottaa kun kaikki päivät kuluu sitä pölyä hengitellessä. Sisäilmaongelmiakin on tämän kunnan kirjastossa.
Meilläpäin suosittuja työttömien päiväkeskukset. Ihmiset samanarvoisia,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on sanonut ettei töitä saa. Eli ilmeisesti ei saisi sen vuoksi mennä työkokeiluun vaan olla loppuelämänsä vaan kotona.
Eihän se edes tiennyt kuka niitä roskienkerääjiä palkkaa. Aloittaisi sillä työnhaulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös työkokeilulla ole tarkoitus selvittää sitä omaa tulevaa alaa minne vois kouluttautua. Ei kait sieltä työkokeilupaikasta työtä olekaan tarjolla.
Työkokeilu on aktivointitoimenpide. Yleensä työkkäri suosittelee aktivoinnin tarpeessa olevalle työttömälle ensisijaisesti kuntouttavaa työtoimintaa ja toissijaisesti työkokeilua.
Yleisiä työkokeilupaikkoja ovat esimerkiksi päiväkodit, ruokakaupat, kunnan virastot, vanhainkodit, peruskoulut, iltapäiväkerhot ja muut missä tarvitaan kouluttamatonta työvoimaa.
Olen ymmärtänyt että työkokeilupaikan voi myös itse hankkia ja juurikin alalta jonne haluaisi töihin mutta ei ole ihan varma onko oma ala ja haluaa käydä tutustumassa.
Nimenomaan se hankitaan itse. Mulle ihan työkkäri näin sanoi ettei heillä ole mahdollista tietää minne.
Mutta alan ymmärtämään miksi työkokeilijoita kohdellaan huonosti. Minua kiinnostaisi yksi ala mutta ehkä jätän väliin. Tiedä vaikka syljetään päälle kun paikan päälle menee🙄
Omasta työkokemuksesta voin sanoa että kiva paikka ei ratkea alan puolesta. Mätämunia löytyy nimittäin paikasta kuin paikasta alaa katsomatta. Voisiko ajatella että tutustuisit sellaisiin paikkoihin jotka kiinnostaa ja käyt siellä paikan päällä. Näkisi vähän millaista sakkia siellä on. Työpaikka kiusaaminen on muuten asia josta kannattaa ja pitääkin mennä kertomaan luottamusmiehelle. Sitä ei tarvitse kenenkään sietää. Lykkyä tykö!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän työkokeilusta mitään rahaa saa, kulukorvauksen vaan. Miksi menisit tekemään ilmaista työtä jollekin orjatyövoimaa pyörittävälle kokkarinilviäiselle?
Kulukorvaus ON rahaa
Joka kuluu niihin pakollisiin kuluihin eli työmatkoihin ja eväisiin. Eikä riitäkään.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin joutuu noihin hommiin.
Vierailija kirjoitti:
Mikset menisi te toimiston työvoimakurssille ? Sitä kautta työllistyy kyllä .
LOL XDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD