Mihin työkokeiluun
Minne kannattaisi mennä niin että vakituiset työntekijät eivät nokkisi hengiltä?
Kokemuksesta ja monesta paikasta saanut lukea että työkokeilijoita inhotaan ja kohtelu sen mukaista.
Töitä ei saa ja olisi tarvetta lisärahalle.
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän työkokeilusta mitään rahaa saa, kulukorvauksen vaan. Miksi menisit tekemään ilmaista työtä jollekin orjatyövoimaa pyörittävälle kokkarinilviäiselle?
Samaa olen mieltä. Ymmärrän hyvin nuorille sekä alanvaihtajille tai hyvin pitkäaikaistyöttömille jotta osaamista voi näyttää mutta eivät suurimmissa osissa tapauksia työllistä kuin sen tuen saamisen verran.
Tarkoitukseni ei ole työllistyä työkokeilulla vaan saada rahaa. Työllistyminen tapahtuu töitä hakemalla mitä teen koko ajan eikä työnhaku pääty vaikka työkokeiluun menen. Ymmärtääkö täällä porukka ylipäätään keskusteluista mitään. Minulle 200e on iso raha jolla kattaa
No aina parempi jos tekee jotain eikä vaan ole. Mulle ainakin työkokeilut ollut hyödyksi, oppinut asioita mitä voinut hyödyntää muissa töissä. On se kumma kun jos on työtön niin ei saa tehdä mitään vaan pitäisi oikeasti olla sohvalla ja räkiä kattoon ettei vaan joidenkin fantasiat murene työttömistä
Meille voi tulla työkokeiluun. Ilmaista työvoimaa on aina kiva saada.
Vierailija kirjoitti:
Mihin? Asun Helsingissä. Laitatko firman nimen niin otan yhteyksiä
Vierailija kirjoitti:
Minua ei kiinnosta asiakaspalvelu, ei vanhukset eikä päiväkoti (kummassakin ollut) eikä siivous. Tuo viimeisin oli juuri se missä jouduin kiusaamisen kohteeksi vaikka tein työni hyvin, siitä huolimatta että oli kyse työkokeilusta.
Työkokeilulla voi olla monia eri tarkoituksia. Olin itse työkokeilussa sen vuoksi kun työttömyys pitkittynyt ja halusi saada toimintakykyä takaisin, näin ihan lukee omasuunnitelmassa. Tavallaan sama tarkoitus nyt. Mutta oikeasti tarvitsen rahaa mutten sitä ala työkkärille kertomaan kun ei sitä kirjoiteta suunnitelmaan:D
Kaipaisin kokemuksia joissa on mukava olla työkokeilijana ja ei esimerkiksi kiusata.
Ap
Tuolla syyllä sun työkokeilu oli laiton! Paitsi silloin, kun työkokeilu on osa kuntoutussuunnitelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ei kiinnosta asiakaspalvelu, ei vanhukset eikä päiväkoti (kummassakin ollut) eikä siivous. Tuo viimeisin oli juuri se missä jouduin kiusaamisen kohteeksi vaikka tein työni hyvin, siitä huolimatta että oli kyse työkokeilusta.
Työkokeilulla voi olla monia eri tarkoituksia. Olin itse työkokeilussa sen vuoksi kun työttömyys pitkittynyt ja halusi saada toimintakykyä takaisin, näin ihan lukee omasuunnitelmassa. Tavallaan sama tarkoitus nyt. Mutta oikeasti tarvitsen rahaa mutten sitä ala työkkärille kertomaan kun ei sitä kirjoiteta suunnitelmaan:D
Kaipaisin kokemuksia joissa on mukava olla työkokeilijana ja ei esimerkiksi kiusata.
Ap
Tuolla syyllä sun työkokeilu oli laiton! Paitsi silloin, kun työkokeilu on osa kuntoutussuunnitelmaa.
Tämän mukaan mentiin:
"Henkilö on ollut poissa työmarkkinoilta esimerkiksi työttömyyden tai lastenhoidon takia, ja työkokeilulla selvitetään, onko hänen osaamisensa ajan tasalla ja minkälaista tukea hän tarvitsee päästäkseen takaisin työhön."
Ap
Mene semmoiseen missä on muitankin tukityöllistettyjä. Eivät ala vittuilemaan kun ovat itsekin samanlaisessa tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisko joku kirjasto? Tai kaupan hyllytys. Tai varasto. Vaikea on nykyään löytää työtä missä ei ole asiakaspalvelua. Mutta joo, työpaikkakiusaaminen on kyllä yleistynyt selkeästi
Onko siis mahdollista kysyä mistä tahansa työkokeilupaikkaa ja voiko sen saada todellakin oikeasti sieltä työvoimatoimistostakin eteenpäin? Mietin vain että eikö samalla vaivalla voisi etsiä oikeata työpaikkaa josta saisi kunnollista palkkaakin?
Oletko jotenkin hölmö? Jos ei saa töitä, palkallista sellaista, kysymisestä huolimatta niin vaihtoehdoksi jää kuntouttava tai työkokeilu jos haluaa rahaa
Mitä se työkokeilu auttaa rahan tarpeeseen? Siitä saa samat tuet kuin työttömänä plus kulukorvaus joka menee pitkälti työmatkoihin eikä taida
"eikä taida kattaa edes lounasta nykypäivänä.". Kotonako ei tarvitse syödä? Olen ollut töissä kohta 40v ja hyvin on omilla eväillä pärjännyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisko joku kirjasto? Tai kaupan hyllytys. Tai varasto. Vaikea on nykyään löytää työtä missä ei ole asiakaspalvelua. Mutta joo, työpaikkakiusaaminen on kyllä yleistynyt selkeästi
Onko siis mahdollista kysyä mistä tahansa työkokeilupaikkaa ja voiko sen saada todellakin oikeasti sieltä työvoimatoimistostakin eteenpäin? Mietin vain että eikö samalla vaivalla voisi etsiä oikeata työpaikkaa josta saisi kunnollista palkkaakin?
Oletko jotenkin hölmö? Jos ei saa töitä, palkallista sellaista, kysymisestä huolimatta niin vaihtoehdoksi jää kuntouttava tai työkokeilu jos haluaa rahaa
Mitä se työkokeilu auttaa rahan tarpeeseen? Siitä saa samat tuet kuin työttömänä plus kulukor
Joo kaikki ei todellakaan käy siellä työpaikan lounasravintolassa syömässä 12e hintaan päivittäin:D
Itselläkin ihan omat eväät ja samaa syönyt kotona ja samaan hintaan jos ollut työtön.
Ainoa mikä kulu työkokeilusta voi tulla on juurikin matkat, jos pitää mennä omalla autolla tai julkisilla.
Jos olet ollut yli kaksi vuotta työttömänä, niin pääsisit varmaan palkkatuella töihin kolmannen sektorin paikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin? Asun Helsingissä. Laitatko firman nimen niin otan yhteyksiä
Meillä on remppa meneillään, tarvittais kantoapua.
Mikset menisi te toimiston työvoimakurssille ? Sitä kautta työllistyy kyllä .
Vierailija kirjoitti:
Mutta kiitos niille jotka antoivat oikeita ehdotuksia. Tuota roskien keräämistä kysyn kaupungilta ja kirjasto kuulosti myös hyvältä. Täytyy kysyä että eihän joudu palvelemaan asiakkaita. Jos on jotain arkisto hommaa tms.
Ap
Kunhan muistat että viet joltain toiselta työpaikan siksi aikaa kun itse keräät roskia/hyllytät kirjoja/arkistoit. Ja siinäpä voi olla osasyy miksi et itse saa töitä vaikka haet. Näin se vaan menee.
Kirjastot eivät ole arkistoja. Kirjastoissa joutuu enimmäkseen tekemisiin asiakkaitten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kiitos niille jotka antoivat oikeita ehdotuksia. Tuota roskien keräämistä kysyn kaupungilta ja kirjasto kuulosti myös hyvältä. Täytyy kysyä että eihän joudu palvelemaan asiakkaita. Jos on jotain arkisto hommaa tms.
Ap
Kunhan muistat että viet joltain toiselta työpaikan siksi aikaa kun itse keräät roskia/hyllytät kirjoja/arkistoit. Ja siinäpä voi olla osasyy miksi et itse saa töitä vaikka haet. Näin se vaan menee.
😆 Mua ei ainakaan kiinnosta v*ttuakaa jos vien jonkun työpaikan. Itseään varten täällä eletään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jos haluaa kirjastoon töihin siihen vaaditaan pätevyys, samoin roskien keräämiseen. Taitaa kulkea nimellä puutarhurin tutkinto tms.
Vierailija kirjoitti:
Mikset menisi te toimiston työvoimakurssille ? Sitä kautta työllistyy kyllä .
Kyllä, työvoimakoulutukset antaa kyllä valmiudet töihin pääsemiseen jos ovat sellaisia jotka tähtäävät tutkintoon. Työvoimakoulutusten kautta voi myös käydä osatutkintoja eikä tarvitse koko tutkintoa suorittaa. Nämäkin auttaa työllistämään, koulutus auttaa aina. Ja näihin yleensä saa korotettua tukea.
Mielestäni ap lle sopisi paremmin palkkatuki. Kannattaa selvittää se työkkärin kanssa. Varsinkin kun olet ollut jo työkokeilussa niin ei sinne enää uudestaan. Joskus omavirkailija ei osaa ehdottaa palkkatukea. Itselläni ollut jo kolme epäpätevää virkailijaa joita olen itse joutunut neuvomaan. Kaksi heistä myönsikin olevansa ekaa kertaa kyseisessä työssä.
Kehitysvammaisten paja. Siellä tehdään pieniä ja helppoja ulkopuolisia toimeksiantoja, kuten pakataan kirjekuoria laatikoihin.
Vierailija kirjoitti:
Kehitysvammaisten paja. Siellä tehdään pieniä ja helppoja ulkopuolisia toimeksiantoja, kuten pakataan kirjekuoria laatikoihin.
Kuulostaa unelmalta! Miksi näistä ei puhuta missään?
Sain aikoinaan burnoutin, pitkä työttömyys, palkkatukipaikka. Todella vahvaa henkistä kiusaamista. Saikulle, taas pitkä työttömyys. Usko itseensä työntekijänä täysi nolla, kiitos kiusaajien.
Koen olevani vammautunut. Mutta eihän tätä luokita sairaudeksi.