Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskaltaisitko antaa 14v teinin mennä mumminsa kanssa ulkomaille, kun mummi ei osaa englantia,mutta teini osaa?

Vierailija
24.02.2024 |

Miten on?

Kommentit (177)

Vierailija
41/177 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ajattelen omaa 78-vuotiasta äitiäni, joka puhuu hyvin vähän englantia ja on matkustanut pitkin Aasiaa ja lähes kaikki Euroopan maat ja omaa 14v poikaa, niin päästäisin tämän kaksikon lähes mihin vaan poislukien Afrikka ja levottomat valtiot.

Vierailija
42/177 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edesmennyt anoppini reissasi pitkin maailmaa täysin kielitaidottomana, mutta hänellä täytyi olla omia lapsia tulkkina. Vaivalloista ja noloa. Ja kuitenkin olisi ollut kansalaisopistot ja Berlitzit joissa olisi voinut opetella puhumaan maailmankieltä.

Mitä noloa tuossa on? Aivan mahtavaa että on uskaltanut reissata.

Noloa on se ettei hän voinut tehdä matkoillaan yhtään mitään omin päin. Kielitaidoton suomalaismummi yksin keskellä New Yorkia. Pointti on siinä että jos ei osaa jotain taitoa, sen voi opetella.

Miten niin ei ole voinut tehdä yhtään mitään? Hän ei ole voinut keskustella englanniksi. Kaikkea muuta on voinut tehdä.

Eihän hän osannut asioida lentokentällä, kaupoissa, museoissa, liikennevälineissä tai nähtävyyksissä ilman että tytär oli vieressä. Ei uskaltanut lähteä yksin edes kävelylle. Mitä se sellainen matkustaminen on? Hotellihuoneessa osasi kököttää mutta ei edes kirjautua hotelliin tai kysyä missä aamiaisravintola on. Tilanne on sama kuin se kun suomalainen lähtee Kiinaan johonkin tuntemattomaan miljoonakaupunkiin jossa kukaan ei puhu englantia ja kaikki katukyltit ovat kiinaksi. Revi siitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/177 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten 14-vuotiaan mummi ei voi osata englantia? Eikö mummi ole käynyt edes peruskoulua?

Ei 80v ole käynyt peruskoulua.

Ei olekaan, mutta yllättävän moni jopa 60-luvulla syntynyt peruskoulun käynyt ei osaa englantia. Tai ei halua osata. Ruotsista puhumattakaan.

No uusimpien tutkimusten mukaan yllättävän moni 2000-luvulla syntynyt ei osaa englantia. TikTokeista ja muista huolimatta.

Vierailija
44/177 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: Ei ole järkevää tuon ikäisten matkustaminen yhdessä ja kahdestaan, mitä tahansa yllättävää tapahtuukin, mahdollisuus selvitä siitä on heikkompi. Toinen on nuoren ikänsä vuoksi naivi ja uskoo kaikesta hyvää, ja toinen on vanha ihminen, jolle vanhuus tuo jo rasitteita. Vaikka vanhus olisi vielä lähes täydessä ymmäryksessä, hänen mahdollisuutensa hahmottaa tilanteita on lapsen varassa, joka ei välttämättä vielä tuossa iässä ymmärrä aivan kaikkea.

USA:n presidentti on tuon ikäinen. Ei kaikki kasikymppiset makaa vielä laitoksessa vaipoissa.

USA:n presidentin mukana on lukuisia avustajia, jotka hoitaa käytännön asiat ja ongelmatilanteet. Ei hän matkusta yksin, eikä hoida käytännön järjestelyitä.

Pointti oli se, että ei kaikki ole tuon ikäisenä ole mitenkään sivussa elämästä.

Vierailija
45/177 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko ap kertoa millainen matka on kyseessä? Aurinkomatkojen pakettimatka Rhodokselle? Vai omatoimimatka New Yorkkiin? Riippuu ihan siitä.

Vierailija
46/177 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi olla noin vanha mummi? Mun äiti on 82v ja mä olen 61v ja tytär 36v.

Vierailija
47/177 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on täynnä jopa nuoria ihmisiä, jotka ei puhu yhtään englantia. Törmään tähän työssäni jatkuvasti. Ihan tuppisuuna ollaan ja ravintolassa mennään lukkoon, kun pitäisi osata sanoa tilaus englanniksi.

Vierailija
48/177 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

🤣

Vierailija
49/177 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

*Tilanne on sama kuin se kun suomalainen lähtee Kiinaan johonkin tuntemattomaan miljoonakaupunkiin jossa kukaan ei puhu englantia ja kaikki katukyltit ovat kiinaksi. Revi siitä.*

öh?! Aika moni lähtee sinne Kiinaan tuntemattomiin kaupunkeihin, joissa ei puhuta englantia ja kokee sen erittäin mielenkiintoiseksi. Missä tynnyrissä sä elät?

Vierailija
50/177 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummuja on eri ikäisiä. Tämäkö tulee sulle täysin uutena asiana?

Vierailija
51/177 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähteehän ne kielitaidottomat mummot keskenäänkin pakettimatkoille, kannattaa mennä sellaiselle joissa saa tukea oppaalta tarpeen tullen. Jos on järkevä teini eikä ajattele tehdä mitään karkumatkaa/ryyppäysreissua mummon valvonnassa niin tietysti voi mennä.

Vierailija
52/177 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ei lähtis teini noin vanhan ihmisen kanssa lomamatkalle ulkomaille. Sanotaanko nyt näin, että englannin kielen taito/taitamattomuus on tässä se pienin ongelma.

Tai mulla on sitten vanhentunut käsitys siitä, kuinka raihmaisia 80- vuotiaat vanhukset todella on.

Vierailija
53/177 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu ei lähtis teini noin vanhan ihmisen kanssa lomamatkalle ulkomaille. Sanotaanko nyt näin, että englannin kielen taito/taitamattomuus on tässä se pienin ongelma.

Tai mulla on sitten vanhentunut käsitys siitä, kuinka raihmaisia 80- vuotiaat vanhukset todella on.

Olet oikeassa vanhentuneesta käsityksestäsi.

Vierailija
54/177 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on vähän tällasta, kun kysytään neuvoa ihmisiltä, jotka itse pelkää matkustelua ja joita ujostuttaa tilanne jossa ei ole jonkun kanssa yhteistä kieltä. 

Vierailija
55/177 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos 14-vuotiaan vanhemmat päästäisivät lapsen iäkkään 80v mummonsa kanssa matkalle, he olisivat aivan vastuuttomia vanhempia.

Vierailija
56/177 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Jos 14-vuotiaan vanhemmat päästäisivät lapsen iäkkään 80v mummonsa kanssa matkalle, he olisivat aivan vastuuttomia vanhempia.

14-vuotiaat pääsee jo yksinkin esim. kielimatkoille, joissa vaaditaan että tarvittaessa selviää arkipäiväisistä tilanteista itsenäisesti.

Vierailija
57/177 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No aika mummoikäisenä näköjään vielä lapsia väännetty.

Vierailija
58/177 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomaille? Ruotsiin vai Jemeniin?

Vierailija
59/177 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet oikeassa vanhentuneesta käsityksestäsi.

Olin Afrikassa safarilla ja siellä oli tuota ikää oleva pariskunta mukana. Sitten pappara sai jonku sairauskohtauksen ja pelättiin, että kuoleeko siihen, mutta ei onneksi kuollut. Heidän safarinsa päättyi siihen enkä tiedä mitä sitten kävi. En kyllä antaisi tuon ikäisen lähtevän noin vanhan kanssa reissuun.  

Vierailija
60/177 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No aika mummoikäisenä näköjään vielä lapsia väännetty.

Kiva kun tuli tällainen laskuharjoitus tähän väliin. Mennäänkö seuraavaksi murtolukuihin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kahdeksan