TODELLINEN viharikos: Romanille ei myyty energiajuomaa, vaikka ei ole koskaan varastanut mitään kaupasta!!
Miksi näin törkeitä viharikoksia vielä tapahtuu maassamme??
K-kauppias näki videon oman kauppansa tapahtumista, pyytää nyt vuolaasti anteeksi romaninaiselta
Sosiaalisessa ja perinteisissä medioissa levisi perjantaina video, jossa romaninainen ei saa ostettua Kontiolahden K-kaupasta energiajuomaa. Syyksi myyjä sanoi kauppiaan ohjeistuksen.
Helsinkiläinen Tamara Nyman yritti ostaa energiajuomaa Kontiolahden K-kaupasta. Myyjä ei kuitenkaan suostunut myymään.
Nyman videoi tilanteen ja julkaisi sen avoimessa Facebook-profiilissaan.
Sinä et myy minulle, koska minä olen romani? Nyman kysyy videolla.
Se on peruste sille, että kauppias on antanut linjauksen, että romaneille ei myydä, myyjä vastasi.
Videosta ovat uutisoineet aiemmin HS ja Yle.
Toimittu väärin
Iltalehti tavoitti K-kauppias Jari Venäläisen, jolta ohjeistus kuulemma tuli. Hänen mukaansa tapahtuman taustalla oli toiselle henkilölle annettu asiointikielto.
Kaupastani levinneessä videossa on asiakaspalvelutilanteessa yksiselitteisesti toimittu väärin ja pyydän tätä anteeksi, Venäläinen kertoo sähköpostitse Iltalehdelle.
Venäläinen kertoo, että asiointikielto voidaan kaupassa antaa yksittäiselle henkilölle toistuvan häiriökäyttäytymisen tai myymälävarkauksien johdosta.
Niissäkään tapauksissa asiointikielto ei koske paketti- ja postipalveluita. Julkisuudessa olleet väitteet siitä, että romanit eivät voisi asioida kaupassamme, eivät pidä paikkaansa.
Venäläinen kertoo pyytäneensä tapahtunutta anteeksi asiakkaalta.
Kaupassamme ei hyväksytä syrjintää missään muodossa, vaan kaikkia asiakkaita kohdellaan yhdenvertaisesti, hän sanoo.
Nöyryyttävää
Helsinkiläinen Tamara Nyman kommentoi tilannetta Helsingin Sanomille. Hän kertoo olleensa tilanteesta täydellisen järkyttynyt.
Se oli järkyttävää ja todella nöyryyttävää, hän sanoo HS:lle.
Hän kertoo, ettei ollut alkuun käsittänyt, mistä tilanteessa on kyse ja oli luullut maksupäätteen olevan rikki. Hän oli tarjonnut myyjälle käteistä.
Siinä kohtaa myyjä sanoi, ettei myy minulle, koska olen romani. Sanoin anteeksi mitä ja hän toisti saman uudelleen, Nyman kertoo HS:lle.
Kommentit (316)
Se on harmi, kun enemmistö pilaa vähemmistön maineen.
Vierailija kirjoitti:
Kuka aikuinen kunniallinen ihminen käyttää mirään hvetin energoajuomaa
Tai itkee, kun ei saa tölkkiä???!!
En käy k- kaupoissa kun pakosti koska jotkut sortuvat ylilyönteihin joka asiakkaan tai työntekijän suhteen.
ei varkaille tarvitse myydä. jos on pukeutunut varkaaksi, niin turha valittaa palvelusta
Vierailija kirjoitti:
En käy k- kaupoissa kun pakosti koska jotkut sortuvat ylilyönteihin joka asiakkaan tai työntekijän suhteen.
Siis jonkun suhteen eikä joka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mattolaitureilta veivät joskus kuivaamassa olevat matot, joskus veivät myöskin pyykkinarut Rovaniemellä.
Täällä on näköjään oikein kilpailu, että kuka keksii hurjimman valheen romaneista. Läpeensä pahaa touhua. Hävetkää!
Rasismi on äärimmäisen paha synti ja uskovien on varsinkin siitä sanouduttava täysin irti, sillä kaikki ihmiset ovat Jumalan luomia ja saman arvoisia.
Toisilla meistä on niin vaan huonommat lähtökohdat kuin toisilla, miettikää, miten romaneja on lapsesta asti vihattu ja syrjitty.
Heihin ei ole uskottu, ei otettu kouluihin tai töihin, jo heidän nimensä kertoo heidän rotunsa eri hakemuksissa. Mitä vaihtoehtoja monille heille jää?
Miettikää tätä asiaa edes vähän aikaa ja yrittäkää edes kuvitella, miten itse selviäisitte elämässänne heidän asemessaan.
Suomessa ei ole enää sellaista rikosta kuin rasismi. Etkö oppinut viime kesänä? Purrakin sai ihan vapaasti kertoilla vaikka mitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mattolaitureilta veivät joskus kuivaamassa olevat matot, joskus veivät myöskin pyykkinarut Rovaniemellä.
Täällä on näköjään oikein kilpailu, että kuka keksii hurjimman valheen romaneista. Läpeensä pahaa touhua. Hävetkää!
Rasismi on äärimmäisen paha synti ja uskovien on varsinkin siitä sanouduttava täysin irti, sillä kaikki ihmiset ovat Jumalan luomia ja saman arvoisia.
Toisilla meistä on niin vaan huonommat lähtökohdat kuin toisilla, miettikää, miten romaneja on lapsesta asti vihattu ja syrjitty.
Heihin ei ole uskottu, ei otettu kouluihin tai töihin, jo heidän nimensä kertoo heidän rotunsa eri hakemuksissa. Mitä vaihtoehtoja monille heille jää?
Miettikää tätä asiaa edes vähän aikaa ja yrittäkää edes kuvitella, miten itse selviäisitte elämässänne heidän asemessaan.
ehkä niiden sitten kannattaisi palata sinne romaniaan kun eivät tänne sopeudu
Vierailija kirjoitti:
Aloitus täys nolla. Miksi niin moni vastaa?
Muut on eri mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miettikää tätä asiaa edes vähän aikaa ja yrittäkää edes kuvitella, miten itse selviäisitte elämässänne heidän asemessaan
Olisin ahkera koulussa. Muuttaisin nimeni. Pukeutuisin normaaleihin vaatteisiin. Kävisin töissä. Aika paljon vaihtoehtoja keksisin.
Vierailija kirjoitti:
Sun soskusitoumukset on K-kauppaan ja se on sun vuokrakämpän kulmilla lähin kauppa, ja sä oot vähän laiska, tottakai sä käyt siellä, vaikkei se kauppiasta niin kauheasti ilahdutakaan.
Eikö kauppa ole voinut valita asiakkaansa. Ainakin minulla palveluja myyvänä oli oikeus valita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Multa pöllivät kuivumassa olleet juuri pyykkäämäni peitot ja tyynyt 90-luvulla kerrostalon pyykinkuivaustelineeltä. Itse eivät asuneet siinä kerrostalossa. Sattuneesta syystä en halunnut takaisin.
Voi NYYH NYYH, kun taas valehtelet, kuka sun pazkasia peittojasi huolisi?😂
Ei kukaan, romaneilla on kotona paljon hienompaa kuin sulla, MYÖS peitot.😆
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäpä kerronkin sitten jotain mikä on totta, kun multa sattuu vielä löytymään todisteetkin. Tekijän nimeä en tietenkään sano, en vaikka se leimaakin sitten kaikki romanimiehet. Mutta niinhän nää tahtoo. 17-vuotias ajokortiton romanipoika ruttasi mun auton ajaessaan pakoon poliisia. Oli jäänyt jo sitä ennen parisenkymmentä kertaa kiinni kortitta-ajosta. Eniten ihmettelin sitä, kuinka helvetin huono se oli ajamaan autoa noin runsaalla ajokokemuksella.
Kauniit puheet romanien perinteistä, kuten vanhempien kunnioittaminen, väistämissäännöt jne. on pääosin lentäneet romukoppaan jo aikaa sitten. Tilalle on tullut yhteiskunnan sääntöjen ulkopuolella elävä vapaamatkustaja porukka, joka rikkoo lakeja järjestelmällisesti, elää veronmaksajien siivellä, käyttää ja välittää kaikenlaisia päihteitä, varastaa, trokaa ja huijaa, ei käy töissä ja hyväksikäyttää heikompiaan ja muuten uunotettavia. Tätä porukkaa sitten valtaväestön kaunosielut ja mielestään ns. hyvät ihmiset, yleensä vihervasemmiston kukkaistytöt hyökkäävät puolustamaan kestämättömillä argumenteilla ja kirkasotsaisella ideologiallaan. 95 prosenttia pilaa viiden prosentin maineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Multa pöllivät kuivumassa olleet juuri pyykkäämäni peitot ja tyynyt 90-luvulla kerrostalon pyykinkuivaustelineeltä. Itse eivät asuneet siinä kerrostalossa. Sattuneesta syystä en halunnut takaisin.
Urpå. Ne oli ihan puhtaat, kun oli juuri pesty. Harmi vaan kun ei ollut täitä eikä luteita. Siinä vaiheessa vielä.
Vierailija kirjoitti:
ei varkaille tarvitse myydä. jos on pukeutunut varkaaksi, niin turha valittaa palvelusta
Oli naamioitunut paikalliseksi varkaaksi. Se on silloin voi voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota noin, sun ei tarvitse lyödä 1-5 välilyöntiä jokaisen virkkeen perään, rasittavaa lukea ja lainata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai haisevassa vuokraläävässään? Olen kyllä käynyt romanin kotona ammattini puolesta, että tiedän. Vaatimatonta oli.
Ei ny sattana maññeille energiajuomia myydä, adhd porukkaa jo muutenkin kaikki.