Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

TODELLINEN viharikos: Romanille ei myyty energiajuomaa, vaikka ei ole koskaan varastanut mitään kaupasta!!

Vierailija
24.02.2024 |

Miksi näin törkeitä viharikoksia vielä tapahtuu maassamme?? 

K-kauppias näki videon oman kauppansa tapahtumista, pyytää nyt vuolaasti anteeksi romaninaiselta

Sosiaalisessa ja perinteisissä medioissa levisi perjantaina video, jossa romaninainen ei saa ostettua Kontiolahden K-kaupasta energiajuomaa. Syyksi myyjä sanoi kauppiaan ohjeistuksen.

Helsinkiläinen Tamara Nyman yritti ostaa energiajuomaa Kontiolahden K-kaupasta. Myyjä ei kuitenkaan suostunut myymään.

Nyman videoi tilanteen ja julkaisi sen avoimessa Facebook-profiilissaan.

Sinä et myy minulle, koska minä olen romani? Nyman kysyy videolla.

Se on peruste sille, että kauppias on antanut linjauksen, että romaneille ei myydä, myyjä vastasi.

Videosta ovat uutisoineet aiemmin HS ja Yle.

Toimittu väärin

Iltalehti tavoitti K-kauppias Jari Venäläisen, jolta ohjeistus kuulemma tuli. Hänen mukaansa tapahtuman taustalla oli toiselle henkilölle annettu asiointikielto.

Kaupastani levinneessä videossa on asiakaspalvelutilanteessa yksiselitteisesti toimittu väärin ja pyydän tätä anteeksi, Venäläinen kertoo sähköpostitse Iltalehdelle.

Venäläinen kertoo, että asiointikielto voidaan kaupassa antaa yksittäiselle henkilölle toistuvan häiriökäyttäytymisen tai myymälävarkauksien johdosta.

Niissäkään tapauksissa asiointikielto ei koske paketti- ja postipalveluita. Julkisuudessa olleet väitteet siitä, että romanit eivät voisi asioida kaupassamme, eivät pidä paikkaansa.

Venäläinen kertoo pyytäneensä tapahtunutta anteeksi asiakkaalta.

Kaupassamme ei hyväksytä syrjintää missään muodossa, vaan kaikkia asiakkaita kohdellaan yhdenvertaisesti, hän sanoo.

Nöyryyttävää

Helsinkiläinen Tamara Nyman kommentoi tilannetta Helsingin Sanomille. Hän kertoo olleensa tilanteesta täydellisen järkyttynyt.

Se oli järkyttävää ja todella nöyryyttävää, hän sanoo HS:lle.

Hän kertoo, ettei ollut alkuun käsittänyt, mistä tilanteessa on kyse ja oli luullut maksupäätteen olevan rikki. Hän oli tarjonnut myyjälle käteistä.

Siinä kohtaa myyjä sanoi, ettei myy minulle, koska olen romani. Sanoin anteeksi mitä ja hän toisti saman uudelleen, Nyman kertoo HS:lle.

Kommentit (316)

Vierailija
281/316 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saulilla on vielä viikko aikaa ostaa syrjiytyneille romaneille omat polkupyörät!

Siellähän niitä on itäraja täynnä.

Eikun pyörän selkään koko yhteisö ja pyörälenkille Ry##älään, Tervemenoa  ! 

Mä luulen, että Sale laittaa sinut ja kaltaisesi sekä sukunne sinne menemään, niin päästäisiin taas yhdestä kiusaajajoukosta eroon ja Suomi olisi taas edes vähän parempi paikka asua.

Vierailija
282/316 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt monen romanin kotona ja voin sanoa, että siistiä ja puhdasta on ja erittäin kauniisti sisustettu, olen ihan ihmetellyt heidän kotejaan.

Eivät he rikkaita ole, mutta ovat taitavia käsistään ja heillä on hyvä maku. 

Juu on näköjään romaneilla hyvä ja kallis maku ja taitavia ovat käsistään:

Kaksikko saapui markettiin alkuillasta ja kurvasi välittömästi sisäänkäynnin vieressä sijaitsevan hyllyn luo. Hylly pullisteli Marimekon, Vallilan ja Pentikin suosittuja tuotteita, sillä kauppias oli täyttänyt sen omin käsin vain paria tuntia aikaisemmin.

Valvontakameratallenteelta näkee, kuinka naiset ryhtyvät rivakasti kätkemään tekstiilipakkauksia kansallispukujensa sisään. Noin kolme minuuttia myöhemmin he poistuvat kaupan sisääntuloportista väärään suuntaan vaivalloisesti hameitaan kannatellen.

KESKI-SUOMEN käräjäo

YKSITTÄISTAPAUKSIA, kuten meissä valkolaisissakin on. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/316 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi joku käyttää arkena kauppareissulla juhla-asua, ja ostaa yhden energiajuoman ja kuvaa sen videolle? 

Siis ei ollut juhla-asu vaan normaali romaniasu ja alkoi kuvata siinä vaiheessa, kun alettiin törkeyksiä puhumaan, jotta saa oikeutta, kuten kuka hyvänsä tekisi.

Vierailija
284/316 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi joku käyttää arkena kauppareissulla juhla-asua, ja ostaa yhden energiajuoman ja kuvaa sen videolle? 

Sillä oli vissiin semmoset juhlat sitten. Luuli tienaavansa pari tonnia, mutta kauppias olikin ovela ja pyysi anteeksi.

Ei siinä anteeksipyynnöt auta, kun on noinkin törkeään rasismiin langennut. Luuli vielä pääsevänsä pinteestä jollakin "sori siitä" pyynnöstä.

Vaan ajatpa ovat nyt onneksi muuttuneet ja sorretutkin saavat viimein oikeutta!

Kiitos teille vihervassarit - te ja toverinne EU:ssa saitte aikaan tämän rasismilain, tämä on niiin hienoa!

Vierailija
285/316 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milläkähän asialla hesalainen romani liikkui Kontiolahdella? Pohjois-Karjalaan ei ihan helpolla eksy vahingossa. Oliko huijaamassa vanhuksia?

Rasisti hei, tässä maassa saa vielä jokainen matkustaa missä haluaa, mutta ei varmaan kauaa kun lähisukulaisesi äiti-venäjältä hyökkää tänne joukkoineen. 

Vierailija
286/316 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryhdy kirjailijaksi. Sen verran hyvä mielikuvitus sinulla.

Zzzzz zxz€xxxxxxxxcccc bbbbvvbbbnn

Kiitos kehuista, mutta ikävä kylöä se EI ollut mielikuvitusta. 

Näet Tampereella on niin pölhöjä ihmisiä, että siellä voi tapahtua ihan mitä vaan typerää. 

Onneksi en enää asu siellä junttilassa, järkyttävä mesta, aivan kamala! 

Vierailija
287/316 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koskahan ne luopuu niistä typeristä naamiaisvaatteistaan? Missään muussa maassa ei romaneilla ole tuota kansallispukua, pitkää samettihametta, että se siitä kansallispuvusta.

Milloin te ihmiset opitte, että kyseessä EI OLE KANSALLISPUKU !

Kansallispuku on sellainen, mikä on alueeseen tai paikkakuntaan liitetty perinneasu.  Kaikki suomalaiset kansallispuvut löytyy Helmi Vuorelan kansallispukuluetteloista.

Siellä ei ole romanivaatteita.

Nykyisenlainen romaninaisten käyttämä asu on nimikkeeltään kansanpuku.  Se liittyy kantajansa kansaan, ei mihinkään paikkakuntaan.

Mutta ei, aina hoetaan kansallispuku, kansallispuku....  tyhmyyttä.

Yksi huoltoasemakin kerran oli laittanut oikein kieltoplakaatin ovensa, että "kansallispukua käyttävät eivät saa tulla sisään."

Haha.  Ei tajunneet, että vaikka poliisin oli

Hehe, hauska juttu - urpot taas asialla, vain rasistit voi olla noin saatanan tyhmiä.😆

Vierailija
288/316 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysin turha juttu. Nykypäivän paska journalismia. Olis mennyt seuraavaan kauppaan ostamaan. 

Et sinäkään niin tekisi, jos joutuisit moisen sorron kohteeksi.

Voin kertoa sinulle, että se on TODELLA järkyttävää. Itse olen tavis suomalainen vaalea nainen, joka värjäsin hiukseni mustaksi ja olin tosi ruskettunut, koska oli kesä. Päälläni oli siis normaalit kesävaatteet.

Kun sitten tulin omaan K-kauppaani, jossa olin vakioasiakas, nuori uusi myyjä käskytti minua jättämään kassit kassalle. 

Tästä sydänjuuriani myöten järkyttyneenä vein kassit kassalle ja itku kurkussa etsin kaupan omistajapariskunnan puheilleni, jotka olivat yhtä järkyttyneitä ja "jäätyneitä"kuin minäkin kassan järkyttävästä käytöksestä minua kohtaan

Mennessäni kassalle, annoin kassan kuulla kunniansa ja hänkin kauhuissaan pyyteli hirveästi anteeksi

Höpö höpö...... kaikesta te keksitte tarinaa ja vaikka olisikin totta niin mikä ongelma oli?

Vierailija
289/316 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koskahan ne luopuu niistä typeristä naamiaisvaatteistaan? Missään muussa maassa ei romaneilla ole tuota kansallispukua, pitkää samettihametta, että se siitä kansallispuvusta.

Milloin te ihmiset opitte, että kyseessä EI OLE KANSALLISPUKU !

Kansallispuku on sellainen, mikä on alueeseen tai paikkakuntaan liitetty perinneasu.  Kaikki suomalaiset kansallispuvut löytyy Helmi Vuorelan kansallispukuluetteloista.

Siellä ei ole romanivaatteita.

Nykyisenlainen romaninaisten käyttämä asu on nimikkeeltään kansanpuku.  Se liittyy kantajansa kansaan, ei mihinkään paikkakuntaan.

Mutta ei, aina hoetaan kansallispuku, kansallispuku....  tyhmyyttä.

Yksi huoltoasemakin kerran oli laittanut oikein kieltoplakaatin ovensa, että "kansallispukua käyttävät eivät saa tulla sisään."

Oli oli hauska juttu. Kansallispuku tai kansanpuku, vain sitä toista käyttävät ovat varottavia. Olisi tyhmää olla e-rasisti. 

Vierailija
290/316 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mattolaitureilta veivät joskus kuivaamassa olevat matot, joskus veivät myöskin pyykkinarut Rovaniemellä. 

Täällä on näköjään oikein kilpailu, että kuka keksii hurjimman valheen romaneista. Läpeensä pahaa touhua. Hävetkää!

Rasismi on äärimmäisen paha synti ja uskovien on varsinkin siitä sanouduttava täysin irti, sillä kaikki ihmiset ovat Jumalan luomia ja saman arvoisia.

Toisilla meistä on niin vaan huonommat lähtökohdat kuin toisilla, miettikää, miten romaneja on lapsesta asti vihattu ja syrjitty.

Heihin ei ole uskottu, ei otettu kouluihin tai töihin, jo heidän nimensä kertoo heidän rotunsa eri hakemuksissa. Mitä vaihtoehtoja monille heille jää?

Miettikää tätä asiaa edes vähän aikaa ja yrittäkää edes kuvitella, miten itse selviäisitte elämässänne heidän asemessaan

Voi voi ja nyyhkis, menehän tissiposkipoika mammasi helmaan.

Vierailija
291/316 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka yleensä käy enää K-kaupoissa? Naurettavan pienet valikoimat, kalliit hinnat ja tökerö palvelu. :D

Vierailija
292/316 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö...... kaikesta te keksitte tarinaa ja vaikka olisikin totta niin mikä ongelma 

🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡

Antakaa mun KAIKKI kestää, jopa tämäkin taas!🙄😖😣

Vierailija
293/316 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö...... kaikesta te keksitte tarinaa ja vaikka olisikin totta niin mikä ongelma 

🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡

Kerro mikä on ongelma? 

Vierailija
294/316 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka yleensä käy enää K-kaupoissa? Naurettavan pienet valikoimat, kalliit hinnat ja tökerö palvelu. :D

No morjens, jos se Kuule sattuu olemaan sun ainut kauppa kävelymatkan päässä niin kyllä sinä siellä silloin aika luultavasti aika usein käyt.

Vierailija
295/316 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppa saa valita asiakkaansa.

Vierailija
296/316 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan sairasta tämä nykymaailma, kuvataan joka asia ja ilmoitetaan lehtiin. Joka ikisestä asiasta pahoitetaan mieli.

Vierailija
297/316 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡

Kerro mikä on ongelma? 

SINÄ olet se ongelma, koska et syystä tai toisesta kykene asettumaan toisen ihmisen tilanteeseen. 

Vierailija
298/316 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan sairasta tämä nykymaailma, kuvataan joka asia ja ilmoitetaan lehtiin. Joka ikisestä asiasta pahoitetaan mieli.

No hei, jos sulle oltais sanottu jossakin kaupassa, että sulle ei saa myydä yhtään mitään, koska olet paska ali-ihminen ja täys varas - kauppias käski niin. 

Niin etköhän sinä pistäis itkupotkuraivarit ja kauheet, oikeusjutut ja muut älämölöt käyntiin ja koko kauppa remonttiin, jos sillä tavalla kohdeltaisiin. 

Vierailija
299/316 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rehellisiä, uskovia romaneja on paljon joukossa, miksi hekin saavat kärsiä epärehellisten heimolaistensa rikkeistä?

Tämä on todellinen viharikos, johon syyllistyvät monet kauppiaat, josta jokainen nöyryytetty, viaton romani voisi nostaa oikeusjutun väärästä syytöksestä, kunnianloukkauksesta ym. 

Miten nuo kaksi erottaa: hyvän ja pahan??

Ei mitenkään. Valtaosa romaneista huijaa ja varastaa ja sen sanon ihan itse romanina. Olen täysin irtautunut omasta heimosta jo hyvin nuorena. Inhosin sitä kulttuuria. Miehet machoja ja naiset kieroja kuin korkkiruuvit. 

Vierailija
300/316 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se nyt niin on että jokainen kaupanalalla työskentelevä tietää homman nimen. Veetuttaa heti kun ryhmänedustaja lähestyy kauppaa. Jos ei varasta niin käytös niin ylimielistä ja provosoivaa että huhhuh. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kaksi