TODELLINEN viharikos: Romanille ei myyty energiajuomaa, vaikka ei ole koskaan varastanut mitään kaupasta!!
Miksi näin törkeitä viharikoksia vielä tapahtuu maassamme??
K-kauppias näki videon oman kauppansa tapahtumista, pyytää nyt vuolaasti anteeksi romaninaiselta
Sosiaalisessa ja perinteisissä medioissa levisi perjantaina video, jossa romaninainen ei saa ostettua Kontiolahden K-kaupasta energiajuomaa. Syyksi myyjä sanoi kauppiaan ohjeistuksen.
Helsinkiläinen Tamara Nyman yritti ostaa energiajuomaa Kontiolahden K-kaupasta. Myyjä ei kuitenkaan suostunut myymään.
Nyman videoi tilanteen ja julkaisi sen avoimessa Facebook-profiilissaan.
Sinä et myy minulle, koska minä olen romani? Nyman kysyy videolla.
Se on peruste sille, että kauppias on antanut linjauksen, että romaneille ei myydä, myyjä vastasi.
Videosta ovat uutisoineet aiemmin HS ja Yle.
Toimittu väärin
Iltalehti tavoitti K-kauppias Jari Venäläisen, jolta ohjeistus kuulemma tuli. Hänen mukaansa tapahtuman taustalla oli toiselle henkilölle annettu asiointikielto.
Kaupastani levinneessä videossa on asiakaspalvelutilanteessa yksiselitteisesti toimittu väärin ja pyydän tätä anteeksi, Venäläinen kertoo sähköpostitse Iltalehdelle.
Venäläinen kertoo, että asiointikielto voidaan kaupassa antaa yksittäiselle henkilölle toistuvan häiriökäyttäytymisen tai myymälävarkauksien johdosta.
Niissäkään tapauksissa asiointikielto ei koske paketti- ja postipalveluita. Julkisuudessa olleet väitteet siitä, että romanit eivät voisi asioida kaupassamme, eivät pidä paikkaansa.
Venäläinen kertoo pyytäneensä tapahtunutta anteeksi asiakkaalta.
Kaupassamme ei hyväksytä syrjintää missään muodossa, vaan kaikkia asiakkaita kohdellaan yhdenvertaisesti, hän sanoo.
Nöyryyttävää
Helsinkiläinen Tamara Nyman kommentoi tilannetta Helsingin Sanomille. Hän kertoo olleensa tilanteesta täydellisen järkyttynyt.
Se oli järkyttävää ja todella nöyryyttävää, hän sanoo HS:lle.
Hän kertoo, ettei ollut alkuun käsittänyt, mistä tilanteessa on kyse ja oli luullut maksupäätteen olevan rikki. Hän oli tarjonnut myyjälle käteistä.
Siinä kohtaa myyjä sanoi, ettei myy minulle, koska olen romani. Sanoin anteeksi mitä ja hän toisti saman uudelleen, Nyman kertoo HS:lle.
Kommentit (316)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mattolaitureilta veivät joskus kuivaamassa olevat matot, joskus veivät myöskin pyykkinarut Rovaniemellä.
Multa pöllivät kuivumassa olleet juuri pyykkäämäni peitot ja tyynyt 90-luvulla kerrostalon pyykinkuivaustelineeltä. Itse eivät asuneet siinä kerrostalossa. Sattuneesta syystä en halunnut takaisin.
Voi NYYH NYYH, kun taas valehtelet, kuka sun pazkasia peittojasi huolisi?😂
Ei kukaan, romaneilla on kotona paljon hienompaa kuin sulla, MYÖS peitot.😆
Urpå. Ne oli ihan puhtaat, kun oli juuri pesty. Harmi vaan kun ei ollut täitä eikä luteita. Siinä vaiheessa vielä.
Kuules Turpå, romskut ei valkolaisten jämäpeittoja huoli.
Jotkut muut ne on varastaneet tai tod. näk valehtelet, kuten suurin osa täällä.
Olen käynyt monen romanin kotona ja voin sanoa, että siistiä ja puhdasta on ja erittäin kauniisti sisustettu, olen ihan ihmetellyt heidän kotejaan.
Eivät he rikkaita ole, mutta ovat taitavia käsistään ja heillä on hyvä maku.
Vierailija kirjoitti:
Olisin ahkera koulussa. Muuttaisin nimeni. Pukeutuisin normaaleihin vaatteisiin. Kävisin töissä. Aika paljon vaihtoehtoja keksisin.
Xcxxxxcccccvczzxxzzzxxzzzxzzxxxxx
Joo, mutta sellainen ei olisi enää romani ja suku hylkäisi varmaan ja olisi sitten ihan yksin valkolaisten maailmassa.
Great.
Kuule helvetin moni on joutunut erottautumaan kodistaan ja perheestään lähes kaikki suomalaiset, kun on pitänyt itsestään selvänä että elättää itsensä.
Romanit takaisin sinne mistä ovat tulleetkin
Täysin turha juttu. Nykypäivän paska journalismia. Olis mennyt seuraavaan kauppaan ostamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun sulloo kamaa sinne mekon alle niin kannattaisi miettiä siltäkin kannalta että pilaa samalla myös toisten maineen.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009149926.html
Petivaatteet koko heimolle? Kukas niitä pesee.
Vain 30 -35 päivää ehdotonta vankeutta? Kyllä rikos kannattaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mattolaitureilta veivät joskus kuivaamassa olevat matot, joskus veivät myöskin pyykkinarut Rovaniemellä.
Multa pöllivät kuivumassa olleet juuri pyykkäämäni peitot ja tyynyt 90-luvulla kerrostalon pyykinkuivaustelineeltä. Itse eivät asuneet siinä kerrostalossa. Sattuneesta syystä en halunnut takaisin.
Voi NYYH NYYH, kun taas valehtelet, kuka sun pazkasia peittojasi huolisi?😂
Ei kukaan, romaneilla on kotona paljon hienompaa kuin sulla, MYÖS peitot.😆
Ai haisevassa vuokraläävässään? Olen kyllä käynyt romanin kotona ammattini puolesta, että tiedän. Vaatimatonta oli.
Ai olet käynyt yhdessä sotkuisessa romanin kodissa? Enpä usko todellakaan.
Vaikea uskoa, sillä jos katsot jo heidän ulkomuotoaan, ovat erittäin puhtaita ja siistejä.
Seurakuntaystävieni kodit ovat olleet oikein kauniita ja ennenkaikkea siistejä. Heillä on erittäin tarkat puhtaussäännötkin.
Vierailija kirjoitti:
Eikö kauppa ole voinut valita asiakkaansa. Ainakin minulla palveluja myyvänä oli oikeus valita
Porttikiellon voi antaa varkaalle. Toki kun naiset pukeutuvat samalla lailla ja hiukset on kammattu samoin, niin helposti menee varkaasta.
Romaninaiset näyttävät kaikki samannäköisiltä "kansallipuvuissaan" ja lainekampauksissaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisin ahkera koulussa. Muuttaisin nimeni. Pukeutuisin normaaleihin vaatteisiin. Kävisin töissä. Aika paljon vaihtoehtoja keksisin.
Joo, mutta sellainen ei olisi enää romani ja suku hylkäisi varmaan ja olisi sitten ihan yksin valkolaisten maailmassa.
Great.
Sehän olisi vain bonusta jos pääsisi varkaista eroon.
Varkaista??
Omista vanhemmista, sisaruksista, isovanhemmista, serkuista ym ym?
Itse en tunne yhtäkään romanivarasta, mutta he ovatkin kultaisia uskovia, rehellisiä, hyviä ystäviä, joten tuntuu niin pahalta nämä puheet.
Puheenne ovat saatanan puheita. Suoraan perkkeleen suusta.
Syyllistytte enempään kuin vihapuheeseen, olette täysiä, halveksittavia Rasisteja, suur
Jokainen kauppias tuntee romanivarkaita. Heistä löytyy paljon dokumentteja. Linnatuomiot ovat vain naurettavan lyhyitä. Tekevät myös huumekauppaa tuon varastelun ohessa. Sellaisia "kultaisia uskovia". Miksi eivät laita näitä rikoksia tekeviä kuriin, vaan pitävät sankarittarina?
Puheemme ovat vain totuus ja sitä eivät rikolliset tietenkään hyväksy vaan uhkaavat tappamisella.
Vierailija kirjoitti:
Saulilla on vielä viikko aikaa ostaa syrjiytyneille romaneille omat polkupyörät!
Siellähän niitä on itäraja täynnä.
Eikun pyörän selkään koko yhteisö ja pyörälenkille Ry##älään, Tervemenoa !
Olen käynyt monen romanin kotona ja voin sanoa, että siistiä ja puhdasta on ja erittäin kauniisti sisustettu, olen ihan ihmetellyt heidän kotejaan.
Eivät he rikkaita ole, mutta ovat taitavia käsistään ja heillä on hyvä maku.
Juu on näköjään romaneilla hyvä ja kallis maku ja taitavia ovat käsistään:
Kaksikko saapui markettiin alkuillasta ja kurvasi välittömästi sisäänkäynnin vieressä sijaitsevan hyllyn luo. Hylly pullisteli Marimekon, Vallilan ja Pentikin suosittuja tuotteita, sillä kauppias oli täyttänyt sen omin käsin vain paria tuntia aikaisemmin.
Valvontakameratallenteelta näkee, kuinka naiset ryhtyvät rivakasti kätkemään tekstiilipakkauksia kansallispukujensa sisään. Noin kolme minuuttia myöhemmin he poistuvat kaupan sisääntuloportista väärään suuntaan vaivalloisesti hameitaan kannatellen.
KESKI-SUOMEN käräjäoikeuden tuomiolauselmasta ilmenee, ettei kyse ollut aivan köykäisestä kuormasta.
Naiset veivät mennessään 14 pussilakanasettiä, 9 lakanapakettia, 11 tyynyliinaa, 8 kylpypyyhettä ja 9 käsipyyhettä. Arvoltaan merkkitekstiilit olivat liki 2300 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Great.
Kuule helvetin moni on joutunut erottautumaan kodistaan ja perheestään lähes kaikki suomalaiset, kun on pitänyt itsestään selvänä että elättää itsensä.
Siis tajuatko eroa, ettei heimo halua itsensäkieltäneen kanssa välttämäti olla missään tekemisissä, se on ihan eri asia kun tuo mitä selität.
Miten voit ymmärtää tämän näin väärin?No, se ei tällä palstalla ole tietenkään yllätys millään lailla, ettei joku nyt taas ymmärrä jotain.
Vierailija kirjoitti:
He ovat tod.näk asuneet täällä kauemmin, kuin sinä ja sukusi.Jo 1500-luvulta, joten painu sinä vaan sinne äiti-venäjälle, sieltä kuitenkin olet kotoisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
He ovat tod.näk asuneet täällä kauemmin, kuin sinä ja sukusi.Jo 1500-luvulta, joten painu sinä vaan sinne äiti-venäjälle, sieltä kuitenkin olet kotoisin.
Itse olet sieltä kotoisin, painu vaan itse.
Vierailija kirjoitti:
Täysin turha juttu. Nykypäivän paska journalismia. Olis mennyt seuraavaan kauppaan ostamaan.
Et sinäkään niin tekisi, jos joutuisit moisen sorron kohteeksi.
Voin kertoa sinulle, että se on TODELLA järkyttävää. Itse olen tavis suomalainen vaalea nainen, joka värjäsin hiukseni mustaksi ja olin tosi ruskettunut, koska oli kesä. Päälläni oli siis normaalit kesävaatteet.
Kun sitten tulin omaan K-kauppaani, jossa olin vakioasiakas, nuori uusi myyjä käskytti minua jättämään kassit kassalle.
Tästä sydänjuuriani myöten järkyttyneenä vein kassit kassalle ja itku kurkussa etsin kaupan omistajapariskunnan puheilleni, jotka olivat yhtä järkyttyneitä ja "jäätyneitä"kuin minäkin kassan järkyttävästä käytöksestä minua kohtaan
Mennessäni kassalle, annoin kassan kuulla kunniansa ja hänkin kauhuissaan pyyteli hirveästi anteeksi eikä tiennyt miten olisi ollut, kun oli niin häpeissään tekosestaan.
En tiedä miksi hän minua luuli, enhän ollut missään kansallispuvussa, enkä muistuta mitenkään romania, mutta halusi siis kassini, koska näytin liian eksoottiselta ja vaaralliselta ilmeisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen vartijana tai kaupassa työskentelevä tietää ettei heitä kohdella reilusti. Harva romani edes varastaa mutta kaikkia kohdellaan kuin varkaita jokaisella kauppareissulla.
Olin juuri tulossa kirjoittamaan tätä samaa.
Olen kotoisin paikkakunnalta, missä on paljon romaniväeöstä ja työskennellyt alueen kaupoissa ikävuodet 16-22. Joka ainoa kerta minua "perehdytettiin" siihen, että romaneita tulee kytätä ja varastavat kuitenkin. Myymälävarkaita jäi kyllä kiinni, mutta noiden vuosien aikana tasan kerran romani. Tyypillinen myymälävaras oli valkoinen nuorimies, joka yritti ottaa juoksukaljat. Ja näitä romaneja todellakin kytättiin, niin myymälän puolella kuin valvontakameroistakin, joten ei todellakaan johdu siitä, että olisivat vain olleet ovelampia.
Itse en koskaan suostunut tuohon kyttäämiseen ja seuraamiseen. Olisi ollut äärimmäisen kiusallista
Täsmälleen näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sinäkään niin tekisi, jos joutuisit moisen sorron kohteeksi.
Voin kertoa sinulle, että se on TODELLA järkyttävää. Itse olen tavis suomalainen vaalea nainen, joka värjäsin hiukseni mustaksi ja olin tosi ruskettunut, koska oli kesä. Päälläni oli siis normaalit kesävaatteet.
Kun sitten tulin omaan K-kauppaani, jossa olin vakioasiakas, nuori uusi myyjä käskytti minua jättämään kassit kassalle.
Tästä sydänjuuriani myöten järkyttyneenä vein kassit kassalle ja itku kurkussa etsin kaupan omistajapariskunnan puheilleni, jotka olivat yhtä järkyttyneitä ja "jäätyneitä"kuin minäkin kassan järkyttävästä käytöksestä minua kohtaan
Mennessäni kassalle, annoin kassan kuulla kunniansa ja hänkin kauhuissaan pyyteli hirveästi anteeksi
Ryhdy kirjailijaksi. Sen verran hyvä mielikuvitus sinulla.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009149926.html
Petivaatteet koko heimolle? Kukas niitä pesee.