Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi farkkuihin pukeutuminen hautajaisissa olisi niin väärin?

Vierailija
23.02.2024 |

Siis jos farkut on tummat ja siistit.

Kommentit (430)

Vierailija
241/430 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun kunnioittaa juhlan kohdetta, yleensä haluaa osoittaa sen pukeutumalla parhaimpiinsa. Lisäksi eri juhliin liittyy myös muita sopivaksi katsottuja sääntöjä, kuten hautajaisissa surua symboloivat tummat asut ja häissä tietyt värit, joita vältellään.

Jos farkut on ihan oikeasti parasta, mihin joku pystyy, se on sitten niin. 

Olen ollut hautajaisissa mihin kutsuttiin saapumaan "sellaisena kuin olet", elämän muistojuhlaan. Hautajaiset oli kesäisenä aamupäivänä ja niihin kuului tuhkien sirottelu perheen omassa puutarhassa ja muistotilaisuus sen jälkeen. Siellä oli paljon ihmisiä farkuissa ja paitapuseroissa sekä kauluspaidoissa.

Olen ollut myös muutaman kerran tuhkien sirottelussa ja uurnan hautaamisessa mukana ja niissä on kaikilla ollut arkivaatteet.

Vierailija
242/430 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei. Minulla on housut joista en itsekään osaa oikein sanoa onko ne nyt virallisesti farkut vai ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/430 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se kenelle on ongelma että vanhempi osallistuu lapsensa hautajaisiin farkuissa voi varmasti jättää menemättä ankeine ajatuksineen.

Aloituksessa ei mainittu mitään siitä, että hautajaiset olisivat nimenomaan oman lapsen. Pysy aiheessa.

Vierailija
244/430 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun kunnioittaa juhlan kohdetta, yleensä haluaa osoittaa sen pukeutumalla parhaimpiinsa. Lisäksi eri juhliin liittyy myös muita sopivaksi katsottuja sääntöjä, kuten hautajaisissa surua symboloivat tummat asut ja häissä tietyt värit, joita vältellään.

Jos farkut on ihan oikeasti parasta, mihin joku pystyy, se on sitten niin. 

Olen ollut hautajaisissa mihin kutsuttiin saapumaan "sellaisena kuin olet", elämän muistojuhlaan. Hautajaiset oli kesäisenä aamupäivänä ja niihin kuului tuhkien sirottelu perheen omassa puutarhassa ja muistotilaisuus sen jälkeen. Siellä oli paljon ihmisiä farkuissa ja paitapuseroissa sekä kauluspaidoissa.

Olen ollut myös muutaman kerran tuhkien sirottelussa ja uurnan hautaamisessa mukana ja niissä on kaikilla ollut arkivaatteet.

Opettajana olen huomannut, että teinit käyttävät nykyään flanellisia pyjamahousuja koulussa. Nekin ovat puuvillaa, kuten farkut, joten sopinevat myös juhla-asuksi. 

Vierailija
245/430 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen jo toivonut ja kertonut lapsille ja lapsenlapsille, että mun hautajaisissa pukeudutaan kirkkaan punaisiin. Se on aina ollut mun lempiväri. Ja mikä ilon juhla, pitkä elämä suoritettu! Tv mummo 68v

Vierailija
246/430 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen jo toivonut ja kertonut lapsille ja lapsenlapsille, että mun hautajaisissa pukeudutaan kirkkaan punaisiin. Se on aina ollut mun lempiväri. Ja mikä ilon juhla, pitkä elämä suoritettu! Tv mummo 68v

Mulla ei oo mitään punaista. En voi siis tulla.

Vierailija
247/430 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voi. Mutta laita edes huulipunaa mun muistoksi!

Vierailija
248/430 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei oo mitään muuta mustaa kuin yhdet talvikengät. Inhoan mustaa väriä. En siis voi mennä hautajaisiin, lähetän vain kenkäni sinne postissa.

Vierailija
249/430 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminenhän voi pukeutua omiin ja muidenkin juhliin ihan miten lystää, eikä kukaan muu kuin oma puoliso tai lapsi edes kehtaa yleensä sanoa asiasta mitään. Mutta sitä en ymmärrä, miksi pitää tämmöisellä palstalla muilta hakea vahvistusta asialle, jonka itsekin tajuaa: oma pukeutuminen ei ehkä sittenkään taida olla ihan asiallista, kun siitä pitää niin pauhata.

Jokainen tallatkoon tavallaan, mutta älkää vaatiko muita teeskentelemään, että se on OK. Eikä ne teidän työhousut näytä yhtään sen paremmilta, vaikka kuinka haukkuisitte perinteisiä tapoja kunnioittavia ihmisiä pukupelleiksi tms.

Vierailija
250/430 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu myös siitä kenen hautajaiset ja millaiset, ollaanko kirkossa vai tunnustuksettomassa tilassa. Nuoren kirkkoon kuulumattoman aikuisen lapseni hautajaiset pidettiin kesällä krematorion kappelissa, ja olin kirjoittanut kutsuun että vieraat saavat tulla arkivaatteissaan. Yksi kutsutuista nuorista miehistä oli sanonut ettei olisi uskaltanut tulla, sillä hänellä ei ollut tummaa pukua.

Uskovaisen mummon tai presidentin hautajaiset ovat eri asia.

Vierailija
251/430 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voi. Mutta laita edes huulipunaa mun muistoksi!

Huulipuna on hienostelua. Ei sovi mulle.

Vierailija
252/430 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensi viikolla on hautajaiset ja mustat farkut oli yksi vaihtoehto. Olisin laittanut ne jos olisi ollut kylmempi ja talvisempi sää. Ilmeisesti on kuitenkin plussalla, joten laitan hameen, paidan ja nilkkurit. Hame on tummansininen, paita vaalea ja nilkkurit mustat. Takki on harmaa.

Vierailija
253/430 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensi viikolla on hautajaiset ja mustat farkut oli yksi vaihtoehto. Olisin laittanut ne jos olisi ollut kylmempi ja talvisempi sää. Ilmeisesti on kuitenkin plussalla, joten laitan hameen, paidan ja nilkkurit. Hame on tummansininen, paita vaalea ja nilkkurit mustat. Takki on harmaa.

Kiitos tiedosta. Koetan mätsätä oman asuni tuohon sun kokonaisuuteen sopivaksi. Otatko sisäkengät muistotilaisuuteen? Mä ajattelin että vois olla kiva, jos ulkokengät kastuu kun on niin märkää.

Vierailija
254/430 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, valmistetaanko farkkuja punaisena. Ei ainakaan meidän kylältä saa.

Vierailija
255/430 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei. Minulla on housut joista en itsekään osaa oikein sanoa onko ne nyt virallisesti farkut vai ei.

No höh. Voisitko olla yhteydessä jälleenmyyjään, jos heillä vaikka olisi tämä tieto?

Vierailija
256/430 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei oo mitään muuta mustaa kuin yhdet talvikengät. Inhoan mustaa väriä. En siis voi mennä hautajaisiin, lähetän vain kenkäni sinne postissa.

Hyvä juttu! Juuri sinuahan tilaisuudessa halutaan kunnioittaa, joten sinun mieltymyksesi ja tunteesi ovat tietenkin tässä se olennaisin.

Vierailija
257/430 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No höh. Voisitko olla yhteydessä jälleenmyyjään, jos heillä vaikka olisi tämä tieto?

Ketään tuskin kiinnostaa niin paljoa.

Vierailija
258/430 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua häiritsee aloituksessa kaksi asiaa:

1. Kuka aloittajalle alun perin väitti farkkujen olevan niin väärin?

2. Miksi niiden pitäisi olla siistit?

Vierailija
259/430 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua häiritsee aloituksessa kaksi asiaa:

1. Kuka aloittajalle alun perin väitti farkkujen olevan niin väärin?

2. Miksi niiden pitäisi olla siistit?

Normaalijärkiselle farkkujen sopimattomuuden kertoo oma järki, jos se ei toimi yleissivistys eli etiketti - jos kumpikaan ei toimi, asialle ei voi mitään.

Vierailija
260/430 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että lähinnä vanhemmat ihmiset ajattelee niin. Heille kun farkut on jotain ihan muuta kuin mitä farkut nykyään on, eivätkä he välttämättä tiedä miten erilaisia ja erityylisiä farkkuja on olemassa.