Paino jumittanut nyt kaksi viikkoa 100kg vaikka käyn kuntosalilla 4 x viikossa
Lasken päivittäiset kalorit ja ne ovat olleet 1300-1600kcal luokkaa. Proteiinia yritän syödä ainakin 90g päivittäin. Hiilareita tulee kasviksista (parsakaali, porkkana, paprika) ja maitotuotteista maitorahka, juusto, leivästä (ruis-tai kaura).
Kuntosalilla teen juoksumatolla reipasta kävelyä ylävastuksella 3-4 alkuun 15 min ja treenin lopuksi 15-20min.
Treenaan ylä- ja alavartaloa eri päivinä. Salilla menee 1-1,5 tuntia kerralla. Käytän mielestäni ihan kohtuullisia painojakin. Selkää 25kg, käsivarsia riippuen liikkeestä 6-9kg.
Peppua ja reisiä treenaan 7,5kg-18kg painoilla riippuen liikkeestä.
Mä en jaksa oikeesti tätä läskiä isoa vartaloani.
Mitat 178cm ja 100kg. Olen nainen ja ikää 30 vuotta. Auttakaa:(
Kommentit (143)
Vierailija kirjoitti:
Et sinä kuntosalilla laihdu. Rasvaa polttava, aerobinen pitkäkestoinen matalan sykkeen liikkuminen on sinun juttusi kun tavoittelet painonpudotusta.
Ensin kävely. Mieluiten PÄIVITTÄIN mut vähintään 4 krt/vko ja ekat 2kk mittaat vain AIKAA, ei kilometrejä eikä vauhtia. Äläkä mene vaa'alle. Hölkkäät jos siltä tuntuu, alussa EI tunnu varsinkaan noin isokokoisena, mut noin kuukauden päästä voi jo tuntua.
Kun alat hölkätä, km-vauhti voi olla max 8.00 min/km, mutta edelleen järkevin tapa mitata on aika, ei matka eikä vauhti. Ole kärsivällinen.
Jätä ruokavaliosta kaikki sokeria sisältävä pois. Puoli vuotta ja painosi voi tipahtaa jopa 10 kg. Jos tiellä juokseminen ei nappaa, mene metsään. Jos tiellä kymppi tuntuu loputtomalta, metsässä hurahtaa puolimaraton ihan huomaamatta.
Suosittelen myös ns. tunkkaamista, kun olet saanut peruskestävyyttä parannettua ja painoa pudotettua 80 kiloon. Se on ylämäkeen k
👌👌👌👌
Vierailija kirjoitti:
" Itse suosittelen kuntopyöräilyä salilla. Sitä vaikka 1000 kalorin edestä (kestää ehkä tunnin) joka toinen päivä niin johan paino alkaa tippua. "
Tunnin kuntopyöräily ei kuluta mitenkään päin tuhatta kaloria jos et sitten tuuttaa jollain tavikselle epärealistisella 300W keskiteholla. Normaalitehoinen pyöräily voi kuluttaa 500 kaloria tunnissa mutta ei sen enempää.
No minulla menee helposti juuri tuo 1000 kaloria noin tunnissa tai ehkä pikemmin 1 h 15 min. Joka tapauksessa suunnilleen tunti. Enkä vedä mitenkään täysillä, vaan rentoa tahtia vastustasolla 8, joskus 9, jolloin tuo aika kuluu huomaamatta samalla kirjaa lukiessa. Ehkä olen sitten vain superihminen enkä tiennyt tästä. :) Tai voihan olla, että kuntopyörä näyttää vääriä lukemia, mikä lienee varsin mahdollista. En seuraa kalorin kulutusta muuten rannekellosta tai mistään muusta.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ihmeen takia joku alapeukuttaa pitkäkestoisen aerobisen liikunnan hyötyjä laihdutuksessa? Eivätkö usko sen tehokkuuteen vai inhoavatko ulkoilua?
Chiansiemeniä ei mainittu niin ei voi olla olla hyvä systeemi....
Aika erikoista. Mulla tippu paino kyllä tosi nopeasti tuolla kalorimäärällä 80kg->65kg vaikken edes liikuntaa lisänny. Samanpituinen kuin sä. Tuliskohan sulla piilokaloreita jostain mitä et oo älynny tai punninnu/laskenu oikein? Joku pelkkä voisiivu ruisleivän päällä esimerkiksi mitä et oo ottanu huomioon tai kerma kahvin seassa
Rakkulaisten munasarjojen (PCOS) kanssa painon pudotus on t o d e l l a vaikeaa hormonitasapainon vuoksi. Rasva-aineenvaihdunta on häiriintynyt, kuuluu myös metabolinen oireyhtymä ja keskivartalolihavuus. Lisäksi tässä syndroomassa raju treeni pahentaa mm. miestyypillistä karvankasvua (koska testosteroni).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko toistomäärät kohdallaan = paljon?
Alussa toistot aina 3 x 10. Nyt olen nostanut 4x10 tai 4x12.
Ap
Aina sama, lisäät vain painoa välillä? Kroppasi luultavasti kaipaa vähän erilaista ärsykettä, jos kerran olet tehnyt jo kuukausia aina samalla tavalla. Saattaa olla, että olet jo nyt jumissa muunkin kuin painon laskemisen kanssa.
Kokeile vaikka välillä vähän pienemmällä painolla 3x20. Ja kunhan kevät tästä etenee, voit aivan hyvin korvata välillä jalkatreenin pitkällä pyörälenkillä. Jos katselet oikeastaan minkä tahansa urheilulajin aktiivisia harrastajia tai jopa kilpaurheilijoita, harjoittelussa korostuu erityisesti kuormituksen vaihtelu ja riittävä lepo.
1. viikko: samoin kuin nyt
2. viikko: saman verran salikäyntejä, mutta pidempiä sarjoja pienemmillä painoilla
3. viikko: yhdelle salikäynnille painojen sijaan ryhmäliikuntatunti, lisäksi jalkatreenipäivän tilalle pyöräily TAI ylävartalotreenin tilalle uinti
Muista lepo, venyttely ja kevyt arkiliikunta. Jos sinulla on säännöllinen kuukautiskierto, voit rytmittää liikuntaa myös neljälle viikolle niin, että menkkojen aikaan on kevyin ohjelma.
Vierailija kirjoitti:
Kaksi viikkoa ei ole mitään. Ei mitään. Tarvitset kärsivällisyyttä.
Näin. Olet käynyt kaksi viikkoa ahkerasti salilla - hienoa! Se on hyvä alku loppuelämän kestävälle terveemmälle elämäntavalle. Mutta painonpudotuksessa ota käyttöön realistisemmat tavoitteet. Mieti itseäsi vuoden, viiden vuoden päästä tai viisikymppisenä ja tee valintoja sen mukaan. Älä kahden viikon aikajänteellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syöt liian vähän
en voi sillä jos syön enemmän, paino nousee heti :( olenko pilannut aineenvaihdunnan nuorena jojoilun takia?
ap
Se paino voi olla sitä lihasta. Mikä on hyvä asia.
Mitä hittoa, ei voi!
Jos sulla ei ole aavistustakaan kuinka paljon pitää tehdä duunia sen eteen että lihas kasvaa niin ole kommentoimatta ja levittämättä tuollaisia mutu-juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksi viikkoa ei vielä ole mitään. Paino voi jojoilla helposti ylös ja alas ja olet saattanut saada lihasta lisää tai on vaan tullu vesipainoa.
https://physiqonomics.com/wp-content/uploads/2017/05/fluctuations.jpgNaisella kuukautiskierron vaihekin voi vaikuttaa, varsinkin jos on jotain hormoniongelmaa. Tätä kun seurailee vaikka viikoittain oppii huomaamaan miten oma kierto vaikuttaa kehon nestemäärään.
Näin on. Ennen kuukautisia kehossa on usein enemmän nesteitä ja turvotusta. Kuukautisten jälkeen on kevyempi olo, ja se näkyy myös puntarilla. Painoa on 1-2kg vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin. Olet käynyt kaksi viikkoa ahkerasti salilla - hienoa! Se on hyvä alku loppuelämän kestävälle terveemmälle elämäntavalle. Mutta painonpudotuksessa ota käyttöön realistisemmat tavoitteet. Mieti itseäsi vuoden, viiden vuoden päästä tai viisikymppisenä ja tee valintoja sen mukaan. Älä kahden viikon aikajänteellä.
olisi pitänyt olla aloituksessa selkeämpi. Olen käynyt salilla lokakuusta 2023 lähtien alkuun 3 x viikko, sitten 4 x. Tarkoitin, että kahden viikon aikana kun olen panostanut vielä enemmän, paino on pysynyt samassa.
Kiitos vinkeistä! Eli enemmän variaatiota salille ja enemmän kävelyä? Ehkä teen niin, että meen painoharjoittelun välipäivinä salille vaan kävelemään näillä huonoilla keleillä.
Kuinka paljon olisi hyvä kävellä per päivä?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ostan keittiövaaan. Yksi hame tuntuu vyötäröltä löysemmältä kun ei yhdessä vaiheessa mennyt edes kiinni, joten jotain pientä on vyötärön paksuudessa tapahtunut.
Yritän laskea kaloreita vähän yläkanttiin. Kalorit olen laskenut ottamalla ylös tiedot ruokapaketeista.
ap
Ehdottomasti keittiövaaka. Oma kokemus on, että silmä valehtelee aina suuntaan tai toiseen, eikä valmiiden pakkaustenkaan grammamäärät ole aina ihan tarkkoja. Ja kun kerran kaloreita lasket, ruokapäiväkirjaa on helpointa pitää jonkun sovelluksen avulla. Oikeastaan minkä tahansa sovelluksen ilmaisversio on riittävä selkeän kuvan saamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän on käynyt pidempään, mutta silti tää pitää paikkansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksi viikkoa ei vielä ole mitään. Paino voi jojoilla helposti ylös ja alas ja olet saattanut saada lihasta lisää tai on vaan tullu vesipainoa.
https://physiqonomics.com/wp-content/uploads/2017/05/fluctuations.jpgNaisella kuukautiskierron vaihekin voi vaikuttaa, varsinkin jos on jotain hormoniongelmaa. Tätä kun seurailee vaikka viikoittain oppii huomaamaan miten oma kierto vaikuttaa kehon nestemäärään.
Näin on. Ennen kuukautisia kehossa on usein enemmän nesteitä ja turvotusta. Kuukautisten jälkeen on kevyempi olo, ja se näkyy myös puntarilla. Painoa on 1-2kg vähemmän.
menkat pitäisi alkaa viikon päästä jos tulevat ajallaan. Epätoivoisesti elättelen toiveita, että paino tippuisi sitten kuukautisten alettua :/
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
" Itse suosittelen kuntopyöräilyä salilla. Sitä vaikka 1000 kalorin edestä (kestää ehkä tunnin) joka toinen päivä niin johan paino alkaa tippua. "
Tunnin kuntopyöräily ei kuluta mitenkään päin tuhatta kaloria jos et sitten tuuttaa jollain tavikselle epärealistisella 300W keskiteholla. Normaalitehoinen pyöräily voi kuluttaa 500 kaloria tunnissa mutta ei sen enempää.
No minulla menee helposti juuri tuo 1000 kaloria noin tunnissa tai ehkä pikemmin 1 h 15 min. Joka tapauksessa suunnilleen tunti. Enkä vedä mitenkään täysillä, vaan rentoa tahtia vastustasolla 8, joskus 9, jolloin tuo aika kuluu huomaamatta samalla kirjaa lukiessa. Ehkä olen sitten vain superihminen enkä tiennyt tästä. :) Tai voihan olla, että kuntopyörä näyttää vääriä lukemia, mikä lienee varsin mahdollista. En seuraa kalorin kulutusta muuten rannekellosta tai mistään muusta.
Näyttää todellakin vääriä lukemia 😂 Hyvä jos 500 kaloria kulutat tuollaisella kurjalukutahdilla.
Enemmän aerobista treeniä kävelyä, hölkkää, uintia tai pyöräilyä tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ostan keittiövaaan. Yksi hame tuntuu vyötäröltä löysemmältä kun ei yhdessä vaiheessa mennyt edes kiinni, joten jotain pientä on vyötärön paksuudessa tapahtunut.
Yritän laskea kaloreita vähän yläkanttiin. Kalorit olen laskenut ottamalla ylös tiedot ruokapaketeista.
ap
Ehdottomasti keittiövaaka. Oma kokemus on, että silmä valehtelee aina suuntaan tai toiseen, eikä valmiiden pakkaustenkaan grammamäärät ole aina ihan tarkkoja. Ja kun kerran kaloreita lasket, ruokapäiväkirjaa on helpointa pitää jonkun sovelluksen avulla. Oikeastaan minkä tahansa sovelluksen ilmaisversio on riittävä selkeän kuvan saamiseen.
Enpä ajatellutkaan sovellusta, olen vaan kirjannut puhelimen muistiinpanot -sovellukseen :D
ap
Vierailija kirjoitti:
Rakkulaisten munasarjojen (PCOS) kanssa painon pudotus on t o d e l l a vaikeaa hormonitasapainon vuoksi. Rasva-aineenvaihdunta on häiriintynyt, kuuluu myös metabolinen oireyhtymä ja keskivartalolihavuus. Lisäksi tässä syndroomassa raju treeni pahentaa mm. miestyypillistä karvankasvua (koska testosteroni).
kasvaako lihas miesmäisemmin tällaisilla testonaisilla?
Kannattaa käydä kehonkoostumusmittauksessa. Se kertoo enemmän kuin vaaka.
En kyl satakiloisella suosittelisi hölkkää tai juoksua kun polvia miettii. Kun muitakin liikuntatapoja on olemassa.
Minkä ihmeen takia joku alapeukuttaa pitkäkestoisen aerobisen liikunnan hyötyjä laihdutuksessa? Eivätkö usko sen tehokkuuteen vai inhoavatko ulkoilua?