G: Miten nopeasti pääset töistä hakemaan sairastunutta lasta hoidosta?
Kerro myös ammattisi (ja työmatka).
Tuntuu, että oletetaan vanhempien olevan hoitopaikassa saman tien, tietty se hyvä olisikin. Mutta eihän joka työstä voi lähteä aivan saman tien!
Kommentit (79)
Ei se joka on siellä pihalla viimeisenä vuorossa voi jättää Matti-Inkeriä ja Rosa-Anttia yksin ennen kuin Matti-Inkerin ja Rosa-Antin äiti tulee niitä hakemaan.
Puhelin oli hiljaisella, mutta huomasin jo n. 10 min päästä soitosta, että oli soitettu ja soitin takaisin. Kyse ei ollut hätätapauksesta, joten odotin sitten seuraavaa junaa ja samalla hoidin hommat niin, että oli helpompi lähteä. Olin tarhassa n. 2 tunnin päästä eli junan odottelua yli puoli tuntia (edellinen oli just lähtenyt), junamatka n. ½ tuntia, kävely tarhalle ½ tuntia. Siihen vielä se 10 min., mikä meni ennen kuin huomasin soiton....
Hätätapauksesssakin olisi mennyt varmaan n. tunti eli silloin olisin mennyt taksilla heti tarhaan...
riippuen missä päin suomea olen, asun pk-seudulla. jos olen vaikka oulussa niin laskekaa vaan kauanko kestää... liikkuva työ nimittäin.
enkä todellakaan voi lähteä töistäni heti kun päiväkodista soitetaan, mies joutuu lähtemään sitten töistä. hänellä kestää n. 20 minsaa.
Muistakaa kuitenkin että nuha, oksennus, kuhmu päässä tai edes pieni tikkausta vaativa haava ei ole "hätä" - hoitajat vievät lapsen lääkäriin ja ovat hänen kanssaan kunnes vanhemmat tulevat. Todellisessa hätätilanteessa - lapsi kiidätetään sairaalaan vakavasti loukkaantuneena - minut kyllä saa keskuksen kautta kiinni vaikka olisin kokouksessa ja lähden mistä vaan palaverista saman tien. takislla olen päiväkodilla 10 minuutissa ja lähimmässä sairaalassa 15:ssä. Tavallisisssa sairastumisissa ehdin paikalle julkisilla noin puolessa tunnissa, jos olen puhelimen äärellä.
Toimistotyö, ihan päiväkodin vieressä.
Ei se joka on siellä pihalla viimeisenä vuorossa voi jättää Matti-Inkeriä ja Rosa-Anttia yksin ennen kuin Matti-Inkerin ja Rosa-Antin äiti tulee niitä hakemaan.
tarhasta, ja varmasti jokainen vanhempi ymmärtää silloin tulla.
Jos olen kotona kirjoittamassa ja auto pihassa, olen paikalla 5 minuutissa. Jos työpaikalla nro 1 ja julkisten varassa, menee 1,5h vaikka lähden heti. Jos olen työpaikalla nro 2 ja potilastyössä, katson puhelimen vasta päivän päätyttyä - tosin silloin mun mies päivystää puhelimen kanssa. Meistä saa aina jomman kumman kiinni.
mutta edelleen esim. tunnin matkan päässä? Tai jos Matti-Inkerin äiti on se kirurgi, jolla on leikkaus kesken (tuskinpa tavoitat häntä) ja Matti-Inkerin isä junan kuljettaja ja juna vasta tulossa kohti kaupunkianne parin sadan kilometrin päässä. Miten he pääsisivät Matti-Inkerin hakemaan juuri sillä punaisella minuutilla?
tarhasta, ja varmasti jokainen vanhempi ymmärtää silloin tulla.
millisekunnissa jollei ole jo oven takana tulossa.
No jos mun lapsella on hätä niin kyllä soitan Matti-Inkerin vanhemmille että nyt on haettava lapsi tarhasta, ja varmasti jokainen vanhempi ymmärtää silloin tulla.
vaikka lapsellani olisi pää kainalossa, valitettavasti minä en pääsisi heti, en vaikka kuin yrittäisin. onneksi miehellä on stabiili työ.
joten näille ihmisille on tarjottava työsuhde-etuna teleportteri.
mutta edelleen esim. tunnin matkan päässä? Tai jos Matti-Inkerin äiti on se kirurgi, jolla on leikkaus kesken (tuskinpa tavoitat häntä) ja Matti-Inkerin isä junan kuljettaja ja juna vasta tulossa kohti kaupunkianne parin sadan kilometrin päässä. Miten he pääsisivät Matti-Inkerin hakemaan juuri sillä punaisella minuutilla?
Riippuu ihan mitä olen tekemässä, joskus voin lähteä ihan siltä seisomalta ja matkalla puhelimitse hoitaa selvittelyt.
Olen esimiesasemassa oleva työnjohtaja ja työnkuvaan kuuluu paljon palavereissa istumista :/. Puhelin on kuitenkin aina äänettömällä pöydällä joten näen kuka soittaa ja tarvittaessa (esim. päiväkoti) vastaan heti. Jos olen tehtaalla en kuule enkä koneiden tärinän vuoksi huomaa puhelinta, joten silloin voi mennä puolikin tuntia, että en vastaa/huomaa saapunutta puhelua.
Matka töistä päiväkotiin kestää reilun 30min.
Ja todellakaan meidän firmassa kukaan ei ole niin korvaamaton, että ei voisi ihan vaikka flunssaista lasta mennä hakemaan tuolla 5-10 min viiveellä. Eri asia sitten on miten korvaamattomina ihmiset itse itseään pitävät.
kun nämä "mikään työ ei ole niin tärkeä ettei voi lähteä" olisivat lentokoneessa tulossa Thaimaan lomalta, jossain Siperian yllä ja thaimaalainen lentokapteeni tekee u-käännöksen ja kuuluttaa "Sori, päiväkodista soitettiin, että meidän pikkuinen oksensi, joten täytyy mennä hakeen. Toivottavasti ketään ei haittaa, että palataan takaisin. Eiköhän teille joku päivä järjesty joku lento kotiin."
kun nämä "mikään työ ei ole niin tärkeä ettei voi lähteä" olisivat lentokoneessa tulossa Thaimaan lomalta, jossain Siperian yllä ja thaimaalainen lentokapteeni tekee u-käännöksen ja kuuluttaa "Sori, päiväkodista soitettiin, että meidän pikkuinen oksensi, joten täytyy mennä hakeen. Toivottavasti ketään ei haittaa, että palataan takaisin. Eiköhän teille joku päivä järjesty joku lento kotiin."
hätätapauksessa lapsen luokse, ja edelleen oksennustauti/nuha ei ole hätätilanne. Aika surullista lapselle jos molemmat vanhemmat on niin "tärkeissä"tehtävissä että ne menee lapsen hädän edelle, tai sitten on mietittävä varasuunnitelma, että kuka pääsee jos on tarve.
Miten loppupäivän tunnit hoidetaan, jos esim. tokaluokan open pitää lähteä kymmeneltä aamupäivällä hakemaan sairasta lastaan hoidosta? Ovatko luokkalaiset naapuriluokan opettajan valvonnassa vai kuinka (jos ei esim. kouluavustajaa koulusta löydy)? Hankalia tilanteita!
Ap miettii ja vähän huvittuu tuosta esimerkistä thaimaalaisesta lentokapteenista
ja istuttava päiväkodin aidan takana päivät pitkät siltä varalta että joskus ehkä kenties mahdollisesti tulisi joku hätätilanne.
Lapsen kannalta on se ja sama, onko äiti tai isä istumassa sairaalan odotustilassa vai vasta matkalla sairaalaan, kun hän on esim. leikkauksessa. Jos on oikea hätä, ammattilaiset hoitavat tilannetta ja pitävät lapsesta huolta, eikä paikalla olevakaan vanhempi pääse sinne väliin sähläämään.
hätätapauksessa lapsen luokse, ja edelleen oksennustauti/nuha ei ole hätätilanne. Aika surullista lapselle jos molemmat vanhemmat on niin "tärkeissä"tehtävissä että ne menee lapsen hädän edelle, tai sitten on mietittävä varasuunnitelma, että kuka pääsee jos on tarve.
puhelin on päällä (yleensä on), pääsen päiväkodille 1-2,5 tunnissa. Riippuu miten junia lähtee, matka kestää 45 min. + 15 min. kävely päiväkotiin asemalta.
sijainen löytyy ja ehtii paikalle.