Kokemuksia uskoon tulemisesta
Olen usein miettinyt miten tämä käytännössä tapahtuu, kokeeko ihminen yhtäkkiä jonkun valtavan valaistuksen? Aihe on minulle hyvin vieras, mutta olen kiinnostunut ymmärtämään mitä siinä konkreettisesti tapahtuu, kun ihminen tulee uskoon. Haluaisin kuulla kokemuksia tästä, mikä johti uskoon tulemiseen ja millainen kokemus oli? Miten elämäsi muuttui?
Kommentit (180)
Jälkeen tulkintakysymyksiä. Mä olen lukenut Raamatun, uskon Jumalaan, mutta silti tulkitsen Raamatun eri tavalla kuin fundamentalistikristityt. Teille ei siis ole väliä että joku on löytänyt uskon Jumalaan, vaan pitää uskoa juuri TEIDÄN haluamallanne tavalla. Voi sitten miettiä, mistä se kertoo.
Kautta kirkkohistorian kadotuksen luonetta ovat kirkkoisät pohtineet ja tulkinnat tässä kohdan jakaantuvat. Raamattu ei ole selkeä opus kertomaan sitä onko kadotus ikuinen kidutustuomio tietoisuudessa vai tarkoittaako se tyhjiin raukeamista. Itse uskon jälkimmäiseen, mutta ennen tyhjiinraukeamista eli tuhoa edeltää itku ja hammasten kiristksen kokemus, kun ihminen kantaa mukanaan oman syntikuormansa eli omat tekonsa. Tavallaan helvetin tuli on sitten Jumalan valmistama ratkaisu niille, jotka ovat ikuisen elämän hylänneet sovituksen kautta. Kadotetut ovat sellaisessa pysyvässä tilassa että menevät silloin ikuiseen tuleen, koska eivät kestä olla sielussaan Jumalan luona. Näin he kuolevat toisen kerran ja siksi ilmestyskirja kutsuu tulijärveä toiseksi kuolemaksi.
Siis ymmärtääkseni, mitä olen uskoontulokokemuksia kuullut, niin jokaisella on omanlaisensa. Mulle on jäänyt vaikutelma että sillä on vaikutusta missä piireissä olet kasvanut. Ja jos on tilanne jossa on ollut alttarikutsu, niin sellainen voi konkretisoida tuota hetkeä.
Vierailija kirjoitti:
Jälkeen tulkintakysymyksiä. Mä olen lukenut Raamatun, uskon Jumalaan, mutta silti tulkitsen Raamatun eri tavalla kuin fundamentalistikristityt. Teille ei siis ole väliä että joku on löytänyt uskon Jumalaan, vaan pitää uskoa juuri TEIDÄN haluamallanne tavalla. Voi sitten miettiä, mistä se kertoo.
Ei meidän haluammalla tavalla eikä sinun haluammalla tavalla, vaan JUMALAN haluammalla tavalla.
T. konservatiivikristitty joka usko Raamatun ikuiseen ja muuttamattomaan Sanaan.
Jos sitten olen fundamentalistikristitty mielestäsi, niin olkoon niin sitten.
Vierailija kirjoitti:
Kautta kirkkohistorian kadotuksen luonetta ovat kirkkoisät pohtineet ja tulkinnat tässä kohdan jakaantuvat. Raamattu ei ole selkeä opus kertomaan sitä onko kadotus ikuinen kidutustuomio tietoisuudessa vai tarkoittaako se tyhjiin raukeamista. Itse uskon jälkimmäiseen, mutta ennen tyhjiinraukeamista eli tuhoa edeltää itku ja hammasten kiristksen kokemus, kun ihminen kantaa mukanaan oman syntikuormansa eli omat tekonsa. Tavallaan helvetin tuli on sitten Jumalan valmistama ratkaisu niille, jotka ovat ikuisen elämän hylänneet sovituksen kautta. Kadotetut ovat sellaisessa pysyvässä tilassa että menevät silloin ikuiseen tuleen, koska eivät kestä olla sielussaan Jumalan luona. Näin he kuolevat toisen kerran ja siksi ilmestyskirja kutsuu tulijärveä toiseksi kuolemaksi.
Toinen kuolema tarkoittaa Hel vettiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei meidän haluammalla tavalla eikä sinun haluammalla tavalla, vaan JUMALAN haluammalla tavalla.
T. konservatiivikristitty joka usko Raamatun ikuiseen ja muuttamattomaan Sanaan.
Sinun mielestäsi sinun tulkinta Jumalan sanasta on parempi, oikeampi kuin jonkun toisen, ja näin nostat itsesi muiden yläpuolelle.
Mä ajattelen että jokainen saa lukea ja tulkita Raamattua itse. Se kertoo jokaiselle juuri ne oikeat asiat. Ei uskoa voi ottaa vastaan toisen määräämänä ulkopuolelta. Sun tulkinta on yhtä oikea kuin mun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta miksi Jumala haluaa määritellä miten täytyy uskoa ja elää?
Jotkut menevät paniikkiin, jos heidän toivomansa ja mehustelemansa ikuinen kidutus ei olekaan todellinen. Vain todellinen sadisti voi nauttia onnellisena taivaassa jos muita kidutetaan. Empaattiset ihmiset eivät voi sietää toisten kärsimystä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun mielestäsi sinun tulkinta Jumalan sanasta on parempi, oikeampi kuin jonkun toisen, ja näin nostat itsesi muiden yläpuolelle.
Mä a
Oletko uudestisyntynyt? Itse en ennen uudestisyntymistä osannut tulkita Raamattua.
Voisiko joku selittää miksi jumala haluaa sanassaan määritellä miten ihmisen täytyy uskoa ja elää? Miksi jumala on niin tuomitseva, että vain oikein elävä ja uskova ihminen pääsee taivaaseen? Eikö jumalan pitäisi olla rakkaus ja hyvyys?
Palatkaa ruotuun, tehkää oma ketju noille hinnomi-kiistoille.
Niitä kokemuksia uskoon tulosta kiitos :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta miksi Jumala haluaa määritellä miten täytyy uskoa ja elää?
Joska Jumala on luonnut kaiken ja omistaa kaiken!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen kuolema tarkoittaa Hel vettiä.
Eli siis kuolemaa. Kuolemasta pelastaminen on koko raamatun pääpontti. Kuolemasta varoitettiin paratiisissa ja kuolemalta jo Jeesus tuli ihmiskunnan pelastamaan. Aadamia ja Eevaa ei varoitettu ikuisesta kidutustuomiosta vaan kuolemasta. Kuolema on ero ikuisestä elämästä. Helvetti esiintyy sananan vain evankeliumeissa, koska Jeesus käytti Jerusalemin vieressä olevaa kaatopaikkaa vertauksena tuomiopäivästä.
Mulle riittää että uskon, en tarvitse uskovaisten määritelmiä uudestisyntymisestä ja raamatuntulkinnoista.
Joku kertoo uskoontulo-kokemuksestaan, niin raivopäisiä uskiksia tulee kertomaan, että olet pakana ja uskot väärin. Niin tyypillistä :D :D Tämä tiivisti sen, miksi en kuulu kirkkoon vaikka Jumalaan uskonkin. En tarvitse elämääni ilkeitä ja tuomitsevia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ööööö... Ikuinen kadotushan on sanottu ihan selvästi Raamatussa. Eli sen olemassaolo ei riipu kenenkään ihmisen mielipiteistä tai fiiliksistä.
Niin miten selvästi se on sanottu, jos sana kadotus tarkoittaa tuhoa? Myös Vanhan testamentin sanoma liittyy ikuiseen tuhoon joka koittaa Jumalan kasvoista ja tämän ikuisen tuhon vahvistaan myös uusi testamentti. Lue tästä kaksi olennaista lainausta raamatusta.
Malakia:
4:1 Sillä katso: se päivä on tuleva, joka palaa kuin pätsi. Ja kaikki julkeat ja kaikki, jotka tekevät sitä, mikä jumalatonta on, ovat oljenkorsia; ja heidät polttaa se päivä, joka tuleva on, sanoo Herra Sebaot, niin ettei se jätä heistä juurta
Minussa ei kasva juuria eikä oksia.
Niin no kuolemasta ei tarvinnut muita varoittaa. Adam ja Eeva sössivät kaikkien ihmisten puolesta ja kuolema tuli kaikkien osaksi kertarysäyksellä. Ei meitä jälkeläisiä varoitella kuolemasta. Kaikki kuollaan, se on varma. Helvetiltä voidaan pelastua vielä Jeesuksen avulla.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut menevät paniikkiin, jos heidän toivomansa ja mehustelemansa ikuinen kidutus ei olekaan todellinen. Vain todellinen sadisti voi nauttia onnellisena taivaassa jos muita kidutetaan. Empaattiset ihmiset eivät voi sietää toisten kärsimystä
Jeesus kertoi meille millainen Taivas on : Taivaassa ei ole surua eikä tuskaa, ei kyyneleitä ei ahdistusta. Taivas on ikuinen rauhan ja rakkauden paikka.
Jos Taivaassa surisi omaita rakkaita jotka ei sinne ole päässeet, silloin Taivas ei olisi sellainen kun Jeesus kertoo sen olevan.
Taivaassa ei siksi varmaan enää muisteta niitä jotka eivät ole siellä, ne ovat kokonaan pyyhitty pois. Mutta tunnistamme ne rakkaat jotka siellä olevat.
Tämä on erittäin tuskallista uskovalle, kun omien rakkaiden joukossa on ei uskossa olevia. Saamme vain rukoilla heidän puolestaan, että saisivat vastaanottaa uskoa maallisen elämänsä aikana, ja toki yritämme kertoa heille Jeesuksesta.
Mä ajattelen että jokainen saa lukea ja tulkita Raamattua itse. Se kertoo jokaiselle juuri ne oikeat asiat. Ei uskoa voi ottaa vastaan toisen määräämänä ulkopuolelta. Sun tulkinta on yhtä oikea kuin mun.
Kyllä se on nimenomaan niin että että usko otetaan vastaan Jumalan määräämänä ja neuvomana.
Ei ole kristitty jos ei usko Raamatun Sanaan. Ja kyllä Raamattu on ikivanha, mutta ikuisesti voimassa. Siinä on Jumalan Sana. Ikuinen ja muuttamaton.
Raamattu ei muutu ihmisten mielipiteiden tahdissa eikä miellytäkseen ihmisiä.
Onhan näitä myös jotka kieltävät muita täysin selviä asioita Raamatussa, esim seksuaalisuus ja miten Jumala on määrännyt sen toteuttamisen= Miehen ja naisen välinen avioliitto.