YLE: Lapsen tililtä ei saa ottaa rahaa perheen menoihin jopa lainaaminen on kielletty
Nyt kun AV-mammat ovat juuri oppineet ettei lapsesta saa laittaa kuvia someen kaikkien pällisteltäväksi niin sivistetään heitä vielä hieman lisää:
Ja ei, mikään tekosyy ei kelpaa. Laki on laki. Jos lapsen tilillä on miljoona euroa ja teillä nolla euroa niin se on voi voi.
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Omat vanhemmat ottivat minulta 90-luvun lamavuosina rippilahjaksi saamaani rahaa asuntolainaan ja kaivelee tämä asia edelleen. Älkää tehkö samaa omille lapsillenne.
Mun vanhemmat painostivat/pakottivat myös antamaan säästöt. Kotona oleva (taloudellisesti 0 euroa panostava) vanhempi laittoi ehdot: Saat asua ja syödä kotona (iso omakotitalo) jos laitat puolet palkasta säästöön opiskelua varten. Tämän olisin tehnyt muutenkin, lisäksi ostin kodin tavaroita itselleni muuttoa varten. Nämä sitten yllä mainittu haukkui ja maanitteli "että kai niitä vielä tarvitse hankkia, ostat sitten kun muutat". Pian korttitalo romahti ja säästöt painostettiin antamaan vanhemmille. Myöhemmin leikkivät että eivät tiedä tai muista asiasta mitään. Todisteita ei ollut koska painostivat/pakottivat antamaan pankkikortin ja tunnusluvun. Kaikki vietiin mitä tilillä oli. Taloudellisesti pääsin jossain kohtaa jaloilleni, luotto kyllä meni läheisiin raha-asioissa. Ikinä en jaa rahoja edes puolison kanssa, sen verran kova oli kokemus.
Osoittaa tass, kuinka todellisuudesta vieraantuneita nämä intersektionaaliset lainsäötäjät ovat.
Kukaan järkevä ei perusta lapselle omaa tiliä.
Sama pätee miehen rahoihin, naiset!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän nuoren aikuisen pesämunasuunnitelma on haastaa meidät oikeuteen. Olemme latailleet hänestä söpöjä kuvia ja anekdootteja someen ilman lupaa sekä nostaneet rahaa hänen tililtään.
Olemme vähävaraisia, joten saamme ilmaisen puolustuksen. Kun meidät kuitenkin tuomitaan lapsemme vaatimiin jättimäisiin vahingonkorvauksiin, maksaa Valtionkonttori tuon pesämunan nuorellemme meidän ollessamme varattomia.
Kiitos intersektionaalinen ideologia, kiitos!
Kyllä sinäkin tekisit rikosilmoituksen, jos joku veisi rahaa sinun tililtäsi.
Ja Valtionkonttori ei maksa mitään korvauksia, vaan ne peritään teiltä vanhemmi
Tietenkin maksetaan. Vankeustuomion suorittaneillekin maksetaan. Vaikka murhasta olisi istunur.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on aina mennyt lapsilisä lapsen tilille ja sai sen kun täytti 18. Sai ostettua asumisoikeusasunnon ilman lainaa.
Eli et olisi lapsilisää edes tarvinnut. Tuo pitäisi krimnalisoida.
Olin sairaanhoidon opiskelija. Kyse oli valinnasta lapsen hyväksi. Tingin omista tarpeistani.
tämän takia vähävaraisten vanhempien ei kannata lahjoittaa lapsille rahaa, kun tiukan paikan tullen vanhemmat eivät pääse käyttämään lapselle annettuja rahoja.
Me on tehty lapselle yhteinen tili nosto-oikeudella, hän ei edes saa käyttää tiliään ilman suostumustamme eli säästöä kertyy hänelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on aina mennyt lapsilisä lapsen tilille ja sai sen kun täytti 18. Sai ostettua asumisoikeusasunnon ilman lainaa.
Eli et olisi lapsilisää edes tarvinnut. Tuo pitäisi krimnalisoida.
Olin sairaanhoidon opiskelija. Kyse oli valinnasta lapsen hyväksi. Tingin omista tarpeistani.
Et olisi tarvinnut sitä. Muuten se olisi mennyt elämiseen. Teit väärin ja tiedät sen.
Vierailija kirjoitti:
Samoin tein minä ja huomasin, että erityisesti tämä närästytti yhtä tuttavaani, jonka mielestä oltiin liian rikkaita saamaan lapsilisä. Unohti täysin itse sen, että vaihtoi autoa parin vuoden välein itse, joten hän koki olevansa silti se "köyhempi" joka tarvitsi lapsilisät käyttöönsä. No käytännössä käytti sen tuohon auton vaihtoon.... Ja toinen tuttava joka koki, että lapsilisää ei voi säästää yhtään oli sellainen, että ei voinut ostaa toppahaalaria kevään alennusmyynneistä seuraavaa talvea varten, koska sehän oli vanhaa mallia ja syksyllä tuli uudemmat kuosit...ja oli kovin tärkeää, että sillä 6 vuotiaalla oli viimeisintä mallia ja kuosia oleva haalari?
Itse olen kokenut tarpeellisemmaksi säästää lapselle pääomaa ja olen ollut valmis tinkimään omista menoistani ja säästämään muualla, jotta on ollut varaa tuollaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän nuoren aikuisen pesämunasuunnitelma on haastaa meidät oikeuteen. Olemme latailleet hänestä söpöjä kuvia ja anekdootteja someen ilman lupaa sekä nostaneet rahaa hänen tililtään.
Olemme vähävaraisia, joten saamme ilmaisen puolustuksen. Kun meidät kuitenkin tuomitaan lapsemme vaatimiin jättimäisiin vahingonkorvauksiin, maksaa Valtionkonttori tuon pesämunan nuorellemme meidän ollessamme varattomia.
Kiitos intersektionaalinen ideologia, kiitos!
Kyllä sinäkin tekisit rikosilmoituksen, jos joku veisi rahaa sinun tililtäsi.
Ja Valtionkonttori ei maksa mitään korvauksia, vaan ne peritään teiltä vanhemmilta.
Kyllä maksaa ja niin peritään, mutta kuten sanoin, olemme varattomia. E
Ei voi kun tuet on alle kipurajan, käsittääkseni edelleen noin 1100€/kk.
Mikäli tuet on tuhansia euroja niin sitten varmaan napsivat palasen, niinkuin napsivat veronpalautuksen.
Eikö se ole lapsen etu, että vanhempi nostaa lapsen tililtä rahaa ruokaan jos muuta rahaa ei enää ole?
Ja tosiaan etuuksia laskettaessa lapsen saamat työtulot kyllä kummasti huomioidaan vaikka niitä ei sitten muka elämiseen saisi käyttää.
Hiukan ristiriitaista.
Häh! Kuulemma ihan ok laittaa lapsi maksamaan oma osuutensa talviloman reissusta siltä tililtä. Siis juna ja hotelli mutta ruoka on vanhemman vastuulla. Hyvä kun sain tietää.
Teidän hysteeristen velavanhapiikojen mielestä myöskään 10-vuotiaan puhelinta ei saa ratsata😆
Eiköhän vanhemmat voi ne lapsilisät siirtää menemään omalle tilille ja sitten osta niillä lapselle ja perheelle ruokaa.
Hyvin paljon yleisempää on että lapset nostavat vanhempiensa tileiltä rahaa omiin menoihinsa. (siis aikuiset juopot poikamiespojat ym huijarit vanhuksilta).
Miksi syyllistät ap. äitejä? Vai eikö lapsen isällä ole mitään vastuuta lapsestaan?
Ja se luetun ymmärtäminen. Jos lapsella omia säästöjä, vanhemmat voivat nostaa edelleen ja jutun mukaan hänen tililtään rahaa lapsen kuluihin. Ja ne kulut lapsesta usein on varmasti suuremmat, kuin mitä keskimäärin lasten tilillä on rahaa.
Ja tästä on oikeuden päätös. Eikä mikään toimittajan juttu.
Toki toki lapsen raha on hänen omaansa. Mutta perheiden taloudellinen tilanne saattaa muuttua yhtäkkisesti, mitä tekisit jos olet päättänyt antaa lapsilisät aina suoraan lapsen tilille, mutta saatkin potkut hyväpalkkaisesta duunista? Lapsilisähän tulisi käyttää lapsesta aiheutuviin kuluihin, kuten ruokaan, vaatteisiin jne. Pitäiskö lapselle tuossa tlanteessa sanoa että tästä eteenpäin maksat itse kaikki kulusi lapsilisästä? Vaiko nostaa se raha lapsen tililtä juuri tähän käyttöön?
Lapselle ei perusteta omaa tiliä, ei missään tilanteessa. Jos lapselle haluaa säästää rahaa, säästetään se omalle tilille ja annetaan jos parhaaksi nähdään.
Tämä on vastuullisen ja aikuisen vanhemman toimintamalli jossa lapsia ei pidetä pieninä aikuisina tai tasavertaisina aikuisten kanssa, joita eivät ole.
En vieläkään tiedä mitä vaarini minulle perustamalle tilille tapahtui.
Ei varkaille mitään harkinnanvaraisia makseta.