Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

YLE: Lapsen tililtä ei saa ottaa rahaa perheen menoihin jopa lainaaminen on kielletty

Vierailija
20.02.2024 |

Nyt kun AV-mammat ovat juuri oppineet ettei lapsesta saa laittaa kuvia someen kaikkien pällisteltäväksi niin sivistetään heitä vielä hieman lisää:

https://yle.fi/a/74-20074680

Ja ei, mikään tekosyy ei kelpaa. Laki on laki. Jos lapsen tilillä on miljoona euroa ja teillä nolla euroa niin se on voi voi.

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö se ole lapsen etu, että vanhempi nostaa lapsen tililtä rahaa ruokaan jos muuta rahaa ei enää ole?

Ja tosiaan etuuksia laskettaessa lapsen saamat työtulot kyllä kummasti huomioidaan vaikka niitä ei sitten muka elämiseen saisi käyttää.

Hiukan ristiriitaista.

Ei siinä ole mitään ristiriitaa. Tuon jutun mukaan ja myös lainmukaan lasten säästöjä vanhemmat voi käyttää edelleen, jos ne eivät ole suuremmat, mitä lapsesta aiheutuu kuluja, kun lasketaan asuminen, ruoka, vaatteet jne. 18v ikävuoteen astii. 

Ja vaikka lapsella olisi miljoona euroa tilillä ja saanut perintönä, niin vanhemmilla on lakiin perustuva oikeus käyttää rahaa ede.mainittuihin kuluihin. 

Ja tästä on oikeuden päätös. 

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/201706012200178652 

Vierailija
42/50 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on aina mennyt lapsilisä lapsen tilille ja sai sen kun täytti 18. Sai ostettua asumisoikeusasunnon ilman lainaa.

Eli et olisi lapsilisää edes tarvinnut. Tuo pitäisi krimnalisoida. 

EI eletä komminismissa. Hän on varmmankin maksanut veroja huomattavasti enemmän kuin sinä jos olet lapsilisät tarvinnut. Tai ehkö hän on elänyt niukemmin, eli taas haluat rankaista jos ei ole toiminut kuin sinä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. ei edes ole lukenut juttua, kun jo tehtailee aloituksia. Vai etkö ymmärrä lukemaasi?

Vierailija
44/50 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osoittaa tass, kuinka todellisuudesta vieraantuneita nämä intersektionaaliset lainsäötäjät ovat. 

Työnnä sinne intersektionaaliisi sanonko mitä

Vierailija
45/50 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa sen joka lapselle (tai lapsenlapselle) säästää pitää se tili omalla nimellä, silloin rahat eivät suoraan näy lapsella.

Testamentilla voi, ja kannattaa, korvamerkitä (toki perintökaari huomioiden) varmuudeksi tarkkaan mikä raha kenellekkin kuuluu.

Tilejähän voi olla samassa pankissa useampia, ja ne voi nimetä. Tai voi vaikka S-pankkiin säästää lapsille jos oma tili esim. Nordeassa jne.

Jos kaikki menee hyvin, aikanaa antaa itse säästetyt rahat esim.yo-lahjaksi pesämunaksi. Jos taas itse menehtyy ennen tuota, voi testamentissa määrätä tili X rahat perinnöksi (lapsen)lapselle Y jotka saa käyttönsä esim. 20-vuotiaana tmv.

Vierailija
46/50 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on aina mennyt lapsilisä lapsen tilille ja sai sen kun täytti 18. Sai ostettua asumisoikeusasunnon ilman lainaa.

Olin sairaanhoidon opiskelija. Kyse oli valinnasta lapsen hyväksi. Tingin omista tarpeistani.

Et olisi tarvinnut sitä. Muuten se olisi mennyt elämiseen. Teit väärin ja tiedät sen.

Hahahhaahha, kyllä mua naurattaa tämä kommentti. Provohan tuo, mutta hauska! 

Vierailija
47/50 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen rahoja voi käyttää hänen omiin kuluihinsa. eli vuokraan, ruokaan ja muuhun elämiseen :D ne on minun lapsiani eikä pankin

Vierailija
48/50 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin sairaanhoidon opiskelija. Kyse oli valinnasta lapsen hyväksi. Tingin omista tarpeistani.

Et olisi tarvinnut sitä. Muuten se olisi mennyt elämiseen. Teit väärin ja tiedät sen.

Hahahhaahha, kyllä mua naurattaa tämä kommentti. Provohan tuo, mutta hauska! 

ne on sen lapsen rahoja ja yksikään lapsi ei ole rikas.

Vierailija
49/50 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat ovat lapsen edunvalvojia. Jo maalaisjärjen pitäisi silloin sanoa, että jos käyttää lapsen rahoja asiaan X niin se ei ole lapsen etu.

Kyllä se voi ollakin etu. Esimerkiksi jos joutuu turvautumaan toimeentulotukeen niin on lapsen etu käyttää pois lapselle säästetyt rahat jotta perhe pystyy elämään koska muuten ei saa sitä toimeentulotukea. Pakostihan ne käytetään koska joka kuukausi maksetaan hitosti laskuja, ostetaan ruokaa sun muuta. Voihan niitä maksaa takasin myöhemmin. Jos lapsi on vastuuton rahankäyttäjä niin osissakin voi antaa aikuisena sitä rahaa extraa kun tukee lasta elämässä eteenpäin. Kun menee sinne opiskelemaan niin jotkut varat voi olla ikävä asia tukien vuoksi.

Vierailija
50/50 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa sen joka lapselle (tai lapsenlapselle) säästää pitää se tili omalla nimellä, silloin rahat eivät suoraan näy lapsella.

Testamentilla voi, ja kannattaa, korvamerkitä (toki perintökaari huomioiden) varmuudeksi tarkkaan mikä raha kenellekkin kuuluu.

Tilejähän voi olla samassa pankissa useampia, ja ne voi nimetä. Tai voi vaikka S-pankkiin säästää lapsille jos oma tili esim. Nordeassa jne.

Jos kaikki menee hyvin, aikanaa antaa itse säästetyt rahat esim.yo-lahjaksi pesämunaksi. Jos taas itse menehtyy ennen tuota, voi testamentissa määrätä tili X rahat perinnöksi (lapsen)lapselle Y jotka saa käyttönsä esim. 20-vuotiaana tmv.

Tässä on vaan se vika, että joutuu maksamaan lahjaveroa jos siis potti on tarpeeksi iso. Muutenkin tilille säästäminen on vähän huono valinta inflaation takia. Ennemmin lapsen nimiin rahasto ja sinne säännöllisesti rahaa. Vuosien varrella tuottoa tulee väkisinkin ja kiva pesämuna se on omaan asuntoon.