Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Täytän 60 ja vanhuus iskee lujaa!

Vierailija
20.02.2024 |

Vähän ahdistaa! Sekä ulkoisesti että sisäisesti huomaa nyt kyllä ikääntymisen rankasti. Töissä pitäisi jaksaa, ja sekin kauhistuttaa. Surettaa ulkoinen rapistuminen. Molemmat vanhemmat menivät muistisairauksiin, pelottaa että osuu omallekin kohdalle.

Muita kuusikymmpisiä kriiseilijöitä? (Itseään ja upeaa elämää ei tarvitse nyt tulla kehumaan, tämä ei ole sellainen ketju.)

Kommentit (253)

Vierailija
121/253 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varhennetulle eläkkelle pääsee Kelan sivujen mukaan 1962 ja sitä ennen syntyneet. Varhennettu eläkeikä on 64.  Vanhuuseläkkeelle voi päästä 65-vuotiaana. Jos jäät eläkkeelle 64-vuotiaana, on eläkkeesi 4,8 % pienempi.

Korjaus: 1964 syntyneet voi jäädä osittaiselle varhennetulle eläkkeelle 62vuotiaana, tätä ennen syntyneet 61vuotiaana. 25/50%

Kela ei maksa varhennettua vaan työeläkelaitokset

No  kyllä minä ainkin tämän Kelan sivuilta löysin.  Kela/fi/varhennettu vanhuuesläke

Työeläkelaitoksen sivuilla puhutaan osittaisesta vanhuuseläkkeestä, jolle voi jäädä aikaisintaan 61-vuotiaana. Työskentelyä ei edellytetä, mutta ei rajoitetakaan. Ei puhuta mistään syntymävuodesta, vaan voi hakea aikaisintaan 61-vuotiaana.  Voit valita elläkkeeksesi 25/50%.

Vierailija
122/253 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos et ihan oikeasti jaksa, ja jos et ole taloudellisesti katastrofaalisessa tilassa, irtisanoudu! Oletan, että olet ollut töissä jo pitkään, joten eläkettäkin sinulle lienee kertynyt. 

Myy vaikka asunto, jos sinulla on velaton koti. 

Nyt on sinulla elämässä ratkaisun vuodet! Panosta hyvinvointiisi nyt, niin jaksat oikeasti vanhana paremmin!

Saat myös tueksesi varhennettua vanhuuseläkettä, jos olet rahan tarpeessa. KAIKKI 61 + HUOM, kauaa ei varhennettua vanhuuseläkettä kuulemma enää voi hakea, nyt siihen on vielä mahdollisuus, jos olet 61 v täyttänyt.

Olen tarttunut tähän tilaisuuteen. Jäin työelämästä 57-vuotiaana kun työnantaja latoi jatkuvasti lisävastuita, vaikka ilmoitin, että tehtäviä pitäisi karsia... Ehkä halusikin minusta päästä. En jaksanut enää. Irtisanouduin. Kaikilla ei ole hyvät työnantajat joilla olisi ymmärrystä. Olen aina ollut tunnollinen ja kiltti työntekijä.

Nyt jo päässyt vanhuuseläkkeelle. Mutta olen käyttänyt kaikki nuo oljenkorjet omaan laskuun. Vuorotteluvapaa, varhennettu vanhuuseläke, kunnan velvoitetyö, jne. Onhan noiden kanssa ollut vääntämistä vähillä voimilla, mutta luulen, että lähtö olisi ollut 'saappaat edellä', jos olisin jäänyt työelämään. Kukin noista vaiheista vähentää lopullista eläkettä, mutta silti olen sitä mieltä, että kannatti. Eikä ollut muuta vaihtoehtoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/253 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso  kela.fi/varhennettu-vanhuuseläke

Varhennettua vanhuuseläkkeetä voi saada vain 64-tuotiaana, jos jäät työeläkkeelle ennen 65-vuoden ikää.

Tätä eläkettä voi saada 1962 ja aikaisemmin syntyneet 64-vuotiaana. 

Vierailija
124/253 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nauti terveestä elämästä vielä kun voit. Ulkonäön rapistumisella nyt ei ole mitään merkitystä. 

Niinpä. Olkaa iloisia jos ootte terveinä eläneet kuusikymppisiksi, ja vasta silloin huomaatte että alkaa ikä painaa. Joillain alkaa terveysongelmat jo nuorena. Mutta semmosta se vaan on

Vierailija
125/253 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No oikeasti näitä väsymyksiä tulee jo elämässä vastaan aikaisemmin. Muistan, että ensimmäinen tuli josku 30-vuotiaana, jolloin tuntui, että vieläkö tässä täytyy jaksaa yli 30 vuotta. 40-vuotiaana seuraava, vieläkö tässä pitää jaksaa yli 20 vuotta jne. Onkohan osittain myös ikäkriisejä. Aina vain mennään alaspäin...

Vierailija
126/253 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekavaa on kela <-> työeläkelaitos varhaiseläkkeet

Pitääkö luopua/saako luopua työstä, saako ansiosidonnaista ja eläkettä/ toista vain???

Vierailija
127/253 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveän masentava lanka. Pakko sanoa. Ei tee hyvää lukea tämmöistä :D

Vierailija
128/253 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö työpaikan johto ymmärrä ikääntymistä?

Kyllä ne ainakin osaamisesta ja hyvästä sellaisesta/ kokemus yms. kiittivät jo 50 paikkeilla palkkaamalla nuoren nulikan halvemmalla.. tilalle. Töitä haettaessa sitten iskee ikärasismi todella usein.

Tervetuloa niillekin jotka silloin oli nuoria, kohta olette itse siinä iässä.

Vierailija
129/253 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hirveän masentava lanka. Pakko sanoa. Ei tee hyvää lukea tämmöistä :D

Niin on, ei saisi liikaa murehtia ikääntymistä. 

Vierailija
130/253 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ulkoinen vaan mitä mielessä. 

Vierailija
131/253 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne ainakin osaamisesta ja hyvästä sellaisesta/ kokemus yms. kiittivät jo 50 paikkeilla palkkaamalla nuoren nulikan halvemmalla.. tilalle. Töitä haettaessa sitten iskee ikärasismi todella usein.

Joo jokainen vanhee ja yllättävän nopeasti täyttää 40 sitten 50 yms. Joillakin aloilla on tietysti näin, mutta on aloja, joille nuoret eivät hae niin, että sinne pääsee vielä iäkkäämpänäkin. 

Vierailija
132/253 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen vielä päässyt aika hyvin töihin, vaika ikää on jo 61. Mutta muistan yhdestä paikasta tuli tällainen vastaus: Emme tällä kertaa valinneet sinua, mutta arvostimme erittäin pitkälle työkokemustasi. 

No sain sitten muualta töitä, mutta jotenkin hauska vastaus.

Vierailija
133/253 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo jokainen vanhee ja yllättävän nopeasti täyttää 40 sitten 50 yms. Joillakin aloilla on tietysti näin, mutta on aloja, joille nuoret eivät hae niin, että sinne pääsee vielä iäkkäämpänäkin. 

No joo o, ostin moottoripyörän, et on sillä mukava ajella kuivalla säällä, vaikka moni ihmeyteli ikäni takiaKyllä tässä ollaan vapaa-yrittäjänä vielä varmaan se 10 vuotta, kun 70 tulee, niin sitten harrastellaan täällä tai muualla.

työ vapauttaa

Vierailija
134/253 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt ihan sanoisi, että se alamäki alkaa juuri 60-vuotiaana. Kyllä se alkaa pikkuhiljaa vähän aiemmin. Ei sitä niin huomaa. Voi olla myös, että on niin kauan ollut työelämässä että senkin  takia on jo uupunut. Sitten miettii, että tässä pitäisi vielä 5 vuotta vähintään jaksaa.  Itse olen ottanut sellaisen taktiikan, että ajattelen aina vuosi kerrallaan.

Tuo vuosi kerrallaan on nuorille. Viikko kerrallaan.

Realisti elää päivän kerrallaan. 

Vierailija
135/253 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei se helppoa ole nuorillakaan, eikä itselläkään silloin, kun oli nuori. Ei oikein tiennyt, mitä olisi ryhtynyt tekemään? Vielä enemmän tuntuu olevan näitä nuoria pudokkaita, jotka eivät löydä paikkaansa. Vuosi kaudet ovat kotona neljän seinän takana, kun on masennus yms. eivät tiedä, mitä tekisivät elämälään. Kukaan ei ota töihin, kun ei ole koulutusta, eikä pysty menemään pian ulos ovestakaan. 

Vierailija
136/253 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmä kysymys: Mistä saa selville milloin pääsee eläkkeelle? Olen 59, kurkkuani myöten kyllästynyt tekemään työhakemuksia. Tosi turhauttavaa hakea sitä yhtä paikkaa 3 kuukaudessa.

Vierailija
137/253 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyhmä kysymys: Mistä saa selville milloin pääsee eläkkeelle? Olen 59, kurkkuani myöten kyllästynyt tekemään työhakemuksia. Tosi turhauttavaa hakea sitä yhtä paikkaa 3 kuukaudessa.

Oletko syntynyt siis 1964? Aikaisin varhennettu osaeläke on kai 62 vuotiaana. Ihan googlaamalla löytyy. Toki voi tulla muutoksia ennen kuin olet siinä iässä

Vierailija
138/253 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko syntynyt siis 1964? Aikaisin varhennettu osaeläke on kai 62 vuotiaana. Ihan googlaamalla löytyy. Toki voi tulla muutoksia ennen kuin olet siinä iässä

Vaikka jäisi varhennetulle eläkkeelle, pitäisi ilmoittautua työnhakijaksi (jos irtisanoutuu) ja hakea työtä. Vanhuuseläkeikä määräytyy syntymävuoden mukaan (jolloin varhennettu eläke päättyy). Guuglaa vaikka: vanhuuseläkeikä.

Vierailija
139/253 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka jäisi varhennetulle eläkkeelle, pitäisi ilmoittautua työnhakijaksi (jos irtisanoutuu) ja hakea työtä. Vanhuuseläkeikä määräytyy syntymävuoden mukaan (jolloin varhennettu eläke päättyy). Guuglaa vaikka: vanhuuseläkeikä.

Ei pidä hakea työtä ellei halua tukia. Voi jäädä varhennetulle 25/50% ja olla töistä pois

Vierailija
140/253 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhuus iski jo nuorena: polvet ei pelitä, järkyttävät ristiselkäkivut, rillit, univaikeudet... Nyt vanhana siihen päälle vielä suonenvedot ja jalkakivut. Mutta hengissä yhä, N56.