Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Täytän 60 ja vanhuus iskee lujaa!

Vierailija
20.02.2024 |

Vähän ahdistaa! Sekä ulkoisesti että sisäisesti huomaa nyt kyllä ikääntymisen rankasti. Töissä pitäisi jaksaa, ja sekin kauhistuttaa. Surettaa ulkoinen rapistuminen. Molemmat vanhemmat menivät muistisairauksiin, pelottaa että osuu omallekin kohdalle.

Muita kuusikymmpisiä kriiseilijöitä? (Itseään ja upeaa elämää ei tarvitse nyt tulla kehumaan, tämä ei ole sellainen ketju.)

Kommentit (253)

Vierailija
81/253 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 60 v nainen, minulla on norsun muisti. Ulkoisesti olen nyt tyytyväisempi itseeni kuin nuorena. Syön terveellisesti ja juon vettä. Mitä olen huomannut niin hidastumisen, kävelen ulkona melko hitaasti, varoen liukastumista. Ja aika ja päivät menevät todella nopeasti.  Some ja nykyajan trendit vaikuttavat monet täysin hölmöiltä. Tietynlainen hidastuminen on, ei ajatusten hidastuminen vaan touhuamisen.

Vierailija
82/253 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Itsellä tulee kohta 46v mittariin ja vielä n. 4v sitten kaikki oli "hyvin'. Sitten muutaman vuoden sisään alkoi

- hiusten harmaantuminen

- kaljuuntuminen

- naaman ja otsan ryppyyntyminen

- kaihi ja näön huononeminen, reikiä verkkokalvoissa jne

- muisti pätkii

Että semmosta se on. Vituttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/253 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karjalaiset geenit on pitäneet minut iloisena ja hyväntuulisena vaikka askel hidastuukin.

Vierailija
84/253 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei 60 vielä mikään ikäloppu ole. Katsokaa myös vaikka uuden presidenttimme isää, joka on melkein 90-vuotias ja todella hyvässä kunnossa ikäisekseen. Asenne ja elintavat vaikuttavat hyvin paljon.

Varakas vanha mies harrastaa työntekoa.

Vierailija
85/253 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytän ens kuussa 58v ja kauhistuttaa 

Vierailija
86/253 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pelota, mutta sen huomaan, että ikään kuin puhettani ei otettaisi enää tosissaan esim. työterveydessä. Ehkä he ovat jotenkin luovuttaneet ja tuumivat, ettei tuo onneton enää kauan muutenkaan töissä pakerra.

Muistin huonontumisen huomaa. Pyörryttää ja huimaa aiempaa herkemmin eikä ajatus kulje kuten ennen. Olen yli 60.

Mikset jää eläkkeelle? Ei kuusikymppisenä missään tapauksessa pitäisi enää työssä olla.

Ei 60v mihinkään eläkkeelle noin vain jää!

Vierailija
87/253 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhenemisen huomaan siitä kun alan ihmetellä esim. jos käyn lääkärissä että miten noin nuori poika tai tyttö on lääkärinä. Porukka alkaa näyttää ympärillä nuorilta. 

Vierailija
88/253 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei 60 vielä mikään ikäloppu ole. Monilla tuon ikäisillä on vielä ainakin toinen vanhemmista elossa.

Vierailija
89/253 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uusi presidentimmekin täyttää 4 vuoden kuluttua 60. Virka-aika on 6 vuotta. On siis yli 60-vuotiaana vielä pressa. Entäs  Niinistö, joka on nyt 75.

Bidenista puhumattakaan.

Hjallis on myös 70, ja Nils Torvalds 78.

Vierailija
90/253 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uusi presidentimmekin täyttää 4 vuoden kuluttua 60. Virka-aika on 6 vuotta. On siis yli 60-vuotiaana vielä pressa. Entäs  Niinistö, joka on nyt 75.

Bidenista puhumattakaan.

Hjallis on myös 70, ja Nils Torvalds 78.

Varakkaana on kivempi vanheta.

Vierailija
91/253 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon 63, 2v ollut ovella, 50% eläke. Satunnaisia töitä, oleilua, nauttimista, käsitöitä...

Vierailija
92/253 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon 63, 2v ollut ovella, 50% eläke. Satunnaisia öitä, oluen nauttimista, "käsitöitä"...

Vierailija
93/253 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei 60 vielä mikään ikäloppu ole. Monilla tuon ikäisillä on vielä ainakin toinen vanhemmista elossa.

No vanhemmat voi kuolla nuorenakin. Mun isä kuoli tapaturmaisesti tuon ikäisenä ja äiti 72 myös tapaturmaisesti.

Vierailija
94/253 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut muistitestissä ja muistini oli vielä erinomainen. Olen 63 ja suvun vanhin on 96, kohta 97, niin että ihan tyttönenhän minä vielä olen verrattuna tähän virkeään yksin omassa kodissaan elävään mummeliin. Hänellä ei ole vielä edes rollaattoria, niin että ei hän voi vielä edes haaveillakkaan pääsystä mihinkään palvelutaloon. 😂

Ikä on tässäkin kohtaa vain numeroita.

Vierailija
95/253 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ollut muistitestissä ja muistini oli vielä erinomainen. Olen 63 ja suvun vanhin on 96, kohta 97, niin että ihan tyttönenhän minä vielä olen verrattuna tähän virkeään yksin omassa kodissaan elävään mummeliin. Hänellä ei ole vielä edes rollaattoria, niin että ei hän voi vielä edes haaveillakkaan pääsystä mihinkään palvelutaloon. 😂

Ikä on tässäkin kohtaa vain numeroita.

Kai ymmärrät, ettei sinun tilanteesi liity mitenkään tuohon mummeliin? En noin ylipäätään ymmärtänyt viestisi pointtia.

Vierailija
96/253 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pelota, mutta sen huomaan, että ikään kuin puhettani ei otettaisi enää tosissaan esim. työterveydessä. Ehkä he ovat jotenkin luovuttaneet ja tuumivat, ettei tuo onneton enää kauan muutenkaan töissä pakerra.

Muistin huonontumisen huomaa. Pyörryttää ja huimaa aiempaa herkemmin eikä ajatus kulje kuten ennen. Olen yli 60.

Mikset jää eläkkeelle? Ei kuusikymppisenä missään tapauksessa pitäisi enää työssä olla.

Hohhoijaa.

Minun (52v) eläkeikäni on vasta n 70 v. Voi olla, että nousee vielä siitäkin, kun hallituksen asettama eläkesäästöjä etsivä kolmikantainen työryhmä luultavasti päättää sitä vielä. Varhaiseläkkeet varmaankin lopeteaan myös. 

Eli jäisin ilolla eläkkeelle vaikka nyt heti, mutta en pääse vielä 20 vuoteen. Jos työt loppuisivat, niin te muut joutuisitte makselemaan minulle työttömyysturvaa, koska eihän vanhoja enää kukaan palkkaa.

Vierailija
97/253 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki eivät täytä koskaan 60 vuotta. Kuolivatkohan onnellisina?

Kaverini kuoli pian 59-vuotissynttäreidensä jälkeen. Hän teki mieluisiaan töitä ja odotteli hiljalleen eläkepäiviä, jotta pääsisi omistautumaan harrastukselleen pariksi-kolmeksikymmeneksi vuodeksi. Ei varmasti kuollut onnellisena.

Minut taas olisi saanut kuopata vuosia sitten, mutta tässä sitä ollaan, raihnaisena, köyhänä ja onnettomana.

Saman kokenut. Paras kaveri sai aivoinfarktin puolisen vuotta eläkkeelle jäännistä. Just oli hankkinut tuliterän moottoripyörän alle juhlan kunniaksi, kesällä oli tarkoitus lähteä reissuun. Se siitä. Stressaava duuni ja verenpainetauti jo nelikymppisestä saakka.

Olin työpaikassa, jossa juhlistettiin kollegan läksiäisiä kakkukahveilla. Viikon kuluttua siitä hän sai tietää sairastavansa nopeasti etenevää syöpää. Parin kuukauden kuluttua kuoli siihen syöpään. Oli aika järkytys kaikille, kun siitä niiden rentojen eläkepäivien piti vasta alkaa.

Joku hokee tässä ketjussa, että 60 v on nuoria ja hyväkuntoisia. Osa on, osa ei. Se ei ole omassa päätösvallassa, että mitä sairauksia saa. Ja se että näkee vanhainkodissa virkeitä 80 v ei tarkoita, että kaikki 80 v olisivat a) virkeitä tai b) ylipäätään elossa. Ne joita siellä näkee, ovat viimeiset elossaolevat ikäluokastaan, muut ovat kuolleet jo nuorempina.

Vierailija
98/253 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on tarpeeksi yli kuuskymppinen niin saisi jo sitä varhennettua eläkettä, ihmettelen kun tosi moni tuttu ei ole ottanut sitä. 

Varmennettu vähentää eläkettä loppuiäksi. 

Vierailija
99/253 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omien kokemusteni perusteella sanoisin, että varsinainen vanheneminen ja toimintakyvyn lasku alkaa useimmilla n. 75-80-vuotiaana. Tätä nuoremmat ovat yleensä vielä varsin virkeitä ja aktiivisia eläkeläisiä, jopa virkeämpiä kuin monet keski-ikäiset, kun vihdoinkin on aikaa panostaa kunnolla harrastuksiin ja mielenkiinnonkohteisiin, johon ei ehkä työelämässä ollessa ole ollut mahdollisuutta.

Vierailija
100/253 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuusikymppinen vielä mikään vanhus ole, ehkä myöhäiskeski-ikäinen olisi oikea nimitys.