YLE: Lapsen tililtä ei sovi ottaa rahaa, lainaaminenkin on kielletty
"Perheen käyttötili on tyhjä, mutta lapsen säästötilillä on rahaa. Monen vanhemman mielestä ratkaisu on ilmeinen: lainataan lapsen tililtä. Lain mukaan se ei kuitenkaan ole sallittua.
Lapsen tilille talletetut rahat ovat hänen omaisuuttaan, eikä niitä saa käyttää tai lainata muuhun kuin lapsen omiin tarpeisiin. Ei edes siinä tapauksessa, että rahat olisivat alun perin vanhemman itsensä tilille säästämiä.#
Kommentit (253)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös toi nyt ole ihan päivänselvää?
No ei kyllä ole. Itse kun olin lapsi, laki sanoi että lapsen "itse ansaitsemat rahat" ovat hänen, mutta kaikkeen muuhun vanhemmilla on oikeus.
Ja nykyäänkin lapsen huoltaja saa tyhjentää lapsen nimissä olevan tilin. Eihän tällaista oikeutta saisi siis olla? Eikö pankki riko lakia, jos antaa jonkun muun kuin lapsen itsensä, tilinhaltijan, nostaa ne rahat?
Vanhempi on lapsen edunvalvoja. Hän saa ihan vapaasti nostaa tililtä varoja jos lapsen tarve sen vaatii.
Niin ja tarkistaako pankki tätä? Ei tietenkään. Ei se kysele että ahaa polkupyörään, minkäs hintanen, ja onko varmasti tämän kyseisen lapsen
Jos lapsella on varallisuutta yli 20.000 euron arvosta, valvova viranomainen on DVV.
Ja ne lapset, jotka on eniten vaarassa että huoltaja vie lapsen rahat päihdeongelmiinsa, niillä lapsilla tuskin on tuollaisia summia ehtinyt kertyä, kun tiliä tyhjätään säännöllisesti.
Eihän tällaista tarvitsisi arpoa, jos huoltajan älyvapaa oikeus "lapsen tiliin" poistettaisiin. No toki jää edelleen mahdollisuus että huoltaja painostaa lapsen nostamaan jne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä sitten kannata lapsen tilille mitään talletuksia laittaa. Odottakoot perintörahoja. jos sellaisia jää.
Suomessa on oppivelvollisuus, mutta ei velvollisuutta oppia ymmärtämään lukemaansa? Jos lapsi tarvitsee uuden polkupyörän voit ihan vapaasti sen lapsen rahoilla ostaa.
Itse asiassa ei voi, jos lapsi on sitä mieltä, että hänen rahojaan ei siihen saa käyttää. Polkupyörä on ihan tavallinen esine, jonka vanhemmat voivat lapsen käyttöön hankkia, siihen ei ole tarvetta käyttää lapsen rahoja ELLEI tämä nimenomaan halua ylikallista erikoisfillaria.
Meillä on säästetty lapsille matkarahaa, ovat olleet innoissaan mukana. Sitten kerran vuodessa lähdetty reissuun ja lasten osuus matkasta maksettu heidän tileiltään.
Minusta tämä on ollut tavoitteellista säästämistä, isovanhemmat mukana tässä säästämisessä. Näin oli lapsuudessa itsellänikin. Oli kiva lähteä reissuun, kun oli ensin säästänyt.
Olin 13v, kun aloitin kesätyöt ja tuosta lähtien piti äidille maksaa ihan kaikesta minulle tulevasta rahasta ns ruokarahaa.
Tilin ollessa 800 markkaa siitä meni 500 markkaa tai tilin ollessa 2000 markkaa siitä meni äidille 1000 markkaa. Jopa opintotuesta piti kotiin maksaa tuota ruokarahaa. Ruokarahaa täytyi maksaa jotta oppisin ymmärtämään mitä eläminen maksaa.
Kotoa muutin ollessani 19v, olin hankkinut itselleni kesätyötä ja lehtiä jakamalla astioita, mattoja, lakanoita, pyyhkeitä, radion, videot yms jotta olisivat valmiina, kun lähden kotoa. Mitään en saanut ottaa mukaani, en mitään; kun yritin ottaa paria taulua sain huudot miten epäkiitollinen lapsi olen, enkä ole koskaan arvostanut vanhempiani.
Äiti jatkoi rahastamistani, vaikka muutin kotoa. Hän pyysi rahaa, hänelle piti tilata kotiin lehtiä tms.
Viime vuodet on hänen tililleen pitänyt laittaa kompensaatio rahaa elättämisestä 50-100 euroa.
Eikä äitini / isäni ole nähneet tuossa mitään väärää.
Moni lapselle säästäjä ei tiedä, että jos lapsi menehtyy vanhemmat perivät lapse ja perijäksi voi tulla ex-mies tai vaikka ex-vävy. Kannattaa tehdä lahjakirja, missä määritellään, mitä varoille tapahtuu mahdollisen kuolemantapauksen jälkeen - erityisesti, jos varoja on runsaasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli niitä voi käyttää lapsen omiin tarpeisiin kuten ruokaan ja vaatteisiin.
No ei voi! Nuo on normaalia vanhempien tarjottavaa elatusta, lapsen rahoja ei tuohon saa käyttää.
Eikö elättäjän pitäisi polkupyörä ja puhelinkin lapselle hankkia? (joku käytti esimerkkinä, että nostaa lapsen tililtä tällaisiin) ....Siinäpä se, ei pysty vetämään rajaa mikä on todellakin lapsen tarpeisiin pakko nostaa sieltä lapsen tililtä. Ei sellaista ole. Vanhempi on elättäjä, hänen pitäisi maksaa lapselle kaikki mitä hän tarvitsee. Ei tarvita jotain "huoltajan oikeutta lapsen tiliin."
Tästä ei näe vaivaa kuin rikkaat kun sijoitusskämmit vaikeutuu. Keskivertovähävaraisessa perheessä ongelma on juuri tuo että perheen kokonaistuet putoavat eikä mikään kompensoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mut jos tarvitset esim. sossusta rahaa, niin lastenkin tilit pitää ensin tyhjentää. Vai onkohan vielä näin vai olenko ymmärtänyt joskus jonkun lehtijutun väärin?
Lapsen säästöjä ei todellisuudessa tarvitse realisoida toimeentulotukea saadakseen, vaan ne ovat vain perheen laskennallisia tuloja. Ja ne katsotaan VAIN lapsen tuloksi, ei koko perheen.
Sekin voi tulla joillekin yllätyksenä, että joissakin tapauksissa voidaan katsoa, että lapsi pystyy elättämään itse itsensä.
No jos oletetaan että kymmenvuotiaalla on 20 000e niin todellakin se käytetään lapsen elatukseen ennen kuin penniäkään valtiolta.
Miksi? On vanhempien velvollisuus elättää lapsensa, ei lapsen velvollisuus elättää itse itsensä. Tuo 20 000 e voi olla perintö, sitä ei ole tarkoitettu siihen, että vanhempi pääsee elatusvastuustaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös jossain kohtaa ollut joku juttu että kela oli edellyttänyt lapsenkin säästöjen käytön ennen kuin sai tt tukea....
Huoh, kuinka monta kertaa sama asia pitää selventää? Säästöjä ei tarvitse käyttää. Lapsen säästöt vaikuttaa vain lapsen perusosaan eli perhe saa noin 300e/kk vähemmän tukea.
Ohis, mutta eikö 300e/kk sitten ole iso raha? Minusta se on valtava (mutta olenkin köyhä lapseton). Lapsen elatukseen ei saa tt-tukea koska lapsella on säästöjä, mutta kuitenkaan lapsen säästöjä ei saa käyttää lapsen elatukseen. Miten tämä oikein menee?
Vierailija kirjoitti:
Olin 13v, kun aloitin kesätyöt ja tuosta lähtien piti äidille maksaa ihan kaikesta minulle tulevasta rahasta ns ruokarahaa.
Tilin ollessa 800 markkaa siitä meni 500 markkaa tai tilin ollessa 2000 markkaa siitä meni äidille 1000 markkaa. Jopa opintotuesta piti kotiin maksaa tuota ruokarahaa. Ruokarahaa täytyi maksaa jotta oppisin ymmärtämään mitä eläminen maksaa.
Kotoa muutin ollessani 19v, olin hankkinut itselleni kesätyötä ja lehtiä jakamalla astioita, mattoja, lakanoita, pyyhkeitä, radion, videot yms jotta olisivat valmiina, kun lähden kotoa. Mitään en saanut ottaa mukaani, en mitään; kun yritin ottaa paria taulua sain huudot miten epäkiitollinen lapsi olen, enkä ole koskaan arvostanut vanhempiani.
Äiti jatkoi rahastamistani, vaikka muutin kotoa. Hän pyysi rahaa, hänelle piti tilata kotiin lehtiä tms.
Viime vuodet on hänen tililleen pitänyt laittaa kompensaatio rahaa elättämisestä 50-100
Sulla kävi pska tuuri vanhemmuuslotossa, mutta et voi yleistää omaa kurjaa kokemustasi mitenkään.
Lapsen huoltaja toimii hänen edunvalvojanaan ja huolehtii alaikäisen taloudellisista asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli niitä voi käyttää lapsen omiin tarpeisiin kuten ruokaan ja vaatteisiin.
No ei voi! Nuo on normaalia vanhempien tarjottavaa elatusta, lapsen rahoja ei tuohon saa käyttää.
Eikö elättäjän pitäisi polkupyörä ja puhelinkin lapselle hankkia? (joku käytti esimerkkinä, että nostaa lapsen tililtä tällaisiin) ....Siinäpä se, ei pysty vetämään rajaa mikä on todellakin lapsen tarpeisiin pakko nostaa sieltä lapsen tililtä. Ei sellaista ole. Vanhempi on elättäjä, hänen pitäisi maksaa lapselle kaikki mitä hän tarvitsee. Ei tarvita jotain "huoltajan oikeutta lapsen tiliin."
Tottakai tarvitaan. Huoltaja on huoltaja syystä. Mitkä ihmisvihaiset velat täällä taas kirkuu.
Aaa, nää siis todella on palkattuja trolleja: tiettyihin viesteihin ei voi vastata suoraan.
Ei sitten säästetä lapsen tilille mitään. Tähän mennessä on säästetty tavoitteellisesti. Lapsi on tiennyt, että kun tietty summa on saatu säästöön, ostetaan uusi pyörä tai puhelin. Ollaan myyty pieneksi jääneitä tavaroita pois ja laitettu ne lapsen tilille, siirretty lapsilisästä pari kymppiä jne. Lapsi on saanut seurata tilin kehitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mut jos tarvitset esim. sossusta rahaa, niin lastenkin tilit pitää ensin tyhjentää. Vai onkohan vielä näin vai olenko ymmärtänyt joskus jonkun lehtijutun väärin?
Lapsen säästöjä ei todellisuudessa tarvitse realisoida toimeentulotukea saadakseen, vaan ne ovat vain perheen laskennallisia tuloja. Ja ne katsotaan VAIN lapsen tuloksi, ei koko perheen.
Sekin voi tulla joillekin yllätyksenä, että joissakin tapauksissa voidaan katsoa, että lapsi pystyy elättämään itse itsensä.
No jos oletetaan että kymmenvuotiaalla on 20 000e niin todellakin se käytetään lapsen elatukseen ennen kuin penniäkään valtiolta.
Joo joo, mutta ei sitä koko tiliä tarvitse kerralla tyhjentää, eikä se poista muun perheen oikeutta tt-tukeen.
Hyvä että aiheesta tehtiin artikkeli, tiedän työni puolesta että yllättävän usealla vanhemmalla on väärä käsitys alaikäisen varojen käyttöoikeudesta. Suosittelen kaikkia lukemaan DVV:n ohjeistuksen ja usein kysytyt kysymykset alaikäisen edunvalvonnasta. Lapsen varoja ei lähtökohtaisesti saa käyttää lapsen elatukseen tai esimerkiksi tavanomaisiin harrastusmenoihin, ellei vanhemman elatuskyky ole alentunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viime vuodet on hänen tililleen pitäny
Kurja tuuri kävi vanhempien suhteen ja en kai minä mitenkään yleistynyt? Kerroin vain vain vanhemmat voivat päästä käsiksi lapsen rahoihin, enkä usko että normaalit työssäkäyvät vanhemmat tekivät kuten omat vanhemmat tekivät minulle.
He ovat ikänsä olleet hyväpalkkaisessa työssä, ei päihdeongelmia, mutta silti veivät lapsensa rahat kylmän viileästi.
-sama
Vierailija kirjoitti:
Ei sitten säästetä lapsen tilille mitään. Tähän mennessä on säästetty tavoitteellisesti. Lapsi on tiennyt, että kun tietty summa on saatu säästöön, ostetaan uusi pyörä tai puhelin. Ollaan myyty pieneksi jääneitä tavaroita pois ja laitettu ne lapsen tilille, siirretty lapsilisästä pari kymppiä jne. Lapsi on saanut seurata tilin kehitystä.
Säästäkää vaan, tilin voi jopa nimetä lapsen tiliksi, mutta tilinhaltija on isä/äiti.
Vierailija kirjoitti:
Tästä ei näe vaivaa kuin rikkaat kun sijoitusskämmit vaikeutuu. Keskivertovähävaraisessa perheessä ongelma on juuri tuo että perheen kokonaistuet putoavat eikä mikään kompensoi.
Enemmän ongelma taitaa olla se että alaluokkalaisten perheissä vähävaraiset vanhemmat pöllii lasten lahjarahat omiin tarpeisiinsa (viina, rööki). Mistä ihmeen sijoitusskämmeistä selostaa ja miten tämä niitä vaikeuttaisi?