YLE: Lapsen tililtä ei sovi ottaa rahaa, lainaaminenkin on kielletty
"Perheen käyttötili on tyhjä, mutta lapsen säästötilillä on rahaa. Monen vanhemman mielestä ratkaisu on ilmeinen: lainataan lapsen tililtä. Lain mukaan se ei kuitenkaan ole sallittua.
Lapsen tilille talletetut rahat ovat hänen omaisuuttaan, eikä niitä saa käyttää tai lainata muuhun kuin lapsen omiin tarpeisiin. Ei edes siinä tapauksessa, että rahat olisivat alun perin vanhemman itsensä tilille säästämiä.#
Kommentit (253)
Vierailija kirjoitti:
tätini nosti serkkuni tililtä suurimman osan rahoista, jotka äitini oli siirtänyt kummilapselleen (serkulleni) :(
Rahojen nostaminen ei ole kiellettyjä.
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä aikonut ottaa lapsen tililtä rahaa lapsen omiin hankintoihin. Sitä vartenhan esimerkiksi isovanhemmat ovat rahaa tilille laittaneet, eikä lapsella ole tilille vielä edes korttia. (Tarkoitan polkupyörää tms. isompaa.)
Rahojen käyttö lapsen eduksi on täysin sallittua.
Eipä sitten kannata lapsen tilille mitään talletuksia laittaa. Odottakoot perintörahoja. jos sellaisia jää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä säästän lasta varten omalle säästötililleni. Sieltä tulen maksamaan ajokortin, huonekaluja kun muuttaa omilleen ym kuluja. Ja jos paha päivä koittaa niin voin nostaa rahaa vapaasti myös omaan käyttöön.
No mutta eihän ne sitten ole lapsen rahoja kun sinä voit niitä käyttää omiin tarpeisiisi miten haluat.
Niinhän minä tuossa kirjoitan, vau, osaat lukea. Jos rahat olisivat lapsen nimissä voisi hän tuhlata ne vapaasti vaikka viinaan tai huumeisiin. Kun ne ovat minun nimissäni niin voin maksaa sieltä isoja ja järkeviä hankintoja. Lapsi voi säästää käyttörahaa omalle tililleen lahjarahoista ja kesätöistä eikä niitä tarvitse käyttää esim ajokorttiin vaan minä maksan sen.
Mulla on myös toinen säästötili koiraa varten. En ota ikinä vakuutusta koirille vaan säästän rahaa koiran tilille yllättäviä eläinlääkärikuluja varten. Tili ei ole koiran nimissä vaan minun, minä olen vaan päättänyt että sen tilin rahat käytetään koiraan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mut jos tarvitset esim. sossusta rahaa, niin lastenkin tilit pitää ensin tyhjentää. Vai onkohan vielä näin vai olenko ymmärtänyt joskus jonkun lehtijutun väärin?
Niin Kela on ainakin joskus asiaa tulkinnut.
Kela tulkitsee asiaa niin nytkin (2024). Ongelma on vaan se että me huoltajat olemme elatusvelvollisia eikä lapsen rahoihin saa koskea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös toi nyt ole ihan päivänselvää?
No ei kyllä ole. Itse kun olin lapsi, laki sanoi että lapsen "itse ansaitsemat rahat" ovat hänen, mutta kaikkeen muuhun vanhemmilla on oikeus.
Ja nykyäänkin lapsen huoltaja saa tyhjentää lapsen nimissä olevan tilin. Eihän tällaista oikeutta saisi siis olla? Eikö pankki riko lakia, jos antaa jonkun muun kuin lapsen itsensä, tilinhaltijan, nostaa ne rahat?
Ei riko. Vasta se rikkoo lakia joka käyttää rahaa muuhun kuin lapsen tarpeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mut jos tarvitset esim. sossusta rahaa, niin lastenkin tilit pitää ensin tyhjentää. Vai onkohan vielä näin vai olenko ymmärtänyt joskus jonkun lehtijutun väärin?
Kela tulkitsee asiaa niin nytkin (2024). Ongelma on vaan se että me huoltajat olemme elatusvelvollisia eikä lapsen rahoihin saa koskea.
Kannattaa ottaa yhteyttä oikeusasiamiehen ja YLE jutun kirjoittajaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela tulkitsee muutenkin omalla logiikallaan. 1+1=3. Tästä on ihan paperi. Kuollut voi olla työkykyinen.
Ei ilman suostumusta, näin vaan hätätilanteessa tehtiin että annettiin matkarahat perheenjäsenelle kun olimme lapsia. Kun on lapsen nimelle tehdyistä sijoituksista kyse, ei ole oikein että vaikuttaa tt-tukeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös toi nyt ole ihan päivänselvää?
No ei kyllä ole. Itse kun olin lapsi, laki sanoi että lapsen "itse ansaitsemat rahat" ovat hänen, mutta kaikkeen muuhun vanhemmilla on oikeus.
Ja nykyäänkin lapsen huoltaja saa tyhjentää lapsen nimissä olevan tilin. Eihän tällaista oikeutta saisi siis olla? Eikö pankki riko lakia, jos antaa jonkun muun kuin lapsen itsensä, tilinhaltijan, nostaa ne rahat?
Vanhempi on lapsen edunvalvoja. Hän saa ihan vapaasti nostaa tililtä varoja jos lapsen tarve sen vaatii.
Toimeentulotuessa kela laskee lapsen kykenevän elättämään itsensä omilla säästöillä, eli hänelle ei anneta sitä perusosaa. Muulle perheelle kyllä. Eli lapsen perusosa n. 300€ iästä riippuen, sen verran vähemmän saa toimeentulotukea ja vanhemmat nostaa lapsen tililtä lapsen menoja varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä säästän lasta varten omalle säästötililleni. Sieltä tulen maksamaan ajokortin, huonekaluja kun muuttaa omilleen ym kuluja. Ja jos paha päivä koittaa niin voin nostaa rahaa vapaasti myös omaan käyttöön.
No mutta eihän ne sitten ole lapsen rahoja kun sinä voit niitä käyttää omiin tarpeisiisi miten haluat.
Niinhän minä tuossa kirjoitan, vau, osaat lukea. Jos rahat olisivat lapsen nimissä voisi hän tuhlata ne vapaasti vaikka viinaan tai huumeisiin. Kun ne ovat minun nimissäni niin voin maksaa sieltä isoja ja järkeviä hankintoja. Lapsi voi säästää käyttörahaa omalle tililleen lahjarahoista ja kesätöistä eikä niitä tarvitse käyttää esim ajokorttiin vaan minä maksan sen.
Mulla on myös toinen säästötili koiraa varten. En ota ikinä vakuutusta koirille vaan säästän rahaa
Kyllä, sen verran osaan lukea että ensimmäisen kerran kirjoitit voivasi käyttää lapsen rahoja omiin tarpeisiisi.
Kyllä on nykyisin tiukkaa. Olen itse teininä lainannut rahaa isälleni auton ostoa varten hyvällä korolla. Omilta lapsilta tuli joskus lainattua käteistä.
Aikaisemmin minäkin olisin kummina ihmetellyt, miksi en voi säästää kummilapseni nimiin esimerkiksi rahastoihin. Enää en.
Yhdelle lapsistani kehittyi jo alaikäisenä päihdeongelma. Isovanhempi oli säästänyt hänelle aika ison summan rahastoihin itsenäistymistä varten. Nämä varat kuluivat nopeasti päihteisiin lapsen täytettyä 18 vuotta, koska hänellä oli tuolloin täysi valta käyttää varat, mutta ei vielä kykyä käyttää niitä järkevästi.
Isovanhempaa suretti sekä säästöjen menetys että se, että hän koki epäsuorasti pahentavansa lapsenlapsen päihdeongelmaa. Jälkikäteen harmitteli, että ei esimerkiksi säästänyt omissa nimissään ja maksanut sitten lapsen puolesta vaikka huonekaluja, ajokorttia tai takuuvuokraa.
Vierailija kirjoitti:
Eipä sitten kannata lapsen tilille mitään talletuksia laittaa. Odottakoot perintörahoja. jos sellaisia jää.
Verotuksellisesti ei kannata.Sitä rahaa kannattaa antaa se 5000€ kolmessa vuodessa ja maksella lapsen laskuja. Aikuisikään mennessä on ehtinyt jo siirtää 30 000€ verottomana ja tietenkin laittaa nämä sijoituksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Lapsen rahoja ei saa varastaa"
Tosi harmi, että tämä täytyy kertoa ääneen.
Onhan näitä tapauksia että alaikäinen on perinyt ison summan rahaa ja holhooja on sitten pikku hiljaa nollannut sen lapsen tilin.
Näin kävi minulle. En edes tiennyt rahoista kuin aikuisena. Äitini otti rahat ja käytti omien velkojensa maksuun ja perheen elatukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, sen verran osaan lukea että ensimmäisen kerran kirjoitit voivasi käyttää lapsen rahoja omiin tarpeisiisi.
Et osaa edelleenkään lukea. Ei ne ole lapsen rahoja vaan rahoja jotka olen säästänyt lapsen kuluja varten.
Vierailija kirjoitti:
Lapsen säästöjä ei todellisuudessa tarvitse realisoida toimeentulotukea saadakseen, vaan ne ovat vain perheen laskennallisia tuloja. Ja ne katsotaan VAIN lapsen tuloksi, ei koko perheen.
Eikös se ole ihan selvää, että rahat kuuluvat tilin omistajalle. Siksi säästän lasten juokseviin kuluihin omissa nimissäni olevalle tilille, tulevaisuuden säästöt hänen sijoitustililleen
Olen kyllä aikonut ottaa lapsen tililtä rahaa lapsen omiin hankintoihin. Sitä vartenhan esimerkiksi isovanhemmat ovat rahaa tilille laittaneet, eikä lapsella ole tilille vielä edes korttia. (Tarkoitan polkupyörää tms. isompaa.)