YLE: Lapsen tililtä ei sovi ottaa rahaa, lainaaminenkin on kielletty
"Perheen käyttötili on tyhjä, mutta lapsen säästötilillä on rahaa. Monen vanhemman mielestä ratkaisu on ilmeinen: lainataan lapsen tililtä. Lain mukaan se ei kuitenkaan ole sallittua.
Lapsen tilille talletetut rahat ovat hänen omaisuuttaan, eikä niitä saa käyttää tai lainata muuhun kuin lapsen omiin tarpeisiin. Ei edes siinä tapauksessa, että rahat olisivat alun perin vanhemman itsensä tilille säästämiä.#
Kommentit (253)
Eikös jossain kohtaa ollut joku juttu että kela oli edellyttänyt lapsenkin säästöjen käytön ennen kuin sai tt tukea....
On järjetöntä ottaa lapsen tulot huomioon Kelassa. Miten periaatteessa lapsella voi olla huomioon otettavia tuloja, joilla hän muka itseänsä elättää. Mitähän Eu:n tuomioistuin sanoisi asiasta?
Vierailija kirjoitti:
Eipä sitten kannata lapsen tilille mitään talletuksia laittaa. Odottakoot perintörahoja. jos sellaisia jää.
Suomessa on oppivelvollisuus, mutta ei velvollisuutta oppia ymmärtämään lukemaansa? Jos lapsi tarvitsee uuden polkupyörän voit ihan vapaasti sen lapsen rahoilla ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä säästän lasta varten omalle säästötililleni. Sieltä tulen maksamaan ajokortin, huonekaluja kun muuttaa omilleen ym kuluja. Ja jos paha päivä koittaa niin voin nostaa rahaa vapaasti myös omaan käyttöön.
Tämä on järkevää.
Vierailija kirjoitti:
Eikös jossain kohtaa ollut joku juttu että kela oli edellyttänyt lapsenkin säästöjen käytön ennen kuin sai tt tukea....
Huoh, kuinka monta kertaa sama asia pitää selventää? Säästöjä ei tarvitse käyttää. Lapsen säästöt vaikuttaa vain lapsen perusosaan eli perhe saa noin 300e/kk vähemmän tukea.
Aika pehmeäksi pitäisi selkärangan muuttua että alkaisin lasten tileiltä rahoja ottaa.
Taitaa olla jotain wt-luusereiden hommia koko juttu.
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli yhden yh-äidin tulkinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös toi nyt ole ihan päivänselvää?
No ei kyllä ole. Itse kun olin lapsi, laki sanoi että lapsen "itse ansaitsemat rahat" ovat hänen, mutta kaikkeen muuhun vanhemmilla on oikeus.
Ja nykyäänkin lapsen huoltaja saa tyhjentää lapsen nimissä olevan tilin. Eihän tällaista oikeutta saisi siis olla? Eikö pankki riko lakia, jos antaa jonkun muun kuin lapsen itsensä, tilinhaltijan, nostaa ne rahat?
Vanhempi on lapsen edunvalvoja. Hän saa ihan vapaasti nostaa tililtä varoja jos lapsen tarve sen vaatii.
Niin ja tarkistaako pankki tätä? Ei tietenkään. Ei se kysele että ahaa polkupyörään, minkäs hintanen, ja onko varmasti tämän kyseisen lapsen kokoa eikä huoltajan itsensä.
Tämähän on selkeä porsaanreikä laissa, sitä on ihan turha yrittää täällä valkopestä "saa nostaa lapsen tarpeisiin". Kun kukaan ei sitä tarkasta, meneekö lapsen tarpeisiin, kukaan ei määrittele, mikä on välttämätön "lapsen tarve". Toisaalta laki kieltää huoltajaa ottamasta lapsen rahoja ja toisaalta huoltaja saa nostaa kaikki rahat eikä kukaan kysy / tarkista, että mihin tarkoitukseen. Tässä kohtaa on virhe. Vanhemman voi nähdä "edunvalvojana" mutta kukaan ei tarkistanut onko hän siihen kykenevä ja säilyttää kuitit hankinnoista, jotta ne voidaan tarvittaessa jäljittää lapsen hankinnoiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, sen verran osaan lukea että ensimmäisen kerran kirjoitit voivasi käyttää lapsen rahoja omiin tarpeisiisi.
Et osaa edelleenkään lukea. Ei ne ole lapsen rahoja vaan rahoja jotka olen säästänyt lapsen kuluja varten.
Ja sinä voit käyttää rahat omiin tarpeisiisi jos haluat.
Olet tosi vänkä. Ensin ihastelit että osaan lukea ja nyt olet sitä mieltä etten edelleenkään osaa lukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kyllä ole. Itse kun olin lapsi, laki sanoi että lapsen "itse ansaitsemat rahat" ovat hänen, mutta kaikkeen muuhun vanhemmilla on oikeus.
Ja nykyäänkin lapsen huoltaja saa tyhjentää lapsen nimissä olevan tilin. Eihän tällaista oikeutta saisi siis olla? Eikö pankki riko lakia, jos antaa jonkun muun kuin lapsen itsensä, tilinhaltijan, nostaa ne rahat?
Vanhempi on lapsen edunvalvoja. Hän saa ihan vapaasti nostaa tililtä varoja jos lapsen tarve sen vaatii.
Niin ja tarkistaako pankki tätä? Ei tietenkään. Ei se kysele että ahaa polkupyörään, minkäs hintanen, ja onko varmasti tämän kyseisen lapsen kokoa eikä huoltajan itsensä.
Tämähän on selkeä porsaanreikä laissa,
Jatkan, olen siis aina ihmetellyt tätä huoltajan oikeutta tyhjentää lapsen tili. Aina ne huoltajat ei ole edes lapsen kanssa samassa osoitteessa, ja silti on täysi oikeus nostaa lapsen nimissä olevat rahat.
Ja nyt vielä tuo Ylen juttu, että ei ole oikeutta käyttää lapsen rahoja mihin tahansa. Minkä ihmeen takia huoltajalla on mitään oikeutta lapsen nimissä olevaan tiliin? Tämä selkeyttäisi noita em kela-käytäntöjäkin. Jos huoltajalta poistettaisiin oikeus nostaa lapsen rahoja, ei kela voi laskea lapsen rahoja mihinkään aikuisen tt-laskelmiin mukaan. Ne on yksiselitteisesti silloin vain sen lapsen.
Olen siirtanyt joka tilistä 100 euroa lapsen tilille, juurikin siitä syystä, jos tulee kiperä tilanne taloudessa, niin on vararahasto, jota voi käyttää. Nytkö niitä ei sitten saakaan käyttää? Otettava pankkilaina. On myös sijoitettuna rahaa, joka siirtyy lapselle, hänen täyttäessään 18 vuotta.
Meillä lapsen omalta tililtä maksetaan, yläastelaisen kanssa sovitusti, nuoren harrastusmaksuja. Muuten nyt korkojen noustessa pitäisi vähentää harrastuskertoja.
Vierailija kirjoitti:
Olen siirtanyt joka tilistä 100 euroa lapsen tilille, juurikin siitä syystä, jos tulee kiperä tilanne taloudessa, niin on vararahasto, jota voi käyttää. Nytkö niitä ei sitten saakaan käyttää? Otettava pankkilaina. On myös sijoitettuna rahaa, joka siirtyy lapselle, hänen täyttäessään 18 vuotta.
Säästä omalle tilillesi. On kaikin puolin turvallisempaa ja niitä voi käyttää vararahastona tarpeen tullen. Lapsi voi säästää lahjarahat sukulaisila ym omalle tililleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mut jos tarvitset esim. sossusta rahaa, niin lastenkin tilit pitää ensin tyhjentää. Vai onkohan vielä näin vai olenko ymmärtänyt joskus jonkun lehtijutun väärin?
Niin, mietin samaa. Jos joudun luottotiedottomaksi ja siten sosiaalietuuksien saajaksi, niin miten Kela tulkitsee lasten sijoitussalkut. Esimerkiksi itsellä kolme lasta, joilla kullakin 20 000€:n arvosta osakkeita. En voi kuitenkaan käyttää niitä rahoja lasten hyväksi, joten sosiaalitoimisto jättää huomioimatta nuo rahat?
Ei ole lapsen velvollisuus elättää vanhempaansa, tai huolehtia hänen elintasonsa ylläpitämisestä. Sellaista ei voi juridisesti vaatia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja tarkistaako pankki tätä? Ei tietenkään. Ei se kysele että ahaa polkupyörään, minkäs hintanen, ja onko varmasti tämän kyseisen lapsen
Selkeytetään mieluummin niin päin, että on perhe tiivis yksikkö, jossa alaikäiset lapset ovat vanhempiensa vastuulla ja velvollisuuksia. Jos lapselle joku haluaa henkilökohtaista rahaa lahjoittaa , säätiöiköön niin että täysikäisenä irtoo.
Taas yksi tapaa valtion tunkea nokkansa yksityisen elämän piiriin. Valtaosa vanhemmista kohtelee lapsiaan oikein, lisävaltuuksia muille instansseille ei tarvita, eikä anneta.
Eihän työnantajakaan sää päättää, että hänpä ottaakin työläisen seuraavan kk palkasta 1000€ itselleen. EI! Se raha kuuluu palkansaajalle ja samoin lapsen omat rahat hänelle itselleen. Jos mun vanhemmat olisivat ottaneet tililläni rahaa silloin, kun olin ala-ikäinen, en olisi missään helvetissä heidän kanssaan tekemisissä. Varkaus on aina varkaus, vaikka kuinka kuinka kiinni jäänyt yrittää selitellä sitä lainalla (jota ei aio palauttaa)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mut jos tarvitset esim. sossusta rahaa, niin lastenkin tilit pitää ensin tyhjentää. Vai onkohan vielä näin vai olenko ymmärtänyt joskus jonkun lehtijutun väärin?
Lapsen säästöjä ei todellisuudessa tarvitse realisoida toimeentulotukea saadakseen, vaan ne ovat vain perheen laskennallisia tuloja. Ja ne katsotaan VAIN lapsen tuloksi, ei koko perheen.
Sekin voi tulla joillekin yllätyksenä, että joissakin tapauksissa voidaan katsoa, että lapsi pystyy elättämään itse itsensä.
No jos oletetaan että kymmenvuotiaalla on 20 000e niin todellakin se käytetään lapsen elatukseen ennen kuin penniäkään valtiolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T
Jos lapsella on varallisuutta yli 20.000 euron arvosta, valvova viranomainen on DVV.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoh, kuinka monta kertaa sama asia pitää selventää? Säästöjä ei tarvitse käyttää. Lapsen säästöt vaikuttaa vain lapsen perusosaan eli perhe saa noin 300e/kk vähemmän tukea.
Se lapsi on sitten varmaan onnellinen kun hänen takiaan perhe joutui muuttamaan pienempään asuntoon uudelle seudulle.
Sekin voi tulla joillekin yllätyksenä, että joissakin tapauksissa voidaan katsoa, että lapsi pystyy elättämään itse itsensä.