YLE: Lapsen tililtä ei sovi ottaa rahaa, lainaaminenkin on kielletty
"Perheen käyttötili on tyhjä, mutta lapsen säästötilillä on rahaa. Monen vanhemman mielestä ratkaisu on ilmeinen: lainataan lapsen tililtä. Lain mukaan se ei kuitenkaan ole sallittua.
Lapsen tilille talletetut rahat ovat hänen omaisuuttaan, eikä niitä saa käyttää tai lainata muuhun kuin lapsen omiin tarpeisiin. Ei edes siinä tapauksessa, että rahat olisivat alun perin vanhemman itsensä tilille säästämiä.#
Kommentit (253)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtio toteuttaa ajatusta "sinun lapsesi eivät ole sinun ". Ja ihmetellään mistä kaikista syistä lapsientekohaluttomuus johtuukaan...
Sinunko mielestäsi lapset ovat vanhemman omaisuutta, ja vanhemmalla on oikeus tehdä mitä vain? Pitäisi olla ihan selvää, että perusoikeudet kuten omaisuuden suoja koskee lapsiakin.
Kyllä lapset kuuluvat ensisijaisesti vanhemmilleen, perheeseen ja sukuun. Valtio kohtelee ihmisiä väkivaltaisesti ja polkee sekä perus- että ihmisoikeuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin 13v, kun aloitin kesätyöt ja tuosta lähtien piti äidille maksaa ihan kaikesta minulle tulevasta rahasta ns ruokarahaa.
Tilin ollessa 800 markkaa siitä meni 500 markkaa tai tilin ollessa 2000 markkaa siitä meni äidille 1000 markkaa. Jopa opintotuesta piti kotiin maksaa tuota ruokarahaa. Ruokarahaa täytyi maksaa jotta oppisin ymmärtämään mitä eläminen maksaa.
Kotoa muutin ollessani 19v, olin hankkinut itselleni kesätyötä ja lehtiä jakamalla astioita, mattoja, lakanoita, pyyhkeitä, radion, videot yms jotta olisivat valmiina, kun lähden kotoa. Mitään en saanut ottaa mukaani, en mitään; kun yritin ottaa paria taulua sain huudot miten epäkiitollinen lapsi olen, enkä ole koskaan arvostanut vanhempiani.
Äiti jatkoi rahastamistani, vaikka muutin kotoa. Hän pyysi rahaa, hänelle piti tilata kotiin lehtiä tms
Mutu ei nyt riitä.
Vierailija kirjoitti:
Minun vanhemmat tyhjensivät minunkin tilin, kun ostivat talon ja kun olin lapsi. Vasta aikuisena tajusin sen olleen väärin.
Minun tilini *katosi* vanhempien avioeron yhteydessä. Eipä ole aikuisenakaan säästäminen sitten kiinnostanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli niitä voi käyttää lapsen omiin tarpeisiin kuten ruokaan ja vaatteisiin.
No ei voi! Nuo on normaalia vanhempien tarjottavaa elatusta, lapsen rahoja ei tuohon saa käyttää.
Suoja, vaatteet ja ruoka, eli ihmisen perustarpeet. Esim harrastus, matka, luistimet, jne ei ole ihmisoikeuksia.
"Suoja". Eli asuntolainaan tai vuokraan saa käyttää? Nämä määritelmät on mahdottomia tehdä mustavalkoisesti. Kaikkein selkein olisi, kun huoltajalla ei olisi oikeutta lapsen nimissä olevaan rahaan.
Tämän jälkeen ei säästetä lapsen tilille vaan perustetaan vanhempien nimissä oleva tili, johon säästetään rahaa matkaa tai pyörää varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtio toteuttaa ajatusta "sinun lapsesi eivät ole sinun ". Ja ihmetellään mistä kaikista syistä lapsientekohaluttomuus johtuukaan...
Sinunko mielestäsi lapset ovat vanhemman omaisuutta, ja vanhemmalla on oikeus tehdä mitä vain? Pitäisi olla ihan selvää, että perusoikeudet kuten omaisuuden suoja koskee lapsiakin.
Kyllä lapset kuuluvat ensisijaisesti vanhemmilleen, perheeseen ja sukuun. Valtio kohtelee ihmisiä väkivaltaisesti ja polkee sekä perus- että ihmisoikeuksia.
Asutko ehkä Venäjällä? Jos Suomessa, olet harhainen salaliittosekoilija ja väärässä ketjussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen rahat ei ole sinun. Mitä vanhemman riistoa ja alistamista. Vanhemman tulisi saada sortaa lastaan rauhassa kenenkään siihen puuttumatta.
Paljonko sillä keskivertosuomimuksulla sitä rahaa on?
Kuvitellaan, että lapsi saa kaikilta neljältä isovanhemmaltaan täysimääräisen verottoman lahjan 4 x 6 x 5000€ täysi-ikäisyyteen mennessä eli 120 000€, mahdollisesti vielä vanhemmiltakin. Ja jos vanhemmat ovat hoitaneet varoja, summan olisi pitänyt kasvaakin. Tammikuussa tuntemani nuori täytti 18v - epäilen, että lähempänä 200 000 on rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli niitä voi käyttää lapsen omiin tarpeisiin kuten ruokaan ja vaatteisiin.
No ei voi! Nuo on normaalia vanhempien tarjottavaa elatusta, lapsen rahoja ei tuohon saa käyttää.
Suoja, vaatteet ja ruoka, eli ihmisen perustarpeet. Esim harrastus, matka, luistimet, jne ei ole ihmisoikeuksia.
"Suoja". Eli asuntolainaan tai vuokraan saa käyttää? Nämä määritelmät on mahdottomia tehdä mustavalkoisesti. Kaikkein selkein olisi, kun huoltajalla ei olisi oikeutta lapsen nimissä olevaan rahaan.
No, ei saa. Vanhemman tulee tarjota nuo perustarpeet ja ns korkeammat arvot ei ole ihmisoikeus.
Vierailija kirjoitti:
Aaa, nää siis todella on palkattuja trolleja: tiettyihin viesteihin ei voi vastata suoraan.
Riisu foliohattu hetkeksi ja mieti olisiko joku bugi mahdollinen omassa laitteessasi. Ja kerro mihin viesteihin ei voi vastata suoraan? Minä olen laittanut kohta kymmenen viestiä tähän ketjuun ja aina on onnistunut vastaaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun vanhemmat tyhjensivät minunkin tilin, kun ostivat talon ja kun olin lapsi. Vasta aikuisena tajusin sen olleen väärin.
Minun tilini *katosi* vanhempien avioeron yhteydessä. Eipä ole aikuisenakaan säästäminen sitten kiinnostanut.
Nyt on kyllä tekosyy. Vai onko heillä edelleen käyttöoikeus sun tileihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asutko ehkä Venäjällä? Jos Suomessa, olet harhainen salaliittosekoilija ja väärässä ketjussa.
Niin että siihen sitten loppu sun vahvat argumentit? Kysy ohjaajaltas mitä nyt kuuluu vastata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä lapsia olisi olemassa, jos vanhemmat eivät olisi päättäneet lapsia hankkia. Kaltaistesi takia syntyvyys on tosin loppunut lähes kokonaan. Ei ole houkutteleva vaihtoehto enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Lapsen rahoja ei saa varastaa"
Tosi harmi, että tämä täytyy kertoa ääneen.
Onhan näitä tapauksia että alaikäinen on perinyt ison summan rahaa ja holhooja on sitten pikku hiljaa nollannut sen lapsen tilin.
Ja sitten vielä vanhemmat sanoo, että lapsi antoi luvan, vtun kpäät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen rahat ei ole sinun. Mitä vanhemman riistoa ja alistamista. Vanhemman tulisi saada sortaa lastaan rauhassa kenenkään siihen puuttumatta.
Kuvitellaan, että lapsi saa kaikilta neljältä isovanhemmaltaan täysimääräisen verottoman lahjan 4 x 6 x 5000€ täysi-ikäisyyteen mennessä eli 120 000€, mahdollisesti vielä vanhemmiltakin. Ja jos vanhemmat ovat hoitaneet varoja, summan olisi pitänyt kasvaakin. Tammikuussa tuntemani nuori täytti 18v - epäilen, että lähempänä 200 000 on rahaa.
Kyse oli keskiverrosta. Selvitä itsellesi kuinka köyhä kansa me olemme. Ehkä prosentti saa tollasia summia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nelivuotiaani yksi isovanhempi on ottanut hänelle rahastosäästötilin, jossa on nyt 20 000€. Toinen isovanhempi sitävastoin avasi hänelle eri pankkiin tilin, jossa on nyt 5000€.Suurilla ikäluokilla on rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin että siihen sitten loppu sun vahvat argumentit
Ei sulla itselläsi ole ollut yhtään vahvaa argumenttia, ja vaikka jollain tervepäisellä olisi se ei sun kaltaiseen änkyrän vaikuta kun olet kantasi lukinnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä lapsia olisi olemassa, jos vanhemm
Ei niitä lapsia ennenkään ole aina haluttu vaan niitä vaan tuli.
Mun mielestä oli ihan kauhea uutinen että se yh isä joka varattomana käytti lasten säästöjä heidän elämiseen sai tuomion! Kyllä todellakin uskon että asia on johtunut ihan tietämättömyydestä ja epätoivosta raha-asioissa.
Mutta sitten kun nää kaks huumehörhöä sai lapsensa hengiltä niin he laskettiin vapaalle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun tilini *katosi* vanhempien avioeron yhteydessä. Eipä ole aikuisenakaan säästäminen sitten kiinnostanut.Nyt on kyllä tekosyy. Vai onko heillä edelleen käyttöoikeus sun tileihin?
Ei, olen katkaissut kaikki yhteydet heihin. Ja ei ole tekosyy, vaan aito. Asuntolainan olen tosin maksanut jo pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mut jos tarvitset esim. sossusta rahaa, niin lastenkin tilit pitää ensin tyhjentää. Vai onkohan vielä näin vai olenko ymmärtänyt joskus jonkun lehtijutun väärin?
Niin, mietin samaa. Jos joudun luottotiedottomaksi ja siten sosiaalietuuksien saajaksi, niin miten Kela tulkitsee lasten sijoitussalkut. Esimerkiksi itsellä kolme lasta, joilla kullakin 20 000€:n arvosta osakkeita. En voi kuitenkaan käyttää niitä rahoja lasten hyväksi, joten sosiaalitoimisto jättää huomioimatta nuo rahat?
Lain mukaan lapsi ei ole elatusvelvollinen PAITSI toimeentulotuella lapsi on. Hänen pitää käyttää rahat omaan elatukseensa eli päälle 300e/kk kunnes salkku on tyhjä. Sitten mutsi ja faija vankilaan kun meni tekemään kuten totu käski.
Meinaatko että on yksittäistapaus? Tuo esimerkki ei edes kertonut päihdeongelmaisesta perheestä. Päihdeongelmat on Suomessa tosi yleisiä, että kyllä tuollaisen lapsen rahojen nyysimisen voi helpostikin yleistää.