YLE: Lapsen tililtä ei sovi ottaa rahaa, lainaaminenkin on kielletty
"Perheen käyttötili on tyhjä, mutta lapsen säästötilillä on rahaa. Monen vanhemman mielestä ratkaisu on ilmeinen: lainataan lapsen tililtä. Lain mukaan se ei kuitenkaan ole sallittua.
Lapsen tilille talletetut rahat ovat hänen omaisuuttaan, eikä niitä saa käyttää tai lainata muuhun kuin lapsen omiin tarpeisiin. Ei edes siinä tapauksessa, että rahat olisivat alun perin vanhemman itsensä tilille säästämiä.#
Kommentit (253)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noihin "miksi ihmeessä kukaan säästäisi lapselle rahaa lapsen nimissä, ihan tyhmää, kannattaa vanhemman omalla nimellä avata se säästötili" -juttuihin tulee ainakin minulle mieleen, että mitä jos joku keskituloinen perustallaaja haluaisi säästää lapselleen 100e/kuussa. Lapsen aikuistuttua se tekee jo yli 20 000 euroa, ihan kätevä summa opiskelijalle.
Mutta jos sen 20 000 euroa antaakin silloin kerralla, niin eikö siitä mene mojovat lahjaverot? Eikö ne olisi voinut välttää laittamalla lapsen tilille sen satasen joka kuussa?
Tässä on puhuttu kahdesta eri asiasta. Yksi on tuo, että säästetään pesämunaa lapsen aikuisuutta ja opiskelua varten. Mutta toinen on se, että säästetään rahaa lapsuuden ja nuoruuden aikana tuleviin menoihin, kuten kalliisiin harrastuksiin ja hankintoihin. Ei monellakaan ole lapsen syntyessä suuria summia säästössä niit
Totta, mutta minä ajattelinkin sitä skenaariota, että lapselle on säästetty nimenomaan aikuisuutta varten pesämunaa, ja sitten tapahtuu jotain odottamatonta. Sanotaan nyt että ihan kaikki omaisuus menee, tavalla tai toisella. Lapsella on edelleen pesämuna, joka vähentää esim. toimeentulotukea, mutta sitä ei saa edes lainata hädässä, vaikka se on vanhempien itsensä lapselle keräämä.
Ymmärrän että lain mukaan se varmasti menee noin, mutta olen yllättynyt että se on näin monen palstalaisen mielestä moraalisestikin väärin.
Siis miten niin ei saa??? Siis jos se haluaa nostaa sieltä rahaa niin pitää sanoa ettei saa??? Hä
Totta kai itse säästämiään rahoja saa käyttää. Jos joku muu antaa rahaa lahjaksi, niin se on eri asia.
Jos on lapsen edun mukaista ja hänen luvallaan käyttää näitä rahoja, niin ok.
Vierailija kirjoitti:
Totta kai itse säästämiään rahoja saa käyttää. Jos joku muu antaa rahaa lahjaksi, niin se on eri asia.
Lapselle ne on annettu lahjaksi. Vaikka sinä olisitkin ne rahat antanut niin siitä antamishetkestä eteenpäin sinulla ei enää niihin ole oikeutta.
Meillä lasten tilit on nykyään niin ettei niistä enää saa nostettua rahaa eikä maksettua laskuja. Pankki kai muuttanut jotain asetuksia, koska joitain vuosia sitten onnistui siirtää rahaa sieltä. Oli siis tarkoitus että tileiltä voi lasten omiin menoihin ottaa tarvittaessa, esim polkupyörä, joku kalliimpi leiri tms isompi meno. Isovanhemmat laittoi lapsille ja itsekin silloin kun olivat nuorempia. Nyt ei olla vuosiin laitettu kun korkokin nolla niin mitäpä sitä omistaan pankille lainaisi, lasten käyttöön mieluummin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä säästän lasta varten omalle säästötililleni. Sieltä tulen maksamaan ajokortin, huonekaluja kun muuttaa omilleen ym kuluja. Ja jos paha päivä koittaa niin voin nostaa rahaa vapaasti myös omaan käyttöön.
Onko oikein totuttaa ne kermaperseiksi maksamalla kaikki??
Mulle maksettiin nuorena ajokortti, ensiauto, huonekaluja ym enkä tullut kermaperseeksi. Töissä olen käynyt 15-vuotiaasta lähtien; kesätyöt, osa-aikaisena opiskelujen ajan ja valmistumisen jälkeen kokoaikaisena vakituisena.
Äitini maksoi nuoremman veljeni autokoulun ja antoi sitten minulle saman summan rahaa. Kun kymmenen vuotta myöhemmin menin autokouluun, hän ilmoitti maksavansa sen. Totesin, että hän itse asiassa oli maksanut sen jo, joten en huoli enää toista maksua. :)
Vierailija kirjoitti:
Eli niitä voi käyttää lapsen omiin tarpeisiin kuten ruokaan ja vaatteisiin.
Ei voi, kun elatusvelvollisuus on vanhemmalla.
Vierailija kirjoitti:
Noihin "miksi ihmeessä kukaan säästäisi lapselle rahaa lapsen nimissä, ihan tyhmää, kannattaa vanhemman omalla nimellä avata se säästötili" -juttuihin tulee ainakin minulle mieleen, että mitä jos joku keskituloinen perustallaaja haluaisi säästää lapselleen 100e/kuussa. Lapsen aikuistuttua se tekee jo yli 20 000 euroa, ihan kätevä summa opiskelijalle.
Mutta jos sen 20 000 euroa antaakin silloin kerralla, niin eikö siitä mene mojovat lahjaverot? Eikö ne olisi voinut välttää laittamalla lapsen tilille sen satasen joka kuussa?
Lahjaveron raha on mikä, noin 6000? Voihan sen isonkin summan osittaa useammalle vuodelle, ja välttyy verolta edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lahjaveron raha on mikä, noin 6000? Voihan sen isonkin summan osittaa useammalle vuodelle, ja välttyy verolta edelleen.
Omalle lapselle (lahjaveroluokassa 1) lahjavero 20 000 eurosta on 1300€.
Joo tuossa piti lukea lahjaveron raja ei "lahjaveron raha" (ennakoiva prkl) ...näköjään se raja on 5000, sitten täytyy jo maksaa veroa.
Joudunko vankilaan tai saanko jotkut tuhansien eurojen sakot? Kun olen lapsen käyttötililtä ottanut rahaa. Rahat ovat olleet vaan mun laittamia ja lapsi pieni vielä. Mitä teen nyt? Tuleeko poliisit oven taakse?
Lapsilisät maksetaan äidille, ei lapselle. Ne on tarkoitettu lapsuuden ajalle eikä säästettäväksi aikuisuuteen.