Onko ihmiset oikeasti näin avuttomia? Ei tajuta että kotonakin voi treenata?
Mitä te aina itkette siitä "kuntosalista" ? Kotona voi treenata kehonpainolla, jos tarvii painoja, nekin voi ostaa. Ulkona on myös pakkoja mitkä on tarkoitettu sitä varten, jokaisesta kaupungista löytyy.
Mä itse treenaan nyt tälläkin sekunnilla jossain muualla kuin kuntosalilla, mulla on myös käsivamma.
Lopettakaa se itkeminen ja toimikaa :D
Kommentit (76)
Musta on paljon helpompi treenata kotona kuin lähteä jonnekin salille. Matkoihinkin menisi aikaa ja rahaakin tuohon menee. Tosin omaan treeniin en juurikaan tarvitse mitään painoja tai vastuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ostin kotitreeniä varten kahvakuulia. Mä tykkäisin kyllä kuntosalilaitteista, mutta en siitä, että siellä on muita ihmisiä. Haluaisin olla yksin omassa rauhassa. Kun olisikin rahaa ja kotona tilaa, niin voisi tehdä oman kuntosalin. Samoin uima-altaan. :D
Ajattelin itse aiemmin näin. Kun muutettiin nykyiseen asuntoon, joka valittiin puhtaasti sijainnin perusteella, asunnossa oli yksi ylimääräinen huone. Ei mikään hirveän iso, mutta tehtiin siitä ensin kuntosali/jumppahuone. Sitten huomattiin, että taloyhtiössä on oma kuntosali. Samaan aikaan alkoi olemaan paljon yövieraita, joten oli pakko hankkia huoneeseen ylimääräinen sänky. Veimme kaikki laitteet (crosstrainer, soutulaite) taloyhtiön kuntosalille. Mietittiin, että mitä järkeä maksaa yhdestä huoneesta kuntosalina, kun voimme käyttää sekä taloyhtiön, että itse myös työpaikan kuntosalia ilmaiseksi.
Jäi vaivaamaan, miksi ette saaneet omia laitteitanne taloyhtiön kuntosalilta pois kun se suljettiin? Tai ilmeisesti sen jälkeenkään? :D
Vierailija kirjoitti:
Ketkä itkevät? Mulle liikunta-alalla työskentelevänä on ihan selvää, että viime vuosina ihmiset ovat todellakin tajunneet että kotonakin voi treenata. Salilla tai ryhmäjumpalla ei ole enää samalla tavalla suurille joukoille annettavaa kuin ennen koronaa. Youtube on täynnä ilmaista treeniä ja samalla taloustilanne tiukkenee, joten ymmärrän hyvin että maksullisesta liikunnasta on yhä helpompi luopua. Salin pitäisi antaa jotain niin paljon enemmän, ja toki se osalle antaakin. Monipuolisemmat laitteet, turvalliset tilat, ohjausta, treenirauhaa, luksusta kuten esim. saunatilat. Mutta isolle osalle tämä ei ole enää tarpeeksi syytä maksaa palveluistamme, joten näyttää vähän siltä että aika taitaa ajaa tämän alan yli.
Olisi aika paljon tästä aiheesta kirjoitettavaa. Eräs iso Helsingissä vaikuttava kuntosaliketju, jonka nimi alkoi M:lla, meni koronavuotena konkurssiin. Sali oli tosi monipuolinen, oli jokaiselle jotain: Kuntosalia, erilaisia jumppatunteja, lihaskuntoa, tanssitunteja, joogaa jne. Eikä vuoden sitoutumispakkoa, vaan pystyit itse valitsemaan: Kertalippu, 10 kerran lippu, kuukausilippu, vuosilippu.
Aika moni liikkuja menetti rahansa konkurssin myötä. No ei mennyt kauan aikaa, kun sama firma käynnisti uuden salin. Ihmiset laittoivat toivomuksia, mitä halusivat tunneilta. Niitä ei huomioitu, vaan yritys keskittyy 100% cross-fittiin. Salilla kävi aiemmin paljon vanhempia naishenkilöitä, etenkin tanssitunneilla, ja onneksi Helsingissä on vielä kilpailevia saleja, joissa tanssitunteja tarjotaan. Niissä ei vaan sitten tarjota lihaskuntoa, joten pitää käydä parilla eri salilla, jotta saa saman, jonka aiemmin sai yhdellä salilla.
Muutenkaan en oikein ymmärtänyt liikunta-alalla työskentelevän kommentteja. Onko tässä tarkoitus, että jokaisen pitäisi nykyään palkata personal trainer? Olen kerran sellaisen palkannut, eikä hinta-laatusuhde ollut kohdallaan. Olen saanut huomattavasti enemmän irti käymällä pikkuryhmissä voimatreeneissä, joihin voi mennä kertamaksulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taloyhtiön salille olivat melkein kaikki vieneet omia laitteitansa. Joku teki salilla suursiivouksen ja heitti vanhimmat (ehjät) laitteet roskiin. Emme huomanneet asiaa kuin myöhemmin.
Kotona voi tehdä hyvin venyttelyä, lihashuoltoa ja jumppaa, mutta jos tavoitteena on kasvattaa lihasta, pitäisi hankkia kotiin aika monen kuntosalikausikortin hinnan edestä laitteita.
Vierailija kirjoitti:
Kotona voi tehdä hyvin venyttelyä, lihashuoltoa ja jumppaa, mutta jos tavoitteena on kasvattaa lihasta, pitäisi hankkia kotiin aika monen kuntosalikausikortin hinnan edestä laitteita.
Olen laittanut arviolta jotain 300e kotikuntoiluvälineisiin ja se summa on riittänyt hyvin tulosten saamiseen. Mitään isompia laitteita ei edes tarvi, pelkillä painoilla pääsee pitkälle.
Itse treenaan kotona. Harrastan joogaa ja lisäksi mulla on jumppakuminauhoja eri vastuksilla ja TRX-köydet ym kovassa käytössä. Tykkään treenata yksin kodin rauhassa. Ymmärrän kyllä niitäkin jotka käy salilla tai ohjatuissa jumpissa.
Arvostan teitä kaikkia jotka teette hyviä asioita oman terveytenne ja kuntonne eteen tapahtui se sitten salilla, ryhmässä tai kotona ym. Jokainen tekee sitä mikä itsestä tuntuu hyvältä. Ihan turha vängätä onko koti parempi kuin sali. Se mikä itsestä tuntuu parhaalta on juuri sulle se "paras". Pääasia on että löytää sen itselle "parhaan paikan".
Tulkitsen, että ap viittaa ihmisiin, jotka ovat sitä mieltä, että liikuntaa ei voi harrastaa, jos ei ole varaa kuntosaliin tai sellaista ei ole lähellä. Siinä tapauksessa olen samoilla linjoilla, että salin puuttuminen on vain tekosyy. Aloittelija kohottaa kuntoaan hyvän aikaa pelkällä kehonpainolla eivätkä esim. kuminauhat tai käsipainot paljoa maksa. Ulos liikkumaan pääsee peruslenkkareissakin ja kävelemään tennareissa, vaikka toki kunnon kenkiin kannattaa panostaa varsinkin jos alkaa juosta enemmän.
Itse teen sekä että: minulla on salijäsenyys ja viihdyn salillani, mutta käyn myös lenkeillä ja teen toisinaan kotitreeniä, esim. jos aikaa on niin vähän, ettei salille ehdi kunnolla tai muuten vaan laiskottaa lähteä, mutta huvittaa liikkua. Samalla voi katsoa vaikka telkkaria. :D Kevyempikin liike on parempi kuin ei mitään ja kyllä itselläni kotitreenissäkin saa hien irtoamaan ja lihaksissa tuntumaan, kun tarpeeksi lisää kiekkoja puntteihin.
En uskalla treenata, koska pelotellaan, että kaikki liikkeet voi tehdä väärin ja kohta on iskias ja välilevynpullistuma. Haluaisin jonkun katsomaan mitä mun kannattaa tehdä ja miten. T. Mummoikäinen
Ja lisäksi sydäninfarkti, jos rehkii liikaa, eikä ketään ees auttamassa yksin kotona.
Kyllä minä kahvakuulaa heiluttelin mutta sain vain kipeän,jumissa olevan selän ja kipeät kädet. Kroppa ei kiinteynyt eikä painoa tippunut.
Annen Aerojumppaa 2 -vinyyli! Siinä kotijumppaa kerrakseen, ihanaa oli.
Treenaan aina kotona. Kotona ei tarvitse jonotella laitteisiin tai pelätä että joutuu salilla jonkun selfien taustalle!
Vierailija kirjoitti:
En uskalla treenata, koska pelotellaan, että kaikki liikkeet voi tehdä väärin ja kohta on iskias ja välilevynpullistuma. Haluaisin jonkun katsomaan mitä mun kannattaa tehdä ja miten. T. Mummoikäinen
Pelkosi on ihan aiheellinen. Jos on terveysongelmia olisi hyvä, jos saisit fysioterapia-aikoja jossa ammattilainen tarkistaisi oikeat liikeradat ym.
Myös huomattavan ylipainoisen ja rapakuntoisen olisi hyvä aloittaa liikkuminen ammattilaisen ohjauksessa ja nyt en tarkoita välttämättä sitä paikallisen salin PT:tä vaan fysioterapeuttia.
Salien personal trainerit on ehkä hakoja muokkaan terveiden, suht. hyväkuntoisten ja lievästi ylipainoisten ihmisten kroppia rantakuntoon, mutta huomattavan lihavan ihmisen keho tarvitsee erityisosaamista.
sairaaloisen ylipainoisen keho on kuin "tyyny". Siitä on vaikea hahmottaa, mitä siellä "toppausten" sisällä tapahtuu. Normaalipainoisesta näkee heti, käyttääkö hän oikeita lihaksia ja onko asento oikea.
Olen katsonut sitä "hengenvaarallisesti lihavia" jotka rupeavat liikkumaan jonkun random pt:n ohjaamana, joka itse on selkeästi tottunut vain asiakkaisiin jotka haluaa päästä vain rantakuntoon. Karmeaa katsella, kun hän pistää näitä 200kg henkilöitä pomppimaan ja juoksemaan!!!
Huomattavan ylipainoisen ei ikinä pitäisi juosta pomppia tai hyppiä! He telovat siinä vain selkänsä, polvensa ja nilkkansa. Ihmisen niveliä ja selkää ei ole tarkoitettu kanniskelemaan 50kg ylipainoa. Tähän kun vielä lisää jonkun pomppimisen. Sitten kun tällaisen henkilön polvi tai selkä alkaa vihoitella niin hän jää sinne sängynpohjille ja rapistuu entisestään.
Paras liikuntamuoto näille on uinti ja kävely. Uinti ja vesijumppa vähentää niveliin kohdistuvaa painetta ja vesi antaa riittävän vastuksen ja lymfahierontaa.
Kävely on nivelille turvallisempaa kuin juoksu. Sitten turvallisia ja tehokkaita on jumppakuminauhat. Hyvä on myös hulavanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketkä itkevät? Mulle liikunta-alalla työskentelevänä on ihan selvää, että viime vuosina ihmiset ovat todellakin tajunneet että kotonakin voi treenata. Salilla tai
Olisi aika paljon tästä aiheesta kirjoitettavaa. Eräs iso Helsingissä vaikuttava kuntosaliketju, jonka nimi alkoi M:lla, meni koronavuotena konkurssiin. Sali oli tosi monipuolinen, oli jokaiselle jotain: Kuntosalia, erilaisia jumppatunteja, lihaskuntoa, tanssitunteja, joogaa jne. Eikä vuoden sitoutumispakkoa, vaan pystyit itse valitsemaan: Kertalippu, 10 kerran lippu, kuukausilippu, vuosilippu.
Jep, koronan jälkeen liikuntapaikkoja meni konkurssiin pilvin pimein. En itse tunne kuvaamaasi tapausta, mutta todennäköisesti heillä on ollut perusteltu syy keskittyä konkurssin jälkeen pelkkään crossfitiin. Koetko että yritys teki virheen kun ei huomioinut asiakkaiden toiveita laajemmasta tarjonnasta? Oman kokemukseni mukaan yritykset niin liikunta-alalla kuin muuallakin tekevät aika tarkkoja laskelmia siitä mikä kannattaa, ja vaikka olisi mahtavaa tarjota kaikkea kaikille niin se ei valitettavasti aina kannata. Kulut voivat nousta korkeiksi kun pitää olla monenlaisia tiloja, laitteita ja monen alan ammattilaisia henkilökunnassa. Monesti myös on niin, että asiakkaiden toiveet eivät aina noudata sitä miten he oikeasti toimivat. Meiltä toivotaan jatkuvasti aamujumppaa, ja aina kun sitten päätetään sitä tarjota, niin kyllä se harmittaa herätä aikaisin avaamaan tilat ja odottamaan asiakkaita kun he eivät toiveistaan huolimatta kuitenkaan tule. Kovasti kiitellään ja kehutaan, että on tosi kiva kun on mahdollisuus aamujumppaan, pitääpä yrittää päästä paikalle joku kerta :)
En todellakaan tarkoita, että kenenkään pitäisi palkata pt tai ylipäätään tehdä mitään. Ei ole tarkoitus syyttää asiakkaita mistään. Luopuisin varmasti itsekin nykyään salikortista helpommin kuin ennen, koska nykyään kotitreeni on paljon helpommin toteutettavissa kuin ennen. Mielestäni kotitreenin yleistyminen on monelta osaa hyvä asia. Treeni ja liikunta pitää olla kaikkien saatavilla. Toisaalta en tiedä mitä liikunta-alalle ja sillä työskenteleville käy. Tämä on siis vain pohdintaa siitä, miten korona muutti alaa ja miten olisi mahdollista tarjota yhtä monipuolista liikuntaa kuin aikoinaan kun useammat ihmiset halusivat siitä maksaa ja siten mahdollistivat kuntosalin ylläpitämisen ja tarjonnan. Tässä voi olla vähän sama kehitys kuin pikkukaupoilla aikoinaan automarkettien tullessa markkinoille. Suurin osa asiakkaista kannatti periaatteesta pikkukauppoja ja ajattelivat että on kätevää hakea ostokset pääasiassa automarketista ja mukavaa kun on tarvittaessa mahdollisuus hakea unohtunut maitopurkki pikkukaupasta. Pikkukauppa ei kuitenkaan valitettavasti pärjää tällä periaatteella.
Meillä on kotona yksi huone ihan vain liikuntaa varten. Siellä on soutulaite ja kuntopyörä, ilmajoogakangas, puolapuut ja voimistelupatja. Lisäksi käsipainoja, kuminauhoja, painovanne ym. pieniä välineitä.
Huoneelle on kyllä käyttöä. Lapsi harjoittelee siellä käsilläseisontoja ja walkovereita sun muita temppuja ja kieppuu joogaliinassa, me vanhemmat tykätään soutulaitteesta ja itse osallistun Unisportin etätunneille, lähinnä joogaan ja pilatekseen. Kuntopyörää ei käytä kukaan.
Huonoin puoli on se, että huone on vanhassa puutalossa yläkerrassa, joten töminä ja soutulaitteen ryminä kuuluu alakertaan kovaa. Toisaalta tuollaisen esiteinin kanssa se on ihan hyvä merkki, kun tömisee, niin tietää että se tekee jotain muuta kuin lojuu tuijottamassa puhelinta.