Lähtisitkö 4kk vanhan vauvan kanssa 10h ajomatkan päässä olevan lähisukulaisten häihin?
Lähisukulaisella häät 10 tunnin ajomatkan päässä. Vauva tuolloin 4kk vanha. Matka olisi 10h jos ei välissä pysähtyisi kertaakaan, mutta vauvan kanssa toki joutuisi pysähtymään niin usein, että todellisuudessa matka-aika reippaasti pidempi.
Matkan varrella kahdet sukulaiset, joiden luona voi tarvittaessa pysähtyä yöksikin. Ensimmäinen sukulainen 3h päässä aloituspisteestä ja toinen 5h päässä aloituspisteestä.
Varmasti periaatteessa mahdollinen kulkea tuo matka vauvan kanssa, mutta onko käytännössä kuitenkin melkein mahdoton yhtälö? Riippuu tietysti vauvan luonteestakin.
Kommentit (128)
Minä en lähtenyt. Mies oli reissutöissä eikä päässyt mukaan. Vauva oli itkuinen, ja mukaan olisi pitänyt ottaa turvakaukalo, vaunut ja iso koira. Isäni, joka asuu siellä 10h matka päässä, oli juhlien järjestäjä ja halusi tavata vauvankin ensimmäistä kertaa. Itse ei ollut halukas matkustamaan. Isä katkaisi minuun välit, koska en uskaltanut lähteä tuohon reissuun, eikä ole tavannut lapsenlastaan yhtään kertaa, hän on kohta täysi-ikäinen. Itse en koskaan edellyttäisi tällaista omalta lapseltani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs yöjuna?
Tätä olen miettinyt, makuuhytissä menisi matka varmaan mukavasti. Juna-asemalta olisi vielä 3h ajomatka hääpaikalle, joten pitäisi toki siitä eteenpäin saada käyttöön auto, johon saisi turvakaukalon kiinni, mutta eiköhän sekin onnistuisi (tai oma auto mukaan junaan, mutta osa junamatkasta sellaista, ettei junassa ole autovaunua).
-ap
Turvakaukalo on sikäli helppo, että sen saa kiinni mihin tahansa normaaliin autoon. Siis semmoisen tavallisen kaukalon. Ja se on suht helppo kuljettaa mukana junassakin.
Ehkä tosiaan paras vaihtoehto olisi tuo yöjuna + auto yhdistelmä. Ensiksi junalla lähemmäs kohdetta, ja junan jälkeen turvakaukalo sukulaisen ( =vanhempieni) autoon kiinni ja siitä kohti hääpaikkaa.
Minä en edes miettisi muita vaihtoehtoja. Tuossa vaihtoehdossa saatte kaikki levättyä myös matkalla. Kaukalo on tosiaan helppo kuljettaa mukana myös junassa ja ellei teillä ole vain telakkaan käyvä kaukalo, niin sen saa kiinni minkä tahansa auton turvavöihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekä kotimme että hääpaikka ovat kohtuullisen kaukana lentokentistä (kotoa lentokentälle 3h, ja myös hääpaikasta lentokentälle 3h)
Missä hitossa asut, jos olet kolmen tunnin päässä Helsingistä tai Tampereelta?
Minä mietin samaa, ehkä tuo 10 tuntia menee Helsingistä Utsjoelle autolla, mutta muuten ei tuollaista aikaa menee mihinkään. Jos ei sitten naapurimaista kierrä
10 tuntia ajaa Helsingistä Sodankylään ja senkin vain kesäkelillä. Utsjoelle sitten vielä tunti poikineen siihen päälle.
Olen matkannut ensimmäisen kerran 3kk ikäisenä vauvana noin 10h automatkan. Ja lapsena muutenkin tehnyt joka vuosi vanhempien kanssa automatkoja Lapista pk-seudulle. Kunhan pitää huolta siitä ettei ole kiirettä ja pysähdytään niin monta kertaa kuin tarve, tarvittaessa välillä yötä. Kyllä ainakin kesäaikaan on mahdollista jos autossa kunnon ilmastointi kuumuuden varalta. Kai talvisinkin on nykyään hyvät lämmitykset ns "perusautoissa"? Ja Suomessa on hyvin huoltoasemia ja pysähdyspaikkoja (myös apua saatavilla tarvittaessa) jos et jossain ihan korvessa ajele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs yöjuna?
Tätä olen miettinyt, makuuhytissä menisi matka varmaan mukavasti. Juna-asemalta olisi vielä 3h ajomatka hääpaikalle, joten pitäisi toki siitä eteenpäin saada käyttöön auto, johon saisi turvakaukalon kiinni, mutta eiköhän sekin onnistuisi (tai oma auto mukaan junaan, mutta osa junamatkasta sellaista, ettei junassa ole autovaunua).
-ap
Alkaa kyllä jo ihan tosissaan kiinnostaa missä asutte ja missä tämä hääpaikka on kun onnistuu olemaan näin hankalasti ihan jokaisen ehdotetun kulkuneuvon suhteen.
Et vissiin kovin hyvin sitten tunne Suomen maantiedettä. Junarata on vain pienessä osassa Lappia ja siellä on pitkät välimatkat. Esim Kilpisjärvi sopisi hyvin kuvaukseen eikä varmasti ole ainoa.
En minä sitä pohjoista osaa ihmettele vaan sitä mistä etelässä on noin hankala päästä autojunaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen matkannut ensimmäisen kerran 3kk ikäisenä vauvana noin 10h automatkan. Ja lapsena muutenkin tehnyt joka vuosi vanhempien kanssa automatkoja Lapista pk-seudulle. Kunhan pitää huolta siitä ettei ole kiirettä ja pysähdytään niin monta kertaa kuin tarve, tarvittaessa välillä yötä. Kyllä ainakin kesäaikaan on mahdollista jos autossa kunnon ilmastointi kuumuuden varalta. Kai talvisinkin on nykyään hyvät lämmitykset ns "perusautoissa"? Ja Suomessa on hyvin huoltoasemia ja pysähdyspaikkoja (myös apua saatavilla tarvittaessa) jos et jossain ihan korvessa ajele.
Kuinka usein olet siis matkannut oman vauvasi kanssa 10h automatkan? Eihän sinulla ole mitään muistikuvaa, miten reissu on sujunut, oletko ehkä itkenyt tuntikausia putkeen tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekä kotimme että hääpaikka ovat kohtuullisen kaukana lentokentistä (kotoa lentokentälle 3h, ja myös hääpaikasta lentokentälle 3h)
Minä mietin samaa, ehkä tuo 10 tuntia menee Helsingistä Utsjoelle autolla, mutta muuten ei tuollaista aikaa menee mihinkään. Jos ei sitten naapurimaista kierrä
10 tuntia ajaa Helsingistä Sodankylään ja senkin vain kesäkelillä. Utsjoelle sitten vielä tunti poikineen siihen päälle.
Nää on taas näitä, jotka kuvittelee että Lappi = napapiiri ja sen lähiseudut. Vaikka tosiasiassa siitä napapiiri on vasta vähän yli puolenvälin etelästä pohjoiseen mennessä...
Kannattaa huomioida, että lasta ei saisi istuttaa turvakaukalossa pitkiä aikoja - automatkalla taukoja pitää pitää viimeistään 2 tunnin välein. Eli paria tuntia kauemmin ei vauvaa saisi istuttaa turvakaukalossa. 10 tunnin matkasta tulee varmaan käytännössä ihan mahdottoman pitkä, eli kannattaa kyllä lapsen etu edellä mennä junalla, jos päädytte matkustamaan häihin. Muuten joutuisitte varaamaan yhdensuuntaiseen automatkaan varmaan tuplasti aikaa taukojen takia, ettei vauvan kroppa kärsi epäergonomisen istuimen pitkän käytön takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nää on taas näitä, jotka kuvittelee että Lappi = napapiiri ja sen lähiseudut. Vaikka tosiasiassa siitä napapiiri on vasta
No nyt oli puhe nimenomaan 10 tunnin automatkasta joten jos lähtö on etelästä niin ei se loputtoman pohjoisessa voi olla. Mutta niin kauan kun ei ole kerrottu lainkaan sitä missä päin hääpaikka on ja mistä lähdetään niin pelkkää arvailuahan tämä on. Ja taitaa olla aloittajan tarkoituskin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs yöjuna?
-ap
Alkaa kyllä jo ihan tosissaan kiinnostaa missä asutte ja missä tämä hääpaikka on kun onnistuu olemaan näin hankalasti ihan jokaisen ehdotetun kulkuneuvon suhteen.
Et vissiin kovin hyvin sitten tunne Suomen maantiedettä. Junarata on vain pienessä osassa Lappia ja siellä on pitkät välimatkat. Esim Kilpisjärvi sopisi hyvin
Autojunahan kulkee vain Helsinki-Tampere ja Turku-Tampere väliä ja siitä eteenpäin länsirannikkoa, puolet eteläisestäkin Suomesta on sellaista aluetta ettei ole lähelläkään.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa huomioida, että lasta ei saisi istuttaa turvakaukalossa pitkiä aikoja - automatkalla taukoja pitää pitää viimeistään 2 tunnin välein. Eli paria tuntia kauemmin ei vauvaa saisi istuttaa turvakaukalossa. 10 tunnin matkasta tulee varmaan käytännössä ihan mahdottoman pitkä, eli kannattaa kyllä lapsen etu edellä mennä junalla, jos päädytte matkustamaan häihin. Muuten joutuisitte varaamaan yhdensuuntaiseen automatkaan varmaan tuplasti aikaa taukojen takia, ettei vauvan kroppa kärsi epäergonomisen istuimen pitkän käytön takia.
Loppupäässä joudutte kuitenkin junalta poistuttuanne 3 tunnin automatkallakin pitämään puolivälissä tauon, ettei vauva joudu olemaan istuimessaan luvattoman pitkää aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingistä Utsjoelle on 1280 kilometrin matka, joten aika rallikuski saat olla, jos tuon ajat kymmeneen tuntiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nää on taas näitä, jotka kuvittelee että Lappi = napapiiri ja sen lähi
No nyt oli puhe nimenomaan 10 tunnin automatkasta joten jos lähtö on etelästä niin ei se loputtoman pohjoisessa voi olla. Mutta niin kauan kun ei ole kerrottu lainkaan sitä missä päin hääpaikka on ja mistä lähdetään niin pelkkää arvailuahan tämä on. Ja taitaa olla aloittajan tarkoituskin.
Niin tai sillä ei itseasiassa ole mitään merkitystä, missä ap tarkalleen asuu ja missä ne häät on. Suomi on sitäpaitsi maantieteellisesti varsin laaja maa.
"En minä sitä pohjoista osaa ihmettele vaan sitä mistä etelässä on noin hankala päästä autojunaan"
Itse asun Raumalla, eikä täältä ainakaan autojunat kulkisi :D ei varmaan ainoa kaupunki "etelässä", jossa näin.
Vierailija kirjoitti:
Tätä ei moni huomioi. Vaikka yrittäisi pitää tauot lyhyinä, niin niissä menee helposti se tunti, kun syöttää vauvan ja vaihtaa vaipan. Eli kahden tunnin välein tulisi 30-60 minuutin tauko. Ja jos vanhemmat haluavat itsekin syödä, niin sitten tauko venyy lisää.
En lähtenyt. Liian pitkä matka tuon ikäisen kanssa. Sitten on ok kun lapsi on muutaman vuoden vanhempi.
Olen matkustanut Helsingistä Lappiin lomalle tuonikäisen kanssa niin, että menimme ensin Rovaniemelle yöjunalla ja sieltä bussilla (yksi vaihto) noin 4 tuntia perille. Matka sujui ilman ongelmia. Viikon päästä sitten sama matka toiseen suuntaan
Häiden suhteen tekisin ratkaisun sen mukaan, kuinka tärkeää minulle on päästä ko. sukulaisen häihin ja pystyisinkö yhdistämään matkaan lomailua.
Ei ikinä. Liian pitkä matka noin pienelle.
Ap voi asua vaikka Jyväskylässä. Siitä ei kulje yöjunaa pohjoiseen eikä myöskään suoria lentoja, vaan täytyisi ajaa 3h päähän Helsinkiin. Ja autolla ajaa 10 tunnissa jo aika pitkälle pohjoiseen.
Kuulostaa oikein järkevälle suunnitelmalle 🙂