Hitsi mikä kielitaito meidän uudella pressalla
Mahtavaa kuunnella kun Stubb puhuu sujuvaa ranskaa tuosta vaan. Saatiin fiksu, edustava, rento ja kansaa yhdistävä presidentti. En aluksi ollut ihan varma, menikö valinta oikeaan. Äänestin ekalla kierroksella yhtä, joka ei päässyt jatkoon, mutta nyt olen ihan tyytyväinen.
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Helena Petäistöhän äskettäin varoitti, että ei välttämättä ole hyvä jos on viisi kieltä, joilla voi päästellä harkitsemattomia sammakoita suustaan.
Helena 85 v.
Vierailija kirjoitti:
No jos kielitaito on pääasia presidentin ominaisuuksissa, niin sitten olisi pitänyt valita Halla-aho. Miksi ette valinneet? Vai olisiko kielitaito kuitenkin sivuseikka?
Kirkkoslaavilla ei kovin pitkälle pärjää.
Päivitetty versio Zelenskyistä. Pääsee Stubido sitten Suomeen provosoimassaan sodassa loistamaan omalla maailmankiertueellaan muutenkin kuin äidinkielellään ja rallienglannilla. Narsisti varmaan jo laskee päiviä show'nsa alkamiseen.
Aikaisempien presidenttien tankeroenglannin ja huonon ruotsinkielenkin jälkeen on piristävää kun on tuollainen kielinero.
Halonen luki ruotsinkieliset juttunsa paperilta ja osasi ruotsia tyydyttävästi. Niinistö ei tainnut ymmärtää ruotsia senkään vertaa.
Kielitaito on hyvä ja puhumaan oppii vain puhumalla, ei koulussa.
Mä opiskelin lukiossa äidinkielen lisäksi 4 muuta kieltä, mutta en osannut puhua kunnolla kuin ruotsia kun olin kesät töissä suomenruotsalaisessa perheessä ja siellä mulle puhuttiin vain ruotsia.
Lukion jälkeen menin au pairiksi Englantiin ja opin myös kunnolla saksaa kun perhe oli kaksikielinen. Lottovoitto minulle.
Suomessa opiskelin ammatin ollen vaihtarivuoden Ranskassa.
Nyt jo keski-ikäisenä puhun sujuvasti mainittuja 4 kieltä, vaikka lukion jälkeen osasin lähinnä vain tankeroa ja kielioppia (en ollut lahjakas kielissä) . Italiaa ja Kreikkaa puhun suht koht kohtuullisesti kun olen niitä aikuisiällä opiskellut. Mainituissa maissa pärjään ok, mutta monipuolisempi keskustelu paikallisten kanssa on vielä hankalampaa.
Vierailija kirjoitti:
Aikaisempien presidenttien tankeroenglannin ja huonon ruotsinkielenkin jälkeen on piristävää kun on tuollainen kielinero.
Halonen luki ruotsinkieliset juttunsa paperilta ja osasi ruotsia tyydyttävästi. Niinistö ei tainnut ymmärtää ruotsia senkään vertaa.
Typerä ja impulsiivinen ihminen laajalla kielitaidolla johtotehtävissä voi saada aikaan melkoisen härdellin. Ennustan Suomeen lähivuosille vauhtia ja vaarallisia tilanteita.
Vierailija kirjoitti:
Päivitetty versio Zelenskyistä. Pääsee Stubido sitten Suomeen provosoimassaan sodassa loistamaan omalla maailmankiertueellaan muutenkin kuin äidinkielellään ja rallienglannilla. Narsisti varmaan jo laskee päiviä show'nsa alkamiseen.
Zelenskyi on hyvä presidentti vaikka entinen näyttelijä ilman poliittista kokemusta. On nykyinen sankari ja Ukrainan puolesta puhuja. Ilman häntä Ukrainaa ei enää olisi. Hän nostattaa ukrainalaisissa toivoa ja kansallistunnetta.
Stuppi on vielä oppipoika hänen rinnallaan.
Vierailija kirjoitti:
Kielitaito on hyvä ja puhumaan oppii vain puhumalla, ei koulussa.
Mä opiskelin lukiossa äidinkielen lisäksi 4 muuta kieltä, mutta en osannut puhua kunnolla kuin ruotsia kun olin kesät töissä suomenruotsalaisessa perheessä ja siellä mulle puhuttiin vain ruotsia.
Lukion jälkeen menin au pairiksi Englantiin ja opin myös kunnolla saksaa kun perhe oli kaksikielinen. Lottovoitto minulle.
Suomessa opiskelin ammatin ollen vaihtarivuoden Ranskassa.
Nyt jo keski-ikäisenä puhun sujuvasti mainittuja 4 kieltä, vaikka lukion jälkeen osasin lähinnä vain tankeroa ja kielioppia (en ollut lahjakas kielissä) . Italiaa ja Kreikkaa puhun suht koht kohtuullisesti kun olen niitä aikuisiällä opiskellut. Mainituissa maissa pärjään ok, mutta monipuolisempi keskustelu paikallisten kanssa on vielä hankalampaa.
Kouluissa luodaan pohja hyvälle kielenosaamiselle. Nykyään koulussa myös harjoitellaan suullista kielitaitoa paljon enemmän, kuin vuosikymmeniä sitten. Nuorena hankittu kielitaito, jopa tankerotasolla, parantaa myös huomattavasti mahdollisuuksia oppia kieltä koulun ulkopuolella. Useamman kielen hallinta auttaa myös uusien kielten omaksumisessa. Itse opiskelen tällä hetkellä espanjaa iltakurssilla, ja vanha, jo lähes unohtunut kouluranska on ihan huomattavasti helpottanut urakkaa. Itse asiassa olen innostunut uudestaan ranskankielestä myös, sitä olen kertaillut netin avulla. Minkä nuorena oppii, siihen voi aina oppia lisää vanhana.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, hän pystyy puhumaan harkitsemattomasti useammalla kielellä. Huraa huraa 🙄 möläyttelyjen mestari.
Niin, kun suomalaistenhan kuuluu vaieta niillä kahdella kielellään. Aika näyttää, että oppiiko olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Stubbin ranska on vähän sellaista ralliranskaa. Puhetta kyllä pulppuaa, mutta pidemmän päälle on raskasta. Kuuntelin yhden puheen, joka selvästi oli mietitty. Siinä tuli aika helppoja virheitä maskuliini/feminiini, jotka opettelemalla saisi korjattua. Muutamissa tärkeissä sanoissa, kuten "pääministeri" lausuminen menee toistuvasti pieleen.
No voi kauheeta.
Nyt äkkiä deepfakettakaa stubbin naama tähän!
Vierailija kirjoitti:
Sulava ja kansainvälinen, ei jää seinäruusuksi. Hyvä me!
Omia viestejä spammaava ja peukuttava kokkari-trolli. Oletko ihan itse iigor-hullu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhmään rahvaaseen on selvästi helppo tehdä vaikutus. :D
Naurettavaa yrittää nonsaleerata Stubbin kielitaitoa. Vaikka olisi eri mieltä hänen poliittisista ajatuksistaan, niin kyllä se, että hän puhuu esim. ranskalaisille ranskaa on maailmalla erittäin suuri plussa.
Kyllä se olisi ranskalaiselle aika riipivää ja raskata, jos pidempään joutuisi tuota kuuntelemaan. Täytyisi keskittyä ymmärtämiseen eikä vain sanomaan. Tervehdysjutut sitten erikseen. Stubbillekin olisi hyväksi, kun pakka ei leviäisi.
Monelle lampaalle riittää se, että johtajalammas näyttää edustavalta ja määkii kovaa. Sisällön ei ole niin väliä.
Ossoo puhhuo paskoo monella kielellä.
Kuuntelin tuon lehdistötilaisuuden kokonaisuudessaan. Se oli aikalailla kielten sillisalaattia ja Stubb kompastui siihen itsekin. Kesken englanninkielisen puheen hän lähti tulkkaamaan yksittäisiä sanoja suomeksi. Kenelle? Varmasti auttoi suomalaisia toimittajia, kun Stubb käänsi esim. sanan "tapaamiset". Unohti ehkä itsekin millä kielellä oli tarkoitus jatkaa. Ranskalainen toimittaja taas pyysi tarkentamaan suomenkielistä pätkää, kun se hämmensi.
Tarkoitushan tässä ei ollut selkeän lehdistötilaisuuden pitäminen, vaan joitain muuta, jonka arvaamme sanomattakin. Kaikki luetellut johtohahmot olivat myös järjestäen Stubbin hyviä ystäviä. Totuus lienee se, että Suomen tuleva presidentti osataan nimetä maailmalla yhtä hyvin, kuin me osaamme Sveitsin presidentin?
Ulkoministerin Saksa on tärkeämpi
Mitä! Puhutko hän viittä kieltä? Entä oliko hänellä asiaa?
"Lauri Viita "
Naurettavaa yrittää nonsaleerata Stubbin kielitaitoa. Vaikka olisi eri mieltä hänen poliittisista ajatuksistaan, niin kyllä se, että hän puhuu esim. ranskalaisille ranskaa on maailmalla erittäin suuri plussa.