Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhä, miten elämäsi muuttuisi, jos tienaisit vaikka 3500 - 4500€/kk?

Vierailija
18.02.2024 |

Miten se eroaisi nykyisestä elämästäsi?

Kommentit (405)

Vierailija
161/405 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostettaisiin koira ja yritettäisiin hankkia toinen lapsi. Nykyisillä tuloilla pärjätään ihan hyvin (minulla netto 1500e) kun kulut on mitoitettu tulotasoon sopivaksi. Puskuriakin on eikä satunnaiset yllättävät menot onneksi kaada taloutta. Haaveilen koirasta ja siitä että saataisiin joskus lapselle sisarus, mutta tällä tulotasolla ei olla lähdetty yrittämään.

Vierailija
162/405 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suuret luulot on noista tuloista. Oikeasti 3500euron bruttotuloilla ei juuri juhlita.

Minulla on lapsia ja en todellakaan pysty säästämään mihinkään. Kaikki menee mikä tulee. Auto on halpa ja ajan vähän muutenkin. Asunto on halpa, olen tarkka rahoista. Missään yksityisellä hammaslääkärillä ei ole varaa käydä. Jos jotain yllättävää sattuu niin talous heittää. Sitten maksellaan luottokorttimaksua ja eletään entistä tiukemmin. 

No osa joutuu selviämään kolmasosalla tuosta mitä itse saat..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/405 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko käsitys rahasta hämärtynyt vähätuloisilla  jos on tottunut siihen, että asumistuki menee vuokranantajalle ja sähkölaskut, kotivakuutus ja lääkekulut maksetaan toimeentulotuesta? 

Jollain 3500 euron bruttotuloilla ei juhlita. Veroihin ja maksuihin menee älyttömästi ja lopusta summasta maksat itse kaikki laskut. Hups heijaa ja sinne meni rahat. Yksinäinen ihminen toki voi säästääkin satojakin euroja, jos elää niukasti. Mihinkään taloon ja sen kuluihin ei tuolla rahalla ole varaa. Sen verran kalliiksi on talon ylläpito mennyt. 

Ei ole käsitys rahasta hämärtynyt, vaan ihan oikeasti tuo olisi iso summa rahaa ja elämäni olisi ihan toisenlaista kuin nykyään köyhänä osa-aikatyöläisenä. Todellakin juhlisin.

Maksan nytkin itse sähkölaskut, vakuutukset jne. Asumistukea saan 100 euroa, mutta sekin putoaa kohta pois kiitos hallituksen.

Puhutko alle 1500 euron brutto- vai nettotuloista? Kuten monesta viestistä tulee ilmi, riittää 3500 euron  bruttotulot ihan kohtalaiseen elämään yksinasuvalle, mutta perheelliselle voi tehdä tiukkaa.

Vierailija
164/405 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko käsitys rahasta hämärtynyt vähätuloisilla  jos on tottunut siihen, että asumistuki menee vuokranantajalle ja sähkölaskut, kotivakuutus ja lääkekulut maksetaan toimeentulotuesta? 

Jollain 3500 euron bruttotuloilla ei juhlita. Veroihin ja maksuihin menee älyttömästi ja lopusta summasta maksat itse kaikki laskut. Hups heijaa ja sinne meni rahat. Yksinäinen ihminen toki voi säästääkin satojakin euroja, jos elää niukasti. Mihinkään taloon ja sen kuluihin ei tuolla rahalla ole varaa. Sen verran kalliiksi on talon ylläpito mennyt. 

Ei ole käsitys rahasta hämärtynyt, vaan ihan oikeasti tuo olisi iso summa rahaa ja elämäni olisi ihan toisenlaista kuin nykyään köyhänä osa-aikatyöläisenä. Todellakin juhlisin.

Maksan nytkin itse sähkölaskut, vakuutukset jne. Asumistukea saan 100 euroa, mutta

Kohtalaiseen? Ymmärrätkö, että osa ihmisistä joutuu maksamaan satojen eurojen terveysmenoja pienestä sosiaaliturvasta? Kyllä yli kolme tonnia riittää luksuselämään yksin elävällä.

Vierailija
165/405 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittaa miten pihalla moni täällä on. Mulla on palkka n. 3200€ kk ja käteen jää vähän päälle 2000€. Ei sillä rahalla ainakaan pk-seudulla elä herroiksi. Veroprosentin päälle tulee n. 10% lisää tel ja lel ym muita maksuja. Verotus Suomessa pitää huolen siitä ettei työtä tekemällä rikastu.

siis 2000 käteen? Itselle ei jää käteen yhteen mitään ja silti jää terveysmenoja, vaatteita yms maksamatta.

Tässä on juurikin hyvä esimerkki siitä, miten pihalla porukka on. Tuossa käteen jäävällä summalla tarkoitetaan tietysti nettopalkkaa, josta maksetaan sitten itse kaikki. Asuminen ilman tukia, sähköt, vakuutukset, terveysmenot ym., täysi hoitomaksu päiväkotiin, kaikki muutkin porrastetut maksut korkeimman mukaan, mahdollisesti

Ymmärrätkö, että ei se sen helpompaa ole maksaa tuista? Jos tuet yhteensä (SIS ASUMISTUEN!) esim 1200 jasiitä pitää maksaa vuokra 500, terveysmenot 400, ruoka laskut yms. niin tiukkaa tekee. Kun taas jos palkkaa tulee se kolmetonnia ja siitä maksaa saman vuokran, terveysment yms niin ei tee tiukkaa. Ilman autoa joutuu moni pärjäämään, ei se auto ole pakollinen suuremmillakaan tuloilla.

Vierailija
166/405 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, saan tukena saman verran mitä otsikossa mainitaan. Ihmiset pitää minua köyhänä suurperheen äitinä :D

Vierailija
167/405 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksan nytkin itse sähkölaskut

Mutta kun ne 3500 euron tulot ovat nettona ehkä 2500 euroa. Sillä ei tosiaan luksuselämää eletä pääkaupunkiseudulla.

Vierailija
168/405 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tienaan yli 5000/kkja pidän itseäni köyhänä.

Vierailija
169/405 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin edelleen köyhä kun tienaisin vähemmän kuin nyt.

Progressiivinen verotus ei anna armoa

Vierailija
170/405 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä saan tällä hetkellä tukirahoja n. 900  € kuukaudessa ja siitä pitää maksaa kaikki. Tilanteessa, jossa joutuisin maksamaan kaiken omista tienesteistäni, jotka olisivat 2000-3000 € nettona, jäisi minulle ylimääräistä rahaa joka kuukausi tonnista kahteen. Se olisi käsittämätöntä luksusta.

Vierailija
171/405 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä saan tällä hetkellä tukirahoja n. 900  € kuukaudessa ja siitä pitää maksaa kaikki. Tilanteessa, jossa joutuisin maksamaan kaiken omista tienesteistäni, jotka olisivat 2000-3000 € nettona, jäisi minulle ylimääräistä rahaa joka kuukausi tonnista kahteen. Se olisi käsittämätöntä luksusta.

Siihen luksukseen liittyy se, että töissä ollaan 40 tuntia viikossa. Sitä ennen on pitänyt opiskella esim Itselläni on amk - tutkinto yli 10vuoden takaa ja edelleen opiskelen, kun haluaisin vuorotyöstä pois. Tällä hetkellä tienaan bruttona n 3500e. Se tarkoittaa vuorotyötä ja yövuorojakin myös viikonloppuna. Raha ei tule helpolla. 

Vierailija
172/405 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä saan tällä hetkellä tukirahoja n. 900  € kuukaudessa ja siitä pitää maksaa kaikki. Tilanteessa, jossa joutuisin maksamaan kaiken omista tienesteistäni, jotka olisivat 2000-3000 € nettona, jäisi minulle ylimääräistä rahaa joka kuukausi tonnista kahteen.

Paljon helpommalla se raha työssä käyvälle tulee kuin työkyvyttömälle. Vai vaihtaisitko 40 tunnin työviikon esim koviin kipuihin, et pääsisi kotoa lähtemään, ei olisi rahaa tilata ruokaa kotiin ja jos ei ole toimintakykyä käydä kaupassa, ollaan syömättä. Se työssä käyminen on oikeasti aika helppoa moneen muuhun verrattuna.

Vierailija
173/405 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä saan tällä hetkellä tukirahoja n. 900  € kuukaudessa ja siitä pitää maksaa kaikki. Tilanteessa, jossa joutuisin maksamaan kaiken omista tienesteistäni, jotka olisivat 2000-3000 € nettona, jäisi minulle ylimääräistä rahaa joka kuukausi tonnista kahteen. Se o

Ai että oikein yövuoroja viikonloppuna. Se on kun monille normaali elämä on jo raskasta. Olisipa itselläkin yhtä helppo elämä.

Vierailija
174/405 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No meillä on tulot 5000€ ja kaikki menee mitä tulee. Ei ole mitenkään varakas olo. Sähkölasku 500€/kk, vakuutukset vie monta kertaa vuodessa saman, asuntolaina onneksi kahden vuoden päästä maksettu, on bensat, vakuutukset, lasten bussiliput, harrastusmaksut, lääkärikäynnit ennen omavastuuta, kodin rempat. En ole ostanut uusia kenkiä vuosiin, eikä ole varaa käydä ulkomailla.

Ei köyhillä ole hätäpäivää. Eivät saa otettua velkaa, voi maksattaa laskuja sossulla ym. Hyvätuloisen on maksettava itse kaikki. Silloin ne laskut vasta kirpaisee.

Meillä lapsiperheessä nettotulot alle 2000e ja ihan itse maksetaan kaikki, ei sossu maksa mitään.

Vierailija
175/405 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen sairastuessa veisin hänet yksityiselle lääkärille. Menisin itse yksityiselle lääkärille, tutkituttamaan pitkäaikaissairauttani olisiko, jotain uutta mitä voitaisiin tehdä. Nyt hoidetaan tk:ssa reseptien uusimisella, vaikka oireet ovat pahentuneet, mitään tutkimuksia ei suostuta tekemään.

Hankkisin uudet silmälasit tai leikkauksella korjaisin silmät. Kun nämä olisi hoidettu. Nauttisin siitä, että ei tarvitsisi miettiä mihin ruokaan on varaa. Veisin ystäviä syömään yms. kivaa luksusta.

Vierailija
176/405 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmp, brutto 3600, netto 2600. Taas on yhteensä 300 euroa käyttövaraa jäljellä+300e amexilla käyttövaraa ennen ensi perjantain tiliä.

Vuokraan menee 600e, opintolainan lyhennys 200e. Työpäivän aikana pitää syödäkin, siihen menee ehkä 8-10 euroa päivässä jos syön salaattilounaan ja pari proteiinivanukasta päivän aikana jne. 

Ei tällä juhlita. 

Vierailija
177/405 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmp, brutto 3600, netto 2600. Taas on yhteensä 300 euroa käyttövaraa jäljellä+300e amexilla käyttövaraa ennen ensi perjantain tiliä.

Vuokraan menee 600e, opintolainan lyhennys 200e. Työpäivän aikana pitää syödäkin, siihen menee ehkä 8-10 euroa päivässä jos syön salaattilounaan ja pari proteiinivanukasta päivän aikana jne. 

Ei tällä juhlita. 

Ja jatkan vielä. Asun yksin ja elätän vain itseni. Ihmisillä on ymmärrys rahasta kadonnut. Ei tällä liksalla leveästi elellä.

Vierailija
178/405 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Brutto vs. netto tuntuu olevan suurimalle osalle täysin mahdoton käsittää. Kiitos peruskoulu!

Vierailija
179/405 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttaisin asuinpaikkaa ja ostaisin välineitä intohimon kohteisiini. Alkaisin säästää ja sijoittaa. Varaisin loman ulkomaille. Stressi vähenisi. Kävisin paremmalla salilla ja yksityisellä lääkärillä.

Vierailija
180/405 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näköjään ei lainaukset toimi, mutta vastaus on numerolle 174. Inhottavaa tuollainen toisen työn vähättely, kun samaan aikaan itse saa olla kotona ja tuet maksetaan silti. Olen itse ollut psyykkisistä syistä työkyvytön, osa-aikatyössä jne ja olin _todella_ kiitollinen, että sain yli tonnin kuussa rahaa tekemättä mitään. Tämä toki sisältää lapsilisät. Työkyvyttömyys oli tietenkin terveydellisesti ihan täyttä paskaa, mutta kyllä se _raha_ tuli helpommalla, tietenkin. Ei sen eteen tarvinnut tehdä muuta kuin täyttää yksi lappu kuukaudessa. Vaikka nykyään olenkin kuntoutuksen (ja myös oman aktiivisuuden) myötä ihan ok kunnossa niin en mä menisi sanomaan, että korkeakoulun ja töidenkään yhdistäminen näistä lähtökohdista olisi mitenkään helppoa elämää. Nyt tienaan 3400 euroa bruttona eli 2300 euroa nettona. Kyllä, tienaan reilusti enemmän kuin ennen, mutta ei tämä elämä kyllä miksikään luksukseksi ole muuttunut. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi seitsemän