Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhä, miten elämäsi muuttuisi, jos tienaisit vaikka 3500 - 4500€/kk?

Vierailija
18.02.2024 |

Miten se eroaisi nykyisestä elämästäsi?

Kommentit (405)

Vierailija
241/405 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi veljet! Se olisi noin seitsenkertainen summa, mitä nyt "tienaan".

Ekana ostaisin uudet talvikengät ja ainakin ensi syksynä uuden talvitakinkin, jos en nyt enää tälle keväälle raaskisi. 

Sitten ostaisin muutaman siistin vaatekappaleen töihin, sekä hyvät työkengät ja kävisin kampaajalla ja ainakin kerran jossain kasvohoidossa ja käsi + jalkahoidossa ja hierojalla. Ja hammaslääkärillä tietty ja yksityisellä lääkärillä myös kaikkinen vaivoineni hoitoa hakemassa ja fysioterapiassa kävisin ja ehkä palkkaisin vielä jonkun personal trainerinkin, tai ainakin kuntosalille ostaisin kortin ja opastuksen.

Johan alkaisi lyyti kirjoittaan, kun olisinkin ihan kuin uudesti syntynyt! 

Pidemmän päälle haluaisin matkustaa johonkin ulkomaille lomalla. Ihan minne vaan, vaikkapa sinne Kanarialle, missä kaikki käyvät. Ja kävisin myös sukulaisten luona kyl

Voit sitten vain kuvitella miten tämä hintojen nousu on vaikuttanut köyhiin joilla ei tulot riittäneet ennenkään ja nyt niitä tuloja leikataan jopa neljännes.

Vierailija
242/405 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on yli neljän tonnin palkka, mutta yhtään enempää ei jää rahaa humputteluun kun aiemmin kun elin tukien varassa. Verotus lohkaisee palkasta lähes puolet ja elintaso on sen verran noussut, että menot ovat kasvaneet. Hinnat ja kaikki menot on niin paljon nousseet että mikään raha ei tahdo riittää. 

Niin. Sanoit sen tuossa itsekin, koska elintaso on noussut. Sillä vanhalla elintasollahan rahaa jäisi säästöönkin ruhtinaallisesti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/405 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ekana ostaisin uudet talvikengät ja ainakin ensi syksynä uuden talvitakinkin, jos en nyt enää tälle keväälle raaskisi. 

Sitten ostaisin muutaman siistin vaatekappaleen töihin, sekä hyvät työkengät ja kävisin kampaajalla ja ainakin kerran jossain kasvohoidossa ja käsi + jalkahoidossa ja hierojalla. Ja hammaslääkärillä tietty ja yksityisellä lääkärillä myös kaikkinen vaivoineni hoitoa hakemassa ja fysioterapiassa kävisin ja ehkä palkkaisin vielä jonkun personal trainerinkin, tai ainakin kuntosalille ostaisin kortin ja opastuksen.

Pidemmän päälle haluaisin matkustaa johonkin ulkomaille lomalla. Ihan minne vaan, vaikkapa sinne Kanarialle, missä kaik

Se tuilla elävä tuskin asuu omassa asunnossa. Pointtina tässä nyt oli se, että osa kuvittelee, että 3500-4500 euron brutolla eletään luksuselämää. Toki jos käteen jäisi 3500 euroa niin se muuttaisi omaa elämää siten, että saisin maksettua asuntolainan huomattavasti nopeammin. 

Vierailija
244/405 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

243: Se vaikuttaa juuri niin, että monet nyt joutuvat asioimaan sinne sossun luukulle. Hallitus onkin mielenkiintoisen edessä, kun tarkoitus oli puolittaa toimeentulotuen saajien määrä. 

Vierailija
245/405 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tunnen itseni köyhäksi vaikka käteen jää noin 3600 euroa kuukaudessa. 

Toki jos tähän saisi sen 1000euro kuukaudessa lisää, voisin elää vähän leveämmin.

ps. Minulla ei ole velkoja, eikö osamaksuja.

Pss. Vuokra vie noin 2000 euroa/kk ja kesäpaikan ylläpito noin 800 euroa/kk.

psss. Avustan joka kuukausi noin 300-400 eurolla rahallisesti sukulaisia.

Miten voi tuntea itsensä edes melkein köyhäksi jos raaskii maksaa asunnosta vuokraa 2000€? Ei maksat vuokraa vuodessa saman verran millä hinnalla saisi esim. täällä Kokkolassa ostettua yksiön. Ja minkälaisen kesäpaikan ylläpitoon voi mennä 800€/kk? Tuhlaan turhuuteen aivan järjettömästi rahaa. Jos minä olisin sinä, ostaisin joka vuosi uuden sijoitusasunnon ja asuisin itse halvassa yksiössä, olisihan minulla se hulppea kesäkartano.

Vierailija
246/405 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pidemmän päälle haluaisin matkustaa johonkin ulkomaille lomalla. Iha

Noilla tuloilla voisi ostaa omistusasunnon helposti, kerryttäisi omaa omaisuutta eikä maksaisi jonkun toisen sijoitusasuntoa.

Vierailija
247/405 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mä en ainakaan kuvittele keskituloisten elävän luksuselämää. En itsekään todellakaan tavoittele mitään luksuselämää. 

Vierailija
248/405 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tienaan vajaat 3200 € bruttona ja sitä ennen vuosikausia sain peruspalkkaa n. 2100 € ja lisillä muutamat satkut lisää. No kun vaihdoin duunia ja palkka alkoi uudessa mukavasti nousemaan, niin sitten tuli asuntolaina ja inflaatio ja ne pilasivat palkannousun hyödyn. Ja olen siis säästäväistä tyyppiä. Elikä hyödyin siitä suuremmasta palkasta n. 2 vuoden ajan, jolloin siis aluksi palkka ei edes ollut läheskään tuo 3200 €. Silloin oli varaa hieman sijoitella enemmän ja käyttää myös huvituksiin enemmän kuin aiemmin. Mutta nykyään elän tosi nuukasti. Onneksi osingot hieman helpottavat elämistä...

Se asuntolaina vaan tuli? Sulla on kuitenkin omaisuutta, joka kertyy joka kk isommaksi kun sulla on se asunto.

Vierailija
249/405 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota samaa juuri ihmettelen. Miten tuilla elävät kuvittelevat että käydään teatterissa jne. Minulla on tuo 4500€ kk, puolison tulot samaa luokkaa.

Vanha omakotitalo, josta vähän velkaa jäljellä. Ei mitään muita velkoja tai osareita. Yksi vanha auto.

Ei lehtitilauksia, tai suoratoistoja. Tms turhaa. Ei polteta tai juoda.. Käyn kaupungin halvimmalla punttisalilla.

Ostellaan punalapputuotteita, lämmitetään puilla jne. Ei todellakaan ostella eineksiä.

Ollaan onnellisia ja tyytyväisiä elämäämme, ihmettelemme kuitenkin aidosti miten tuilla elävillä näyttää olevan sama elintaso. Välillä hiukan ottaa päähän painaa 3 vuorotyötä.

Mihin ihmeeseen upotatte 9000 euroa kuukaudessa? Itse saan bruttona 600 e/kk palkkaa ja suunnilleen saman verran tukia päälle. Ihanko oikeasti kuvittelet sillä

Eli 1000€ asuntolainaan, joka lisää varallisuutta ja 500 vielä säästöönkin, joka kuukausi karttuu kivasti lisää omaisuutta.

Vierailija
250/405 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on yli neljän tonnin palkka, mutta yhtään enempää ei jää rahaa humputteluun kun aiemmin kun elin tukien varassa. Verotus lohkaisee palkasta lähes puolet ja elintaso on sen verran noussut, että menot ovat kasvaneet. Hinnat ja kaikki menot on niin paljon nousseet että mikään raha ei tahdo riittää. 

Elintasosi on noussut ja menosi lisääntyneet, mutta et mukamas elä yhtään paremmin kuin ennen? Eikös nuo mainitut asiat juuri tarkoita, että paremmin menee? Johonkin ne rahat laitat, vaikka et humputteluun. Eihän miljardöörinkään tarvitse laittaa rahoja humputteluun, mutta tuskin kukaan väittäisi, että hän elää huonommin kuin sillan alla oleva. 

Vierailija
251/405 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse elän tasan samassa talossa, jonka ostin kun elin minimiäitiyspäivärahalla, ilman tietoa työstä äitiysloman jälkeen eikä minulla ollut mitään muuta koulutusta kuin peruskoulu.

Puolisoni tienasi talon ostaessamme n.24 000€/vuosi. Emme ole merkittävästi remontoineet taloamme (kattoremontti ja viemäriremontti, eli ei mitään "elintasoa parantavaa" ole tehty).  Emme siis asu missään huippulukaalissa. Oma autoni on 16v vanha, joten muuta arvoa ei ole kuin käyttöarvo, auto on välttämätön työn vuoksi. Miehen auto on vain 10v vanha, arvoa silläkin reilusti alle 10 000€.

Tulomme ovat kasvaneet talon ostamisen jälkeen nelinkertaisiksi (eli päästy tuohon aloituksen "huimaan" palkkasummaan). 

Asuntolainaa on vieläkin jäljellä, emmekä saisi lähellekään omiamme takaisin, jos nyt myisimme talomme. Emme siis varsinaisesti ole kerryttäneet omaisuuttaan.

Silti, minulla on varaa käydä kampaajalla vain kerran vuodessa, kasvohoidoista, kotisiivouksista, hierojista jne voin vain haaveilla.  Eikä ole varaa käydä lomamatkoilla kuin muutaman vuoden välein.

Totta, ei tarvitse ostaa halvinta ruokaa kaupasta, välillä voi syödä ulkona ja talvitakki on varaa ostaa, eli emme elä ns. kädestä suuhun ja on varaa pitää koiraa, mutta ei elämä kyllä ole juurikaan sen erilaisempaa, kuin tukiloisilla, jotka kuvittelevat keskituloisten elävän luksuselämää.

En ole tulojen kasvaessa nostanut elintasoani, en siis ottanut "ylikallista" asuntolainaa enkä aja uudella autolla, en osta merkkivaatteita. Merkittävin ero on se, että palkkapäivänä on varaa maksaa laskut ja kaupassa voin ostaa niitä ruokia kuin haluan, että siinä se luksus.

Että teille tukiloisilla: keskituloiset eivät elä kadehtimaanne elämää hemmoteltuina palveluiden parissa, he vain voivat ostaa kaupasta aurajuustoa Rainbown sinihomejuuston sijaan ja tästä ylellisyydestä me uhraamme 40+ tuntia viikossa työn tekemiseen.

Vierailija
252/405 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minä saisin tuon verran niin elintasoni laskisi aika hirveän paljon nykyisestä elintasostani.

Nimimerkillä nykyisin tienaan bruttona 6800€/kk ja siihen 400€ /kk vuokratuotot sijoitusasunnosta päälle sekä osinkotuotot pörssiosakkeista joita nyt ei toki joka kuukausi tilille tipahda.

Vierailija
253/405 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostaisin elintasoani ja sitten valittaisin miten verotus vie palkasta puolet eikä mikään riitä ja siksi köyhiltä pitää leikata loputkin.

Vierailija
254/405 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me tienataan miehen kanssa molemmat 5000e ja silti on rahat loppu koko ajan. 1000e sähkölasku on katastrofi 

Mihin saatte rahanne katoamaan? Minä tienaan vajaat 6 000 Euroa ja joka kuukausi saan säästettyä rahastoihin 1200 Euroa ja senkin jälkeen rahaa jää pakollisten laskujen jälkeen tilille ennen seuraavaa palkkapäivää ja mistään normaaliin elämiseen kuuluvasta ei ole tarvinnut tinkiä. 

Asun omassa rivitalon pätkässä ja ajelen 4 vuotta vanhalla autolla. Velkaa ei tosin ole ollut vuoden 2016 heinäkuusta asti lainkaan kun maksoin silloin kaikki pois siihen asti kertyneillä säästöilläni.

Vierailija
255/405 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me tienataan miehen kanssa molemmat 5000e ja silti on rahat loppu koko ajan. 1000e sähkölasku on katastrofi 

Mihin saatte rahanne katoamaan? Minä tienaan vajaat 6 000 Euroa ja joka kuukausi saan säästettyä rahastoihin 1200 Euroa ja senkin jälkeen rahaa jää pakollisten laskujen jälkeen tilille ennen seuraavaa palkkapäivää ja mistään normaaliin elämiseen kuuluvasta ei ole tarvinnut tinkiä. 

Asun omassa rivitalon pätkässä ja ajelen 4 vuotta vanhalla autolla. Velkaa ei tosin ole ollut vuoden 2016 heinäkuusta asti lainkaan kun maksoin silloin kaikki pois siihen asti kertyneillä säästöilläni.

En ole tuo, jolta kysyit, mutta mihin ihmeeseen sinun rahat katoaa? Tienaan puolet vähemmän bruttona ja jos ei olisi lainaa, jäisi säästöön saman verran kuin sinulla. Ja on kaksi lasta. 

Vierailija
256/405 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti on hämmästyttävää miten ihmiset ei kykene asettautumaan toisen asemaan vaan kommentoidaan pelkästään omasta näkökulmasta. Kyllä, 3500e palkalla ei eletä herroiksi. Kuitenkin köyhälle, työttömälle tms. se on iso raha ja ihan ok palkkana muutenkin. Onko aivan mahdotonta tajuta että jos sulla on tällä hetkellä tulot esimerkiksi tonnin luokkaa niin onhan se nyt aivan eri asia kun saakin tuplasti sen summan kuussa. Ei vain kerran vaan säännöllisesti. Sillä pääsee aloittamaan hitaan nousun pois ahdingosta. Ei sitä varmaan ymmärrä jos on tottunut kuluttamaan kaiken mitä tulee sen enempää asiaa ajattelematta.

Vierailija
257/405 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kohta se selviää. Olin vuosia velkavankeudessa ja kun kaikki muukin romahti, niin sitä myötä myös vuosia kuntoutustuella. Tavoite oli jo nuorena päästä opiskelemaan, mutta elämä vei. Muutama vuosi sitten hain sitkeästi lääkikseen ja lopulta pääsinkin sisään. Nyt valmistun vappuna päälle nelikymppisenä, mutta hyväpalkkaista työtä on tiedossa. Useammasta paikasta on jo tarjottu töitä ja ihan perus terkkarina mulle jäisi veroprosenttilaskurin mukaan 4200 €, tosin pätkätyötä n. vuoden verran olisi tarjolla 10000 € palkalla josta käteen jäisi reilu 6000 €. Jos haluan kohtuullista eläkettä niin paljon olisi paiskittava hommia kun näin kypsempänä valmistun.

Vierailija
258/405 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidemmän päälle haluaisin matkustaa johonkin ulkomaille lomalla. Ihan minne vaan, vaikkapa sinne Kanarialle, missä kaikki käyvät. Ja kävisin myös sukulaisten luona kyläilemässä ja kutsuisin meille ja tarjoaisin yösi

Toivottavasti näistä toiveista muutama edes toteutuu!

Vierailija
259/405 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Toivottavasti näistä toiveista muutama edes toteutuu!"

Kiitos tästä kommentistasi. Ihan itku tuli, kun liikutuin ystävällisyydestäsi.

Kaikkea hyvää elämääsi !

t. Viestin kirjoittaja

Vierailija
260/405 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tulen ihan kivasti toimeen 3 300 € bruttopalkallani, mies tienaa nelisen tuhatta. Ei ole velkoja kummallakaan, ajellaan molemmat 10 v vanhoilla autoilla. Ok talossa asutaan kahdestaan ja koira löytyy myös. Eli omat raha-asiat oikein hyvin.

Mutta en kyllä ymmärrä miksi pitää haukkua ihmisiä tukiloisiksi? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä neljä