Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vanhempi ei nykyään jaksa hoitaa kahta omaa lastaan samanaikaisesti?

Vierailija
18.02.2024 |

Ennemmin pitävät pientä 1-2v lasta isossa ryhmässä päiväkodissa taistelemassa huomiosta täydet päivät, jos uusi vauva syntyy. Sairaanakin koitetaan tuoda hoitoon, koska ei vaan jakseta yksin hoitaa toista omaa lasta vauvan lisäksi.

Kommentit (314)

Vierailija
281/314 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen oli 1v5kk, kun meni päivähoitoon kuudeksi tunniksi päivässä. Kun kuopus syntyi, oli esikoinen 4v1kk. Hän jatkoi samaa 6h päivää. Nuorempi aloitti päivähoidon ollessaan 1v3kk. 

6 tunnin päivät olivat mahdolllisia, koska toinen vanhempi oli alakoulun opettaja.

Vierailija
282/314 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esikoinen oli 1v5kk, kun meni päivähoitoon kuudeksi tunniksi päivässä. Kun kuopus syntyi, oli esikoinen 4v1kk. Hän jatkoi samaa 6h päivää. Nuorempi aloitti päivähoidon ollessaan 1v3kk. 

6 tunnin päivät olivat mahdolllisia, koska toinen vanhempi oli alakoulun opettaja.

No kutittaako tussuas? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/314 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät välttämättä jaksa hoitaa edes yhtä, niin miten sitten kahta. 

Vierailija
284/314 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä ole koskaan vienyt lapsia päiväkotiin vapaapäivänäni. Ei ole tullut mieleenkään. Onhan se siivous kahden pienen kanssa hitaampaa tai kahvilla käynti, mutta onhan tuota selvitty. 

Miten onnellisia tällaiset lapset on, jotka halutaan ottaa mukaan normaaliin elämään, sen sijaan että suljetaan laitokseen porttien taakse kuin johonkin vankilaan joka päivä, lomillakin.

Mitä se sun tussuas kutkuttaa?

Vierailija
285/314 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät välttämättä jaksa hoitaa edes yhtä, niin miten sitten kahta. 

No siellä taas yks hiiva tussu? Kutittaako? 

Vierailija
286/314 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata yleistää. Itse hoidan kaikkia lapsiani samaan aikaan. Jos yksi on kipeä, muutkaan eivät lähde päiväkotiin tai kouluun tartuttamaan muita. 

Mitä koulussa on sanottu siitä, että koululainen on poissa päiväkoti-ikäisen sisaruksen sairastelujen vuoksi?

Itse jouduin palaveriin ihan vain siksi, että koululaisen omat poissaolopäivät paukkuivat, kun korona-aikaan ei saanut edes nuhaisena tulla kouluun.

Vierailija
287/314 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jopa kaupassa käynti koetaan ylivoimaiseksi lapsen kanssa. 

Sanotaan että vanhemmuus on nykyään paljon haastavampaa nykyään. Mikä siinä kaupassa käynnissä (näin esimerkkinä) on muuttunut haastavammaksi?

Olen itse käynyt aina lasteni kanssa kaupassa. On vedetty näyttäviä itkupotkuraivareita selällään karkkihyllyn edessä eikä ole silti saatu karkkia. Mulle ei jäänyt traumoja eikä varmaan lapsillekaan, mutta tältä palstalta olen lukenut aika monen aikuisen ininää siitä, kuinka he ovat traumatisoituneet kaupassa metelöivistä lapsista. 

Uskoisin, että moni vanhempi häpeää oman lapsensa keskenkasvuisuutta: huutoa, kiukuttelua ja kaikkea, mitä pienellä ihmisellä voi kaupassa sattua. Siksi rakennellaan sellaista maailmaa, jossa lapset mieluummin viedään kivasti ulkoilemaan sillä aikaa kun pakolliset asiat hoidetaan. Tuloksena vain ikävä kyllä on lapsia, joilla ei ole taitoja eikä sietokykyä arjen rutiineihin.

Vierailija
288/314 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranskassa maternelle- koulu on pakollinen kaikille 3-vuotiaille. Pakollisuus tuli vuoden 2019 alussa.

Vierailija
289/314 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ranskassa maternelle- koulu on pakollinen kaikille 3-vuotiaille. Pakollisuus tuli vuoden 2019 alussa.

Ja siellä on oppitunnit 9-15, yksi opettaja, yksi avustaja, välissä ruokailuaika. Useimmat lapset jatkavat vielä iltapäiväkerhossa.

Vierailija
290/314 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi 4v oli joka päivä 6h päivässä päiväkodissa, vaikka itse olit kotona? Miksi ei voinut jotain päivää pitää vapaana? 

Vierailija
291/314 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi 4v oli joka päivä 6h päivässä päiväkodissa, vaikka itse olit kotona? Miksi ei voinut jotain päivää pitää vapaana? 

Parhaat kaverit oli siellä, meni aamulla isänsä kanssa samaan paikkaan( koulu ja päiväkoti) ja tulivat yhdessä ip pois. Meille nämä 6h päivät olivat mahdollisia, suurimmalle osalle ei.

Kiitos kuuluu lasten isälle!  

Vierailija
292/314 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne ennenkään hoitaneet. Isompi hoiti pienempää. Vanhemmat ei hoitaneet ketään.

Kyllä itse ainakin hoidin ja myös kaikki kaverini hoitivat. Ei todellakaan ole isommat hoitaneet pienempiä viime vuosikymmenellä.

Kysymys oli että miksi NYKYÄÄN. Kerroin että EI ENNENKÄÄN.

Vanhemmuuden vaatimustaso on myös ihan toista nykyään kuin ennen.

Älä sinä höpötä!! Vaatimustaso on kyllä ihan sama eli huolehtia lapsistaan. Kaikki muu on kuvitelmaa ja vanhempien keskinäistä kilpailua. Nykyään on lämpimät asunnot, juokseva vesi, pesukoneet ja kuivausrummut, sisävessat ja bideet, suihkut ja sisäsaunat mikroaaltouunit ja joka nurkalla pizzeriat ja Heset, on ajanvieteohjelmat ja autot sekä yhteiskunnalliset palveluita, joita ei ennen ollut.

Siinä sitä oli tekemistä äideillä ennen vanhaa. Lisäksi rahan puutteen takia joutuivat lähtemään töihin siivoojoksi ja ompelijoiksi tms. Ei ollut helppoa. Nyt äidit nostelevat kuntosalilla painoja tai chillailevat kahviloissa vauvansa kanssa, kärrykkäsormi turrana päivittelevät päiväänsä. Isommat lapset on viety päiväkotiin virikkeitä saamaan.  

Vierailija
293/314 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen vanhaan tosiaan isovanhemmat, muut vanhukset, isommat sisarukset ja kiikku hoitivat. 

Välillä lapsi sai pärjätä yksikseen kun äidin oli tehtävä navetta- ja pyykkityöt. Lisäksi piti suorittaa tosi monta muuta askaretta. Kyllä lapsi sai tutkia jotain käpyjä tai käsiään pitkiäkin aikoja turvallisessa paikassa yksikseen. Jos siis ei ollut niitä isompia saatavilla.

Mites sitten tuossa 1980-2010-luvuilla, kun isovanhemmat olivat omissa töissään ja äideillä ei ollut navetta- ja pyykkitöitä, mutta lapsia ei saanut viedä päiväkotiin, jos oli itse kotona? Lapsiakin oli useimmissa perheissä 2-3 pienillä ikäeroilla, eikä ollut sisaruskatrasta kaitsemaan pienempiä. Silti tuossa on kokonainen ikäpolvi, jonka vanhemmat saivat lapsensa hoidettua kotona.

Vierailija
294/314 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kutittaako? 

Kannattaisiko spämmääjän hakeutua hoitoon? Varo vain pilliauto on kohta ovella. Toivottavasti ei ole sinulla lasta huolettavana, kun täällä ehdit sekoilla. 

Vierailija
295/314 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen vanhaan tosiaan isovanhemmat, muut vanhukset, isommat sisarukset ja kiikku hoitivat. 

Välillä lapsi sai pärjätä yksikseen kun äidin oli tehtävä navetta- ja pyykkityöt. Lisäksi piti suorittaa tosi monta muuta askaretta. Kyllä lapsi sai tutkia jotain käpyjä tai käsiään pitkiäkin aikoja turvallisessa paikassa yksikseen. Jos siis ei ollut niitä isompia saatavilla.

Mites sitten tuossa 1980-2010-luvuilla, kun isovanhemmat olivat omissa töissään ja äideillä ei ollut navetta- ja pyykkitöitä, mutta lapsia ei saanut viedä päiväkotiin, jos oli itse kotona? Lapsiakin oli useimmissa perheissä 2-3 pienillä ikäeroilla, eikä ollut sisaruskatrasta kaitsemaan pienempiä. Silti tuossa on kokonainen ikäpolvi, jonka vanhemmat saivat lapsensa hoidettua kotona.

Kasarilla kunnallisia päivähoitopaikkoja riitti vain puolille lapsista, ei juuri ollut mahdollisuutta viedä hoitoon siis. Ja kasarilla lapset oli aika itsenäisesti, ajateltiin, että kylläpä ne pärjää.

Vierailija
296/314 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasarilla kunnallisia päivähoitopaikko

Ja ysärillä oli lama, työllisyys aste oli tosi alhainen, vanhemmat oli siis kotona.

297/314 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleen, kun päikkärin taholta toivottiin, että pitäisin lapset hiihtoloman kotona. 

Olin kahden pienen yksinhuoltaja, joka yritti etsiä töitä. 

En saanut apua muualta.

Paremmin lapset hoituivat päiväkodissa. Olin yli 40-vuotias leski tuolloin ja uuvuksissa.

En suostunut. Ei tykätty.

Vierailija
298/314 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parhaat kaverit oli siellä, meni aamulla isänsä kanssa samaan paikkaan( koulu ja päiväkoti) ja tulivat yhdessä ip pois. Meille nämä 6h päivät olivat mahdollisia, suurimmalle osalle ei.

Kiitos kuuluu lasten isälle!  

Eli itse olet aivan kädetön ja jos sinusta olisi ollut kiinni, lapsi olisi ollut vähintään täydet päivät päiväkodilla?

Vierailija
299/314 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa typerältä syyllistämiseltä, vaikka vela olenkin. Varmasti vastasyntyneen ja taaperon kanssa voi olla vaikeaa, kun toinen on toisesta mustasukkainen, valvottuja öitä, kumpikin vaatii huomiota yhtä aikaa. Ei tulis mieleen syyllistää, jos taapero on välillä päiväkodissa. Varsinaisia ihannevanhempia varmaan ovat kaikki tästä valittajat, joopa joo.

Ei pidä tehdä toista lasta, jos ei jaksa hoitaa molempia. Todellakin pidän huonoina vanhempina niitä, jotka laittavat isommat päiväkotiin vauvan tieltä.

Juuri tästä syystä, moni ei tee sitä yhtäkään vaan lapsettomuus on tietoinen valita. Säästyy monelta haukkumiselta ja syyllistämiseltä, sillä aina löytyy niitä, jotka kuvittelevat olevansa hyviä vanhempia ja pyörityävät sädekehää päänsä päälle. 

Toisaalta tietoisesti lapsettomana en ymmärrä, miksi joku saa näistä haukkumisesta ja arvostelusta jotakin sisältöä elämäänsä tai iloa, kun luulisi, jos jollakin vaikeuksia vanhemmuudessa antaisi apua, neuvoja tai esimerkkejä, miten hyvään vanhemmuuteen päästään, tämän kaiken haukkumisen ja arvostelun sijaan. Mutta eipä täällä sellaisia kommentreja ole näkynyt. 

Ja ei tosiaa tehdä niitä lapsia. Saatte päsmäröidä rauhassa. 

Vierailija
300/314 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juurikin näin! Itse olen myös syntynyt tuossa välissä ja esikoiseni saanut. Äitini oli pitkään kotiäitinä ja hoiti kolme lasta kotona. Ikinä ei valittanut että oli raskasta, vaan sanoi että oli ihaninta aikaa ikinä! Että miten helpolla hän pääsikään kun ei tarvinut käydä töissä! Ihan normaaleja asioita tehtiin mitä nyt lasten kanssa yleensä tehdään, ei oltu heitteillä.

Ja niin tein itsekin. Tosin itse tein keikkatöitä ja koska miehenikin teki silloin vuorotyötä, niin pystyimme hyvin pitkälle hoitamaan lapsemme kotona. Olivat isompana myös päiväkodissa, mutta vähäisillä tunneilla. Ja aina kun oli kotipäivä mietin että ihanaa, kun saa olla vaan kotona lasten kanssa. Toki paljon kaikkea myös puuhattiin, mutta aamulla ei tarvinut kiirehtiä minnekään, kun kukaan meistä ei aamuihminen ollut.

Nuorin nyt päiväkoti-ikäinen ja järkyttyneenä olen vierestä seurannut monen touhua. Pakosti moni vanhempi myöhemmin katuu toimintaansa ja sitä miten itsekkäästi on ajatellut lasten ollessa pieniä. Ne on pieniä aivan pienen hetken vaan! Tosi rumasti saatetaan puhua omista pienistä lapsista, aivan kuin olisivat pelkkä rasite, josta pitää päästä eroon aina kuin se suinkin vain onnistuu.