Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä voin vielä säästää?

Vierailija
17.02.2024 |

Olen takuueläkkeellä. Asun kahden, jo aikuisen lapsen kanssa. Lapset maksavat asumisestaan ja ruoastaan osuutensa.

Tiukoilla ollaan, mutta vielä pitäisi saada satasen säästöt paikkaamaan alentunutta asumistukea. Mistä voin säästää? Lehtiä ei tule, ei ole mitään suoratoistopalveluja. Emme syö tai kahvittele ulkona tai tilaa ruokaa kotiin ikinä. Ostan halpaa perusruokaa, joka sekin alkaa tuntumaan kalliilta ostaa. Käytämme ruokaan toimeentulotuessa ruokaan tarkoitetun laskennallisen summan. Yritän säästää tässä, mutta vaikealta tuntuu, kun hinnat vain karkaavat. Ostan vähän mitään ja kaikki mahdollinen hankitaan kirpputorilta. Ainoaan harrastukseeni, josta en suostu luopumaan menee kolmisenkymppiä kuukaudessa. Se on ainoa henkireikäni. Emme käytä mitään palveluja, leikkaan itse perheen hiukset. Liikumme bussilla, sitäkin vältän viimeiseen asti, koska se maksaa. Hankintalista on loputon, eikä meillä ole ollut vuosikausiin sellaista tilannetta, että esim. jokaisella perheenjäsenellä olisi asianmukaiset ja ajantasaiset vaatekerrat joka vuodenaikaan, aina on puutteita.

Kommentit (347)

Vierailija
121/347 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ei tarvitse unelmoidakaan yksityislääkäristä, uusista rilleistä puhumattakaan. 

Vierailija
122/347 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sinulla ap raskas elämä. Olet sairastellut jo nuoresta, sairauslomatkin sattuneet juurikin niihin aikoihin kun et ole ollut töissä, lapsesi on masentunut voimaton lukiolainen, miehelläsi aivoinfarkti eikä pysty asumaan kotona tai teitä rahallisesti auttamaan, aikuinen lapsesi notkuu yhä kotona ja rahat on loppu. Sitten vielä trolliksi haukutaan 😢 Onneksi on henkireikä eli harrastuksesi, mutta sitähän ei parane kertoa ettet paljastusi 🤫

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/347 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokajonoon? Sillä saisit säästettyä hyvin

Vierailija
124/347 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

'Olin ihan tavallinen duunari ja eipä se "kunnon ammatti" mitään olisi pelastanut, olisin pudonnut vain korkeammalta sairastuttuani' 

Eläkkeesi olisi vaan suurempi jos olisit tehnyt esim. lääkärinä pätkätöitä. Moni lekuri vaan keikkailee ja rahhaa on.

Koulutus ja opiskelu on ainoa tie parempaan toimeentuloon ellei voita lotossa. 

Vierailija
125/347 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On sinulla ap raskas elämä. Olet sairastellut jo nuoresta, sairauslomatkin sattuneet juurikin niihin aikoihin kun et ole ollut töissä, lapsesi on masentunut voimaton lukiolainen, miehelläsi aivoinfarkti eikä pysty asumaan kotona tai teitä rahallisesti auttamaan, aikuinen lapsesi notkuu yhä kotona ja rahat on loppu. Sitten vielä trolliksi haukutaan 😢 Onneksi on henkireikä eli harrastuksesi, mutta sitähän ei parane kertoa ettet paljastusi 🤫

No, meille on jaettu vähän huonommat kortit. Saat olla uskomatta, eikä tässä ole edes meidän kaikki vastoinkäymiset.

Vierailija
126/347 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on kituuttanut köyhyydessä jo kymmeniä vuosia ja sekin on varmaan nykyhallituksen syy. 

Vierailija
127/347 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mä kertoisin mitä kaikkea mun elämässä on ollut paskaa, niin väittäisit muakin varmaan trolliksi. Ikävä kyllä kaikki on totisinta totta ja viimeisimmän jutun jälkeen ei voinut kuin taas miettiä, että miksi taas mä. Kun elämän hetken hymyilee, niin kyllä se potku päähän taas tulee. 

Vierailija
128/347 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Shampoo, hoitoaine, suihkugeeli vaihto palaversioihin. 

palat maksaa 4-7 euroa shampoo /hoitoaine ja perussaippua vartalolle /kasvoille on tosi halpa. Kestää puoli vuotta ! 

Perunajauho tai maissijauho hiuspuuteriksi. 

kosteusvoide tai rypsiöljy käy hiusten latvoihin hoitoaineeksi. 

Jos lukiolainen on tyttö niin kuukautissuojien vaihto kuukuppiin. Se maksaa kerralla 20-30 euroa mutta kestää käytännössä ikuisesti. 

jos vesi sisältyy vuokraan, säästä vessapaperista aina kun voit ja käytä vettä. 

Yhdestä teepussista 1,5l termariin teetä ja juo siitä koko päivän . jos siis haluaa teetä käyttää . 

vähennä kahvia, vain 1 kuppi päivässä. 

ala pätkäpaastolle, syöt vain klo 12-20. 

ala vastailla kyselytutkimuksiin: M3panel, onlinetutkimuspaneeli, Suomitutka .

Onko tuo elämistä? Mielestäni menee jo selvitymisleiri kamppailuksi!

Vierailija
129/347 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mistään ei voi enää säästää pitää alkaa miettimän mistä saisi lisätuloja. Olisiko teillä esim. yksi ylimääräinen huone, jonne voisitte ottaa alivuokralaisen?

Vierailija
130/347 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Meillä on sama tilanne. Käyn töissä, mutta palkka ei riitä enää mihinkään. Kaikki on kallistunut paljon enemmän kuin palkka nousi. Jos jotain menee rikki, en saa ostettua uutta. Annoin 17-vuotiaalle 50 euroa, että voi ostaa kirppikseltä mitä vaatteita tarvitsee. Hän sai ostettua yhdet housut ja yhden college-puseron. Kirppikseltä siis. Ihan kummalliseksi menneet hinnat. Itsekin jouduin ostamaan mustan mekon joulukuussa hautajaisiin, ja maksoin mekosta 25 euroa. Oli pakko. Se oli ainoa minun kokoa oleva, jonka löysin. Kengät ostetaan uutena, ja pipot ja hanskat sekä sukat, mutta muuten on pakko yrittää kirppikseltä löytää.

Meillä on astianpesukoneessa ohjelmistovika, minkä takia 2 tunnin ohjelma kestää 3,5 tuntia. Kodinkonekorjaaja kävi toteamassa, että ohjelmistokortti pitää vaihtaa. Se on niin kallis, ettei pystytä. Uuteen koneeseen ei tietenkään ole varaa. Niinpä meidän astiat peseytyy joka kerta 3,5 tuntia. Pikaohjelma ei myöskään toimi ollenkaan. 

Säästän autoilussa niin, että kävelen kauppaan. Matkaa pari km isompaan marketiin. Tietysti kengät kuluu, mutta tuleepa samalla liikuntaa. Joskus on perheen 13-vuotias mukana kantamassa kasseja. Lähikauppaan on 200 metriä, mutta en pysty ostamaan sieltä yhtään mitään, kun on kallis kauppa. Viimeksi ostin lähikaupasta laskiaispullat, kun tuli yllättäen vieraita. Maksoivat 5,25€ per 2 pullaa. Meinasin pyörtyä kassalla. Köyhyys koskettaa myös työssä käyviä!

Vierailija
131/347 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä. Meillä on sama tilanne. Käyn töissä, mutta palkka ei riitä enää mihinkään. Kaikki on kallistunut paljon enemmän kuin palkka nousi. Jos jotain menee rikki, en saa ostettua uutta. Annoin 17-vuotiaalle 50 euroa, että voi ostaa kirppikseltä mitä vaatteita tarvitsee. Hän sai ostettua yhdet housut ja yhden college-puseron. Kirppikseltä siis. Ihan kummalliseksi menneet hinnat. Itsekin jouduin ostamaan mustan mekon joulukuussa hautajaisiin, ja maksoin mekosta 25 euroa. Oli pakko. Se oli ainoa minun kokoa oleva, jonka löysin. Kengät ostetaan uutena, ja pipot ja hanskat sekä sukat, mutta muuten on pakko yrittää kirppikseltä löytää.

Meillä on astianpesukoneessa ohjelmistovika, minkä takia 2 tunnin ohjelma kestää 3,5 tuntia. Kodinkonekorjaaja kävi toteamassa, että ohjelmistokortti pitää vaihtaa. Se on niin kallis, ettei pystytä. Uuteen koneeseen ei tietenkään ole varaa. Niinpä meidän astiat peseytyy joka kerta 3,5 tuntia. Pikaohjelma ei

"Annoin 17-vuotiaalle 50 euroa, että voi ostaa kirppikseltä mitä vaatteita tarvitsee. Hän sai ostettua yhdet housut ja yhden college-puseron." siis mitä? Olisi voinut ostaa uusia vaatteita tolla summalla esim h&m, new yorker. Tai joku nettikauppa. Ei aina tarvitse käytettyjä ostaa, kun ei se halpaa ole näköjään

Vierailija
132/347 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairauslomilla saamasi sairauspäiväraha kerryttää eläkettä.

Lipsuu, lipsuu.. 

Kuten jo kerroin, olen tehnyt pätkää, on ollut työttömyyttä, sairaslomia ( ei työsuhteessa) ja kahdesta lapsesta olen ollut hoitovapaalla. Ei ehtinyt paljon kertyä eläkettä. 

Sullakin tuntuu lipsuvan, mutta oletkin tainnut elää liian turvatun ja helpon elämän, kun noin paljon pelottaa se, että jollakin on huonommin ilman omaa syytä. Voihan se pska tuuri osua vaikka sinuunkin.

Meillä tulot ovat surkeat, menot paljon suuremmat kuin teillä, omaa käyttörahaa/kk mulla pyöreä nolla, kakarasta asti täytynyt tehdä töitä, opintovelat on joutunut ottamaan ja maksamaan, kotona tappelua ja alkoholismia, koulussa kiusausta, vakaviakin sairastumisia, työkyvöttömyyttä ja työttömyyttä, läheisen kuolemia, masennusta, ja jatkuu jos jatkaisin. Aivoinfarktin sai isäni ja parhaan ystäväni mies. Voi v miten helppo, turvallinen ja pskaton elämä. 

Vierailija
133/347 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuo 700 euroa kuussa ruokakauppaan, sisältäen ruoan ja taloustavarat, on paljon.  Vai onko tuossa myös muita kuluja, puhelinliittymät, tms?

Hyödytäthän kunnolla ilta-alet, hävikkivihannespussit yms?  Ethän heitä naatteja tai kukkakaalin lehtiä yms roskiin?  Ne on kaikki syötäviä, voi upottaa sosekeittoon, piirakkaan tms.  Talouspaperi on turhaa, rätit ajaa saman asian. Tuorekelmu pois, ruoan voi säilyttää rasioissa ja käyttää mehiläisvahakäärettä (joita voi tehdä itsekin).  Kestotuotteet kaikessa missä voi: tiskirätit,  kuukuppi, kestovanulaput, EcoEgg pyykinpesuun (on hyvä ja helppo), yms. yms. 

Sienestys ja marjastus, kaikki villivihannekset käyttöön. Omenoita useinkin saa. Sienten ja omenoiden kuivatus talven varalle, onnistuu ilman kuivuriakin.  

Mietin myös tuota lukiolaisen väsymistä, toki en tiedä tähän tarkempia syitä.  Lukion voi suorittaa suunnitellusti neljässä vuodessa. Kaikessa ei tarvitse olla hyvä, panostaa niihin aineisiin mitä aikoo kirjoittaa ja mitkä ovat tulevissa pääsykokeissa tärkeitä. Voisiko lukiolaisen työssäkäyntiä ajatella myös henkireikänä, jonka myötä saisi elämään myös työkokemusta ja vähän ylimääräistä rahaa nuorelle itselleenkin. 

Vierailija
134/347 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lipsuu, lipsuu.. 

Kuten jo kerroin, olen tehnyt pätkää, on ollut työttömyyttä, sairaslomia ( ei työsuhteessa) ja kahdesta lapsesta olen ollut hoitovapaalla. Ei ehtinyt paljon kertyä eläkettä. 

Sullakin tuntuu lipsuvan, mutta oletkin tainnut elää liian turvatun ja helpon elämän, kun noin paljon pelottaa se, että jollakin on huonommin ilman omaa syytä. Voihan se pska tuuri osua vaikka sinuunkin.

Meillä tulot ovat surkeat, menot paljon suuremmat kuin teillä, omaa käyttörahaa/kk mulla pyöreä nolla, kakarasta asti täytynyt tehdä töitä, opintovelat on joutunut ottamaan ja maksamaan, kotona tappelua ja alkoholismia, koulussa kiusausta, vakaviakin sairastumisia, työkyvöttömyyttä ja työttömyyttä,

Äläpäs trollaa.

Vierailija
135/347 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tiskaan käsin ja fillaroin kesät talvet lähikauppaan joka reilun 10km päässä. Ei se ole niin vaikeaa. 

Vierailija
136/347 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lipsuu, lipsuu.. 

Meillä tulot ovat surkeat, menot paljon suuremmat kuin teillä, omaa käyttörahaa/kk mulla pyöreä nolla, kakarasta asti täytynyt tehdä töitä, opintovelat on joutunut ottamaan ja maksamaan, kotona tappelua ja alkoholismia, koulussa kiusausta, vakaviakin sairastumisia, työkyvöttömyyttä ja työttömyyttä,

No,mullakin oli kotona ihan paskaa, mutsi oli alkoholisti ja kaikki viikonloput oli pelkkää tappelua, mutta eipä se suojellut tulevilta vastoinkäymisiltä.

Vierailija
137/347 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule, en trollaa! Olisikin trollaus. Enkä kertonut kuin vähän. 

Vierailija
138/347 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa jo mainittiinkin kirpparimyynti. Eli ostat halvalla ja myyt hieman kalliimmalla eteenpäin. Tätä kannattaa oikeasti kokeilla, koska voit tehdä oman jaksamisen mukaan! Vaatii toki jonkin verran perehtymistä siihen, millainen tavara on haluttua ja menee nopeasti kaupaksi. Itse tienaan kymppejä, joskus satasia kuussa!

Ei tuota rahatta aloiteta! Ja pitää tosiaan tietää 100%:n varmasti mikä käy kaupaksi tai sulla on hetken päästä romua kaapit täynnä. Autotta onnistu ollenkaan. Postimaksut kalliita. Itsekin myynyt omaa kertymätavaraa ja hyviä sellaisia. Mutta purraan orpoa-hallituksen valtaantulon jälkeen ei juuri mikään enää käy kaupaksi. Viimekuun myynti 8 euroa. Tässä kuussa ei vielä mikään ole käynyt kaupaksi. Olen ajatellut ja todennäköisesti lopeta tyhjän pyörittelyn. Ennen tuollakin sai tosiaan sitä lisärahaa. Reilustikin.

Vierailija
139/347 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiskata voi käsin! Meillä on aina testattu omin hartiavoimin. Juuri tiskasin itsekin, vaikka olen mies! En pidä ongelmana. Akka on töissä. Itsellä ei ole töitä viikonloppusin. Arkina vain ja sekin etätyö, eli ehtii arkenakin tiskata.

Vessapaperi taas niin halpaa, että pidän sen säästämistä lähinnä huonona pilana! Oikeastiko jollakin ei muka ole varaa ostaa? Jättää kaljat ja tupakin pois, niin onnistuu. Ts. Kaikki tuntemani ns. " köyhät" polttaa ja käyttää Alkon tuotteita reilusti. Sitten valitetaan köyhyyttä... ja sossutuet silti juoksee ja vuokrat + sähköt maksetaan!

Vierailija
140/347 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuule, en trollaa! Olisikin trollaus. Enkä kertonut kuin vähän. 

Kyllä täällä joku trollaa, mutta tuskin sä 🤔