Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä voin vielä säästää?

Vierailija
17.02.2024 |

Olen takuueläkkeellä. Asun kahden, jo aikuisen lapsen kanssa. Lapset maksavat asumisestaan ja ruoastaan osuutensa.

Tiukoilla ollaan, mutta vielä pitäisi saada satasen säästöt paikkaamaan alentunutta asumistukea. Mistä voin säästää? Lehtiä ei tule, ei ole mitään suoratoistopalveluja. Emme syö tai kahvittele ulkona tai tilaa ruokaa kotiin ikinä. Ostan halpaa perusruokaa, joka sekin alkaa tuntumaan kalliilta ostaa. Käytämme ruokaan toimeentulotuessa ruokaan tarkoitetun laskennallisen summan. Yritän säästää tässä, mutta vaikealta tuntuu, kun hinnat vain karkaavat. Ostan vähän mitään ja kaikki mahdollinen hankitaan kirpputorilta. Ainoaan harrastukseeni, josta en suostu luopumaan menee kolmisenkymppiä kuukaudessa. Se on ainoa henkireikäni. Emme käytä mitään palveluja, leikkaan itse perheen hiukset. Liikumme bussilla, sitäkin vältän viimeiseen asti, koska se maksaa. Hankintalista on loputon, eikä meillä ole ollut vuosikausiin sellaista tilannetta, että esim. jokaisella perheenjäsenellä olisi asianmukaiset ja ajantasaiset vaatekerrat joka vuodenaikaan, aina on puutteita.

Kommentit (347)

Vierailija
81/347 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes kaikki ehdotukset ovat näpertelyä ja tasolla "käytä suodatinpussi kahteen kertaan". Suurin osa menoista menee asuntoon, joten ainoa järkevä keino säästää on vaihtaa halvempaan ja pienempään asuntoon.

Se toimii myös vanhemmalle lapselle vinkkinä omaan asuntoon muutosta. Ap saa asumistukia ja ruokaan menee vähemmän rahaa. 

Toinen keino on hankkia lisätuloja. Kun on säästetty kaikki kurjuuteen asti niin tulee kohta, jossa ei ole enää säästettävää vaan tuloja pitää lisätä. Joko ap menee keikkatöihin tai lapsi/lapset alkavat maksaa enemmän ap:lle.

Vierailija
82/347 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takuueläke, tukien saamista vaikeuttaa kun on omaisuutta joka huomioidaan. Olen käytännössä rahaton. Näinkin voi käydä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/347 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me oltais rikkaita jos jäis 700 egee per kk käyttöön!!!! 

Vierailija
84/347 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ruokakauppaan menee n. 700 kuussa, riippuen siitä, tarvitseeko jotain muuta hankkia"

Eli teillä on käyttörahaa 700€/kk, ja jos ei mitään hankintoja tehtävänä, niin sitten toslataan ruokaan? Älkää tuhlatko ruokaan vaan säästäkää, säästäkää ja säästäkää.

Miksei kerrostalossa voi hyödyntää halpoja sähkötunteja? Minä voin, enkä pyykkää yöaikaan jolloin talossa hiljaisuus.

Sun tarina välillä lipsuu.... 🤭

Sama, mikä ongelma pörssisähköst kerrostalos? Ei kaik halvat tunnit oo öisi. Netist hinnan näkee. 

Vierailija
85/347 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä se on se harrastus? 

Vierailija
86/347 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensialkuun kannattaa lopettaa keksityillä jutuilla trollaaminen vauvapalstalla

Viimeistään tuo, että lukiolainen ei muka voi mennä töihin, paljastaa trollin. 

Vierailija
87/347 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö saa työ- tai työkyvyttömyyseläkettä? Et ole ihan teini kun 2 aikuista lasta joten kyllä sulla pitäis olla ihan kohtuullinen työura takana.

Vierailija
88/347 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On vaan ollu kiva kattoo ku tarina leviää kuin pullataikina 😂

Vierailija
89/347 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätä harrastukset pois, ei kirppariostoksia, ei uusia vaatteita, halvan ruoan vaihdat vielä halvempaan, hankkiudu lapsistasi eroon, vaihda halvempaan asuntoon, muuta vaikka kadulle tai telttaan asumaan äläkä käy missään.

Mitä elämää tuollainen on?

Vierailija
90/347 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ruokakauppaan menee n. 700 kuussa, riippuen siitä, tarvitseeko jotain muuta hankkia"

Eli teillä on käyttörahaa 700€/kk, ja jos ei mitään hankintoja tehtävänä, niin sitten toslataan ruokaan? Älkää tuhlatko ruokaan vaan säästäkää, säästäkää ja säästäkää.

Miksei kerrostalossa voi hyödyntää halpoja sähkötunteja? Minä voin, enkä pyykkää yöaikaan jolloin talossa hiljaisuus.

Sun tarina välillä lipsuu.... 🤭

Totta kai voi hyödyntää, mutta yöllä on halvimmat tunnit. Kyllä, ruokaan tulee helposti ehkä laitettua liikaa silloin, kun se on mahdollista. Alan jotenkin väsymään tähän ikuiseen kitkutukseen. En jaksa aina olla rationaalinen ja järkevä, se on pakko tunnustaa. Säästämme koko ajan, kun se 700 on se summa, mistä on säästettävä myös ihan kaikki muut hankinnat, olipa ne sitten isoja tai pieniä. Käytännössä mitään ei jää säästöön, koska aina tulee jotain ns  ylimääräisiä menoja. Harva on se kuukausi, jolloin ei.

Vierailija
91/347 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö minimi toimeentulotuki ole 550e kuussa mitä pitää jäädä vuokran ja laskujen jälkeen. Kai aikuiset lapsetkin saavat tukia? Jonkun olisi hyvä olla töissä tienaamassa. Kyllä kolmen aikuisen pitäisi saada riittävästi tukia. Paljonko menee ruokakauppaan ja osteletko herkkuja paljon(kalliita)?

Ei tuota 550 jää laskujen jälkeen vaan siitä maksetaan laskut ja ruoat.

Vierailija
92/347 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sanoa, mistä vielä säästää. Neuvon olemaan yhteydessä srk:n diakoniaan. Sieltä saa ruokakasseja, apua laskujen maksuun, ehkä jopa harrastusmenoihin ja ostoluvan kauppaan. Olen ollut diakonina ja myöntämässä näitä apuja asiakkaille, jotka elävät tosi niukasti toimeentulotuen rajalla. Siellä ei kysytä, kuulutko kirkkoon. 

Vierailija
93/347 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat takuueläkettä, vaikka olet työkyvyttömyyseläkkeellä? Meneekö se noin? Eikö työkyvyttömyyseläke määritellä kertyneen eläkkeen perusteella ja osaltaan sen mukaan mitä lopulla työuralla eläkettä kertynyt?

Miten lasten isä? Eikö hän tue kuitenkin ainakin sitä lukiolaista? 

Vierailija
94/347 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko olette hyödyntäneet seurakunnan avustukset ja hävikkiruokapussi jaot.

Vierailija
95/347 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän on ollu osastohoidossa vakavan masennuksen ja uupumuksen vuoksi, eli ei, ei voi mennä töihin, sikäli mikäli töihin nyt noin vain " mennään". Hän saa kuntoutusrahaa juuri tämän takia.

Vierailija
96/347 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä se on se harrastus? 

En kerro, koska siitä voi tunnistaa.

Vierailija
97/347 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saat takuueläkettä, vaikka olet työkyvyttömyyseläkkeellä? Meneekö se noin? Eikö työkyvyttömyyseläke määritellä kertyneen eläkkeen perusteella ja osaltaan sen mukaan mitä lopulla työuralla eläkettä kertynyt?

Miten lasten isä? Eikö hän tue kuitenkin ainakin sitä lukiolaista? 

Joillakin työeläke on jäänyt niin pieneksi, että maksetaan takuueläkettä lisäksi.

Vierailija
98/347 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirryttyäni vegeruokailuun, säästöön jäi reilusti enemmän ruokaa, kun aiemmin. En syö siis mitään eineksiä, vaan valmistan ruokani itse tyyliin papupataa tai jotain keittoa itse.

Vierailija
99/347 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen saanut vähän lisätienestejä Norstatin kyselyistä. Olen käyttänyt jo monta vuotta. Hissukseen tulee pisteitä kuukausien saatossa, mutta hei, tulee kuitenkin! Nytkin on 40€ edestä pisteitä kerrytettynä.

https://www.norstatpanel.com/fi

Vierailija
100/347 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö saa työ- tai työkyvyttömyyseläkettä? Et ole ihan teini kun 2 aikuista lasta joten kyllä sulla pitäis olla ihan kohtuullinen työura takana.

Pätkätöitä olen tehnyt. Ja sairastellut kolmiskymppusestä asti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kaksi