Mistä voin vielä säästää?
Olen takuueläkkeellä. Asun kahden, jo aikuisen lapsen kanssa. Lapset maksavat asumisestaan ja ruoastaan osuutensa.
Tiukoilla ollaan, mutta vielä pitäisi saada satasen säästöt paikkaamaan alentunutta asumistukea. Mistä voin säästää? Lehtiä ei tule, ei ole mitään suoratoistopalveluja. Emme syö tai kahvittele ulkona tai tilaa ruokaa kotiin ikinä. Ostan halpaa perusruokaa, joka sekin alkaa tuntumaan kalliilta ostaa. Käytämme ruokaan toimeentulotuessa ruokaan tarkoitetun laskennallisen summan. Yritän säästää tässä, mutta vaikealta tuntuu, kun hinnat vain karkaavat. Ostan vähän mitään ja kaikki mahdollinen hankitaan kirpputorilta. Ainoaan harrastukseeni, josta en suostu luopumaan menee kolmisenkymppiä kuukaudessa. Se on ainoa henkireikäni. Emme käytä mitään palveluja, leikkaan itse perheen hiukset. Liikumme bussilla, sitäkin vältän viimeiseen asti, koska se maksaa. Hankintalista on loputon, eikä meillä ole ollut vuosikausiin sellaista tilannetta, että esim. jokaisella perheenjäsenellä olisi asianmukaiset ja ajantasaiset vaatekerrat joka vuodenaikaan, aina on puutteita.
Kommentit (347)
Eihän tuossa ihan oikeasti ole hirveästi vaihtoehtoja, jos muuttaminen pienempään asuntoon ei käy, töitä ei pysty tekemään osa-aikaisestikaan, lapsia ei voi käskeä muuttamaan muualle tai ottamaan töitä lisätienesteiksi, harrastuksesta ei voi luopua koska siitä on enemmän henkistä haittaa kuin taloudellista hyötyä, ruokamenoja ei voi enää karsia, mitään tuotteita tai palveluita ei voi myydä jne.
En keksi muuta kuin diakonille, ruokajonoon ja opiskelijalle opintolaina helpottamaan opinnoista tulevia kuluja.
Vierailija kirjoitti:
Saat takuueläkettä, vaikka olet työkyvyttömyyseläkkeellä? Meneekö se noin? Eikö työkyvyttömyyseläke määritellä kertyneen eläkkeen perusteella ja osaltaan sen mukaan mitä lopulla työuralla eläkettä kertynyt?
Miten lasten isä? Eikö hän tue kuitenkin ainakin sitä lukiolaista?
Lyhyt ja rikkonainen työura, paljon sairaslomia. Ei ehtinyt eläkettä kertyä.
Lasten isä sai aivoinfarktin ja asuu tuetusti. Hänellä ei ole yhtään ylimääräistä, olen nähnyt edunvalvojan laskelmat.
Jos menot vain kasvavat, mutta tuloja ei tule lisää, siinä on jossain vaiheessa pakko esimerkiksi muuttaa halvempaan asuntoon tai luopua (joksikin aikaa) harrastuksesta, tai heitettävä ne lapset asumaan johonkin lähelle omiin asuntoihinsa (tai edes toinen niistä).
Ei ikuisuuksiin voi venyttää penniä niin, että se mystisesti vain venyy ja vanuu pidemmäksi ja pidemmäksi. Jossain vaiheessa tulee se kohta, jossa penni katkeaa. Sen mukaan pitää tehdä päätöksiä ja olla ihan rehellisesti realisti, vaikka se tunteellisesti olisikin vaikeaa ja tuntuisi epäreilulle.
T: toinen osatyökykyinen köyhä
"Edullisia tunteja en kerrostalossa pysty hyödyntämään"
"Totta kai voi hyödyntää, mutta yöllä on halvimmat tunnit"
Hyödynnät vai et, koeta päättää! Et taida seurata pörssisähkön päivittäisiä hintoja 🤔
Pätkätöitä? Koulusta pääsyn jälkeen? Ethö hankkinut itsellesi kunnon ammattia?
Onko lukio paras paikka jos nuori on masentunut ja uupunut? Eikö mielenterveyspuolella osata neuvoa jotain muuta opinahjoa?
Vierailija kirjoitti:
"Edullisia tunteja en kerrostalossa pysty hyödyntämään"
"Totta kai voi hyödyntää, mutta yöllä on halvimmat tunnit"
Hyödynnät vai et, koeta päättää! Et taida seurata pörssisähkön päivittäisiä hintoja 🤔
Pätkätöitä? Koulusta pääsyn jälkeen? Ethö hankkinut itsellesi kunnon ammattia?
Onko lukio paras paikka jos nuori on masentunut ja uupunut? Eikö mielenterveyspuolella osata neuvoa jotain muuta opinahjoa?
Kyllä. Olin ihan tavallinen duunari ja eipä se "kunnon ammatti" mitään olisi pelastanut, olisin pudonnut vain korkeammalta sairastuttuani.
Lukio on paras paikka lapselleni, joka on älykäs. Olisi tuhlaamista jättää potentiaali käyttämättä ja sittenhän pääsisit pilkkaamaan häntäkin siitä, että ei ole "kunnon ammattia", kuka sellaista haluaa.
Sairauslomilla saamasi sairauspäiväraha kerryttää eläkettä.
Lipsuu, lipsuu..
Vierailija kirjoitti:
Sairauslomilla saamasi sairauspäiväraha kerryttää eläkettä.
Lipsuu, lipsuu..
Kuten jo kerroin, olen tehnyt pätkää, on ollut työttömyyttä, sairaslomia ( ei työsuhteessa) ja kahdesta lapsesta olen ollut hoitovapaalla. Ei ehtinyt paljon kertyä eläkettä.
Sullakin tuntuu lipsuvan, mutta oletkin tainnut elää liian turvatun ja helpon elämän, kun noin paljon pelottaa se, että jollakin on huonommin ilman omaa syytä. Voihan se pska tuuri osua vaikka sinuunkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
700 kuussa ruokakauppaan, vaikka toinen muksu syö ilmaiseksi koulussa ja toisella edullinen opiskelija- tai työruokalaetu?
J-lauta, meillä ei kaikkiin kk menoihin ole edes 700!
Nyt ruokakulut kuriin!
Niin, sillä 700 eurolla siis hankitaan kaikki muukin, mitä ihminen nyt voi tarvita. Laskuja sillä ei tarvitse maksaa, mutta siis ihan kaikki muu.
Mitä se kaikki muu tietää? Uteliaisuudesta, koska aikuisena minulla ei ole kuukaudessa yleensä huomattavasti muita menoja. Vaatteet kestää pitkään, niitä ei tarvitse ostella edes kerran vuoteen. Elektroniikkaa minulla on josta olen haaveillut jo viitisen vuotta, mutta silti edelleen ostoslistalla koska ei ole tullut säästettyä siihen. Ja ilmankin pärjää. Kalusteita ei tarvitse lisää. Siis onko se sähkö ja vesi, vai mikä tuollaiseen kaikkeen muuhun sisältyy? Ne on toki kolmelta hengeltä varmaan ainakin sen 100 euroa kuussa, meidän taloyhtiössä pelkkä vesimaksu on 20 euroa per henki.
Kunnon ammatilla tarkoitin ammattia jossa ollaan töissä vakituisesti olitpa siivooja, kaupankassa, lääkäri tai hitsari.
Jos luokiolainen on masentunut ja uupunut, ei se ole hänelle oikea paikka olipa älykäs tai ei. Pahimmillaan tuollainen "potentiaalin käyttäminen" aiheuttaa pahempiakin mielenterveysongelmia.
Kuka täällä pilkkaa? Trolli.
Joku sellainen työ minkä voitte jakaa tämän lukiolaisen kanssa. Sinä teet työt jos vain pystyt, lukiolainen sitten jos et. Esimerkiksi mainosten jako tai koiran ulkoilutus. Jos näillä lapsilla on bussiin kuukausikortti, he hoitaa kauppareissut ym. Ei mene sinulla bussiin rahaa. Ja siinäkin katsot mikä tulisi halvemmaksi, ostatko irtolippuja vai olisiko kortti parempi, mihin saa saldoa tai matkoja. Ne tulee yleensä halvemmaksi. Ja käy vaan siellä leipäjonossa, tai lapset voi käydä, jos on se bussikortti.
Onko se harrastus sellainen jota voi ns. monetisoida?
Kun olet tk-eläkkeellä lähden oletuksesta ettei se ole erityisen fyysinen, vaan voisi olla vaikka jotain taiteellista. Voiko sitä osaamista myydä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites jos ne aikuiset lapset menisivät vaikka töihin?
He opiskelevat. Vanhempi on nytkin töissä, nuorempi ei kyllä millään jaksa lukion ohella työtä, on uupunut jo nyt.
Siis minkäikäisenä sen lapsen sait, jos olet eläkkeellä ja lapsi on vielä lukiossa?
Olen työkyvyttömyyseläkkeellä.
Eikö löydy mitään töitä joita voisit osa-aikaisesti tehdä aina viikossa? Saisit hyvin tienattua lisää rahaa, eikä tarvitsi montaa tuntia varmaan viikkossa hommia tehdä. Sen verran tekisi, ettei vaivat pääsisi vaivaamaan. Moni tekee työkyvyttömyyeläkkeellä jonkun verran töitä.
Ap:sta en tiedä, mutta itse olen etsinyt 10+ vuotta tuollaisia osa-aikatöitä. Ei niihin kävellä yhtään sen nopeammin kuin kokoaikatöihinkään. Etkö tiedä, että jokaiseen kaupanalan hommaan on vähintään se 200 hakijaa?
Vierailija kirjoitti:
Kunnon ammatilla tarkoitin ammattia jossa ollaan töissä vakituisesti olitpa siivooja, kaupankassa, lääkäri tai hitsari.
Jos luokiolainen on masentunut ja uupunut, ei se ole hänelle oikea paikka olipa älykäs tai ei. Pahimmillaan tuollainen "potentiaalin käyttäminen" aiheuttaa pahempiakin mielenterveysongelmia.
Päinvastoin, jos on motivoitunut opiskeluun, niin tottakai paikka on lukiossa.
Itselläni on valtavia psyykkisiä oireita, opiskelen silti jaksamisen mukaan yliopistoissa, koska se nimenonaan on minun paikkani. Ei esim ammattikoulu tai amk, koska
en halua työskennellä ryhmäpainoitteisesti ja pystyn parhaiten työskentelemään itsenäisesti. Lisäksi olen äärimmäisen teoreettisesti suuntautunut, jo amk on liian käytännönläheinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
700 kuussa ruokakauppaan, vaikka toinen muksu syö ilmaiseksi koulussa ja toisella edullinen opiskelija- tai työruokalaetu?
Nyt ruokakulut kuriin!
Niin, sillä 700 eurolla siis hankitaan kaikki muukin, mitä ihminen nyt voi tarvita. Laskuja sillä ei tarvitse maksaa, mutta siis ihan kaikki muu.
Mitä se kaikki muu tietää? Uteliaisuudesta, koska aikuisena minulla ei ole kuukaudessa yleensä huomattavasti muita menoja. Vaatteet kestää pitkään, niitä ei tarvitse ostella edes kerran vuoteen. Elektroniikkaa minulla on josta olen haaveillut jo viitisen vuotta, mutta silti edelleen ostoslistalla koska ei ole tullut säästettyä siihen. Ja ilmankin pärjää. Kalusteita ei tarvitse lisää. Siis onko se sähkö ja vesi, vai mikä tuollaiseen kaikkeen
Mihin kaikkeen sitä voi tarvita rahaa muuhun kuin ruokaan. Viimeinen meno oli yksityislääkäri, kun en päässyt terveyskeskukseen. Olin jo viikon siinä vaiheessa valvonut kipuineni. Sairaudessa on pahenemisvaihe. Silmälasit täytyisi uusia. Kela ei korvaa kaikkia tarvitsemiani lääkkeitä. Joskus myös kodin laitteet tulevat tiensä päähän. Paljoa ei tosiaankaan tarvitse, mutta joskus jotakin.
Harrastukseesi kuluu liki 400€ vuodessa, se on aika paljon tuossa taloustilanteessa. Eikö sitä voi vaihtaa tai laskea kustannuksia mitenkään? Itse tienaan ylimääräistä keräämällä pulloja ja myymällä huonekasvien pistokkaita, aina joku ostaa ja saa lisätuloa 10-40€/kk.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä ankeaa, että hallituksen mielestä ap:n perheen kaltaiset ovat niitä, joilta ensimmäisenä leikataan. Samaan aikaan minä kuuden tonnin kuukausipalkallani saan lisärahaa käteen. Ei tunnu reilulta :/
Voin toki yksityishenkilönä lahjoittaa hyväntekeväisyyteen, mutta ei perustoimeentulon varmistaminen pitäisi olla hyväntekeväisyyden varassa. Suututtaa.
Etkä voi olla varma että se hyväntekeväisyyteen annettu rahakaan menee sinne missä sitä eniten tarvitaan. Tiedän erään yhdistyksen jossa pelkästään vanhuksia ja saivat jostain rahalahjoituksen ja päättivät antaa yhdelle koko summan. Antoivat todennäköisesti rikkaimmalle joka osasi päivitellä eniten "surkeaa" eläkettään. Ei ole lähelläkään takuueläkettä hänen eläkkeensä.
Ja hae uudestaan toimeentulotukea, jos kerran tulot tippuu. Minäkään en nyt saisi, olen työtön, mutta opiskelen työkkärin tuella. Yksin olen ja lapsista tulee elatusapu jne. Kuitenkin kohta poistuu lapsikorotus ja loppuvuonna asumistuki, kun on oma asunto. Tulot tippuisi noin 400. Ja silloin saisin tuon summan sitten toimeentulotukea. Onneksi kuitenkin kohta valmistun ja toivottavasti saan töitä. Ala on ainakin työllistävä.
Vierailija kirjoitti:
Hän nimenomaisesti haluaa opiskella lukiossa, koska haluaa kuulemma tienata paremmin aikuisena. En sitä kyllä pidä ongelmana tässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt ruokakulut kuriin!
Mitä se kaikki muu tietää? Uteliaisuudesta, koska aikuisena minulla ei ole kuukaudessa yleensä huomattavasti muita menoja. Vaatteet kestää pitkään, niitä ei tarvitse ostella edes kerran vuoteen. Elektroniikkaa minulla on josta olen haaveillut jo viitisen vuotta, mutta silti edelleen ostoslistalla koska ei ole tullut säästettyä siihen. Ja ilmankin pärjää. Kalusteita ei tarvitse lisää. Siis onko se sähkö ja vesi, vai mikä tuollaiseen kaikkeen
En ole ap, mutta vastaan silti... tottakai joku tietty vaate kestääkin pitkään, mutta kun on heikot lähtökohdat, niin aina on puutetta. Esim itselläni on se tilanne, että lähestulkoon kaikissa alusvaatteissa on reikiä. Muutamat ehjät enää jäljellä, eli nyt pitää alkaa katsomaan uusia alusvaatteita. Intiimialueen sairauden takia alushousujen pitää olla oikeaa mallia ja materiaalia, eli jo etsimiseen menee aikaa. Eikä ole mahdollista ottaa kahden euron pöksyjä, jotka pahentavat sairautta, koska sitten intiimialueet kivut taas aiheuttavat lääkekuluja ja mahdottomuutta poistua kotoa. Samaan aikaan moni muukin asia rikki, nyt esim akuutisti talvitakki on rikki, pitää yrittää hakaneuloilla pitää kasata. Samoin kaikki pyyhkeet hiutuneet rikki. Mutta koska kohta on jo maaliskuu, pitää vähäiset rahat laittaa alusvaatteisiin, ei esim uuteen talvitakkiin, jota voi sitten kesällä metsästää.
Onnistuisiko lisätulon hankkiminen? Esim autat tai lapsesi auttavat jotain sukulaista tai naapuria?
Itse tienaan kuukaudessa 100e auttamalla iäkästä tätiäni mm. kotitöissä, kauppareissuilla ja pesulla käymisessä. Käyn myös kokopäivätyössä mutta lisätulo on tarpeen silti.