Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä voin vielä säästää?

Vierailija
17.02.2024 |

Olen takuueläkkeellä. Asun kahden, jo aikuisen lapsen kanssa. Lapset maksavat asumisestaan ja ruoastaan osuutensa.

Tiukoilla ollaan, mutta vielä pitäisi saada satasen säästöt paikkaamaan alentunutta asumistukea. Mistä voin säästää? Lehtiä ei tule, ei ole mitään suoratoistopalveluja. Emme syö tai kahvittele ulkona tai tilaa ruokaa kotiin ikinä. Ostan halpaa perusruokaa, joka sekin alkaa tuntumaan kalliilta ostaa. Käytämme ruokaan toimeentulotuessa ruokaan tarkoitetun laskennallisen summan. Yritän säästää tässä, mutta vaikealta tuntuu, kun hinnat vain karkaavat. Ostan vähän mitään ja kaikki mahdollinen hankitaan kirpputorilta. Ainoaan harrastukseeni, josta en suostu luopumaan menee kolmisenkymppiä kuukaudessa. Se on ainoa henkireikäni. Emme käytä mitään palveluja, leikkaan itse perheen hiukset. Liikumme bussilla, sitäkin vältän viimeiseen asti, koska se maksaa. Hankintalista on loputon, eikä meillä ole ollut vuosikausiin sellaista tilannetta, että esim. jokaisella perheenjäsenellä olisi asianmukaiset ja ajantasaiset vaatekerrat joka vuodenaikaan, aina on puutteita.

Kommentit (347)

Vierailija
141/347 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tiskaan käsin ja fillaroin kesät talvet lähikauppaan joka reilun 10km päässä. Ei se ole niin vaikeaa. 

Jep. Niin minäkin tiskasin käsin meidän 5-henkisen perheen astiat, kun jouduttiin evakkoon vesivuodon takia. Vuokra-asunnossa ei ollut astianpesukonetta eikä sille paikkaa. Tosin ei ne lautaset ikinä mahtuneet kuivauskaappiin, joten myös kuivasin astiapyyhkeeseen. Oli se urakka. 

Tuo pyöräily lähikauppaan: sinä et takuulla osta 5 ihmiselle ruokatavaroita. Se ei vaan yksinkertaisesti ole mahdollista. Kun itse käyn ruokakaupassa 2 kertaa viikossa, ruokaa on 3 täyttä kassillista. Niitä ei millään pyörällä kuljeteta 10 km päähän, eikä edes 3,5 km päähän, mikä meillä on matkaa. Nuo on perheettömän ihmisen kehuskelua. Äitini muistelee sitä aikaa, kun heidän perhe kävi potkukelkoilla talvella kaupassa. Eipä vaan muista sitä, että kellari on ollut täynnä perunaa, porkkanaa, naurista omasta maasta. Maitoakin ovat hakeneet pitkälti naapurista, samoin kananmunat.

Vierailija
142/347 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vieläkö lapsilla on pituuskasvua? Itse ainakin käytän monta vuotta samaa takkia, mekkoa, huiveja, kenkiä, pipoja yms. Ei oo tarvinnu pitkiin aikoihin uusia vaatteita. Ja joka säälle löytyy vaatteet. Ota vaikka laskin käteen säästätkö rahaa jos potkit aikuiset lapset pois. 

Tarkalleen ottaen elatusvastuu lapsesta jatkuu 21-vuotiaaksi mikäli tämä opiskelee. Tähän voi hakea koulutusavustusta.

"Vanhempien elatusvelvollisuus loppuu pääsääntöisesti, kun lapsi täyttää 18 vuotta eli tulee täysi-ikäiseksi. Vanhempien elatusvelvollisuus opiskelijasta voi poikkeuksellisesti tulla kysymykseen, jos se on kohtuullista ja kohdistuu lukiokoulutukseen tai vastaavan tasoisen koulutuksen loppuun saattamiseksi."

https://www.minilex.fi/a/vanhempien-elatusvelvollisuus-opiskelija

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/347 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vieläkö lapsilla on pituuskasvua? Itse ainakin käytän monta vuotta samaa takkia, mekkoa, huiveja, kenkiä, pipoja yms. Ei oo tarvinnu pitkiin aikoihin uusia vaatteita. Ja joka säälle löytyy vaatteet. Ota vaikka laskin käteen säästätkö rahaa jos potkit aikuiset lapset pois. 

Tarkalleen ottaen elatusvastuu lapsesta jatkuu 21-vuotiaaksi mikäli tämä opiskelee. Tähän voi hakea koulutusavustusta.

"Vanhempien elatusvelvollisuus loppuu pääsääntöisesti, kun lapsi täyttää 18 vuotta eli tulee täysi-ikäiseksi. Vanhempien elatusvelvollisuus opiskelijasta voi poikkeuksellisesti tulla kysymykseen, jos se on kohtuullista ja kohdistuu lukiokoulutukseen tai vastaavan tasoisen koulutuksen loppuun saattamiseksi."

Niin, voi hakea siltä toiselta vanhemmalta silloin, kun hänellä on maksukykyä, mutta jos ei ole, niin tuo on tyhjä lain kirjain. 

Vierailija
144/347 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haja-asutusalueella ja varsinkin korpinaaseudulla ei kaupat ole vieressä, julkisia kulkuvälineitä ei ole kuin korkeintaan koulukuljetus, myymäläautot ovat valitettavasti historiaa joten jos sinulla ei ole ajokorttia ja autoa, joudut turvautumaan naapuriapuun tai todellakin pyöräilemään jos kauppaan tai apteekkiin haluaa.

Kymmenisen km fillarilla ei ole paljon, ei edes talvella kun täällä auraukset toimii eli en asu maalla. Nuorempana kävelin kauppaan, en kylläkään kaupasta pois. 5 hengen ostoksia en toki tee vaan kolmen plus 2 koiran ja 3 kissan. Käyn kaupassa useamman kerran viikossa jotta saan samalla liikuntaa. Ostoksia voi laittaa etukoriin, polkupyörälaukkuihin ja selkäreppuun. 

Vierailija
145/347 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Joa se mahdollista". Aloittajan tapauksessa tuota tuskin pidettäisiin mahdollisena, koska hän saa vain eläkkeen. Jos hänellä olisi tuloja, niin siinä tapauksessa tuo pätisi.

Vierailija
146/347 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Shampoo, hoitoaine, suihkugeeli vaihto palaversioihin. 

palat maksaa 4-7 euroa shampoo /hoitoaine ja perussaippua vartalolle /kasvoille on tosi halpa. Kestää puoli vuotta ! 

Perunajauho tai maissijauho hiuspuuteriksi. 

kosteusvoide tai rypsiöljy käy hiusten latvoihin hoitoaineeksi. 

Jos lukiolainen on tyttö niin kuukautissuojien vaihto kuukuppiin. Se maksaa kerralla 20-30 euroa mutta kestää käytännössä ikuisesti. 

jos vesi sisältyy vuokraan, säästä vessapaperista aina kun voit ja käytä vettä. 

Yhdestä teepussista 1,5l termariin teetä ja juo siitä koko päivän . jos siis haluaa teetä käyttää . 

vähennä kahvia, vain 1 kuppi päivässä. 

ala pätkäpaastolle, syöt vain klo 12-20. 

ala vastailla kyselytutkimu

Ja kyllä kuukautissuojan valinta on aivan henkilökohtainen asia, kuukuppi ei todellakaan sovi kaikille. Esim itse en pysty ollenkaan käyttämään tamponia enkä kuukuppia kipujen takia.

Jokainen nainen valitsee itse, mitä suojia käyttää. Ei toista saa painostaa tunkemaan emättimeensä mitään.

Vierailija
147/347 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

&nb

Itse asiassa tämä elatusvastuu koskee ihan molempia vanhempia, mutta tosiaan se ei kosketa vähävaraisia, joilla ei ole tosiasiallista mahdollisuutta elättää. 

Vierailija
148/347 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuo 700 euroa kuussa ruokakauppaan, sisältäen ruoan ja taloustavarat, on paljon.  Vai onko tuossa myös muita kuluja, puhelinliittymät, tms?

Hyödytäthän kunnolla ilta-alet, hävikkivihannespussit yms?  Ethän heitä naatteja tai kukkakaalin lehtiä yms roskiin?  Ne on kaikki syötäviä, voi upottaa sosekeittoon, piirakkaan tms.  Talouspaperi on turhaa, rätit ajaa saman asian. Tuorekelmu pois, ruoan voi säilyttää rasioissa ja käyttää mehiläisvahakäärettä (joita voi tehdä itsekin).  Kestotuotteet kaikessa missä voi: tiskirätit,  kuukuppi, kestovanulaput, EcoEgg pyykinpesuun (on hyvä ja helppo), yms. yms. 

Sienestys ja marjastus, kaikki villivihannekset käyttöön. Omenoita useinkin saa. Sienten ja omenoiden kuivatus talven varalle, onnistuu ilman kuivuriakin.  

Mietin myös tuota lukiolaisen väsymistä, toki en tiedä tähän tarkempia syitä.  Lukion voi suorittaa suunnitell

Kuukuppi ei käy kaikille. Kuukauttissuojan sopivuus on hyvin henkilökohtainen asia.

Vierailija
149/347 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä ihmisten neuvot koskevat aina työkykyisiä ihmisiä. Itse olen työkyvytön, onneksi myös lapseton, mutta en todellakaan pysty tiskaamaan tai kantamaan kaupasta suuria ostoksia. Jo pelkkä ruoan saaminen päivittäin on hankalaa toimintakyvyn ongemien vuoksi.

Vierailija
150/347 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko siis toimeentulotuella?

Tuo satanenhan tulee siinä takaisin kun teet uuden hakemuksen.

Ainakin mulla nousi ttt kun asumistuki laski. En tosin katsonut oliko koko määrää.

Emme saa toimeentulotukea.

Kokeilepa uudelleen nyt, kun asumistuki laskee. Tarkista päätöksestä, onko kaikki otettu huomioon, kuten pitää. Tutki säännöt tosi tarkkaan. 

Vierailija
151/347 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me elämme 11 vuotiaan kanssa toimeentulotuen varassa jo 3. vuotta. En ole päässyt edes haastatteluun muualle kuin 1800 e brutto asiakaspalvelutyöhön johon minua ei valittu. Ikää 45 v ehkä se vaikuttaa. Tuntuu että rahat loppu koko ajan,lapsi kasvaa eikä vaatteita enää löydy tuon kokoiselle kirppiksiltä aiemmin kaikki oli sieltä. Jos haluaa että lapsi voi elää vähänkään normaalia elämää ei käytännössä voi itse syödä kunnolla tai matkustaa bussilla. Istun kotona kaiket päivät lapsen ollessa koulussa. En nouse enää tästä tiedän sen nyt yritän vain elää niin että saisin lapseni aikuiseksi, sitten muutan vaikka roskalaatikkoon. En olisi uskonut elämäni menevän näin. Olen työskennellyt ulkomailla yli 10 v ja hallussa on yksi harvinainen  kieli mutta ei sen osaamisella tee mitään. Jos pk seudulla yrittää elättää lasta yksin täytyy nettopalkan olla n 2000 e k enkä ole koskaan saanut sellaista palkkaa Suomessa... lumo nosti juuri vuokraa 80 eurolla :/ 

Vierailija
152/347 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene ongelle ja opettele laittamaan kalaa ruoaksi. Sama se on tilanne minullakin, vaikka olen ollut töissä jo 35 vuotta. Asunto  on oma, mutta lähes arvoton, eikä mitään tukia ole opintotukien jälkeen ollut tarjolla.

Tällä hetkellä jäälle ei ole asiaa. Ollaan sen verran käyty ongella, että tiedän, ettei se lyö leiville. Olen ollut kokki, joten osaan tehdä kalasta ruokaa kyllä, mutta kun pyöräilee rantaan, niin siinä kuluu jo enemmän energiaa, kuin mitä siitä mahdollisesta saaliista saa. Mut onhan se hauska harrastus.

Kalasta saa hyviä rasvahappoja ja kun ottaa pyöräilyn energian kaurapuurosta, se maksaa senttejä

Vierailija
153/347 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me elämme 11 vuotiaan kanssa toimeentulotuen varassa jo 3. vuotta. En ole päässyt edes haastatteluun muualle kuin 1800 e brutto asiakaspalvelutyöhön johon minua ei valittu. Ikää 45 v ehkä se vaikuttaa. Tuntuu että rahat loppu koko ajan,lapsi kasvaa eikä vaatteita enää löydy tuon kokoiselle kirppiksiltä aiemmin kaikki oli sieltä. Jos haluaa että lapsi voi elää vähänkään normaalia elämää ei käytännössä voi itse syödä kunnolla tai matkustaa bussilla. Istun kotona kaiket päivät lapsen ollessa koulussa. En nouse enää tästä tiedän sen nyt yritän vain elää niin että saisin lapseni aikuiseksi, sitten muutan vaikka roskalaatikkoon. En olisi uskonut elämäni menevän näin. Olen työskennellyt ulkomailla yli 10 v ja hallussa on yksi harvinainen  kieli mutta ei sen osaamisella tee mitään. Jos pk seudulla yrittää elättää lasta yksin täytyy nettopalkan olla n 2000 e k enkä ole koskaan saanut sellaista palkkaa Suomessa... lumo nosti juuri v

Joo, tätähän se on. En itsekään ymmärrä, miten elämäni on voinut mennä pieleen. Nuorena olin pärjäävä, tein kovasti töitä. Sitten jouduin työkyvyttömäksi, koko ajan olen yrittänyt kuntoutua, opiskella. Kaikenlaisia kevytkuntoutuksia saanut, kunnes lopulta pääsin oikeanlaiseen kuntoutukseen ja aloin pikku hiljaa voimaan paremmin, hitaasti tosin, koska traumatisoitumisen takia luottamuksen rakentaminen oli vaikeaa. Sitten kela lopetti kuntoutuksen seinään, vointi romahti ja nyt edessä onkin pysyvä eläke, ja pysyvä köyhyys.

Vierailija
154/347 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tiskaan käsin ja fillaroin kesät talvet lähikauppaan joka reilun 10km päässä. Ei se ole niin vaikeaa. 

Jep. Niin minäkin tiskasin käsin meidän 5-henkisen perheen astiat, kun jouduttiin evakkoon vesivuodon takia. Vuokra-asunnossa ei ollut astianpesukonetta eikä sille paikkaa. Tosin ei ne lautaset ikinä mahtuneet kuivauskaappiin, joten myös kuivasin astiapyyhkeeseen. Oli se urakka. 

Tuo pyöräily lähikauppaan: sinä et takuulla osta 5 ihmiselle ruokatavaroita. Se ei vaan yksinkertaisesti ole mahdollista. Kun itse käyn ruokakaupassa 2 kertaa viikossa, ruokaa on 3 täyttä kassillista. Niitä ei millään pyörällä kuljeteta 10 km päähän, eikä edes 3,5 km päähän, mikä meillä on matkaa. Nuo on perheettömän ihmisen kehuskelua. Äitini muistelee sitä aikaa, kun heidän perhe kävi potkukelkoilla talvella kaupassa. Eipä vaan muista sitä, että kellari on ollut t

Käy kolme kertaa viikossa ja tuo kaksi kassillista kerrallaan?

Vierailija
155/347 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuetun asumisen hinta vaihtelee suuresti kuinka paljon palveluja asukas arkeensa tarvitsee kuten esim. siivous- ja ruuanlaittoapua. Tuetussa asumisessahan ihminen pääsääntöisesti pärjää kämpässään eli ei tarvitse niin paljoa apua ja tukea kuin mitä hoitolaitoksissa annetaan. 

Eikö miehesi pärjää kotona teidän kanssanne? Jos ei, niin etkö voi lasten kanssa käydä häntä auttamassa vaikkapa siivouksessa tms? Tuollainen oma apu alentaisi maksua huomattavasti, sillä tukiasunnoissakin kaikesta joudut kalliisti maksamaan, vaikka siitä jos joku vaihtaa lampun palaneen tilanne. 

Miksi miehelläsi on ulkopuolinen edunvalvoja? Omainenkin käy. 

Pieniä vinkkejä nämä. 

Vierailija
156/347 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Shampoo, hoitoaine, suihkugeeli vaihto palaversioihin. 

palat maksaa 4-7 euroa shampoo /hoitoaine ja perussaippua vartalolle /kasvoille on tosi halpa. Kestää puoli vuotta ! 

Perunajauho tai maissijauho hiuspuuteriksi. 

kosteusvoide tai rypsiöljy käy hiusten latvoihin hoitoaineeksi. 

Jos lukiolainen on tyttö niin kuukautissuojien vaihto kuukuppiin. Se maksaa kerralla 20-30 euroa mutta kestää käytännössä ikuisesti. 

jos vesi sisältyy vuokraan, säästä vessapaperista aina kun voit ja käytä vettä. 

Yhdestä teepussista 1,5l termariin teetä ja juo siitä koko päivän . jos siis haluaa teetä käyttää . 

vähennä kahvia, vain 1 kuppi päivässä. 

ala pätkäpaastolle, syöt vain klo 12-20. 

Mistä palasaippuaa?

Vierailija
157/347 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me elämme 11 vuotiaan kanssa toimeentulotuen varassa jo 3. vuotta. En ole päässyt edes haastatteluun muualle kuin 1800 e brutto asiakaspalvelutyöhön johon minua ei valittu. Ikää 45 v ehkä se vaikuttaa. Tuntuu että rahat loppu koko ajan,lapsi kasvaa eikä vaatteita enää löydy tuon kokoiselle kirppiksiltä aiemmin kaikki oli sieltä. Jos haluaa että lapsi voi elää vähänkään normaalia elämää ei käytännössä voi itse syödä kunnolla tai matkustaa bussilla. Istun kotona kaiket päivät lapsen ollessa koulussa. En nouse enää tästä tiedän sen nyt yritän vain elää niin että saisin lapseni aikuiseksi, sitten muutan vaikka roskalaatikkoon. En olisi uskonut elämäni menevän näin. Olen työskennellyt ulkomailla yli 10 v ja hallussa on yksi harvinainen  kieli mutta ei sen osaamisella tee mitään. Jos pk seudulla yrittää elättää lasta yksin täytyy nettopalkan olla n 2000 e k enkä ole koskaan saanut sellaista palkkaa Suomessa... lumo nosti juuri v

Jos olet ollut töissä ulkomailla yli 10 vuotta, niin kannattaisiko miettiä sinne paluuta?

Vierailija
158/347 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö minimi toimeentulotuki ole 550e kuussa mitä pitää jäädä vuokran ja laskujen jälkeen. Kai aikuiset lapsetkin saavat tukia? Jonkun olisi hyvä olla töissä tienaamassa. Kyllä kolmen aikuisen pitäisi saada riittävästi tukia. Paljonko menee ruokakauppaan ja osteletko herkkuja paljon(kalliita)?

Emme saa toimeentulotukea. Keikun ihan siinä rajalla. Lapsista toinen saa kuntoutusrahaa, joka huomioidaan asumistuessa ja hän maksaa minulle asumisestaan ja ruoastaan. Toinen lapsi tekee opintotuen lisäksi töitä nollatuntisopparilla, eli töitä on tai ei. Ruokakauppaan menee n. 700 kuussa, riippuen siitä, tarvitseeko jotain muuta hankkia. Herkkuja ei ostella, toki lapset joskus. Aika paljon pyrin leipomaan, jos jotain herkkuja mielitään.

Lasten osalta opintolaina otetaan huomioon tulona toimeentulotuessa, ottipa sitä tai ei.

Siis kuinka paljon te syötte jos menee 700 e ruokakauppaan?? Ette ainakaan nälkää näe. Herranen aika! 

Itse tein budjetin 250 e kuussa ruokaan ja hygieniaan. Minä ja 9 v.tyttö osan ajasta. Sillä pystyy jo herkkujakin ostamaan, mutta pitää tosiaan suunnitella kaikki ruuat ja välipalat ym. 

Teillä pitäisi kyllä joku 400 e riittää.

Nyt kyllä et ole ihan rehellinen mitä sieltä kaupasta ostetaan kun noin paljon menee. 

Vierailija
159/347 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene ongelle ja opettele laittamaan kalaa ruoaksi. Sama se on tilanne minullakin, vaikka olen ollut töissä jo 35 vuotta. Asunto  on oma, mutta lähes arvoton, eikä mitään tukia ole opintotukien jälkeen ollut tarjolla.

Tällä hetkellä jäälle ei ole asiaa. Ollaan sen verran käyty ongella, että tiedän, ettei se lyö leiville. Olen ollut kokki, joten osaan tehdä kalasta ruokaa kyllä, mutta kun pyöräilee rantaan, niin siinä kuluu jo enemmän energiaa, kuin mitä siitä mahdollisesta saaliista saa. Mut onhan se hauska harrastus.

Kalasta saa hyviä rasvahappoja ja kun ottaa pyöräilyn energian kaurapuurosta, se maksaa senttejä

Niinpä!  Ja miksi muka jäälle ei ole asiaa?

Vierailija
160/347 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko hakenut toimeentulotukea?